Där kom det! Parkeringsskatt föreslår IVL

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Där kom det! Parkeringsskatt föreslår IVL

Inlägg av TeslaTissel »

Parkeringsskatt föreslår IVL som ett instrument få bort fordon från städerna.

Men varför tänkte Anders Roth lite till, miljöfordon som eldrivna transporter och privatbilister, skall de betala lika mycket?
Transporttrafiken i Stockholm är ju omfattande. Skall de också betala skatt?

https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/ny ... tiken.html
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Där kom det! Parkeringsskatt föreslår IVL

Inlägg av bylund »

Något märkligt.
Gratis parkering för privat bil vid jobbet är ju redan skattepliktigt (om det inte ändå annars är avgiftsfritt i området).

Sedan menar han att kommunen inte kan öka priserna på privata parkeringar, för att på så vis få ner parkerandet. Men de är väl sällan billigare än kommunala parkeringar ändå?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Och med autonomafordon så kan jag bara skicka hem det igen eller låta det cirkulera.

Genomtänkt och framtidssäkert som vanligt från IVL. Inte!
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Vad är det man vill ha? Städer som bara funkar för de som klarar sig utan bil? Hantverkare som fakturerar både förmiddagens och eftermiddagens parkeringsböter, dock utan att skriva ut det klartext? Tycker alla småbarnsfamiljer verkligen att det är ideellt att ha parkeringen 500 meter från bostaden med matkassar mm i dålig väder om man är ensam med barn man inte kan lämna under tiden man åker runt och letar parkering? Äldre som får ont än det ena än det andra stället vill kanske möjlighet att använda bil. Vilka svar man får beror på vilka frågor man ställer. Testa att fråga gubben med stela benet och ensammamman med ADHD-pojken hur nära bostaden de kan acceptera parkeringsmöjligheter. Själv retar jag som bor "på landet" mig på att jag får betala dyrt när jag besöker min dotter. Det funkar inte - i mitt personliga tycke - att dumpa bilen på en pendelparkering flera mil bort. Självklart är det samma parkeringsavgift oavsett drivmedel. Men jag skulle i stället kunna dubbla körsträckan om någon skjutsade mig och sen åkte ur stan igen. Det var någon politiker som sa nyligen att besöksnäringen var viktig. Testa att parkera 2-3 turistbussar i följe i storstan. Jag har inget emot att de som vill cykler och åker kollektivt. Det gör jag också ibland. Men kollektivtrafik kommer alltid gå från ett ställe man inte är på till ett ställe man inte ska till vid en tid man inte kan påverka. Om målet är att andelen hushåll med tillgång till bil och parkering sänks till samma nivå som i 1946 bör man skriva det i klartext.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Visst är det lite extra besvärande med parkeringsavgifter för oss landsbygdsbor? För mig har det alltid varit nån form av mänsklig rättighet att kunna parkera bilen precis var jag vill. Naturligtvis utan att behöva betala för det. Varje gång vi åker till Gbg till svärmor glömmer jag att kasta pengar i den där automaten. Vadå kostar det pengar att parkera här???? Jag fick häromdagen en parkeringsfaktura eftersom jag har ställt mig på torget i Lidköping några gånger. Där är det dyrt att ställa sig. Månadsfakturan var på hiskeliga 11 kronor och jag tyckte att det var jäkligt onödigt. Men jag har ju numera förstått att jag är bara en bortskämd bondaunge som inte begriper bättre. :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Visst är det lite extra besvärande med parkeringsavgifter för oss landsbygdsbor? För mig har det alltid varit nån form av mänsklig rättighet att kunna parkera bilen precis var jag vill. Naturligtvis utan att behöva betala för det. Varje gång vi åker till Gbg till svärmor glömmer jag att kasta pengar i den där automaten. Vadå kostar det pengar att parkera här???? Jag fick häromdagen en parkeringsfaktura eftersom jag har ställt mig på torget i Lidköping några gånger. Där är det dyrt att ställa sig. Månadsfakturan var på hiskeliga 11 kronor och jag tyckte att det var jäkligt onödigt. Men jag har ju numera förstått att jag är bara en bortskämd bondaunge som inte begriper bättre. :oops:
Haha, jag instämmer. Betala för bilens plats? Utan att ens få ström? Vilket påhitt. :D Gratis att parkera överallt här ikring, bara man har P-skiva.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Är det inte just den som kommer utifrån som har mest nytta av avgifterna? Avgifter leder ju till att det finns fler lediga parkeringsplatser och om man ändå bara besöker stan ibland så blir det inte så farligt dyrt heller.

Det är därför jag är positiv till åtgärder som syftar till att minska biltrafiken. Ju färre som kör bil i stan desto bättre blir det för dem som faktiskt behöver köra bil i stan.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag kör bil till stan för det är bekvämt och spar tid. Hade hellre åkt T men den stannar inte utanför dörren plus att jag måste byta. Enskede - Sumpan tar 20min med bil och närmare en timme kollektivt om man räknar vandring.

Jag tycker att vi straffbeskattas tillräckligt med tullar, den på essingeleden är obegriplig. Får köra Mälaren runt för att undvika den.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
Jag tycker att vi straffbeskattas tillräckligt med tullar, den på essingeleden är obegriplig. Får köra Mälaren runt för att undvika den.
Tanken är att minska trafiken på Essingeleden, men inte nödvändigtvis genom att man tar en annan väg. Om man får någon att åka kollektivt, cykla eller ställa in resan, eller företa den under en mindre belastad tid har man också lyckats.

Det måste alltså inte finnas en skattefri alternativväg för att det ska fungera.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Remuz skrev:
Tanken är att minska trafiken på Essingeleden, men inte nödvändigtvis genom att man tar en annan väg. Om man får någon att åka kollektivt, cykla eller ställa in resan, eller företa den under en mindre belastad tid har man också lyckats.

Det måste alltså inte finnas en skattefri alternativväg för att det ska fungera.
Jag vill dock minnas att man dyrt och heligt lovade att inte lägga skatt där innan förbifarten var klar, men jag kanske minns fel.

Jag ogillar starkt när man ändrar villkoren. Vi bosatte oss i Enskede för att det var hyfsat nära stan, utan att vara stan, men sedan kom det tullar och nu ska man tom betala för att parkera på tomma villagator. Inte ens med gratis kollektivtrafik skulle det vara ett vettigt alternativ innan jag får egen T-bana mellan hemmet och jobbet, det kostar för mycket tid helt enkelt.

Nu drabbar detta inte mycket så mycket, så länge det är gratis tull för rörelsehindrade, men hur jag ska ta min son genom kollektivtrafiken när man tagit bort det (om man nu gör det också) blir ett äventyr. P får man redan betala för i stan nu (dock ej i Sumpan!)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar