Besök i Fremont

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare

Besök i Fremont

Inlägg av Musikmannen66 »

Idag besökte jag Teslafabrikens showroom i Fremont och övningskörde en svart S 85. Det var en upplevelse jag delade med familjen och som jag sett fram emot i ett halvår.
Fabriken såg imponerande stor ut när jag svängde upp på parkeringen i min fossila hyrbil. Jag parkerade försiktigt bland tusentals teslaantälldas fordon och gick med förväntansfulla steg mot detta elbilsMeccas utställningsrum. Solen sken och termometern visade 28 grader C och det rörde sig lite människor som skulle hämta ut sina nya model S. Alldeles bredvid stod cirka 10 bilar och laddades för provkörning. Jag och min familj( fru och 3 barn) klev in i den fräscha utställningslokalen och frågade en kvinna bakom disken om det fanns möjlighet att få testa en Tesla .Om tre och halv timma fanns det en ledig tid blev svaret. Frugan flikade in att har vi åkt så här långt kan vi vänta bara vi går och äter mat så ordnar det sig. Vi tar en kaffe först sa jag och stegade mot kaffemaskinen. Efter 3 minuter kommer kvinnan bakom disken och säger det fanns en lucka och vi kunde få köra direkt. Perfekt service .
Jag sätter mig bekvämt bakom ratten och får en genomgång som jag egentligen har hört förut tack vare internet. Men sedan infinner sig magin när jag ljudlöst glider ut från fabriksområdet . Vilken känsla av mjukhet och kraft samtidigt.Smartcar kallade följeslagaren i bilen model S för. Jag gjorde några kickar på acceleratorn men jag är egentligen en mjukis när det gäller fart och vill att det ska vara komfortabelt att åka bil. Väghållningen var också mycket stabil. Helt klart imponerad lämnar jag ratten till frugan som jag vill dela upplevelsen med. Hon trycker på upp i 120 km/ t på vägen som man får köra i 70 . Det var ju så tyst och den svarade så fort urskuldade hon sig med. Hennes skönaste kommentar var" den har inga avgasrör"
Barnen tyckte det var kul att de kunde se varandra i backkameran så de turades om att stå bakom bilen och sitta inne i kupén .
På väg därifrån såg vi utomhusbanan som de testar nya bilar och sedan såg vi såklart många nygjorda bilar som skulle skeppas ut till sina lyckliga ägare.
Denna dagen glömmer vi aldrig. Nu ska jag bara gå hem och räkna på det här.....
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare

Re: Besök i Fremont

Inlägg av b232 »

Du behöver inte räkna. Du är fast och du vet det! ;)
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Jag förstår känslan! Själv var jag i Palo Alto när jag råkade få se ett Tesla Show Room för första gången. Ett par veckor senare la jag min beställning, och nu är bilen levererad ... 8-)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Härlig och välberättad historia!
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

b232 skrev:
Du behöver inte räkna. Du är fast och du vet det! ;)
Ingen ide att räkna på sånt här.

Jämför när du träffat drömkvinnan i ditt liv går du knappast hem och räknar på om du har råd. Det är bara att köra på, man lever bara en gång. Den här möjligheten kommer aldrig igen. :D
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare

Inlägg av Musikmannen66 »

Drömkvinnan är jag redan kontrakterad med sen 8 år. Räknandet gäller privatköp eller bilköp genom arbetet i Uddevalla kommun.
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Musikmannen66 skrev:
Drömkvinnan är jag redan kontrakterad med sen 8 år. Räknandet gäller privatköp eller bilköp genom arbetet i Uddevalla kommun.
Då har vi det lika bra. :D
Om du har möjlighet att leasa bilen genom jobbet så är det klart billigare. Detta är första gången i mitt liv jag lyckats räkna hem en tjänstebil. (Eget företag) enda dilemmat. Man bör hålla igen lite på extrautrustning annars sticker förmånsvärdet iväg.
Användarvisningsbild
Matsson
Teslaägare

Inlägg av Matsson »

Jepp, kör en Chrysler Voyager idag (eller tills i fredags då jag hämtade Teslan). Chryslern hade ett inköpspris på 365 000 kr för tre år sedan, Teslan kommer inte att kosta mig mer som tjänstebil per månad och då har vi ändock bruttolöneavdrag på det som överstiger 7,5 basbelopp - om fler skulle ha kolla på att det inte kostar mer att han en Tesla som tjänstebil än en Volvo V70 skulle det nog krylla av Teslor - det går ju liksom inte att jämföra bilarna på samma dag...
Som bonus kan man konstatera att bland de 40 - 50 tjänstebilar vi har på min arbetsplats kommer Teslan vara den billigaste för företaget - bra insäljningsargument!
Anders_Gronberg

Inlägg av Anders_Gronberg »

Alla Ni som pratar tjänstebil, kan man få se kalkylen. Jag är också jäkligt sugen på en Tesla men jag måste hitta de rätta ekonomiska argumenten. Mentalt är jag såld på en Tesla model S sedan första gången jag såg den, så där är det inga problem. Hur övertygar jag styrelsen i bolaget att det är Tesla vi ska ha som tjänstebil?
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Anders_Gronberg skrev:
Alla Ni som pratar tjänstebil, kan man få se kalkylen. Jag är också jäkligt sugen på en Tesla men jag måste hitta de rätta ekonomiska argumenten. Mentalt är jag såld på en Tesla model S sedan första gången jag såg den, så där är det inga problem. Hur övertygar jag styrelsen i bolaget att det är Tesla vi ska ha som tjänstebil?
Det går tyvärr inte att motivera ekonomiskt om man räknar rätt. Bilen kostar för mycket. Den helt dominerande kostnaden för alla bilar är värdeminskningen och då slår det hårt om en bil kostar en miljon istället för 3-400 tkr i inköp.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Det beror nog på. Våran kalkyl såg ut så här. Våran nuvarande bil är åtta år och skulle vi köpa en likvärdig skulle den kosta 500kkr. En Tesla med motsvarande utrustning gick på 800kkr. Räknar man bort miljöbilspremien blev skillnaden 260kkr . Vi räknade sedan vad kör på 8år. Förutsatt att bensinpriset är konstant 15kr/litern och elen 1kr/kw skulle vi få 200kkr mindre bränslekostnad på 8 år. Dvs vi förlorar 60kkr. Sedan tror vi att en 8 år gammal Tesla S är mer värd än en 8 år gammal fossilbil. Vi räknar dock inte med at byta Teslan om 8 år, utan bara byta batteri, så i långa loppet tror vi att vi vinner på köpa Teslan.

Sedan är miljösamvetet mycket bättre och vi tror också att prisskillnaden mellan bensin och el kommer att öka.

Jämför man med en 3-400kkr bil är nog Gen III det bästa alternativet, men mitt tålamod är inte det bästa. ;)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Som tjänstebil är det en helt annan sak, det är bara att gå in på skatteverket och jämföra med valfri bil själv.

Länk: http://www.skatteverket.se/privat/sjalv ... 72a9d.html

Tittar man på en Tesla model S P85 som kostar 837.500:- så blir förmånsvärdet per månad 4.650:-
Jämför man det med t.ex. en Audi A6 Avant 2.0 TDI 177hk Sports Edition för 359.900 (dvs mindre än hälften av vad Teslan kostar) så är förmånsvärdet för den 4.583:- per månad. Nästan lika högt.
Tittar man istället på en bil som ligger närmare i prisklass, en Audi Q7, 3.0 TFSI 272 hk, quattro tiptronic S line edition, så kostar den 610.100:- och förmånsvärdet per månad blir 9.083:-. Nästan dubbelt så högt som Teslan, som fortfarande kostar nästan 230k mer.
Användarvisningsbild
Matsson
Teslaägare

Inlägg av Matsson »

Kalkylen som tjänste bil är väldigt enkel
För den anställde:
Förmånsvärde för en Model S 85 KWh (ej P) 1900 kr / mån! Med tillbehör tot 5333 kr/mån, netto 2933 kr/mån.
Bruttolöneavdrag över 7,5 basbelopp 5517, netto 2483 kr/mån
Jag kör ca 2000 mil per år = ca 4000 kr i energi
Tot månadskostnad: 5749

Samma beräkning för min Chrysler Voayger (inköpspris 365 000Kr) som jag hade tills i fredags när jag bytte mot Teslan :D landar på 5757 kr/mån

Företaget blir den väldigt billig, förmodligen billigaste på bilen av alla. Genom bruttolöneavdraget är jag som betalar värdeminskningen. För tjänstebilarna betalar företaget bensinen och som i mitt fall med en Chrysler V som drar min 1,4 liter milen är skillnaden dramatisk Kostnad ca 40-45000 per år. Lägg där till att service inte är nödvändig om än rekommenderad och skatten är 360 kr - per år!!!

Det blir firmans billigaste bil som dessutom har en uttalad miljöprofil!
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Bod är inne på helt rätt linje, långsiktighet!
Den typiska tjänstebilen ute på företagen är inte en BMW M5 eller liknande utan faktiskt en Volvo V70 eller något i den prisklassen. Så ska man argumentera för en Tesla i en typisk tjänstebilsförhandling så krävs att man tänker utanför lådan. PGA att fosilbilarna har en tid på 3-4 år fram till att man får börja räkna med en risk för ras på någon kostsam del i drivlinan, har vi en fixering vid 3-års leasing. Teslan lider inte av sådant, därför kan vi lika gärna räka på 5 - 6 års leasing. Då blir Volvon den dyra bilen, både privat och för företaget. För företaget är det vad det kostar i månaden totalt, som är helt avgörande (inkl. sociala avgifter mm). Det räcker egentligen med att pricka in en lägre månadskostnad än för Volvon för att få en Tesla! Gör en kalkyl att att ta med och visa upp på er nästa tjänstebils förhandling!
Det är helst en S60 eller möjligen en S85 helt standard som gäller att argumentera för (panoramataket mm tar ni i fas 2 av förhandlingen).
Skriv svar