
Någon som har en länk (Från Skatteverket) till att Laddutrustning är undantaget från förmånsbeskattning?
/Jocce
Moderator: Redaktion
hed skrev:Stämmer. Har tyvärr ingen länk. Men allt som rör laddning kan företaget stå för och påverkar ej förmånsvärde.
Så installation, väggbox, jordfelsbrytare kan företaget stå för. Du får även behålla sakerna efter att bilen returnerats utan att behöva förmånsskatta. Förutsatt att det är dedikerat till elbilsladdning.
Har precis gjort samma "resa" själv
Laddkabel då?12man skrev:Skatteverket kör med enkel svenska, de kallar det laddbox, garageladdare
helix skrev:"Laddbox (garageladdare) liksom extra laddkabel för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning"
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... erakningen
Fast ett krav är väl att uttaget används uteslutande till förmånsbil för att beskattningsbar förmån inte ska uppstå? Så visst kan du behålla det, men inte använda det.hed skrev:Stämmer. Har tyvärr ingen länk. Men allt som rör laddning kan företaget stå för och påverkar ej förmånsvärde.
Så installation, väggbox, jordfelsbrytare kan företaget stå för. Du får även behålla sakerna efter att bilen returnerats utan att behöva förmånsskatta. Förutsatt att det är dedikerat till elbilsladdning.
Har precis gjort samma "resa" själv
Uteslutande kan väl inte va rätt ord? Blir ju som att det är förbjudet att ringa frugan med jobbtelefonen som jämförelsebylund skrev:Fast ett krav är väl att uttaget används uteslutande till förmånsbil för att beskattningsbar förmån inte ska uppstå? Så visst kan du behålla det, men inte använda det.hed skrev:Stämmer. Har tyvärr ingen länk. Men allt som rör laddning kan företaget stå för och påverkar ej förmånsvärde.
Så installation, väggbox, jordfelsbrytare kan företaget stå för. Du får även behålla sakerna efter att bilen returnerats utan att behöva förmånsskatta. Förutsatt att det är dedikerat till elbilsladdning.
Har precis gjort samma "resa" själv
P_EL skrev:Ja, eller som att skriva här på TCS med jobbdatornEller det kanske är ok om syftet uteslutande är relaterat till förmånsbilen...
Rätt eller fel, såhär står det:Smutt skrev:Uteslutande kan väl inte va rätt ord? Blir ju som att det är förbjudet att ringa frugan med jobbtelefonen som jämförelsebylund skrev:Fast ett krav är väl att uttaget används uteslutande till förmånsbil för att beskattningsbar förmån inte ska uppstå? Så visst kan du behålla det, men inte använda det.hed skrev:Stämmer. Har tyvärr ingen länk. Men allt som rör laddning kan företaget stå för och påverkar ej förmånsvärde.
Så installation, väggbox, jordfelsbrytare kan företaget stå för. Du får även behålla sakerna efter att bilen returnerats utan att behöva förmånsskatta. Förutsatt att det är dedikerat till elbilsladdning.
Har precis gjort samma "resa" själv
Men visst, man kan ju tolka den formuleringen som att den inte utgör extrautrustning om den även används för annatLaddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning.
Om miljöbilsreglerna är tillämpliga undantas dock utrustningen vid beräkning av extrautrustning för jämförbar bil och medför då ingen beskattning.
Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Jag hittar formuleringen:KnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Ja det var egentligen den som jag också sett på Skatteverkets hemsida men råkade kopiera texten från tråden som jag länkade till.zed skrev:Jag hittar formuleringen:KnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Laddbox (garageladdare) liksom extra laddkabel för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning. Läs mer om nedsättning på grund av miljöbil (nedan).
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... erakningen
Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.KnightRider skrev:Ja det var egentligen den som jag också sett på Skatteverkets hemsida men råkade kopiera texten från tråden som jag länkade till.zed skrev:Jag hittar formuleringen:KnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Laddbox (garageladdare) liksom extra laddkabel för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning. Läs mer om nedsättning på grund av miljöbil (nedan).
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... erakningen
Och enligt den formuleringen som du hänvisar till så är det kanske ännu tydligare att t.ex. en Juice Booster 2 skulle kunna kvala in som extra laddkabel.
Jag hämtar min bil på måndag och har redan köpt en Tesla Wall Connector som ska monteras hemma. Sedan ska bilen få en lackbehandling plus stenskottsfolie. Och dessutom ska vinterdäck inhandlas. Jag har alltså redan en hel del utlägg så jag kommer antagligen inte köpa en Juice Booster 2 på det här räkenskapsåret utan köper efter nyår. Men då kan jag återkomma med ett omdöme.zed skrev:Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.KnightRider skrev:Ja det var egentligen den som jag också sett på Skatteverkets hemsida men råkade kopiera texten från tråden som jag länkade till.zed skrev:Jag hittar formuleringen:KnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Laddbox (garageladdare) liksom extra laddkabel för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning. Läs mer om nedsättning på grund av miljöbil (nedan).
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... erakningen
Och enligt den formuleringen som du hänvisar till så är det kanske ännu tydligare att t.ex. en Juice Booster 2 skulle kunna kvala in som extra laddkabel.
Återkom gärna med omdöme om du skaffar en
Finns ju massor av företag som sätter upp laddstolpar etc på sina parkeringar så vem som sedan använder denna har ju ingen betydelse. Tror inte att anställda på Tesla eller McDonalds betalar förmånsvärde bara för att det står en stolpe utanför? Och det finns väl heller ingen (vad jag vet) som heller betalt förmånsvärde för att de heller pluggat in sin privata bil utanför ICA?bylund skrev:Fast ett krav är väl att uttaget används uteslutande till förmånsbil för att beskattningsbar förmån inte ska uppstå? Så visst kan du behålla det, men inte använda det.hed skrev:Stämmer. Har tyvärr ingen länk. Men allt som rör laddning kan företaget stå för och påverkar ej förmånsvärde.
Så installation, väggbox, jordfelsbrytare kan företaget stå för. Du får även behålla sakerna efter att bilen returnerats utan att behöva förmånsskatta. Förutsatt att det är dedikerat till elbilsladdning.
Har precis gjort samma "resa" själv
Det handlar alltså om att låta arbetsgivaren betala för att installera en laddbox hemma hos den som har förmånsbilen, och då inte betala skatt för den förmånen.GreenMachine skrev:Finns ju massor av företag som sätter upp laddstolpar etc på sina parkeringar så vem som sedan använder denna har ju ingen betydelse. Tror inte att anställda på Tesla eller McDonalds betalar förmånsvärde bara för att det står en stolpe utanför? Och det finns väl heller ingen (vad jag vet) som heller betalt förmånsvärde för att de heller pluggat in sin privata bil utanför ICA?bylund skrev:Fast ett krav är väl att uttaget används uteslutande till förmånsbil för att beskattningsbar förmån inte ska uppstå? Så visst kan du behålla det, men inte använda det.
Fast då blir den väl förmånsskattepliktig, om man använder den till att ladda något annat än en ny förmånsbil?zed skrev:Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.
Återkom gärna med omdöme om du skaffar en
Oklart men det borde bli en förmån. Läser man på https://eways.se/offentligt/ så står det under tips: "Laddstationen kan dessutom sitta kvar efter att bilen har lämnats tillbaka utan att någon skatt påförs."bylund skrev:Fast då blir den väl förmånsskattepliktig, om man använder den till att ladda något annat än en ny förmånsbil?zed skrev:Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.
Återkom gärna med omdöme om du skaffar en
Det kan mycket väl finns mer text någon annanstans som säger att det är, men enbart på citatet från Skatteverket så verkar det inte ok, om man ska vara strikt.zed skrev:Oklart men det borde bli en förmån. Läser man på https://eways.se/offentligt/ så står det under tips: "Laddstationen kan dessutom sitta kvar efter att bilen har lämnats tillbaka utan att någon skatt påförs."bylund skrev:Fast då blir den väl förmånsskattepliktig, om man använder den till att ladda något annat än en ny förmånsbil?zed skrev:Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.
Återkom gärna med omdöme om du skaffar en
Jag kan inte hitta någon vägledning på Skatteverkets hemsida om detta så det är nog en fri tolkning någon har gjort.
Man kan väl hoppas att Skatteverket ser nyttan med fler laddboxar i hemmen och inte jagar på detta.
Om någon kan hitta en officiell källa till eways tolkning skulle det kännas tryggare.