Förvånad över komforten
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Förvånad över komforten
Hej!
Skulle resa inom stan här om dagen och på grund av regnet och festkläder valde jag och frun att ta en Uber, det blev då en Mercedes E-klass sedan av senaste modell som hämtade oss. Direkt när den rullar iväg undrar jag vad som är fel med bilen, däckljudet är riktigt högt och det vibrerar. Jag sitter och kollar min mobil och allt detta försvinner dock snabbt så jag tänkte att jag måste inbillat mig. Helt plötsligt skakar hela bilen till och jag inser då att det blev tyst och skakfritt bara för att vi stannat vid ett rödljus och start/stop systemet stängt av motorn.
Eftersom färden går i de kvarter jag själv kör en hel del märker jag direkt att alla ojämnheter känns mycket mer i Mercedesen än i Teslan. Hade inte förväntat mig att Teslan skulle vara så långt framför en E-klass vad gäller komforten.
Skulle resa inom stan här om dagen och på grund av regnet och festkläder valde jag och frun att ta en Uber, det blev då en Mercedes E-klass sedan av senaste modell som hämtade oss. Direkt när den rullar iväg undrar jag vad som är fel med bilen, däckljudet är riktigt högt och det vibrerar. Jag sitter och kollar min mobil och allt detta försvinner dock snabbt så jag tänkte att jag måste inbillat mig. Helt plötsligt skakar hela bilen till och jag inser då att det blev tyst och skakfritt bara för att vi stannat vid ett rödljus och start/stop systemet stängt av motorn.
Eftersom färden går i de kvarter jag själv kör en hel del märker jag direkt att alla ojämnheter känns mycket mer i Mercedesen än i Teslan. Hade inte förväntat mig att Teslan skulle vara så långt framför en E-klass vad gäller komforten.
Re: Förvånad över komforten
Möjligt. Men jag tror du överdriver. Beror ju lite på vad det är för chassi på Mercan också. Jag har dock svårt att tro att komfortinriktade E-klass är bullrigare än Teslan. För Teslan är klart bullrigare vad gäller däckljud och vindbrus än en BMW 5-serie och E-klass brukar vara bättre på komfort än BMW.OfarligTesla skrev:Hej!
Skulle resa inom stan här om dagen och på grund av regnet och festkläder valde jag och frun att ta en Uber, det blev då en Mercedes E-klass sedan av senaste modell som hämtade oss. Direkt när den rullar iväg undrar jag vad som är fel med bilen, däckljudet är riktigt högt och det vibrerar. Jag sitter och kollar min mobil och allt detta försvinner dock snabbt så jag tänkte att jag måste inbillat mig. Helt plötsligt skakar hela bilen till och jag inser då att det blev tyst och skakfritt bara för att vi stannat vid ett rödljus och start/stop systemet stängt av motorn.
Eftersom färden går i de kvarter jag själv kör en hel del märker jag direkt att alla ojämnheter känns mycket mer i Mercedesen än i Teslan. Hade inte förväntat mig att Teslan skulle vara så långt framför en E-klass vad gäller komforten.
I stan rullar Teslan dock riktigt tyst och fint och jag är personligen av åsikten att komforten i Teslan är riktigt bra och duger absolut åt mig. jag är till och med imponerad över hur fint den rullar på 21":arna.
Räcker det inte så? Jag har inga problem att erkänna att det finns tystare och bekvämare bilar än Model S eftersom Model S möter mina krav med råga på det området.
Här är en subjektiv lista där ägarna fått sätta betyg på ljudkomforten.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... odellerna/
Ägarna berättar: Här är tystaste och bullrigaste bilmodellerna
Den grova svenska asfalten är ökänd för att sätta bilarnas ljudisolering på prov. Men vissa bilmärken lyckas bättre än andra. Här är listan på bilmodellerna där ägarna själva betygsätter ljudnivån.
Du som kört en riktigt tyst bil vet hur fantastiskt avslappnande det kan vara. Och åt andra hållet: du som tvingats åka på långresa i en riktig bullerburk vet hur fruktanvärt det kan vara.
Ljudnivån är en viktig punkt som vi mäter och betygsätter i våra tester. Men de görs på en enda vägsträcka, medan ägarna själva kör runt i hela Sverige.
I den här undersökningen har vi hämtat siffror från vår begagnatdatabas, där auto motor & sport-läsarna i många år kunnat sätta betyg på sina bilar, och där det nu finns över 45.000 svar. Ägarna betygsätter allt från körglädje och komfort till totalekonomi och driftsäkerhet. Det här är en unik informationsbank där du som är digital prenumerant eller som prenumererar på papperstidningen själv kan gå in och söka.
Det handlar alltså inte om ett vetenskapligt test, utan om ägarnas subjektiva omdöme. Betyget anges i procent ("hur nöjd är du med ljudnivån i din bil?") och ägarna tar ofta med bilens pris och ägandekostnader i betygsättningen. En dyrare bil behöver verkligen vara riktigt tyst för att uppfattas som tyst.
Jaguar och flera Audimodeller i topp
Ljudnivån är en punkt som vi vet att många bilägare tycker är viktig. Den svenska asfalten är ökänt grovkorning för att klara vinterklimat, och det gör att bilarna behöver vara välisolerade för att inte uppfattas som bullriga. Svensk asfalt kan ge en särskild typ av buller som inte finns i andra länder, och därför avslöjas det snabbt vilka biltillverkare som tycker det här är viktigt – och inte.
Allra högst i vår undersökning kommer Audi Q7 och Jaguar XF, som båda får toppbetyg med 93 respektive 92 poäng. Audi har flera modeller i toppen. Ägarna berömmer ljudnivån även i A6 och A6 Allroad.
Elbilar inte alltid tysta i hög fart
Vi hittar också flera elbilar i toppen. Renault Zoe, Nissan Leaf och Tesla Model S får höga betyg. Det beror enligt ägarna på att de är tysta i lägre hastigheter. När det går fortare verkar de inte vara så mycket tystare än snittbilen och det bekräftas också i våra nybilstester. Framför allt Tesla Model S har fått en del kritik för att kännas bullrig i förhållande till sitt pris. Det är dock väldigt avslappnande ljudmässigt att köra elbil eftersom det inte finns någon förbränningsmotor – den låter mer än du kanske lägger märke till.
Volvo har många modeller med på topplistan och även Mercedes ligger bra till.
Listan visar tydligt att du inte nödvändigtvis behöver välja en dyr bil för att få låg ljudnivå. Peugeot 508 och Citroën C5 är bra exempel på vanliga vardagsbilar med behaglig bullernivå. Peugeot ligger bra till även med 308-modellerna.
Mazda, Hyundai och Kia har bullerproblem
I botten hittar vi två olika biltyper.
Dels är det billiga bilar, och det är kanske inte så konstigt. Biltillverkarna måste ju prioritera och när det gäller småbilar körs de oftast inga längre sträckor. Bland de billigare bilmodellerna där du får stå ut med hög ljudnivå finns Skoda Fabia, Skoda Octavia, Seat Leon och Dacia Duster.
Dels är det många bilar från japanska och koreanska biltillverkare. De har historiskt sett inte prioriterat låg ljudnivå på svensk asfalt eftersom en så liten del av kunderna totalt sett kör här. Nu har många av dem blivit bättre, men om du är ute efter en begagnad bil kan den alltså lida av mycket hög ljudnivå på våra svenska vägar.
Typiska exempel på bilar där ägarna uttryckligen klagar på ordentligt hög ljudnivå är Mazda 6, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda CX-5 och Hyundai i40. Det bekräftas också av våra tester.
Andra bilmodeller där tillverkarna bevisligen har sparat in på ljudisoleringen är Audi A1, Mini Cooper och populära storsäljarna Volkswagen Golf och Passat.
Hela listan: Så tyst är bilen enligt ägarna själva
Bilmodell Betyg (av 100)
Audi Q7 93
Jaguar XF 92
Peugeot 508 90
Peugeot 508 SW 89
Audi A6 Allroad 88
Renault Zoe 88
Mercedes GLC 87
BMW 5-serie 87
Volkswagen Sharan 87
Nissan Leaf 87
Citroën C5 87
Volkswagen Touareg 87
Volvo S80 86
Audi A6 Avant 85
Audi A6 85
Mercedes E-klass 84
Volvo V90 Cross Country 84
BMW i3 84
Tesla Model S 84
Porsche Cayenne 84
Mercedes CLS 84
Porsche Macan 84
Saab 9-3 84
Volkswagen Passat GTE 84
Audi A7 83
Porsche Panamera 83
Volvo V60 Twin Engine 83
Volvo XC70 83
Ford S-Max 83
Jeep Grand Cherokee 83
BMW X5 83
Mercedes GLK 82
Volvo V70 82
Volvo V90 82
Audi A4 Allroad 82
Tesla Model X 82
Alfa Romeo Giulia 82
Peugeot 308 SW 82
Volvo XC60 81
Volvo S90 81
Mercedes C-klass 81
Audi A4 81
Audi Q5 80
Audi A5 80
Peugeot 308 80
Volkswagen CC 80
Volvo S60 79
Ford Mondeo 79
Volvo XC90 79
Volvo V60 79
Ford Mustang 78
Opel Astra 78
Audi Q3 78
BMW 3-serie GT 77
Lexus CT 200h 77
Snittbilen 77
Subaru Outback 76
Porsche Cayman 76
BMW X3 76
BMW 3-serie 76
Volkswagen Tiguan 76
Land Rover Evoque 75
BMW 4-serie 75
Opel Insignia 75
Porsche Boxster 74
Toyota Avensis 73
Volvo V40 73
BMW 1-serie 73
Mitsubishi Outlander PHEV 73
Toyota RAV4 73
Volvo V50 72
BMW X1 72
Alfa Romeo Giulietta 72
Volkswagen Golf Sportscombi 72
Mercedes A-klass 72
Mercedes B-klass 72
Subaru Forester 71
BMW Z4 71
Honda CR-V 71
Skoda Superb 71
Toyota Prius 71
Volvo V40 Cross Country 71
Volkswagen Passat 71
Ford Focus 70
Ford Kuga 70
Volkswagen Passat Alltrack 70
Volkswagen Polo 70
Audi A3 70
Nissan Qashqai 70
Porsche 911 70
Hyundai i40 Kombi 70
Volkswagen Touran 70
Volkswagen Golf 70
Volkswagen Passat Variant/Sportscombi 69
Honda Civic 68
Mazda CX-5 67
Skoda Yeti 67
Mini Cooper 67
Toyota Auris 66
Kia Sportage 66
Subaru XV 66
Mitsubishi Outlander 65
Renault Megane 65
Seat Leon 65
Suzuki Swift 63
Volkswagen Up 63
Audi A1 63
Skoda Octavia 60
Skoda Fabia 60
Mazda 6 60
Dacia Duster 56
Kia Ceed 54
Hyundai i30 53
Bilarna är av modellår 2011–2018 och varje bilmodell ska ha minst 30 svar. Totalt antal bilbetyg i den här undersökningen är 15.984.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förvånad över komforten
Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Möjligt. Men jag tror du överdriver. Beror ju lite på vad det är för chassi på Mercan också. Jag har dock svårt att tro att komfortinriktade E-klass är bullrigare än Teslan. För Teslan är klart bullrigare vad gäller däckljud och vindbrus än en BMW 5-serie och E-klass brukar vara bättre på komfort än BMW.
I stan rullar Teslan dock riktigt tyst och fint och jag är personligen av åsikten att komforten i Teslan är riktigt bra och duger absolut åt mig. jag är till och med imponerad över hur fint den rullar på 21":arna.
Räcker det inte så? Jag har inga problem att erkänna att det finns tystare och bekvämare bilar än Model S eftersom Model S möter mina krav med råga på det området.
Ja nu var det ingen motorväg så kan inte prata för vindbruset, men vad gäller däckljud, transmissionsljud osv i stadstrafik var det natt och dag, det är mycket tystare i Teslan på samma väg. Helt klart finns det tystare och bekvämare bilar men i stadstrafik var inte E-klassen vi åkte i en av dem, frun kom ju dessutom direkt från Teslan in i Mercedesen så hon reagerade på det direkt hon med.
Re: Förvånad över komforten
Ah, ok. Så ni åkte bara i stan? Ja då blir ju upplevelsen sån.OfarligTesla skrev:Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Möjligt. Men jag tror du överdriver. Beror ju lite på vad det är för chassi på Mercan också. Jag har dock svårt att tro att komfortinriktade E-klass är bullrigare än Teslan. För Teslan är klart bullrigare vad gäller däckljud och vindbrus än en BMW 5-serie och E-klass brukar vara bättre på komfort än BMW.
I stan rullar Teslan dock riktigt tyst och fint och jag är personligen av åsikten att komforten i Teslan är riktigt bra och duger absolut åt mig. jag är till och med imponerad över hur fint den rullar på 21":arna.
Räcker det inte så? Jag har inga problem att erkänna att det finns tystare och bekvämare bilar än Model S eftersom Model S möter mina krav med råga på det området.
Ja nu var det ingen motorväg så kan inte prata för vindbruset, men vad gäller däckljud, transmissionsljud osv i stadstrafik var det natt och dag, det är mycket tystare i Teslan på samma väg. Helt klart finns det tystare och bekvämare bilar men i stadstrafik var inte E-klassen vi åkte i en av dem, frun kom ju dessutom direkt från Teslan in i Mercedesen så hon reagerade på det direkt hon med.

Fast tycker ändå det är konstigt vad gäller däckljudet. Teslan är inte så isolerad i hjulhusen. Märktes väl när man körde på osopade gator hur det smattrade högt i hjulhusen av gruset. Lite som på min förra BMW M2. På min förra 5-serie lät inte gruset alls nästan. Inte på XC70:n heller. Dock så är Teslan rätt tyst ändå med tanke på det.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förvånad över komforten
Japp, rullade i sub 50 km/h hela tiden. Var främst fjädringen över guppen jag blev riktigt förvånad över då jag förväntade mig att rullandet i stadstrafik skulle vara trevligare utan dieselmotorn.Verdi skrev:Ah, ok. Så ni åkte bara i stan? Ja då blir ju upplevelsen sån.OfarligTesla skrev:Verdi skrev:OfarligTesla skrev:Möjligt. Men jag tror du överdriver. Beror ju lite på vad det är för chassi på Mercan också. Jag har dock svårt att tro att komfortinriktade E-klass är bullrigare än Teslan. För Teslan är klart bullrigare vad gäller däckljud och vindbrus än en BMW 5-serie och E-klass brukar vara bättre på komfort än BMW.
I stan rullar Teslan dock riktigt tyst och fint och jag är personligen av åsikten att komforten i Teslan är riktigt bra och duger absolut åt mig. jag är till och med imponerad över hur fint den rullar på 21":arna.
Räcker det inte så? Jag har inga problem att erkänna att det finns tystare och bekvämare bilar än Model S eftersom Model S möter mina krav med råga på det området.
Ja nu var det ingen motorväg så kan inte prata för vindbruset, men vad gäller däckljud, transmissionsljud osv i stadstrafik var det natt och dag, det är mycket tystare i Teslan på samma väg. Helt klart finns det tystare och bekvämare bilar men i stadstrafik var inte E-klassen vi åkte i en av dem, frun kom ju dessutom direkt från Teslan in i Mercedesen så hon reagerade på det direkt hon med.
Re: Förvånad över komforten
Har nog hänt en hel del hos Tesla min nya X är BETYDLIGT tystare än min gamla P85DL.
22" på X och 21" på S....
22" på X och 21" på S....
Re: Förvånad över komforten
Ja, Teslan är mycket tyst i stadstrafik. Det är inte så konstigt, för i dessa hastigheter brukar motorljudet vara den dominerande ljudkällan, och det saknas ju i Teslan. Precis som i alla elbilar. Kör man fortare än så blir den bullrig. Både däckljud och vindbrus blir ganska påtagliga. Och man behöver inte gå så långt som till Mercedes eller BMW för att hitta tystare bilar.
Men jag har sagt det förut, det är olika från Tesla till Tesla. Min första Model S var avsevärt tystare än min nuvarande. Jag har haft lånebilar som var knäpptysta, men jag har även haft sådana som var ganska bullriga.
Men jag har sagt det förut, det är olika från Tesla till Tesla. Min första Model S var avsevärt tystare än min nuvarande. Jag har haft lånebilar som var knäpptysta, men jag har även haft sådana som var ganska bullriga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förvånad över komforten
Ja min låter inte speciellt mycket i motorvägshastighet även om det finns vindbrus när man kommer upp i 140 km/h osv. Mindre än min tidigare bil iaf, får försöka göra en jämförelse med lite annat.
Re: Förvånad över komforten
Min Model S är också tyst. Min förra också. Men en demobil och en lånebil var riktigt pinade av vindbrus. Tror inte dörrarna satt som de skulle riktigt. Brukar ju gå att korrigera.OfarligTesla skrev:Ja min låter inte speciellt mycket i motorvägshastighet även om det finns vindbrus när man kommer upp i 140 km/h osv. Mindre än min tidigare bil iaf, får försöka göra en jämförelse med lite annat.
Däremot så är den inte riktigt lika tyst som min 5-serie jag hade förut. Skulle säga att Teslorna är ungefär som en XC70 vad gäller buller.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Förvånad över komforten
Inte testat en nyare 5-serie så kan inte uttala mig om den, den är däremot tystare än den V70 jag testat förut. Borde helt enkelt åka och provköra en 5-serie och jämföraVerdi skrev:Min Model S är också tyst. Min förra också. Men en demobil och en lånebil var riktigt pinade av vindbrus. Tror inte dörrarna satt som de skulle riktigt. Brukar ju gå att korrigera.OfarligTesla skrev:Ja min låter inte speciellt mycket i motorvägshastighet även om det finns vindbrus när man kommer upp i 140 km/h osv. Mindre än min tidigare bil iaf, får försöka göra en jämförelse med lite annat.
Däremot så är den inte riktigt lika tyst som min 5-serie jag hade förut. Skulle säga att Teslorna är ungefär som en XC70 vad gäller buller.

- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förvånad över komforten
Även i höga hastigheter? Min X som än sålänge rullar på 20" är tystare än S:en på 21" var i låga hastigheter, men i säg 130-150 och uppåt är X:en mycket mer högljudd.Mikke996 skrev:Har nog hänt en hel del hos Tesla min nya X är BETYDLIGT tystare än min gamla P85DL.
22" på X och 21" på S....
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förvånad över komforten
Även i högre hastigheter..nudanni skrev:Även i höga hastigheter? Min X som än sålänge rullar på 20" är tystare än S:en på 21" var i låga hastigheter, men i säg 130-150 och uppåt är X:en mycket mer högljudd.Mikke996 skrev:Har nog hänt en hel del hos Tesla min nya X är BETYDLIGT tystare än min gamla P85DL.
22" på X och 21" på S....
När jag kom hem med bilen såg jag att diverse gummilister var klämda/böjda åt fel håll.
Kolla din med runt bägge FWD speciellt tak,kanske samma på din.
Halva listerna på taket var på utsidan den andra halvan hamnade på insidan.
Re: Förvånad över komforten
På MX sitter ju Michelin accustic däck, med skumgummi innuti för att få ned vägljudet, som original. Det gör ju mycket mot vägljud tillsammans med de tygklädda innerskärmarna.
Har MS åxå den typen av däck?
Har MS åxå den typen av däck?
Re: Förvånad över komforten
Jag bytte just till Contisilent på min P85D och det gjorde verkligen skillnad!
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Förvånad över komforten
Jag hade min bil inne hos tesla igår för justering av bakluckan och fick då låna en P85D. Nu kanske helhetsintrycket sänktes en del av att min bil är flång ny och att jag är en putsbög av rang (bilen skall alltid vara som när den lämnade fabriken
) och att lånebilen såg ut att varit tvättad senast 2016, men jag upplever att min 2018 är betydligt bättre ihopskruvad än denna pre-facelift P85D.
Var mer ljud i bilen och hela inredningen knarrade och förde liv när man körde över minsta gupp.....
Sen var bromsarna jättesvampiga...
Känns som att Model S har blivit den bil den borde ha varit från början nu när modellen börjar bli gammal

Var mer ljud i bilen och hela inredningen knarrade och förde liv när man körde över minsta gupp.....
Sen var bromsarna jättesvampiga...
Känns som att Model S har blivit den bil den borde ha varit från början nu när modellen börjar bli gammal

Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Re: Förvånad över komforten
Samma som för en själv alltsåezitsuj skrev:Känns som att Model S har blivit den bil den borde ha varit från början nu när modellen börjar bli gammal

- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Förvånad över komforten
Tesla gör hela tiden massa förbättringar, och det är alltid intressant att jämföra nyare och äldre bilar. Jag har fått lite lånebilar som är ännu äldre, P85 och P85+ från 2014, och där märker man verkligen skillnaden. Hela bilen känns så mycket mindre solid, som en tunn plåtburk nästan, i jämförelse med helt nya bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Förvånad över komforten
Exakt så kände jag också. Bilen kändes inte alls lika premium som min helt nya bil. Sen tycker jag att de "nya" stolarna är mycket skönare än de gamla med.danni skrev:Tesla gör hela tiden massa förbättringar, och det är alltid intressant att jämföra nyare och äldre bilar. Jag har fått lite lånebilar som är ännu äldre, P85 och P85+ från 2014, och där märker man verkligen skillnaden. Hela bilen känns så mycket mindre solid, som en tunn plåtburk nästan, i jämförelse med helt nya bilar.
Fortfarande riktigt grymma bilar de äldre förstås, men om Tesla ska slåss med tysken så går det åt rätt håll!
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring