Jag har kört ca 1100 mil och förbrukat ca 2,4 MWh. Jag har tyvärr inte koll på hur mycket jag laddat hemma, men skulle gissa på runt 1000 kr. Resten är på laddare längs vägen.
Innan jag hämtade bilen var jag nervös att räckvidden skulle passa min körning. Kör ofta långa turer och åker ofta på akutjobb. Det är alltså inte alltid man kan planera körningen. Allt har fungerat över förväntan. Det har hänt någon enstaka gång att jag varit nervös för att jag inte haft koll på hur jag skulle ladda längs turen. Det har såklart alltid löst sig. Antingen med hjälp av uppladdning.nu eller med hjälp av vänliga kunder som hjälpt till med 3-fas-uttag.
Jag har hunnit få 2 uppdateringar. Första uppdateringen gav mig bland annat trip planner. Inte speciellt imponerad i början, men den har blivit bättre med andra uppdateringen. Det är fortfarande i beta-stadiet, vilket märks ibland. Igår när jag körde en vända till Linköping så stannade jag till på några Superchargers på vägen. När jag hade ca 5 % marginal så tyckte jag och bilen att det var dags att köra vidare. Efter en 7-8 mil så blev bilen lite nervös och tyckte att jag skulle vända och köra tillbaka till den förra laddaren för att ladda 10 minuter till. Såklart en mindre bugg, men hade blivit kul fenomen om man bara kör på navigeringen.
Som jag skrivit i andra trådar är navigeringen lite skum ibland. Den väljer konstiga rutter, så det är bra om man kontrollerar rutten innan man kör. Igår när jag slog in Linköping från Malmö, så såg rutten OK ut, men den påstod att det skulle ta 12 timmar att komma dit.
Jag saknar lastkrokar eller något som man kan använda för att fästa bagage. Det känns som om detta borde vara standard i en bil som gör 0-100 på 3,2 sekunder. Nu när man handlar så måste man ju köra jätteförsiktigt hem.
Jag tycker det känns som om dom snålat med prestandan på datorn i bilen. Det är ibland segt i navigeringen och vissa andra menyer. Webbläsaren är ibland katastrof, och en hel del sidor är inte lönt att försöka ens. När man köper en bil som kostar så mycket så kunde den lika bra kostat 3000 kr till och haft lite mer prestanda. Om webbläsaren inte hade funnits i bilen, så hade jag nog inte saknat en. Men nu när den ändå är där, så vill man ju kunna använda den.
Jag tycker det är synd att armstödet inte går att höja och sänka. Jag har fått höja upp stolen ganska mycket för att inte få ont i min Axel.
Förutom dessa småsaker som jag listat ovan, så tycker jag nog att bilen är helt perfekt. Alla som funderar på att köpa en Tesla och kan få ihop det ekonomiskt bör göra detta så fort som det bara går.