Är det fler som upplever att själva uppstarten av bilen (datorn?) börjat ta längre tid? Tidigare reagerade jag aldrig på att det var någon fördröjning från att man satte sig i bilen tills man kunde köra iväg. Nu displayen släckt när jag sätter mig, därefter kommer Teslaloggan innan displayen tänds. Även där efter måste jag ibland vänta tills en grön text med info om att "Systems are powering up..." släcks. Detta tar allt från bara några få sekunder upp till kanske ca en halv minut.
Vid ett par tillfällen har även stora displayen varit släckt upp till ett par minuter efter att jag kunnat köra iväg.
Tacksam för erfarenheter, tips och idéer...
Långsam uppstart...
Moderator: Redaktion
Re: Långsam uppstart...
Gör energisparläge på eller av någon skillnad?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ska kolla inställningarna "energisparläge" och "alltid ansluten", dock intet jag ändrat efter att sömnigheten uppstått...
Tack för tipset!
Tack för tipset!
"Energisparläge" var på, men är nu avstängt. Kan inte minnas att jag skulle ha ändrat detta någon gång, visste inte ens att funktionen fanns. Kommer nog bli snabbare uppstart nu 

Har du bytt profil? Märkt att en del inställningar som man inte tänkt på sparas på profilen och alltså ändras när man ändrar profil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Normalt beteende, skulle jag vilja påstå. I början fick jag panik, nu vet jag att bilen bara är i koma och inte död, den vaknar till sist. Tyvärr känns det som att detta framförallt inträffar när man har bråttom och ska iväg.
Stora skärmen går att väcka med en omstart (tryck ner båda rullknappar på ratten samtidigt - länge).
Men när det samtidigt står "systems are powering up" på lilla skärmem kan man bara sitta och be till elbilsgudarna. Hittills har bilen som sagt alltid vaknat till sist. Men en gång tog det nästan 10 minuter. Omstart hjälpte inte då. Jag hade redan mobilen framme för att ringa efter bärgaren.
Stora skärmen går att väcka med en omstart (tryck ner båda rullknappar på ratten samtidigt - länge).
Men när det samtidigt står "systems are powering up" på lilla skärmem kan man bara sitta och be till elbilsgudarna. Hittills har bilen som sagt alltid vaknat till sist. Men en gång tog det nästan 10 minuter. Omstart hjälpte inte då. Jag hade redan mobilen framme för att ringa efter bärgaren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det går att köra fast det står "systems are powering up". Det är väl "bara" stora skärmen som inte vaknat. Trycker man på bromsen igen försvinner den texten, så var det för mig iaf (stora skärmen kom dock igång då så jag behövde inte köra utan den).mati skrev:Normalt beteende, skulle jag vilja påstå. I början fick jag panik, nu vet jag att bilen bara är i koma och inte död, den vaknar till sist. Tyvärr känns det som att detta framförallt inträffar när man har bråttom och ska iväg.
Model S 90D -17