LG Chem dominerar elbilsbranschen

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

LG Chem dominerar elbilsbranschen

Inlägg av Zalman3 »

Att LG Chem är den stora vinnaren i elbilsracet står nu klart. Och stordrift ger lägre styckepris, frågan är om det finns plats för så många tillverkare av elmotor, drivlina och batterier?

60% av värdet i Chevy Bolt EV (Opel Ampera EV) står LG Chem för enligt
"Tearing Into The Chevy Bolt EV - Autoline After Hours 385"

Och eftersom LG Chem levererar till väldigt många biltillverkare så hamnar en mycket stor andel av bilköparens pengar i LG Chems fickor.

AUDI, Hyundai, KIA, Volvo, Cadillac, Chevrolet, Renault, Ford, GM, Daimler och Smart Car har(helt eller delvis) batterier från LG Chem.
http://www.lgchem.com/global/vehicle-ba ... l-PDEB0002

Let’s see some electric cars that are expected to get the new LG Chem NCM 811 battery cells:
Nissan Leaf E-Plus (~60 kWh version)
Hyundai Kona EV
Hyundai IONIQ Electric (battery upgraded version)
Kia Niro EV
Second generation Renault Zoe (probably in 2019)
Volkswagen ID that will replace the e-Golf in 2019
Opel Corsa EV (2019)
Peugeot 208 EV (2019)
https://pushevs.com/2017/11/11/lg-chem- ... ery-cells/

Så mest troligt är att du kommer köpa en bil från LG Chem, som någon biltillverkare satt lite plåt och hjul på.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist

Re: LG Chem dominerar elbilsbranschen

Inlägg av joel80 »

Elmotorer utvecklas väl hos många andra? Och sen har vi ju batterikylning, som vissa uppenbart misslyckas med. Batteri/laddhantering och mjukvara har rätt stor betydelse det också.. Så nog finns det lite skillnad i elbilar ändå. :)
LG-Chem har glansdagar nu innan biltillverkarna hinner ikapp med sina egna produktionskedjor samt innan andra stora batterifabriker i Europa är igång. Sen får vi hoppas på fin konkurrens, både vad gäller kvalité/densitet på batterier samt pris.
Kommande 10 år blir så förbannat intressanta! :)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mickep

Inlägg av Mickep »

Är det bra att lg dominerar?
Ja, det finns rum för andra att ta marknadsandelar. Marknaden kommer växa och det vi nu ser med batterier är vad som skedde med plasma tv. Och faller priserna kommer marknaden att öka ännu. Vi har ännu inte sett motsvarande led tv.(nu har marknaden mättats någon för tvapparater så det enda man konkurrerar om ni är bildkvalitet och ultrahög upplösning) nu är vi i motsvarande 720p upplösning med 40 tum. om två är har nästa generation kommit och då har 1080p upplösning och 60 tum. senare kommer led på 40 tum (solid state med hög laddhastighet, ja ni vet). Det finns möjlighet (och vilja) av andra att slå lg på fingrarna och därför är jag inte bekymrad. (inte lika bekymrad som apples dominans på mobilmarknaden, men det ser jag inte med lgs fall)

Samsung är även med att göra batterier. Sedan har vi Northvolt.m.m. Jag tror inte behovet att göra egna batterier förutom om man har en väldigt begränsad portfölj med produkter. MEN eftersom en batteriproducent är i behov av återkommande kunder så får inte batterierna räcka i all evighet, då får bara kosta så mycket utan att kunderna börjar knorra men har en begränsad livslängd.en biltillverkare vill inte byta batteri på garantin, därför försöker de undvika det ifall de själva kontrollerar hela produktionen. En biltillverkare vill sälja nya bilar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Mickep skrev:
Ja, det finns rum för andra att ta marknadsandelar. Marknaden kommer växa och det vi nu ser med batterier är vad som skedde med plasma tv. Och faller priserna kommer marknaden att öka ännu. Vi har ännu inte sett motsvarande led tv.(nu har marknaden mättats någon för tvapparater så det enda man konkurrerar om ni är bildkvalitet och ultrahög upplösning) nu är vi i motsvarande 720p upplösning med 40 tum. om två är har nästa generation kommit och då har 1080p upplösning och 60 tum. senare kommer led på 40 tum (solid state med hög laddhastighet, ja ni vet). Det finns möjlighet (och vilja) av andra att slå lg på fingrarna och därför är jag inte bekymrad. (inte lika bekymrad som apples dominans på mobilmarknaden, men det ser jag inte med lgs fall)

Samsung är även med att göra batterier. Sedan har vi Northvolt.m.m. Jag tror inte behovet att göra egna batterier förutom om man har en väldigt begränsad portfölj med produkter. MEN eftersom en batteriproducent är i behov av återkommande kunder så får inte batterierna räcka i all evighet, då får bara kosta så mycket utan att kunderna börjar knorra men har en begränsad livslängd.en biltillverkare vill inte byta batteri på garantin, därför försöker de undvika det ifall de själva kontrollerar hela produktionen. En biltillverkare vill sälja nya bilar.
Aha Nu fattade jag...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Intressant att du tar upp platt-tv eftersom det finns tydliga paralleller. Även på TV-sidan är det ett fåtal tillverkare som faktiskt gör själva skärmen (LG en av dem), sedan köper andra tillverkare av dem och gör karossen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
Intressant att du tar upp platt-tv eftersom det finns tydliga paralleller. Även på TV-sidan är det ett fåtal tillverkare som faktiskt gör själva skärmen (LG en av dem), sedan köper andra tillverkare av dem och gör karossen.
LG har nog bra chans att dominera där? De gör väl alla oled-paneler och Samsung får inte bygga dem, så känns som LG har god chans att erövra den marknaden.

Förstår inte alls liknelsen med Apple. Nog för att Apple just nu tjänar nästan alla pengar i branschen, men deras marknadsandel är ju liten och krympande. Tror bara det är en tidsfråga till de tvingas till betydligt lägre marginaler. Många kinesiska tillverkare som växer snabbt med bättre och bättre produkter.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar