Inget är gratis
Moderator: Redaktion
Inget är gratis
En helgfråga som jag själv inte har riktigt koll på. När en lastbil åker på drar den lika mycket som när en bil ligger och snålar bakom? Besparingen som bilen bakom gör kommer ifrån minskat luftmotstånd men påverkar det lastbilen på något sätt? Vart tar energin vägen om det inte ligger en bil bakom? Är det bara en skillnad i hur uppvärmd luften blir eller liknande?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Inget är gratis
Förenklat så förstör du lastbilens cw-värde, så den drar dig i suget.Pontus skrev:En helgfråga som jag själv inte har riktigt koll på. När en lastbil åker på drar den lika mycket som när en bil ligger och snålar bakom? Besparingen som bilen bakom gör kommer ifrån minskat luftmotstånd men påverkar det lastbilen på något sätt? Vart tar energin vägen om det inte ligger en bil bakom? Är det bara en skillnad i hur uppvärmd luften blir eller liknande?
Re: Inget är gratis
Det spelar ingen roll för lastbilen.
Lastbilen drar ju så att säga med sig luften bakom sig en liten bit och det är det bilen utnyttjar. Den kan då åka i ”medvind” vilket ger lägre energiförbrukning. Ligger det ingen bil där så stannar luften ändå av sig själv efter någon sekund, den bromsas upp av sin egen friktion, och då har den blivit till värmeenergi.
Teoretiskt skulle det kunna vara så att luftvirvlarna bakom lastbilen påverkas av att det ligger en bil där på ett sådant sätt att lastbilens totala aerodynamik blir sämre (den får liksom svårare att ”släppa taget” om luften), men jag har svårt att tro att det skulle ge någon mätbar effekt.
Lastbilen drar ju så att säga med sig luften bakom sig en liten bit och det är det bilen utnyttjar. Den kan då åka i ”medvind” vilket ger lägre energiförbrukning. Ligger det ingen bil där så stannar luften ändå av sig själv efter någon sekund, den bromsas upp av sin egen friktion, och då har den blivit till värmeenergi.
Teoretiskt skulle det kunna vara så att luftvirvlarna bakom lastbilen påverkas av att det ligger en bil där på ett sådant sätt att lastbilens totala aerodynamik blir sämre (den får liksom svårare att ”släppa taget” om luften), men jag har svårt att tro att det skulle ge någon mätbar effekt.
Re: Inget är gratis
Lastbilen borde tjäna lite på det också, i NASCAR t.ex så tjänar bägge eller allihop på det, tror det gäller generellt, cyklister här ??
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Inget är gratis
Så då är alltså svaret på frågan att den intjänade energin omvandlas till värme då? 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Inget är gratis
Bägge tjänar på draften, även den som ligger först, så detta är ett exempel som bekräftar regeln om att inget är gratis.
Mythbusters gjorde ett sådant här test plan där de visade att alla planen sparade energi i en V-formation.
Mythbusters gjorde ett sådant här test plan där de visade att alla planen sparade energi i en V-formation.
Re: Inget är gratis
Blir kvar i tanken? Hemska tankenlator skrev:Så då är alltså svaret på frågan att den intjänade energin omvandlas till värme då? :?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Inget är gratis
Som påpekas innan så tjänar båda på att ligga i kolon.
Men för att förklara att inget är gratis så se detta exempel.
Du öppnar dörren åt dig men flera personer passar på att passera samtidigt.
Det går inte åt mindre energi för dig att öppna dörren för att flera passar på att passera när dörren är öppen.
På samma sätt så bryter lastbilen vinden och du passar på.
Men för att förklara att inget är gratis så se detta exempel.
Du öppnar dörren åt dig men flera personer passar på att passera samtidigt.
Det går inte åt mindre energi för dig att öppna dörren för att flera passar på att passera när dörren är öppen.
På samma sätt så bryter lastbilen vinden och du passar på.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Inget är gratis
Tågs mycket låga energiförbrukning per lastad enhet/vikt beror ju till stor del på detta att varenda vagn ligger tätt intill föregående, alltså i det sk suget.
Till råga på det i detta fallet underbara "eländet" så har man minimerat rullmotståndet genom att köra med jänrnhjul på järnunderlag, så rullmotståndet är även det mycket bättre än vad gummi och asfalt/betong ger.
Mvh PP
Till råga på det i detta fallet underbara "eländet" så har man minimerat rullmotståndet genom att köra med jänrnhjul på järnunderlag, så rullmotståndet är även det mycket bättre än vad gummi och asfalt/betong ger.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Inget är gratis
Det här är en av de bästa felstavningarna jag sett på länge! Freudiansk?tomla skrev:Som påpekas innan så tjänar båda på att ligga i kolon.

Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Inget är gratis
Men i fallet med dörren gör man mindre jobb, dvs du öppnar bara dörren en gång i stället för fem gånger.tomla skrev:Som påpekas innan så tjänar båda på att ligga i kolon.
Men för att förklara att inget är gratis så se detta exempel.
Du öppnar dörren åt dig men flera personer passar på att passera samtidigt.
Det går inte åt mindre energi för dig att öppna dörren för att flera passar på att passera när dörren är öppen.
På samma sätt så bryter lastbilen vinden och du passar på.
Här görs ju samma jobb i båda fallen dvs lasten och bilen kör samma sträcka oavsett om dom gör det separat eller inte.
Båda tjänar på det. Båda gör av med mindre bensin. Vad användes den extra bensin till när de körde separat, flytta mer luft vilket i slutändan resulterar i mer värme? Jag tolkar era svar som det i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Inget är gratis
Dörr exemplet är bra! Den första öppnar dörren och sedan kommer personen bakom och fångar den innan den stängs osv tills sista personen passerat. Den första personen tjänar lite eftersom den inte behöver stänga dörren efter sig, ingen jättevinst iofs.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Inget är gratis
Ja de flyttar mer luft, var o en när de åker ensamma än vad var o en gör om de åker i kolonn.
Och nära tillsammans så spar... hmm flyttar mindre luft alltså... mot vad de skulle göra om de åker separat.
Så det är en vin vin vin situation.
Fordon a (lastbilen)drar mindre bränsle om fordon b ligger tillräckligt nära bakom fordon a.
Fordon b (personbilen i detta exempel, men kan vara vilket vägfordon som helst) ldrar mindre bränsle den också.
Totala miljöpåverkan blir lägre så även jorden som helhet tjänar på detta.
Mvh PP
Och nära tillsammans så spar... hmm flyttar mindre luft alltså... mot vad de skulle göra om de åker separat.
Så det är en vin vin vin situation.
Fordon a (lastbilen)drar mindre bränsle om fordon b ligger tillräckligt nära bakom fordon a.
Fordon b (personbilen i detta exempel, men kan vara vilket vägfordon som helst) ldrar mindre bränsle den också.
Totala miljöpåverkan blir lägre så även jorden som helhet tjänar på detta.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).