Läsa skyltar - autopilot

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Läsa skyltar - autopilot

Inlägg av root »

Jag tycker att detta är en märklig funktion. Avläsning av skyltar fungerar till kanske 90-95%. Min första uppfattning är att funktionen är bruten om den inte är 100%. Min andra uppfattning är att det är omöjligt att uppnå 100% utan att standardisera skyltningen av trafiksystemet. Alltså både fasta skyltar och eventuella skyltar på fordon.

Några exempel:

Mitt på motorvägen säger den ibland plötsligt "80" eller "60". Då har den läst av hastighetsskylten som sitter bak på vissa lastbilar. Det beror på var på lastbilen skylten sitter om den lurar avläsaren eller inte. Min poäng är att det är svårt att kontrollera exakt var lastbilschaffisen sätter klistermärket han precis köpt på macken. För att få 100.00% funktion måste "man", dvs en myndighet, kontrollera exakt var märket sitter, eller förbjuda det. Och då får det inte komma en enda lastbil från Vitryssland med en gammal hastighetsskylt.

I Italien finns det inte skyltar som visar när det är hastighetsbegränsning i byar och städer. Hastigheten i tätort impliceras av att det kommer en skylt med ortnamnet. Hastghetsvisningen står kvar på 90 konstant, genom by efter by..

I Tyskland finns det ofta tillägg till fartskylten, tex "80", med en skylt under "bei nässe". Ibland är det skyltat olika hastigheter för lastbilar och personbilar, eller skyltar som döljs bakom rader av långtradare.

Listan kan göras längre. Min poäng är att jag är mycket tveksam till en autopilot som anpassar hastigheten efter fartskyltarna.

Jag misstänker att jag kanske tänder en liten brand här, men jag är beredd på diskussion!
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Re: Läsa skyltar - autopilot

Inlägg av Lessmog »

Och jag misstänker att ditt inlägg är mer intelligent än autopiloten. Bra argument.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, man kan önska sig tydligare skyltning. Jag har mer än en gång kommit fram till en fartkamera utan att vara 100% på hastighetsbegränsningen... och naturligtvis står det inte vid kameran. För en autopilot kommer det här naturligtvis vara ännu lättare att missa.
Men man skulle ju kunna tänka sig att autopiloten vet var den är och då kan kolla hastigheten på det sättet. Det kan göras genom GPS och/eller analys av vägen genom visionsystem som mappas emot kartor och annat. Tillfälliga begränsningar blir ju fortfarande lite jobbigt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

De flesta liknande system idag använder kust GPS-informationen som grund och sen kameran för att bekräfta befintliga skyltar och identifiera nya/tillfälliga skyltar. Så jag är övertygad om att Teslas system redan kombinerar information från GPS och kamera för att visa korrekt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag har tidigare buggrapporterat till Tesla att den inte känner igen tättbebyggt område börjar/slutar (som i Sverige borde tolkas som 50- respektive 70-skyltar)
Sedan har ju olika länder olika regler, i Estland där jag kört en del så är grundhastigheten 50 i tättbebyggt område och 90 utanför. Där gäller hastighetsskyltar som anger något annat bara fram till nästa korsning, så bilen måste gå på GPS för att veta hur länge det t ex är 70, eftersom det inte följs av en 90-skylt när hastigheten går tillbaka. Även typ 70 med underskylten 0-400 m är populära. Det klarar den såklart inte heller (än?) utan positionsbaserad data.

Problemet med GPS-data är å andra sidan att hastighetsgränser ändras, så för GPS måste man aktivt uppdatera databasen ofta, snarare dagligen än vartannat år eller vad det är nu. Den har fortfarande inte de "nya" hastighetsgränserna på E4 norr om Stockholm. "Nya" för att de har några år på nacken nu.

Och ja, det är både kamera och GPS Teslan använder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Jag vill inte verka negativ, men jag menar att det är skillnad på funktionaliteten att visa en fartskylt i displayen och på att styra en framtida autopilot. Jag kollade lite men jag blir inte klok på om autopiloten skall justera hastigheten också, inte bara följa filmarkeringar. Det står bara "traffic aware cruise control". Det kan vara vad som helst.

Hur som helst, om felaktig fartskylt visas i displayen är det inte hela världen.

Om föraren valt att aktivera autopiloten och samtidigt valt att utnyttja tillfället till att bli en facebookzombie, OCH bilen plötsligt håller felaktig hastighet därför att den missat en skylt är det potentiell katastrof, inte bara för zombien, utan för alla andra också.

Ingen här på forumet skulle givetvis ens överväga att utnyttja funktionen att titta mer på telefonen, men jag tänker naturligtvis på "alla andra"..
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

bylund skrev:
Jag har tidigare buggrapporterat till Tesla att den inte känner igen tättbebyggt område börjar/slutar (som i Sverige borde tolkas som 50- respektive 70-skyltar)
Sedan har ju olika länder olika regler, i Estland där jag kört en del så är grundhastigheten 50 i tättbebyggt område och 90 utanför. Där gäller hastighetsskyltar som anger något annat bara fram till nästa korsning, så bilen måste gå på GPS för att veta hur länge det t ex är 70, eftersom det inte följs av en 90-skylt när hastigheten går tillbaka. Även typ 70 med underskylten 0-400 m är populära. Det klarar den såklart inte heller (än?) utan positionsbaserad data.

Problemet med GPS-data är å andra sidan att hastighetsgränser ändras, så för GPS måste man aktivt uppdatera databasen ofta, snarare dagligen än vartannat år eller vad det är nu. Den har fortfarande inte de "nya" hastighetsgränserna på E4 norr om Stockholm. "Nya" för att de har några år på nacken nu.

Fick du någon feedback från Tesla?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

bylund skrev:

Det är precis detta som är min poäng. Systemet, dvs autopiloten, fungerar säkert helt korrekt i en kontrollerad och känd miljö. Om miljön, så som bilen "ser" den, antingen med fartskyltar eller GPS inte är 100.00% korrekt och överensstämmande med verkligheten, ja då är systemet osäkert.

Jag tror själv att detta kräver ett helt annat tänk för att fungera i praktiken.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Förutom när man svängt in på ny väg måste ju ändrad hastighet markeras på båda sidor av vägen så det bör ju vara lätt att ordna i mjukvaran att den inte ändrar hastigheten pga ett klistermärke bak på en lastbil.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men en liten begränsning kommer säkert att finnas då det är sagt att den bara fungera mellan avfarter på motorväg om jag förstått det rätt. Då skjuter man i varje fall på problemet men tätorter och liknande. Sen håller verkligen med om att uppdateringarna måste vara mycket mycket snabbare för att ge autopiloten en chans att fungera bra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, men våra motorvägshastigheter varierar ju från 120 till 70 (!?!). Vet att det är ungefär lika varierande i USA också.
Och vad gör de om det är ett vägbygge på en 120 väg med 60 begränsning?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svaret är kanske att just nu finns ingen 100% läsning och då faller det tillbaka på den som har ansvaret för färden, dvs FÖRAREN. Men det kanske måste göras tydligare att detta än så länge bara är ett hjälpmedel och inget som för att du som förare kan hoppa in i baksätet?
Sen var väl trådfrågan lite mer hur man tekniskt ska kunna läsa avläsningsproblemet. Där har jag inga tips mer än att man kanske får försöka kartlägga mer hur vi själva klarar av det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tesla kanske inte kopiera hur jag gör dock, jag litar ofta på att jag kött samma väg tidigare. Det här Viasat sig bli fel när man nu ändrat många 90 till 80 och 70 till 60. I det fallen är Teslan redan nu bättre än mig :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Pontus skrev:
Svaret är kanske att just nu finns ingen 100% läsning och då faller det tillbaka på den som har ansvaret för färden, dvs FÖRAREN. Men det kanske måste göras tydligare att detta än så länge bara är ett hjälpmedel och inget som för att du som förare kan hoppa in i baksätet?
Sen var väl trådfrågan lite mer hur man tekniskt ska kunna läsa avläsningsproblemet. Där har jag inga tips mer än att man kanske får försöka kartlägga mer hur vi själva klarar av det.

Precis, FÖRAREN har ansvaret, alltid. Min poäng är att jag spekulerar vilt i att denne förare kan lockas att kolla på sin telefon ännu mer än nu. Han/hon behöver inte nödvändigtvis lägga sig i baksätet, men OM autopiloten används för att tänja gränserna, vilket jag tror att den kommer att göra, för hur mycket uppmärksamhet man måste lägga på körningen, ja då ökar systemet olycksrisken istället för att minska den.
phasebox.se
P85D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kanylbullen skrev:
Förutom när man svängt in på ny väg måste ju ändrad hastighet markeras på båda sidor av vägen så det bör ju vara lätt att ordna i mjukvaran att den inte ändrar hastigheten pga ett klistermärke bak på en lastbil.
Just i Sverige ja, andra regler i andra länder. Och inte ens här är den regeln strikt. Detta med något olika skyltar och regler i olika länder gör ju inte det hela lättare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

matbl skrev:
bylund skrev:

Fick du någon feedback från Tesla?
Bara att de vidarebefordrade det till utvecklingsavdelningen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
kanylbullen skrev:
Just i Sverige ja, andra regler i andra länder. Och inte ens här är den regeln strikt. Detta med något olika skyltar och regler i olika länder gör ju inte det hela lättare.
Sänkning av hastighet visat på bägge sidor höjningar gör det inte längre, inte i praktiken i alka fall.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Även typ 70 med underskylten 0-400 m är populära. Det klarar den såklart inte heller (än?) utan positionsbaserad data
Det var faktiskt en av de saker som imponerade på mig - hastighetsskyltar med underskult för "200m" eller mellan vissa datum verkade faktiskt fungera som det skulle - den verkar smartare än man tror. Har nog aldrig sett 0-400m underskylt, däremot varning att det kommer en om x 100 m...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vad jag har sett så ignoreras hastighetsskyltar med underskyltar, men ofta så ändras hastigheten baserad på gps-data (märks på att ändringen inte sker exakt vid skylten)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Hur bra eller dålig den än är så är det ändå förarens ansvar att hålla rätt hastighet. Därför måste man själv titta på skyltarna. Att bilen automatiskt skulle följa skyltarna känns som en överflödig och onödig funktion.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

root skrev:
Pontus skrev:

Precis, FÖRAREN har ansvaret, alltid. Min poäng är att jag spekulerar vilt i att denne förare kan lockas att kolla på sin telefon ännu mer än nu. Han/hon behöver inte nödvändigtvis lägga sig i baksätet, men OM autopiloten används för att tänja gränserna, vilket jag tror att den kommer att göra, för hur mycket uppmärksamhet man måste lägga på körningen, ja då ökar systemet olycksrisken istället för att minska den.
helt rätt. Frågan kommer bli mer och mer aktuell ju fler bilar som får sådana här funktioner. Hur har andra märken löst det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Hela framförandet av bilen är förarens ansvar tills dess att vi får självkörande bilar och lagstiftning för det. Så det gäller alla delar av autopilotfunktionaliteten.
Mercedes har jag hört börjar klaga om man tar händerna från ratten. Att bilen ska upptäcka att man tittar åt ett annat håll kräver väl en kamera eller andra sensorer i kupén också.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Teslan utgår både från hastighetsinfon i kartdata (gps) och avläsning av hastighetsskyltarna. Det kan man se ibland då det blir en sträckad hastighetslinje i instrumentet samtidigt som hadtighetsskylten på stora skärmen är grå. Oftast bara några sekunder innan kameran hunnit tolka skylten.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar