AC
Moderator: Redaktion
AC
Är det någon som har problem med AC? Det har ju inte varit så varmt hittills i år så har inte varit något jag tänkt på innan men idag då det var ganska varmt så behövdes det. Problemet var/är att AC'n verkar starta lite slumpmässigt. Tidigare idag så tog det ca runt 40 min innan den började kyla (körde en stund sen tyckte den att det var svalt nog tydligen), för att vid nästa start starta inom ett par minuter och vid nästa start inte hinna komma igång innan jag skulle stanna igen (ca 20min).
Re: AC
Har inte haft sånt problem, men jag tycker att man alltid måste sätts den på 2-3 grader under den temp man vill ha när man kyler. Samma problem på andra hållet. När man vill värma, så måste man sätts den ett par grader över det man jag vill ha. Känns som ACn kan behöva en uppdatering.
- kanylbullen
- Teslaägare
Tycker den är ungefär som AC:n i Volvo, man måste sätta den ganska lågt och den är dålig på att anpassa sig till exempelvis solinstrålning så då måste jag manuellt sänka en grad och rikta om ventilerna så de strålar mer direkt. Behöver aldrig justera något annat dock, håller tempen mellan 18 och 20 och range mode avstängt.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Ja det är en bit kvar på klimatanläggningen innan den funkar som sig bör i en premiumbil. Värmer för dåligt då det är kallt och kyler för dåligt då det är varmt. Att klimatisera en varm bil gör knappt någon skillnad mot oklimatiserad. BMW i3 som jag också har har betydligt bättre kyla och värme. Klimatiseringen på i3 anpassar sig efter önskad avgångstid och utetemp, fungerar klockrent. Hoppas verkligen Tesla kopierar ett bättre koncept.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Kom ihåg att stänga av range mode annars hämmas klimatanläggningen. Och det är inte det värsta med range mode utan anläggningen för batterierna hämmas också... Det kan inte vara bra att köra omkring med hela tiden.
Range mode är avstängt och jag körde på LO eller 17.5 C. Jag känner stor skillnad när den slår igång (när den väl gör det), innan dess är det bara som en gammal bil med fläkt. Men för er så känner ni att den försöker kyla relativt snabbt antar jag (även om den inte är jättebra då)? Får väl höra med dem på Infracity helt enkelt.
Kör du med auto då eller? Har du annars satt på AC så borde den väl vara på. Själva automatiseringen är väl inte den bästa, och kanske gjord för att spara lite energi. Ställer ofta in manuellt. Särskilt på vintern. Så får jag som jag vill ha det och det funkar fint. Har aldrig upplevt att jag måste sätta temperaturen väldigt annorlunda än de 19-20 grader jag nästan alltid har.dirrus skrev:Range mode är avstängt och jag körde på LO eller 17.5 C. Jag känner stor skillnad när den slår igång (när den väl gör det), innan dess är det bara som en gammal bil med fläkt. Men för er så känner ni att den försöker kyla relativt snabbt antar jag (även om den inte är jättebra då)? Får väl höra med dem på Infracity helt enkelt.
Range mode av ja, annars halveras effekten (och batterivärmning slås av), och AC är ofta av i auto läge. Varför de inte har två olika knappar här för batteri och kupe har jag aldrig förstått. Varför inte skriva Batterivärmare on/off och Eco Mode Klimatanläggning on/off? Har skrivit det många gånger förut, och nu igen

Körde för det mesta med auto ja men testade även runt med lite olika inställningar där (kanske då jag fick det att fungera, inte jättebra auto isf då det var ganska varmt i bilen/solen idag
). Ska testa att ta bort auto imorgon och se om det blir någon skillnad, tack för tipset.

Har nu provat bilen i 30grd fuktig värme, blev positivt överraskad av att det verkligen blev kallt och behagligt. Så då kan man konstatera att det inte är brist på kyleffekt, snarare en mjukvarufix.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Håller med alla här i tråden. Detta är det ända negativa med bilen hitintills (72 timmar sedan lev) och som jag blev lite orolig efter min första tripp var att kupén inte blev tillräckligt sval trots att jag sänkte temp till min.
Har nu gått över till att ställa in AC manuellt, framför allt ökat fläktstyrkan kör på 5 alt 6 hele tiden, nu fungerar kylning klockrent.
Det bästa enligt barnen är när man sätter på AC via APPen 15 min innan man skall köra och komma till en sval Tesla, grymt behagligt. (Värme har ju många redan via fjärr, men vet ni någon bil som har AC via remote förutom Tesla?)
Hoppas nu på mjukvaruuppdatering för bättre automatisk styrning. (älskar mjukvara uppdateringar)
Har nu gått över till att ställa in AC manuellt, framför allt ökat fläktstyrkan kör på 5 alt 6 hele tiden, nu fungerar kylning klockrent.
Det bästa enligt barnen är när man sätter på AC via APPen 15 min innan man skall köra och komma till en sval Tesla, grymt behagligt. (Värme har ju många redan via fjärr, men vet ni någon bil som har AC via remote förutom Tesla?)
Hoppas nu på mjukvaruuppdatering för bättre automatisk styrning. (älskar mjukvara uppdateringar)
Jag har också märkt att AC'n är snålt satt om man kör auto på allt. Nu har jag ändrat så att AC=On och tycker att den kyler bra nu. Sedan saknar ju Model S toning i rutorna helt och hållet vilket ger väldigt mycket värmestrålning i kupén på soliga dagar. Detta löser sig på måndag när min får solfilm på alla rutor...
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"
Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Jag tycker att ACn fungerar hur bra som helst. Jag körde förra veckan i 30-34 grader i flera dagar, helt problemfritt. Använder alltid range mode. Möjligen blir det lite för kallt ibland. Det jag tycker fungerar bättre än de "premiumbilar" jag har haft är att klimatet i Teslan är jämnare i kupén.
En av de absolut bästa egenskaperna med bilen är att man kan sätta igång ACn medan man tex laddar på en SC. Helt underbar funktion!
"Premiumbilar". Öhh.. För mig har Teslan ändrat min uppfattning om vad en premiumbil är för något. Model S är en premiumbil, övriga bilar jag stött på eller ägt har varit felkonstruerade..
En av de absolut bästa egenskaperna med bilen är att man kan sätta igång ACn medan man tex laddar på en SC. Helt underbar funktion!
"Premiumbilar". Öhh.. För mig har Teslan ändrat min uppfattning om vad en premiumbil är för något. Model S är en premiumbil, övriga bilar jag stött på eller ägt har varit felkonstruerade..
phasebox.se
P85D
P85D
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Ja, många andra elbilar och laddhybrider. Min Outlander har det, t.ex. (förutom att de gjort själva remotefunktionen på ett helt hjärndött sätt).FAJ skrev:Det bästa enligt barnen är när man sätter på AC via APPen 15 min innan man skall köra och komma till en sval Tesla, grymt behagligt. (Värme har ju många redan via fjärr, men vet ni någon bil som har AC via remote förutom Tesla?)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Varför köra på range mode hela tiden om batteriet får det sämre? Hoppas man kan kolla hur mycket bilen gott på range mode när man köper begangnad. Man vill ju ha så fräscht batteri som möjligt eftersom man ska köra det till the bitter end.
Som jag förstått så värms det och kyls sämre, alltså med en lägre effekt. Jag antar att range mode finns för att man inte ska köra så jämt utan bara när man måste, annars hade de ju alltidkunna ha det aktiverat och förlängt körsträckan.
Enligt manualen påverkas bara kylning/värming av kupén, inte batteriet. Det är ganska stor skillnad. Om det t.ex regnar immar rutorna igen om man kör med range mode.
Jag kollade runt lite, t.ex. http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... ttery-life
Det verkar inte finnas några svar, om det finns påverkan är den definitivt liten.
MEN.. Du påpekar en viktig sak, om man köper en begagnad Tesla skulle man vilja veta i vilket skick batteriet är i. Man skulle med andra ord vilja veta mer om det som faktiskt är dåligt för batteriet och drivlinan, t.ex. antal fulla uppladdningar, antal insane launches, antal körningar under 5% innan laddning. Detta vet fabriken, men det går inte att få reda på..
Jag kollade runt lite, t.ex. http://my.teslamotors.com/forum/forums/ ... ttery-life
Det verkar inte finnas några svar, om det finns påverkan är den definitivt liten.
MEN.. Du påpekar en viktig sak, om man köper en begagnad Tesla skulle man vilja veta i vilket skick batteriet är i. Man skulle med andra ord vilja veta mer om det som faktiskt är dåligt för batteriet och drivlinan, t.ex. antal fulla uppladdningar, antal insane launches, antal körningar under 5% innan laddning. Detta vet fabriken, men det går inte att få reda på..
phasebox.se
P85D
P85D
Ok, jag har inte läst på bara hört ryckten.
Ja, absolut kritiskt att veta hur batteriet är när man köper 3-4 år gammal elbil. Man ska ju förmodligen äga den över till andra sidan när garanti inte gäller längre.
Ja, absolut kritiskt att veta hur batteriet är när man köper 3-4 år gammal elbil. Man ska ju förmodligen äga den över till andra sidan när garanti inte gäller längre.
Vet inte om jag är petig men nu har jag testat att stänga av auto och upplever fortfarande att den inte kyler ordentligt. Ibland så överraskar den och kyler ett tag för att sen bara fläkta vanligt (och det är absolut inte rätt temp i bilen så den bör inte lägga av med AC). Tror jag får prata med service helt enkelt.
Senast redigerad av dirrus, redigerad totalt 1 gånger.
Ja ac:n verkar fungera bra när det är riktigt varmt 25 och uppåt. Men när det är mittimellan ca 20 grd funkar det inget vidare. Styr och regler är nog inte riktigt färdigutvecklat, gäller f.ö adaptiva farthållaren också.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Precis. Prova inte att aktivera farthållaren när det finns en bil framför men som ligger någon meter till höger eller vänster, se nedan. Samma sak med en motorcykel.
Jag använder bara ACCn i köer. Reagerar också för långsamt om någon svänger in framför.
Jag använder bara ACCn i köer. Reagerar också för långsamt om någon svänger in framför.
phasebox.se
P85D
P85D
Som sagt. Range mode halverar effekten på klimatanläggningen och stänger av batterivärmningen. Det senare var ju först bara en del av vinterpaketet men blev rätt fort standard. Dåliga saker för batteriet är t.ex. hög temperatur tillsammans med hög laddningsnivå och högt effektuttag vid låga temperaturer eller låg laddningsnivå. Här styr ju Tesla själva effektbegränsning och har nog koll på detta. Så det borde inte gå att skada batteriet med range mode. Är man orolig för det är det bara att vara ännu lättare på foten med kallt batteri
. När man inte ska ta ut mkt effekt är ju kyla annars bra för livslängden på batteriet.

Jag har aldrig läst eller hört från någon officiell källa att range mode skulle påverka livslängden på batteriet. Vid min leverans sa han att man kunde ha denna på alltid för att få något bättre räckvidd. Inget om livslängd på batteriet nämndes. Om det hade påverkat livslängden så hade dom garanterat visat tydliga varningstexter om man använde det ofta.
Låter som om någon blandat ihop range mode med att ladda batterierna till 100% och sen försökt hitta på egna förklaringar till varför det påverkar batterierna.
Laddar man batterierna till 100% mer än en dag får man Tydlig varningar att man bör dra ner den till 90 om man inte tvunget måste ha den utökade räckvidden.
Jag har i alla fall stängt av range mode. Gör så liten skillnad så det känns helt meningslöst.
Låter som om någon blandat ihop range mode med att ladda batterierna till 100% och sen försökt hitta på egna förklaringar till varför det påverkar batterierna.
Laddar man batterierna till 100% mer än en dag får man Tydlig varningar att man bör dra ner den till 90 om man inte tvunget måste ha den utökade räckvidden.
Jag har i alla fall stängt av range mode. Gör så liten skillnad så det känns helt meningslöst.
På vad av det? Det med range mode har väl varit känt rätt länge. Det sägs att fläkthastigheten också begränsas till 8 i autoläge. Men har inte testat. Det jag varit osäker på är om den stänger av klimatstyrningen helt för batteriet. Men det har jag svårt att tro. Hade varit en rejäl blunder för Tesla. Är bara att testa på en SC med range mode och se och se om det börjar låta lite när batterikylningen efterhand går igång. Så det är främst den batterivärmningen som när jag beställde i början av 2013 enbart ingick i vinterpaketet. Sen blev den snabbt standard och man fick pengar tillbaka. Att den stängs av är ju lätt att se själv när man använder bilen. Annars utan range mode värms ju batteriet tills regen är på ca 30 kW, kan gissa ca 10 grader. Hade någon flow chart på detta tidigare. Både laddning och uttag av effekt är ju inte bra med kallt batteri. Därför regen och uttagseffekt är begränsat av Tesla. Tror de vet vad de gör och det ska inte påverka batteriet något. Men jag accar ju aldrig själv för fullt med kallt eller tomt batteri ändå.root skrev:Har du källa på detta?
På D bilarna tillkom väl även någon tourque optimering mellan fram och bakmotor om jag inte minns fel, när man använder range mode. Men det är inget jag har kollat närmare på.
Vad beträffar batteriet så var det jag skrev bara relaterat till värme/kyla då. Men att köra tomt är förstås det allra sämsta. Jag har letat mycket på detta genom de sista åren. Som forumdetagare på det norska forumet, det amerikanska och det svenska i ett par år, plus bloggande. Men har varit dålig på att spara undan referenser. Hr mest varit för min egen skull. Men tack vare bloggen kan man ju leta sig tillbaka lite tillbaka iaf. Vad beträffar kyla så har man ju provat att lagra batterier i låga temperaturer i flera år och sedan tagit fram dem igen och de har varit stort sett oförändrade. Följ lite trådarna här och vidare så får man snabbt en del info:
http://tesla.sondell.biz/?p=1237
http://tesla.sondell.biz/?p=1878
Att Leaf haft problem med sina batterier i Arizona och inte i Norden talar lite för sig själv (inte kylning på dem).
Gå vidare på de länkarna
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg236837
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html