Jag är uppvuxen med tanken att man inte ska ta lån på sådant man inte måste. Ett bra grundtänk tror jag.
Fungerar rakt av på alla kapitalvaror, t.ex. TV osv som har tappat hela sitt värde innan lån/avbetalning är klar.
På t.ex. Bostad (iallafall i Stockholm) är synen kanske lite annorlunda.
Bil då? Hamnar någonstans mitt emellan?
Vi tar ett halvteoretisk/halvpraktiskt exempel från verkligheten.
Jag har idag (förutom Teslan som vi inte ska blanda in här varken finansieringsmässigt, ägarmässigt eller nått sådant

Färdig i Sverige landade den på ca 360.000 kr.
Denna finansierade jag helt kontant.
Nu är jag sugen på att byta bil (haft den lite längre än jag tänkte..)
Så frågan är, hur ska jag finansiera min nästa bil, på mest optimalt sätt?
Har kikat på lite olika bilar, och som vanligt när man springer runt på blocket så spretar ens tankar ganska mycket.
Men kikar jag på att finansiera kontant så landar jag på att kunna lägga någonstans mellan 500-700.000 kr
För detta får man t.ex. en trevlig Corvette eller liknande

Vi pratar begagnad bil, så ingen ny bil.
Dock har jag från lite andra håll fått höra "Köp inte bilen kontant - Kör en finansiering, MYCKET mer ekonomiskt" eller t.om. "Finansiera köpet av bil så har du råd med en dubbelt så dyr bil".
Så, vi tar två exempel: (Vi lägger alla kringkostnader som service, underhåll, försäkring osv åt sidan, endast finansiering av bilen)
Om något av svaren innehåller "Investerar du pengarna som du inte lägger kontant kan du få mycket bättre avkastning" - Så skall vi ha i åtanke att det skall vara "enkla" investeringar, ungefär lika enkla som att finansiera bilen, om det skall vara "motsvarande" så att säga...att helt plötsligt bli en effektiv daytrader är inte riktigt vad "gemene man" klarar.
A. Bil för 600.000 kr.
B. Bil för 1.000.000 kr
Frågeställningar till båda:
1. Finansiering vs. kontant. Vilket är bäst?
2. Vilken är "optimala" finansieringsformen?
3. Optimal kontantinsats?
4. Räkneexempel som backar upp informationen?
5. Annat att tänka på / ta i åtanke?
Så, lite konkreta svar skulle uppskattas

OBS! Vi pratar inte bilar som blir en investering här, utan bil som man kan använda, men som då också tyvärr tappar en del på ett par år.
/Jocce