Glädjen med ny bil, blev kortvarig

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Re: Glädjen med ny bil, blev kortvarig

Inlägg av Smutt »

Jag kör S60 utan AP 6000mil en backspegel och en WC har pajat sen har jag varit så lat så jag åkt till servicecentret bara för att byta batteri i Foben är väldigt nöjd och tycker inte kvaliten är sämre än tidigare bilar men jag har tygklädsel grabbens skinnklädsel ser hämsk ut
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
GiGurra skrev:
Tänkte att TS behöver lite stöd här och kanske vill höra liknande upplevelser med Tesla, eller så är det bara jag som känner för att natt-rant:a!

Får säga att jag håller med TS i mycket. Min egen upplevelse efter 6 månader med Tesla är hatkärlek :).

Första tiden med Tesla var en rejäl besvikelse. Man visste ju att man gav sig in lite i beta-land, och att Tesla är ökända för kvalitetsproblem, men det var klart värre än jag först hade tänkt mig :). Efter ett par månaders ägande så har det ljusnat lite. Har nog haft min bil inne närmre 10 ggr ;), men nu är de flesta allvarliga irritationsmomenten åtgärdade. Fortfarande ett par designmissar som inte går att göra något åt (de flesta vinterväder-relaterade). Totalt antal issues åtgärdade hmm.. 20 kanske? Värt att nämna är att min bil är/var en CPO (begagnad 2016 facelift S90D Ap1 köpt genom Tesla), men föregående ägare måste ha struntat i precis allt :P, eller så är jag sjukt petig :oops: . De lånebilar jag haft har varit i princip samma skick som min, ev ännu värre ;P.

Genomgående rätt dålig kvalitet, både materialval och hur det sedan montering/de tekniska lösningarna. Undantaget är väl mjukvara där Tesla har nått mycket längre än konkurrenterna. Mina tidigare bilar har varit i helt andra prisklasser (<= 200 kkr), men kan säga att hårdvarumässigt så känns fortfarande min VW Golf betydligt mkt mer robust och väl ihopsatt än min model S.

SC är lite hit and miss. Ibland blir det hur bra som helst, man får tid i princip direkt och bilen servas med grädde på moset. Andra gånger verkar dom få hårdprioritera och inte ha resurserna att serva folks bilar. Genomgående tema är att man behandlas ungefär på samma sätt som av firmor som säljer datorkomponenter. Lite för mkt SBS som utgångspunkt, innan man hunnit bygga upp egen "trovärdighet" mot SC. Hade varit trevligare (och väl kanske förväntat i denna prisklass?) att dom utgår ifrån att kunden har rätt? Annan peak till SC är dom hemskt gärna får låta en prata med tekniker oftare. Väldigt mkt som försvinner i kommunikationen mellan mig, deras service-personal och den slutliga teknikern. Kvalitetstänket saknas även hos service-personalen. Dom vill nog väl, och gör allt vad dom kan, men förutsättningarna är nog rätt extrema kan jag tänka mig. Har vi tur kanske de får lite breathing-room om Tesla når lönsamhet mha model3?

Sämst? Ljudsystemet... har det s.k. "ultra hifi"-systemet, men det känns ibland som PC speaker + baslåda :D. SC tog in för att titta men hittade inga fel/tyckte det lät precis som deras referensbilar de jämförde med. Planen är att hitta något eftermarknadssystem.
Näst sämst: sätena slits mer på 1 månad i teslan än vad de gjort på flera år i min gamla VW :).
3e plats på skitlistan: regnsensorn, värdelös :). (SC har bytt den 1 gg men den är fortfarande på gränsen till oanvändbar)

Ok, det var det negativa.

Här kommer det egentligen stora "problemet" med att äga en Tesla. Jag kan inte längre tänka mig en ICE-bil. Och ska man gå all in på elbil så gäller förstås att den går att lita på när det gäller drift, räckvidd, snabbladdning, över tid hållbara batterier, vinterprestanda, och att det finns ett ordentligt laddnätverk. Helt plötsligt är enda alternativen X och S. De vanliga bilmärkena skryter med att de har en bil ute inom x år, men det krävs ju bra mkt mer än bara en bilmodell. Det krävs ett helt ekosystem, och här är Tesla ensamt anser jag. Sedan känns också traditionella bil-"cockpits" så otroligt trögarbetade. I teslan kan du styra allt från context-känsliga kontroller på ratten. Andra bilar har dedikerade kontroller för allt, röriga menyer, stenålders rent sagt, och en mini-infotainment-skärm som man knappt ser något på.
Kan bara hålla med, känns som något jag själv skulle kunnat skriva om min erfarenhet av Tesla och framförallt deras Service Centers...
Bor man inte nära ett SC så ska man nog tänka både 2 och 3 gånger innan man köper en Tesla för det KAN gå bra och det KAN gå åt hel....te och det måste man ha i åtanke och hur man ev klarar
av den situation som KAN uppstå.

Ibland har man tur och får supersnabb service osv och ibland får man inte ens kontakt med dom öht oavsett metod, och har man ett fel/problem så är det inte alls säkert att man får det fixat, det kan
lika gärna hända att man får tillbaks bilen i exakt samma skick som man lämnade in den (inget större problem om man bor inom nån mils radie men värre om det är ett 2-dagars projekt varje gång lixom).
Och precis som jag skrivit många gånger så hjälper det inte att personalen i mottagningen är obeskrivligt trevliga osv om dom (teknikerna) inte lyckas åtgärda problemet, ett leende i mottagningen lagar ingen bil.

Jag känner lite att jag tänker lite som Mati gjorde inför sitt nybilsköp (fast han hade lite starkare skäl då han gick från privatägd till företagsbil osv), om jag köper en ny nu så finns risken att jag får
ett Måndagsexemplar och det blir en minst sagt jobbig situation osv. Sambon vill ha en Tesla (istället för en Leaf som vi också har) men orkar inte med allt skit det innebär med en problembil med 26 mil till
närmaste verkstad och en oprganisation som man ofta får slita som ett djur för att ens få tag i (fulknep med hjälp av forumet har använts fler gånger än jag kommer ihåg längre) och risken att åka 26 mil med
oförrättat ärende i slutänden.
Hit kommer liksom ingen Tesla-personal med en loaner och hämtar tillbaks en bil med fel kan jag säga, det gäller bara dom som bor skapligt nära (möjligen en trailer om bilen är helt okörbar såklart).

Men precis som du och många andra skriver så kan jag inte riktigt tänka mig nåt annat än en Tesla med dagens utbud av elbilar, det finns liksom inget annat som skulle funka för mig.

Som jag ser det så om jag köper en Tesla till så måste jag behålla den "gamla" så att vi har två stycken här, då har man iaf ett bra alternativ om den ena är på verkstad (inga loaners om
det är försäkringsärenden) osv :)
Så är det. Jag hade ångest av just den anledningen när jag bytte i höstas. Men det gick bra som tur var.

Tycker att de borde anställa en eller två som svarar i telefon. Att inte få tag i servicecentret är faktiskt sjukt provocerande. Har hänt mig nån gång också. Däremot är det ju sjukt bra service när man väl lyckas få tag i dem. :D

Jag är jättenöjd med min bil men i dagsläget finns det inget som lockar med en ny Tesla ens om det vore riskfritt. Model X och Model 3 tilltalar mig inte och jag tycker jag har en fulländad Model S redan. Visst, den har inget P men det behöver jag inte ha. Tycker karaktären på elbilar gör att jag kör som en gammal gubbe ändå. :lol:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
....Tycker karaktären på elbilar gör att jag kör som en gammal gubbe ändå. :lol:
PREXIS!! Jag brukar köra ganska ”aktivt” (aggresivt enl vissa... :roll:) men bakom ratten på en Tesla kör jag som den gubbe jag är. Bara vetskapen om att Audi RS’n som hetsar mig inte har skuggan av en chans gör att jag med en lätt suck k r y p e r igång och ser RS’n försvinna i ett avgasmoln med en förare som gladeligen kommer berätta för alla att han minsann kört ifrån en Tesla med sin racer....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Verdi

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
....Tycker karaktären på elbilar gör att jag kör som en gammal gubbe ändå. :lol:
PREXIS!! Jag brukar köra ganska ”aktivt” (aggresivt enl vissa... :roll:) men bakom ratten på en Tesla kör jag som den gubbe jag är. Bara vetskapen om att Audi RS’n som hetsar mig inte har skuggan av en chans gör att jag med en lätt suck k r y p e r igång och ser RS’n försvinna i ett avgasmoln med en förare som gladeligen kommer berätta för alla att han minsann kört ifrån en Tesla med sin racer....
Det blir lite så och jag tror jag vet varför. Eller jag har en teori iaf. :)

På en fossilbil av prestandatyp så händer det ingenting förrän man står på ordentligt. För att få känna den där accelerationen man betalat dyrt för så måste man låta bilen varva ur på växlarna och då sticker ju hastigheten iväg också. Dessutom har man motorljudet som man vill höra mer av och det triggar en också att gasa mer. Man belönas alltså på flera sätt av bilen när man kör fört fort.

I en Tesla kan man känna den där accelerationen ändå utan att stampa ner gaspedalen i golvet. Den bara finns där hela tiden och det är ingenting man måste jaga.

Det finns även andra orsaker till detta. En sportbil vaknar ju till liv över 100 km/h medan en Tesla börjar dö av lite. Och så har jag större fokus på energiförbrukningen när jag kör elbil. Oklart varför då bränslet är så mycket billigare så egentligen borde man väl göra tvärtom, förutom när man behöver räckvidden såklart.

Jag försöker dock vara snabb ur blocken från rödljus. Ser det som att jag gör reklam för Tesla. :lol: Men några riktiga rödljusrace mot sportbilar håller jag inte på med. Är inte säker på att min 90D tar en Audi RS heller för den delen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Håller med Verdi, en av anledningarna varför jag gick ifrån mer prestandabil som drivs på bensin till Tesla var just för att de är ganska tråkiga om man inte jobbar på höga varv. Att få en kick ur en rondell med gaspedalen på 25% händer inte i en stor turbomatad bensinmotor, räknar vi sen in dubbelkopplingslådor osv måste man hela tiden se till att den vet vad du skall göra, dvs kan man inte sakta ned för att sedan accelerera fullt och inte få fördröjning. Om endast frun har kört bilen i några veckor så har datorn även lärt sig hennes körstil så den växlar helt annorlunda än om jag kört den i några veckor, håller inte växlarna lika länge med mera.

Däremot måste man upp till en P innan man säkert kan ta många RS-modeller enkelt, en S100D är ju ungefär lika snabb som de flesta RS, speciellt från rödljuset.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Håller med Verdi, en av anledningarna varför jag gick ifrån mer prestandabil som drivs på bensin till Tesla var just för att de är ganska tråkiga om man inte jobbar på höga varv. Att få en kick ur en rondell med gaspedalen på 25% händer inte i en stor turbomatad bensinmotor, räknar vi sen in dubbelkopplingslådor osv måste man hela tiden se till att den vet vad du skall göra, dvs kan man inte sakta ned för att sedan accelerera fullt och inte få fördröjning. Om endast frun har kört bilen i några veckor så har datorn även lärt sig hennes körstil så den växlar helt annorlunda än om jag kört den i några veckor, håller inte växlarna lika länge med mera.

Däremot måste man upp till en P innan man säkert kan ta många RS-modeller enkelt, en S100D är ju ungefär lika snabb som de flesta RS, speciellt från rödljuset.
Jag kom fram till sportbilar på allmän väg är meningslösa och farliga. De matchar inte behoven på ett bra sätt. De är för hårt fjädrade för låga hastigheter och ojämna vägar, de är för bullriga för grov svensk asfalt, de är för spåriga för våra slitna vägar... För att få nån slags njutning från dem så måste man mer eller mindre köra som en biltjuv. Och då blir de farliga. För mig och för andra.

Nej ska man ha sportbil måste man köra den på bana. Vilket jag inte har vare sig tid eller råd med... :(
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Jag kom fram till sportbilar på allmän väg är meningslösa och farliga. De matchar inte behoven på ett bra sätt. De är för hårt fjädrade för låga hastigheter och ojämna vägar, de är för bullriga för grov svensk asfalt, de är för spåriga för våra slitna vägar... För att få nån slags njutning från dem så måste man mer eller mindre köra som en biltjuv. Och då blir de farliga. För mig och för andra.

Nej ska man ha sportbil måste man köra den på bana. Vilket jag inte har vare sig tid eller råd med... :(
Ja lite så, även om som den egoist jag är inte bryr mig ifall jag kör den hårt på allmän väg (där risken kan minimeras såklart, inte kryssa fram och tillbaka i 150 km/h på Essingeleden). Däremot tycker jag inte det är speciellt intressant, platserna man kan köra på är få och det är ju allmän väg så man kan inte trycka på till 100% då man ju inte vill köra på någon annan. Det krävs helt enkelt mycket jobb för att pressa bilen till 80% på allmän väg vilket inte ens är så intressant.

Håller helt klart med om fjädringen, pratar vi dessutom 4 sitsiga bilar med lite motor (som Teslan) som man kanske vill ha dubbelkoppling eller automat på så är de inte alls så trevliga i lägre hastigheter. Det låter mycket, växlar inte så mjuk i kökörning osv.

Inte ens efter provkörningen hos Porsche fick jag intresse för att fortsätta det spåret, då kändes Teslan roligare att köra på vanlig väg.

Och ja, bana finns varken tid eller pengarna till för mig om man skall göra det ordentligt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:

Ja lite så, även om som den egoist jag är inte bryr mig ifall jag kör den hårt på allmän väg (där risken kan minimeras såklart, inte kryssa fram och tillbaka i 150 km/h på Essingeleden). Däremot tycker jag inte det är speciellt intressant, platserna man kan köra på är få och det är ju allmän väg så man kan inte trycka på till 100% då man ju inte vill köra på någon annan. Det krävs helt enkelt mycket jobb för att pressa bilen till 80% på allmän väg vilket inte ens är så intressant.

Håller helt klart med om fjädringen, pratar vi dessutom 4 sitsiga bilar med lite motor (som Teslan) som man kanske vill ha dubbelkoppling eller automat på så är de inte alls så trevliga i lägre hastigheter. Det låter mycket, växlar inte så mjuk i kökörning osv.

Inte ens efter provkörningen hos Porsche fick jag intresse för att fortsätta det spåret, då kändes Teslan roligare att köra på vanlig väg.

Och ja, bana finns varken tid eller pengarna till för mig om man skall göra det ordentligt.
Det blir ju lite bättre om man växlar manuellt med paddlarna. Men det är lite bökigt till vardags också.

Jag ska iväg till Anderstorp i maj faktiskt. Ska köra en dag med Alli Förarutveckling och deras steg 2 kurs. De håller med bilar (BMW M2/3/4) som dessutom är försäkrade. Man får även träna undanmanöver i motorvägsfart, köra lite slalom osv. Jag tar det på firman som "säkerhetskurs". Vilket det faktiskt är. Jag körde steg 1 kursen på Mantorp förra våren och tycker att jag blev en bättre bilförare av det. Jag sitter bättre, jag håller ratten på rätt sätt och jag vet hur det känns att bromsa hårt och styra undan ett hinder i hög fart. Att man även får köra en massa varv runt en racerbana är en ren bonus. ;)

De anordnar även resor till Nürburgring varje år där man får köra under säkra och kontrollerade förhållanden.

Deras kurser är väl inget för den avancerade och rutinerade racerföraren direkt men för mig som nybörjare är det rätt lagom. Man får känna på lite och behöver inte hålla med egen bil.
Användarvisningsbild
Bertilsson
Teslaägare

Inlägg av Bertilsson »

Tänkte bjuda på en uppdatering för de som kanske är intresserade.

Bilen hämtades 17 april, hemma hos mig och kördes till SC i Upplands-Väsby. Jag fick en lånebil som bara rullat 8 mil! (Lite trist att de inte hade hunnit med att tvätta av bilen. Klister satt kvar på rutorna, samt att där skyddsplasten suttit, sög sig allt damm/stift fast, så den såg lite halvrisig ut redan när jag fick den :D )
Min bil kördes till Werksta i Danderyd. De gjorde jobbet och SC ringde på fredagen och sa att den var klar. Glad i hågen satte jag mig i lånebilen och körde upp till SC för att hämta min nylackade bil. Väl framme, så går vi ut och tittar på bilen ... Det visade sig att bakskärmen fortfarande var full av smårepor. Små men så pass djupa att grundlacken lyste igenom. Killen jag pratade med, sa att han skulle se om det gick att "fylla i lite" ... Jag påtalade att då får han ta det STORA lackstiftet, för det är "hela" skärmen som behöver lite färg. Stackaren drog en tung suck, gick in och kom ut med en tejprulle. "Då ska vi se" sa han. "Var såg vi skadorna?" fortsatte han lite tyst för sig själv. Jag pekade på några av dem och sa "där, där, där, där ..." Efter någon minut, ansåg vi oss vara klara med uppmärkningen och när jag tog ett steg bakåt, såg bilen faktiskt ganska komisk ut! Två nylackade dörrar som verkligen "lyste" i solen och en bakskärm som mer såg ut som en blå gepard (blå bil och ljusblå maskeringstejp) :lol:
Jag fick inte min bil, utan den kördes åter till lackverstaden. Nu vet jag inte senaste status, eftersom jag ändå inte har möjlighet att hämta bilen denna veckan.

Det kommer att bli ytterligare minst ett besök på SC för att ordna några småfel jag hittade under de få veckorna jag haft bilen. Bland annat går inte bakdörren öppna utifrån, ambientbelysningen fungerar inte i en av framdörrarna, glas kvar i dörren som gör att det skramlar vid acceleration och då man stänger dörren, etc. Detta är inga större problem, förutom att dörren inte går att öppna. Blir alltid lite knöligt att öppna en dörr för att kunna öppna den andra från insidan.

Vidare så hade jag ett problem då jag skulle koppla in laddningen hemma. Jag har nyckeln i fickan, går fram med laddkabeln och trycker på knappen ... Då går larmet! "Jaja, inga problem, jag har ju nyckeln i fickan, bara att trycka på mittknappen", trodde jag ... Nope! Det slutade inte låta för det! Jag testar att dubbelklicka på bakre knappen, så bagaget öppnas. Larmet tystnade inte för det. Öppnar dörren och sätter mig i bilen. Ingen skillnad. Lägger fobben i mittkonsolen, precis intill USB-uttagen, enligt information i manualen. Fortfarande tjuter larmet. "Nåja, jag får vänta tills det tystnar". Mycket riktigt tystnade bilen efter 20-30 sekunder och inget indikerade något fel eller problem. Inget larm till telefonen, ingen info på skärmarna i bilen. Ingenting. Ser det som att bilen bara ville skoja med mig :D

Bilen och jag har fått en risig start, men nu kan det bara bli bättre :D
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Inlägg av ezitsuj »

Du har inte direkt haft jättetur med ditt ägande... Jag hämtade min bil typ samtidigt som dig och har bara haft glädje så långt. Var och justerade in bakluckan för att jag tyckte att den stängde lite väl hårt. Inget skrammel, inga repor eller nått så jag lär ha haft tur...
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Roj79
Teslaägare

Inlägg av Roj79 »

Hur gick med din bil? Är den fixad nu?
Skriv svar