Risk med att köpa MS som gått 9500 mil.
Moderator: Redaktion
Risk med att köpa MS som gått 9500 mil.
Har en modell S85 på g som gått 9500 mil, är otroligt kluven om jag ”vågar” pga av risken för batteri lr motorproblem kan uppstå. Vad jag förstått så har garantin gått ut.. Årsmodell 2014.
Råd mottages.
Råd mottages.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Risk med att köpa MS som gått 9500 mil.
Batteri och drivlina har längre garanti och obegränsade mil
så ur den synvinkeln är det lugnt.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Drivlina och batteri är 8år och obegränsade mil, däremot är nybilsgarantin satt på 4 år eller 8000mil
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Inte på batteri och motor
Bybilsgaranti är däremot 4 år eller 8000 mil
Så om dörhantaget strular får du prösja själv men inte för batteri och motor de har 8 år obegränsade mil
Bybilsgaranti är däremot 4 år eller 8000 mil
Så om dörhantaget strular får du prösja själv men inte för batteri och motor de har 8 år obegränsade mil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag sålde min 2014 strax efter att garantin gått ut, och de nya ägarna drabbades pinsamt nog av två stora fel typ en vecka efter att de tagit över. Tesla var då så storsinta att de tog det på goodwill (alltså gratis). Tack för det, Tesla!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skulle nog inte tro att det borde vara några större problem med en 9500mils Tesla Model S85. Kör på! Du kommer bli supernöjd, de flesta barnsjukdomarna är nog redan omhändertagna.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
- Andreasson
- Teslaägare
Jag är nu uppe i 15000 mil med min och det är hur lugnt som helst. Den går som en klocka. Jag har aldrig haft så mycket nybilskänsla kvar i någon bil som i den här. Enda reparstionen jag haft de senater 5000 milen är parkeringsbromsen som slutdae fungera (den byttes med goodwillgaranti) och det vänstra scrollhjulet på ratten, som gick sönder.
Mitt råd är alltså: Köp! Du kommer att bli nöjd! Miltal och elbil är inte samma sak som miltal och fossilbil. Man kommer att bli tvungen att byta referensramar...
Mitt råd är alltså: Köp! Du kommer att bli nöjd! Miltal och elbil är inte samma sak som miltal och fossilbil. Man kommer att bli tvungen att byta referensramar...
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
- Gustafsson
- Teslaägare
Min 70D känns fortfarande väldigt ny efter snart 9000 mil och har gått tom mer felfritt än min gamla Prius plug-in, som gått lika långt. Det där med dålig byggkvalitet som det hävdas känns väldigt överdrivet, men några har fått måndagsexemplar
Det saknas dock inte skräckhistorier hos andra bilmärken, bara att läsa vi bilägare om allt elände som drabbar även ”tysk premium”.
Valde ändå att byta till en ny då jag bestämt mig att behålla nästa bil längre än tre år och då ville jag ha en med ”extra allt”.
Köp! Men kolla noga bilen o jämför. Går säkert att göra kap här...

Det saknas dock inte skräckhistorier hos andra bilmärken, bara att läsa vi bilägare om allt elände som drabbar även ”tysk premium”.
Valde ändå att byta till en ny då jag bestämt mig att behålla nästa bil längre än tre år och då ville jag ha en med ”extra allt”.
Köp! Men kolla noga bilen o jämför. Går säkert att göra kap här...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Dom flesta Teslor håller väldigt bra. Dom som har problem har det oftast i början. När dessa är fixade är bilarna relativt felfria. Kanske ett handtag eller 12V batteri som behöver bytas men sällan stora fel. Tänk på att stora batteriet och drivlina har 8 år garanti. Man slipper ju en massa komponenter som annars går sönder med åldern hos andra tillverkare som avgassystem, kamrem, bränslefilter och bränslepump, m.m.
Största risken är väl att man blir beroende av eldriften.
Största risken är väl att man blir beroende av eldriften.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Vaaa? Det kan väl aldrig hända...EnTraktor skrev:Största risken är väl att man blir beroende av eldriften.

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Aldrig (!) skulle jag köpa en Tesla utan garanti. Framförallt inte av de äldre modellerna. Finns inte på världskartan, det känns som ett högriskprojekt, man vet inte vad man får. Om den förra ägaren inte har brytt sig om att åtgärda alla fel som bilen säkerligen har eller har haft så blir det inte roligt, varken för känslan eller för plånboken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Givetvis ska men undersöka och provköra. Men garantin på batteri och drivlina täcker upp för mycket.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Att köpa begagnad bil känns alltid som ett lotteri. Men jag tror inte att en Tesla skulle vara värre än vilken annan bil som helst. Ja, vid otur är Teslan rejält dyr att laga och knepig med att bara ha SC i tre städer samt vissa problem med reservdelslager.
Men, den har samtidigt färre delar som kan gå sönder. Men samtidigt lite tekniska lösningar som kanske är onödigt dyra, t.ex. handtagen.
Så, vid rätt pris, är det säkert ett superköp. Hoppas jag. Det knepiga som jag ser det är att det är svårt att veta, en bil kan vid en provkörning, även längre sådan verka jättebra, men senare braka ihop. Men det kan vilken bil som helst.
Jag tänkte som så att med min skrala kunskap om tesla, så tyckte jag det var lugnare att köpa en med garanti kvar. Ja lite dyrare men skönare på något sätt.
Och betalar man en hel del pengar för en bil vill man att den ska kännas fräsch. Och med en bra ägare innan gör den oftast det men alla teslaägare har inte vårdat sina bilar riktigt lika bra, tyvärr.
Men 9500mil är det väl bara skick och pris som avgör om det är en bra affär.
Men, den har samtidigt färre delar som kan gå sönder. Men samtidigt lite tekniska lösningar som kanske är onödigt dyra, t.ex. handtagen.
Så, vid rätt pris, är det säkert ett superköp. Hoppas jag. Det knepiga som jag ser det är att det är svårt att veta, en bil kan vid en provkörning, även längre sådan verka jättebra, men senare braka ihop. Men det kan vilken bil som helst.
Jag tänkte som så att med min skrala kunskap om tesla, så tyckte jag det var lugnare att köpa en med garanti kvar. Ja lite dyrare men skönare på något sätt.
Och betalar man en hel del pengar för en bil vill man att den ska kännas fräsch. Och med en bra ägare innan gör den oftast det men alla teslaägare har inte vårdat sina bilar riktigt lika bra, tyvärr.
Men 9500mil är det väl bara skick och pris som avgör om det är en bra affär.
Model Y LR.
Model S70D
Försök få med någon erfaren Tesla ägare vid provkörningen så kan du få hjälp att hitta eventuella problem.
Vill man absolut ha garanti tycker jag det är riktigt prisvärt att köpa en begagnad bil direkt av Tesla, dvs med deras CPO/Pre-Owned garanti.
Vill man absolut ha garanti tycker jag det är riktigt prisvärt att köpa en begagnad bil direkt av Tesla, dvs med deras CPO/Pre-Owned garanti.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
Jag tänker att en Tesla är inte värre än någon annan modern bil men man har ju hört om en del konstiga tvärnej från Tesla. Bla att garantin rök när någon bytt 12V batteri själv. Sådana saker gör ju att man kommer stå helt själv den dagen någonting händer. Det sälja ju delar, men man måste ju åt datorn samtidigt för att gifta in de nya delarna. För alla andra bilar finns ju kompisar på typ lokala bilverkstaden som har Bosch verktyg.
Teslan är än så länge svår att rå på vilket gör mig tveksam. Det finns en 60kWh(75) i Norge till bra pris med trasig AC tex.
Teslan är än så länge svår att rå på vilket gör mig tveksam. Det finns en 60kWh(75) i Norge till bra pris med trasig AC tex.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Jo, det är klart att Tesla är värre än andra bilar. Framförallt tidiga bilar, men även en del nya, kan ha massor av mer eller mindre konstiga fel. Oftast är det kanske inget jätteallvarligt alla gånger, men å andra sidan vill man ju inte köpa en begagnad bil för en halv miljon som har t ex vatten i bakljusen eller strålkastarna, lösa knappar på insidan, skammel i dörrarna, fläktar som gnisslar, en baklucka som skärvar, en vindrutetorkarmotor som inte funkar osv osv. Det är tillräckligt illa när det inträffar på en nyare bil som har garanti kvar. Men om man måste betala kalaset med egna pengar blir den i början så prisvärda begagnade Teslan lätt ett slukhål för plånboken.
Hade jag behövt betala för alla fel mina två Teslor har haft de senaste två åren hade jag inte haft någon Tesla idag. Då hade jag inte haft råd. Så enkelt är det.
Hade jag behövt betala för alla fel mina två Teslor har haft de senaste två åren hade jag inte haft någon Tesla idag. Då hade jag inte haft råd. Så enkelt är det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En bil som levt sitt liv nära ett servicecenter har fått alla barnsjukdomar åtgärdade.
Hitta en försäkring med 15.000 på maskinskada, eller iaf 12.000.
Det är alltid ngt skit med begagnade bilar som gått över 10k mil. Vattenpump, generator, 12v batteri, avgassystem, katalysator osv.
Det är alltid ngt skit med begagnade bilar som gått över 10k mil. Vattenpump, generator, 12v batteri, avgassystem, katalysator osv.
Möjligen har jag haft tur i mitt Teslaägande men jag har inte haft så mycket bekymmer med mina Model S. Den P85+ från 2014 som jag köpte för ett drygt år sedan har bara råkat ut för fel på 12V batteriet och en gummilist som läckte luft (brusade).
Nu hade de som nämnt levt nära SC innan och fått barnsjukdomarna åtgärdade.
Nu hade de som nämnt levt nära SC innan och fått barnsjukdomarna åtgärdade.
Håller helt med. Det är först när bilen har passerat minst 12 000 mil eller är äldre än vanligtvis 8 år som det blir lite knepigare. Fram till dess så har man ett mycket bra försäkringskydd mot det mesta som kan börja krångla / gå sönder och som inte täcks av Teslas garanti på batteri- och drivlina. Det förutsätter dock att bilen är minst halvförsäkrad.dstr skrev:En bil som levt sitt liv nära ett servicecenter har fått alla barnsjukdomar åtgärdade.
Installerat 13,2 kWp solceller
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Tyvärr känns CPO-programmet mer eller mindre avvecklat. De sista månaderna (tror jag) har samma två bilar legat där till rejäla överpriser. Svårt att motivera en 2014 85:a med 8200 mil på mätaren för 794' (iofs ok utrustad) när en flong ny 75D med AP aktiverad AP2 kostar 895 efter premie. Ekonomin i den kalkylen blir nog svår att få ihop med värdeminskning och försäkring inräknad.jpetters skrev:Försök få med någon erfaren Tesla ägare vid provkörningen så kan du få hjälp att hitta eventuella problem.
Model S Standard Range Raven
Gäller det hela EU? Det borde väl gå att importera en CPO bil om man hittar en lämplig.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Finns några spridda skurar i EU, men generellt är utbudet minimalt jämfört med vad det var för 1 år sedan. Då låg priserna dessutom ofta under andra handlare på blocket.jpetters skrev:Gäller det hela EU? Det borde väl gå att importera en CPO bil om man hittar en lämplig.
Det som är lite bökigt med att köpa från ett annat land är det generella med att köpa beg från Tesla - det går inte att titta på bilen innan man lagt en handpenning. I Sverige gäller väl distansköpslagen har jag för mig och då kan man tacka mej till bilen när man sett den och få handpenningen i retur.
Vet inte hur det funkar i andra länder.
Sen kan det ju ändå vara lite segt om man dragit ned till t.ex. Paris för plocka upp en bil och den inte motsvarar förväntningarna.
Lite importadministration och avgifter får man räkna med, en klen krona samt reskostnaderna.
Inte säker på att det lönar sig, men det kan ju gå att räkna hem!
...ångrar fortfarande att jag inte köpte en CPO-bil förra året, men jag hade helt enkelt inte kommit tillräckligt långt i beslutsprocessen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Utan AP dessvärre
Tror inte att det är större risk än vilken bil som helst. Största risken är om man får en krockad eller annan skadad(ex översvämningsdrabbad) bil . (Kan bli så att tesla dömmer ut den och tar bort superchargetillgången).
Carfax kan vara en hjälp.
Näst största att man betalar överpriser om man inte har full koll vilka förändringar tesla gjort och vad som följer med där är det bara kunskap som hjälper . Omvärdsbevakning eller rådfråga någon vän som du litar på.
Sedan beror det om man köper av någon privat eller inte och inte har garanti då måste ytterligare undersökningar göras.
Om det går att pruta så gör det. Bilar är en dålig investering.
Carfax kan vara en hjälp.
Näst största att man betalar överpriser om man inte har full koll vilka förändringar tesla gjort och vad som följer med där är det bara kunskap som hjälper . Omvärdsbevakning eller rådfråga någon vän som du litar på.
Sedan beror det om man köper av någon privat eller inte och inte har garanti då måste ytterligare undersökningar göras.
Om det går att pruta så gör det. Bilar är en dålig investering.