1100 mil Senare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

1100 mil Senare

Inlägg av Martinen »

Nu har det gått ca 6 veckor sedan jag hämtade min P85D, och jag känner att det är dags att summera mina tankar. Jag känner mig fortfarande jättenöjd och det ser fram emot att köra varje dag. Ibland måste jag till och med gå ut och sätta mig en kort stund på kvällen :D.
Jag har kört ca 1100 mil och förbrukat ca 2,4 MWh. Jag har tyvärr inte koll på hur mycket jag laddat hemma, men skulle gissa på runt 1000 kr. Resten är på laddare längs vägen.
Innan jag hämtade bilen var jag nervös att räckvidden skulle passa min körning. Kör ofta långa turer och åker ofta på akutjobb. Det är alltså inte alltid man kan planera körningen. Allt har fungerat över förväntan. Det har hänt någon enstaka gång att jag varit nervös för att jag inte haft koll på hur jag skulle ladda längs turen. Det har såklart alltid löst sig. Antingen med hjälp av uppladdning.nu eller med hjälp av vänliga kunder som hjälpt till med 3-fas-uttag.

Jag har hunnit få 2 uppdateringar. Första uppdateringen gav mig bland annat trip planner. Inte speciellt imponerad i början, men den har blivit bättre med andra uppdateringen. Det är fortfarande i beta-stadiet, vilket märks ibland. Igår när jag körde en vända till Linköping så stannade jag till på några Superchargers på vägen. När jag hade ca 5 % marginal så tyckte jag och bilen att det var dags att köra vidare. Efter en 7-8 mil så blev bilen lite nervös och tyckte att jag skulle vända och köra tillbaka till den förra laddaren för att ladda 10 minuter till. Såklart en mindre bugg, men hade blivit kul fenomen om man bara kör på navigeringen.

Som jag skrivit i andra trådar är navigeringen lite skum ibland. Den väljer konstiga rutter, så det är bra om man kontrollerar rutten innan man kör. Igår när jag slog in Linköping från Malmö, så såg rutten OK ut, men den påstod att det skulle ta 12 timmar att komma dit.

Jag saknar lastkrokar eller något som man kan använda för att fästa bagage. Det känns som om detta borde vara standard i en bil som gör 0-100 på 3,2 sekunder. Nu när man handlar så måste man ju köra jätteförsiktigt hem.

Jag tycker det känns som om dom snålat med prestandan på datorn i bilen. Det är ibland segt i navigeringen och vissa andra menyer. Webbläsaren är ibland katastrof, och en hel del sidor är inte lönt att försöka ens. När man köper en bil som kostar så mycket så kunde den lika bra kostat 3000 kr till och haft lite mer prestanda. Om webbläsaren inte hade funnits i bilen, så hade jag nog inte saknat en. Men nu när den ändå är där, så vill man ju kunna använda den.

Jag tycker det är synd att armstödet inte går att höja och sänka. Jag har fått höja upp stolen ganska mycket för att inte få ont i min Axel.

Förutom dessa småsaker som jag listat ovan, så tycker jag nog att bilen är helt perfekt. Alla som funderar på att köpa en Tesla och kan få ihop det ekonomiskt bör göra detta så fort som det bara går.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Re: 1100 mil Senare

Inlägg av jjmaskin »

Skönt att höra ;) Mina kollegor har skrattat så dom höll på att dö när jag berättade att jag köpt en. Dom kom med alla vanliga lustigheter " Har du sladdvinda som är så lång. Ska du ha pälsmössa i bilen. Vad vi ska skratta när du får byta batterier för flera hundratusen. Är du dum i huvudet osv " Så det var roligt höra att det fungerar så bra :D Jag vet att dom inte fattat än hur det funkar. Ska bli skojigt detta en vecka kvar :D :D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

jjmaskin skrev:
Skönt att höra ;) Mina kollegor har skrattat så dom höll på att dö när jag berättade att jag köpt en. Dom kom med alla vanliga lustigheter " Har du sladdvinda som är så lång. Ska du ha pälsmössa i bilen. Vad vi ska skratta när du får byta batterier för flera hundratusen. Är du dum i huvudet osv " Så det var roligt höra att det fungerar så bra :D Jag vet att dom inte fattat än hur det funkar. Ska bli skojigt detta en vecka kvar :D :D
Ja det är många som fortfarande inte förstår. När folk hör att man kör elbil så tror vissa att det är en bil som bara gör i 90 km i timmen som man inte kan lasta nått i, som bara går 10 mil på en laddning, och man måste byta batterierna varje år. Kul att se folk tappa hakan när dom inser hur bra bilen är.
Enligt mig den bästa bilen som finns nu.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Haha galet (najs). 1100mil är vad jag kör på ett år. 6veckor = 1000h. 1100mil tar väl 120h o åka ungefär. Du har alltså suttit i bilen 10% av din vakna tid. Jag har jobbat heltid dessa veckor och arbetet 240h vilket innebär 20% av min vakna tid. Du har alltså "jobbat halvtid" med o köra din bil hehe :lol:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Borde finnas ett exceldokument på det... [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

jjmaskin skrev:
Jobbar en del i Oskarshamn och är åt en av södra Sveriges största elproducenter och förklarar för dom att jag gynnar beställaren men många förstår ändå inte riktig och pratar om sladdens längd osv. de har även givit bilen ett namn "Permobilen"
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

jjmaskin skrev:
Byt arbetsplats. Verkar vara full av avundsjuka och bakåtsträvande människor!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Ja, dom verkar ju inte ens begripa sin kärnverksamhet!½ :lol:
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Lessmog skrev:
Ja, dom verkar ju inte ens begripa sin kärnverksamhet!½ :lol:
:lol: :lol:
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Egentligen är det bra så länge majoriteten tycker så. När de börjar inse hur bra det funkar vänder det väl till avundsjuka och krav på skatt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Som vi inte redan betal skatt? Först på arbetet vi utfört... Sedan på bilen vi köpt... Sedan på elen vi laddar med...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Trafikförsäkringsskatt. Bilskatt. Bensinskatt ... nävisstja.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Lessmog skrev:
Nä, lyckligtvis inte detta, men en stor bunt mervärdesskatt. Det måste anses som ett kolossalt mervärde med en Tesla...
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bjorn skrev:
Lessmog skrev:
Nä, lyckligtvis inte detta, men en stor bunt mervärdesskatt. Det måste anses som ett kolossalt mervärde med en Tesla...
Det är i och för sig ett kolossalt mervärde. :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar