65-70% av dieselbilsförsäljarnas vinster kommer från service. Av servicekostnaderna seglar nu reparation av avgasreningen upp som en stor andel.
Detta för att avgasreningen blir allt mer komplicerad och känslig.
Exempel för Audi Q7, 3,0l, 272hk 2018
Partikelfilter 27.000kr
Lamdasond 3.800kr
EGR-ventil 20.000kr
AdBluepump 22.000kr
Summa 74.800kr
”Den tickande miljöbomben i 1,6 miljoner dieselbilar”
”Problemen kommer när dieselbilarna blir fem till tio år gamla. Det finns några sätt att rengöra filtren men många fungerar dåligt över tid. Det finns kemikalier och vissa försöker bränna rent filtren, men få metoder fungerar i praktiken, berättar Folkesson.”
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... ieselbilar
Reparation av avgasrening är lönsamt
Moderator: Redaktion
Reparation av avgasrening är lönsamt
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Reparation av avgasrening är lönsamt
Katalysator lagas snabbt lätt med hjälp av borrmaskin
Funkar kanon besiktning märkte ingenting
annat bra tips är att skaffa en felkodsläsare och tömma på parkering
så man släppa skit utan problem i fortsättingen
skit enkelt
så förbjud dieslarna så blir vi av med dom
Funkar kanon besiktning märkte ingenting
annat bra tips är att skaffa en felkodsläsare och tömma på parkering
så man släppa skit utan problem i fortsättingen
skit enkelt
så förbjud dieslarna så blir vi av med dom
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Alternativ till detta som kan fungera ibland är att bara koppla bort 12V-batteriet ett tag. Det körde jag med på min Toyota RAV4 i ett antal år eftersom motorlampan lyste... Funkade för bilprovningen plus några km innan lampan tändes igen.Stefan T skrev:annat bra tips är att skaffa en felkodsläsare och tömma på parkering
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Eller så tar man helt enkelt bort filterburken och sätter en dummy koppling på sensorn. Finns de som gör det för 1500 spänn... Har jag hört...
MVH
MVH
Byta lambdasond på min Toyota var rejält mycket dyrare än 3800kr men det kanske var exklusive arbete?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Och samtidigt är folk rädda för ett enkelt litet batteribyte.
Det är nog tyvärr ganska vanligt att folk gör detta. Jag hade en kollega som gjorde det på sin Volvo, efter rekommendation av nån som trimmar bilar. Istället för att chiptrimma den plockade han bort all avgasrening. Det var enklast och billigast och tydligen gängse praktik. "Förr i tiden hade man ingen avgasrening på dieslar, och det gick ju fint." Det var hans kommentar. Jag misstänker att det är många som resonerar likadant. Tyvärr.JFAH skrev:Eller så tar man helt enkelt bort filterburken och sätter en dummy koppling på sensorn. Finns de som gör det för 1500 spänn... Har jag hört...
MVH

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gissar att i princip alla som äger gamla ”billiga” bilar resonerar så.mati skrev:Det är nog tyvärr ganska vanligt att folk gör detta. Jag hade en kollega som gjorde det på sin Volvo, efter rekommendation av nån som trimmar bilar. Istället för att chiptrimma den plockade han bort all avgasrening. Det var enklast och billigast och tydligen gängse praktik. "Förr i tiden hade man ingen avgasrening på dieslar, och det gick ju fint." Det var hans kommentar. Jag misstänker att det är många som resonerar likadant. Tyvärr.JFAH skrev:Eller så tar man helt enkelt bort filterburken och sätter en dummy koppling på sensorn. Finns de som gör det för 1500 spänn... Har jag hört...
MVH
Det är inte så konstigt. Man köper begagnat av flera anledningar, men en av de viktigare är att man helt enkelt inte anser sig har råd med något annat. Och då är priset det som är viktigast i driftskalkylen. Om jag står mellan 20 papp för ny filterburk eller 1500 spänn hos verkstan på hörnet och inga problem så blir det så. Det är inget konstigt med det. I slutändan så behöver kokar det ned till att lösa logistiken för en peng inom budget.LarsL skrev:Gissar att i princip alla som äger gamla ”billiga” bilar resonerar så.mati skrev:Det är nog tyvärr ganska vanligt att folk gör detta. Jag hade en kollega som gjorde det på sin Volvo, efter rekommendation av nån som trimmar bilar. Istället för att chiptrimma den plockade han bort all avgasrening. Det var enklast och billigast och tydligen gängse praktik. "Förr i tiden hade man ingen avgasrening på dieslar, och det gick ju fint." Det var hans kommentar. Jag misstänker att det är många som resonerar likadant. Tyvärr.JFAH skrev:Eller så tar man helt enkelt bort filterburken och sätter en dummy koppling på sensorn. Finns de som gör det för 1500 spänn... Har jag hört...
MVH