Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: Ska man sälja sin laddhybrid redan nu?

Inlägg av joel80 »

Andra har börjat. Det har påbörjats byggen av rätt många batterifabriker och jag tror att de vanliga leverantörerna skalat upp sina anläggningar så gott det bara går.
Även verkar det vara på gång många nya prospekt för lithium och kobolt-utvinning. Men hur långt bort det är vågar jag inte gissa.

Undrar om bristen på elbilar kommer bromsa upp bilköpandet rejält om några år eller om folk då istället nöjer sig med en fossilbil.

Rätt intressant att se vad som skulle hända om hela nybilförsäljningen nästan dör för att det inte finns elbilar att få tag på.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Andra har börjat. Det har påbörjats byggen av rätt många batterifabriker och jag tror att de vanliga leverantörerna skalat upp sina anläggningar så gott det bara går.
Även verkar det vara på gång många nya prospekt för lithium och kobolt-utvinning. Men hur långt bort det är vågar jag inte gissa.

Undrar om bristen på elbilar kommer bromsa upp bilköpandet rejält om några år eller om folk då istället nöjer sig med en fossilbil.

Rätt intressant att se vad som skulle hända om hela nybilförsäljningen nästan dör för att det inte finns elbilar att få tag på.
Bristen på elbilar var väl det som gjorde att Blomergs tänkte sig en utplaning om några år av den annars kraftigt stigande kurvan, tror/hoppas det är helt fel :)

Med "bromsa upp bilköpandet rejält" antar jag att du syftade på fossilare? och det tror jag absolut kan hända, och jag är tveksam till att så många just då
kommer att nöja sig med köp av fossilare dvs att dom behåller sin gamla istället för ett nybilsköp öht (vilket i praktiken eg betyder att dom väntar
med ett nybilsköp av en elbil).
Om detta händer så lär det inte bli så stor prispress på elbilar :( Då kan tillverkarna fortsätta att lägga mest krut på mer exklusiva modeller (dvs dyra)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Man får väl hoppas att marknaden löser detta på ett eller annat sätt. När folk efterfrågar elbilar och samtidigt inte vill köpa fossilare längre tvingas ju tillverkarna att göra nånting åt bristen på elbilar, annars kan de inte sälja nånting.
Tyvärr tror jag att det inte blir så. Åtminstone inte så snart. Folk i allmänhet är omåttligt tröga. De flesta kommer nog köpa en fossilbil igen, även om de idag säger att deras nästa bil kommer gå på el. När det kommer till kritan faller man tillbaka i gamla vanor och håller fast vid det man känner till. Framförallt när ett elbilsköp innebär att leveranstiden är över ett år.
Än så länge är vi i ett läge där gemene man anser att elbilar är jättedyra, långsamma, man kan inte ladda dem nånstans, räckvidden är 10 mil och laddning tar flera dagar. Jag hävdar bestämt att majoriteten av befolkningen fortfarande har precis den uppfattningen. Och det tar tid att ändra det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Med laddningsbar menade nog de flesta av dessa 70% hybrider av något slag. Men vi ”vet” ju att detta är en övergång och att de nästa gång kommer köpa en ren elbil. Det betyder att de stora draget efter elbil kommer om 8-10 år istället.

Den totala bilförsäljningen kommer nog droppa lite under en period om inte någon tillverkare kan leverera tillräckligt snabbt. Det är nog inte bara på skoj som folk säger att de fortsätter med sin gamla Volvo V70 utan sannolikt så kommer många just göra så i väntan på elbilen de vill ha. Jag gör ju det just nu tex. I vänta på en elbil med dragkrok så åker jag med en bil som borde byts in för ett tagsedan... men jag väntar.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jag har bytt åsikt i frågan om begagnatpriser för laddbara bilar, det kommer vara brist ett bra tag till och även efter att nybilsbristen är över så kommer det vara brist på begagnade laddbara bilar så det kommer troligt hålla i sig ett par år innan nybilspriserna sjunker på nyproducerat.

Många runt om undrar om man ska köpa en elbil som andrabil begagnat som jag själv gjort och jag råder verkligen till det, men när man vill ha en E-golf tex och de säljs för över nypris så...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar