Stannade idag vid Löddeköpings Supercharge för en snabb laddning innan det bar av till Stockholm. Bilen som stod framför mig fick mig att haja till när jag såg nummerskylten. Det var inte en norsk eller svensk utan en bil långväga ifrån över havet.
En av Islands 71 Teslor hade bestämt sig för att besöka vårt vackra land efter att ha varit på service i Danmark. Fick en trevlig pratstund med ägaren och förstår att resan från Island med båt tar tre dagar, så det är inget snabbt påfund att åka på semester till utlandet med bil.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Och här klagas det när folk har runt 100 mil. Då klarar man ju ett servicebesök på under en vecka.
Tänkte samma sak. Jag har stor respekt för alla som skaffar Tesla trots att varje servicebesök innebär en semesterresa. Då är man riktigt inbiten (eller väldigt galen). Och man behöver inte vara bosatt på Island för att tillhöra den kategorin. Det finns ju en del norrlänningar här som bor långt utanför Tesla-civilisationen.
Det skulle vara intressant att veta vad det är som driver folk att ta ett sådant steg. Bilägandet blir ju inte direkt enklare om man får säga så. Har man Teslan enbart som andrabil eller entusiastbil? Eller chansar man och hoppas att det ordnar sig på nåt vis?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elon har svarat på nån tweet om att han ser på att öppna SC på Island. Jisses vilken resa för en service, då måste man verkligen vara entusiast eller bara utan arbete, men med stadig kassa och tid. Hade ju varit kul (not) om någon på Island fick en liknande bil som min förra Model S, som var ut och in på SC hela tiden. Hur funkar det?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har faktiskt planerat att köra upp min Tesla till Island till hösten. För tillfället är det dock lite brist på laddare på östkusten där färjan lägger till.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Vägarna är av, minst sagt, varierande kvalitet på island. Från helsvart perfekt motorväg till grusvägar där vatten rinner högt över vägbanan på vadställen som på karta ser ut som broar hyrbilsfirman hade olika bilar för olika vägar. 4wd krävdes för vissa vägar.
Största problemet med att köra på Island, som jag ser det, är hastighetsgränserna. Det är max 90 km/h och det är väldigt höga böter för fortkörning.
När man kör på en spikrak väg där sikten är 20 km, inte en bil i sikte och det är bara månlandskap runt omkring så kan det vara lockande att trycka plattan i botten.
Men det gäller att vara på sin vakt. Polisen kan både gömma kameror men även mäta hastigheten från civila bilar när dom möter trafik som kör åt andra hållet.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre