vigge50 skrev:För ett tag sedan så såg jag och några kompisar en Tesla Model S signature och mina kompisar tycker det är en bra bil men var inte alls imponerad av interiören. Dem menade att en extrautrustad Volvo från 2012 för omkring 400000 kronor har bättre interiörkvalite än Teslan. Det jag undrar är om ni som har haft en tesla sen tidigare och sedan har byt upp er till en nyare, har tesla kommit ikapp andra tillverkarna när det kommer till kvalité på interiören? Jag förstår att det inte är lika bra som dem dyra Mercedesna men känns det fortfarande lite plastigt på insidan eller har dem nya fått ett rejält lyft? För den prisklassen dem är i så bör dem ju ha bättre interiör än en extrautrustad Volvo eller?
Jag har nu åkt runt i en vecka med en lånebil från Tesla, Model S 85 - medans min P85D stått/står på Service Centret för batteribyte.. (annan story) - kan dock verifiera att det är rejäl skillnad på inredning i jämförelse mot ordinarie 85:a, speciellt då jag har "premium inredningspaketet" med nappaläderinredning istället för plast, next generationstolar m.m.
Men även knapparna på ratten, blinkersreglage m.m. spakar/knappar är uppdaterade, ger nu mer gediget intryck!
Störst skillnad är så klart stolar och läderinredning, vilket är mer beroende på tillvalspaket än ålder på bil.
Också jag tycker/tyckte att Tesla har väl klinisk inredning, t.ex. tomma utrymmet mellan stolarna/golvet i jämförelse med andra moderna bilar där denna yta/volym numera är i höjd med armstödet och man mer eller mindre upplevs sitta i en cockpit - då upplevs Teslan väl öppen i sin planlösningen för de BMW/Audi-kompisar som åker med på en åktur. Det är ett typisk allmänt påpekande: "Oj vad avskalat det är.. "
I övrigt så tycker jag vanliga 85:an går bra, speciellt >70 km/h då upplever jag acceleration som riktigt fin. Under 70 km/h så känns det som jag skulle vilja "växlat ned" ett eller två hack... Skillnaden mot P85D är att den accelererar vansinnigt upp till 70 km/h för att sedan bara accelerera otroligt bra (men runt 100 km/h och däröver är skillnaden inte våldsamt stor mot 85:an - 85:an är en bra landsvägsbil med superb omkörningskapacitet)
Lånebilen har 19" fälgar vilket drar ned vägljudet något, svårt att säga om de ändrat isoleringen då det tyvärr allmänt brusar en hel del från fartvinden i en Tesla - så totala ljudnivån känns likvärdig med P85D:n trots allt. - Allmänt skulle jag önskat mer av isoleringen i en så dyr bil, vägljud och vindbrus