bilsvar.se
Moderator: Redaktion
bilsvar.se
Hej alla kunniga
Har läst lite på bilpriser.se och undrar hur nära verkligheten är de
Tesla model s
2018, El (332hk), Automat
Pris: 955 480 kr
Månadskostnad (kr)
15 000
Milkostnad (kr)
120
Värdeminskning i snitt per år
156 000
Reparationer & service (kr/år)
6 000
Bränslekostnad (kr/år)
6 900
Skatt och besiktning (kr/år)
500
Försäkring (kr/år)
4 000
Däckkostnad (kr/år)
6 000
Parkering (kr/år)
0
Övrigt (kr/år)
800
Tesla model s
Månadskostnad (kr)
15 000
Milkostnad (kr)
120
156 000
6 000
Bränslekostnad (kr/år)
6 900
500
Försäkring (kr/år)
4 000
Däckkostnad (kr/år)
6 000
Parkering (kr/år)
0
Övrigt (kr/år)
800
Re: bilsvar.se
Ganska mycket off på det mestanek0 skrev:Hej alla kunniga
Tesla model s
Månadskostnad (kr)
15 000
Milkostnad (kr)
120
156 000
6 000
Bränslekostnad (kr/år)
6 900
500
Försäkring (kr/år)
4 000
Däckkostnad (kr/år)
6 000
Parkering (kr/år)
0
Övrigt (kr/år)
800
Försäkring är i regel dyrare drift billigare reparation bör vara 0
Inte många rätt här
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Så off är det väl ändå inte. Men både värdeminskningen och bränslekostnaden känns överlag väldigt höga - är det här beräknat på väldigt många mil, typ 5000 mil om året?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
1500 mil räknar dedanni skrev:Så off är det väl ändå inte. Men både värdeminskningen och bränslekostnaden känns överlag väldigt höga - är det här beräknat på väldigt många mil, typ 5000 mil om året?
Värdeminskningen är kanske lite pessimistisk, ca 50% på tre år, men det är ju inte en helt orimlig kalkyl. Det måste väl räknas som bonus om det blir mindre. Hittills (om man kollar på en 2013 85:a och jämför med nypris för 75D) nu verkar väl runt 50% på 5 år inte heller helt orimligt att räkna på heller, i alla fall om man försöker övertala sig själv att man har råd.
Exemplet gäller väl en Model S 75D 2018 med en snittförbrukning på 1,53 kWh/mil vilket med en schablon på 1:-/kWh ger ca 4 500 mil för bränslekostnaden på 6 900:-/år.
Skulle värdeminskningen vara 156 000:- per år så borde bilen kosta strax under 500 000:- efter tre år och efter ytterligare 2 år är priset 200 000:-. Skulle värdeminsken endast gälla första året så skulle bilen kosta ca 800tkr efter ett år vilket väl inte är helt orimligt på 4 500 mil men det lär inte bli samma sänkning år 2 eller 3 och har bilen bara rullat 1 500 mil så lär värdeminskningen även vara mindre än 156 000:-.
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... earch=true
Skulle värdeminskningen vara 156 000:- per år så borde bilen kosta strax under 500 000:- efter tre år och efter ytterligare 2 år är priset 200 000:-. Skulle värdeminsken endast gälla första året så skulle bilen kosta ca 800tkr efter ett år vilket väl inte är helt orimligt på 4 500 mil men det lär inte bli samma sänkning år 2 eller 3 och har bilen bara rullat 1 500 mil så lär värdeminskningen även vara mindre än 156 000:-.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Njae. Du drar en del felaktiga slutsatser. De flesta bilkalkyler är över 3 år. Så också denna.Svenssons skrev:Exemplet gäller väl en Model S 75D 2018 med en snittförbrukning på 1,53 kWh/mil vilket med en schablon på 1:-/kWh ger ca 4 500 mil för bränslekostnaden på 6 900:-/år.
Skulle värdeminskningen vara 156 000 per år så borde bilen kosta strax under 500 000:- efter tre år och efter ytterligare 2 år är priset 200 000:-. Skulle värdeminsken endast gälla första året så skulle bilen kosta ca 800tkr efter ett år vilket väl inte är helt orimligt på 4 500 mil men det lär inte bli samma sänkning år 2 eller 3 och har bilen bara rullat 1 500 mil så lär värdeminskningen även vara mindre än 156 000:-.
"Värdeminskning i snitt per år
156 000"
Det betyder att den tappar 468 tkr på 3 år. Mer första året och mindre sen. Det är 51% restvärde. Inte alls orimlig även om man såklart kan hoppas på mer. Men i så fall är det en bonus. En kalkyl gör man för att se om man har råd. Då ska man inte räkna med alltför höga förhoppningar.
Vad gäller bränslekostnaderna så tror jag man får räkna med i snitt 300* Wh/km på en S 75D om man räknar med att den tappar laddning när den bara står stilla, med förvärmning och med förluster i laddningen. Vet inte om jag har bästa avtalet direkt men jag betalar knappt 1,40:-/kWh rensat från avgifter som inte beror på förbrukningen. 15 000 km * 300 Wh/km * 1,4 kr/kWh = 6300 kr.
Däremot är försäkringen alldeles för billig. Jag har mer än dubbla den försäkringskostnaden. Däckkostnaden stämmer nog rätt bra dock.
På det stora hela har jag inget att anmärka på. Man kan möjligen hoppas på bättre restvärde än 51% men jag ser det som ren bonus om man får mer.
*) På vintern får jag ca 50% av typical-räckvidden vid normal vardagskörning på kortare sträckor till jobbet osv. Så då ligger verklig förbrukning på närmare 400 Wh/km. Nu på sommaren ligger verklig förbrukning på 220 Wh/km ungefär. Vet inte hur stora förluster man har på laddningen. Nån som vet? Men visst kan man väl sätta ner kostnaden en aning om man vet med sig att man laddar en del gratis också. På SuC, destination chargers, publika gratisladdare osv osv. Det är dock inte på något vis avgörande för kalkylen i stort. Det handlar nästan enbart om värdeminskning. När bilen behöver helförsäkras blir försäkringskostnaden också en stor del eftersom bilen då kommit ner i pris också.
- Gustafsson
- Teslaägare
Min 70 D nu snart 9000 mil har hittills kostat företaget 36kr/ mil. Privat blir det betydligt mindre. Jag har ca 40% fri SuC,. Inbytesvärdet är betydligt högre än restvärdet, vilket spelar störst roll.
EDIT skrev visst lite obegripligt, ändrat nu...
EDIT skrev visst lite obegripligt, ändrat nu...
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Har du sett en endast Tesla som har tappat nära 50% över tre år? Priset på ingångsmodell för Tesla har väl inte ändrats mycket genom åren men hur många Teslor har sålts för under 500 tkr och som inte har varit privatimporterade från USA eller skrot?Verdi skrev:
På det stora hela har jag inget att anmärka på. Man kan möjligen hoppas på bättre restvärde än 51% men jag ser det som ren bonus om man får mer.
Även ifall det är normalt att räkna på 3 år vilket var det jag gjorde så är det inte troligt eller sannolikt att detta fungerar på en Tesla Model S/X. Det är ju tillgång och efterfrågan som styr och jag har inte sett en endaste Tesla som har sålts för under 500 tkr fast vi har gamla Model S 85 utan AP, som är 4 kanske 5 år gamla och som har kört bra mycket längre än 4 500 mil.
En tre år gammal Model S 85D innan facelift och AP som har gått 6500 mil säljs väl för ca 600-650 tkr idag. Detta är bra mycket högre än 50% av nypriset för tre år sedan (exempel).
Går visserligen inte säga något exakt om framtiden men baserat på hur värdeminskningen har varit på Teslor efter tre år så är ca 50% värdeminskning rejält i överkant.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons skrev:Har du sett en endast Tesla som har tappat nära 50% över tre år? Priset på ingångsmodell för Tesla har väl inte ändrats mycket genom åren men hur många Teslor har sålts för under 500 tkr och som inte har varit privatimporterade från USA eller skrot?Verdi skrev:
Även ifall det är normalt att räkna på 3 år vilket var det jag gjorde så är det inte troligt eller sannolikt att detta fungerar på en Tesla Model S/X. Det är ju tillgång och efterfrågan som styr och jag har inte sett en endaste Tesla som har sålts för under 500 tkr fast vi har gamla Model S 85 utan AP, som är 4 kanske 5 år gamla och som har kört bra mycket längre än 4 500 mil.
En tre år gammal Model S 85D innan facelift och AP som har gått 6500 mil säljs väl för ca 600-650 tkr idag. Detta är bra mycket högre än 50% av nypriset för tre år sedan (exempel).
Går visserligen inte säga något exakt om framtiden men baserat på hur värdeminskningen har varit på Teslor efter tre år så är ca 50% värdeminskning rejält i överkant.
Följande faktorer ska man inte glömma bort.
1. Dollarkursens inverkan på nybilspriserna.
2. Bristen på konkurrens.
3. Hajpen runt Tesla.
Min 90D kostade ca 1,2 miljoner som ny hösten 2016 och dollarpriset hade då stått i princip stilla ett drygt år. Den där 85D:n på KVD du länkar till har väl visst AP? Den har ju adaptiv farthållare. Samt premium-interiör, nextgen stolar, luftfjädring, vinterpaket osv. Nog bör den ha kostat drygt 1,1 miljoner iaf? Iaf inklusive vinterhjul.

Skit samma. Min poäng är inte att sabla ner Teslornas andrahandsvärde. Poängen är att om 3 år så finns det fullgoda alternativ från Audi, Porsche, BMW, Mercedes osv. Inte bara vad gäller räckvidd utan även kanske laddnätverk (Ionity mfl). Det kommer även finnas Model 3 att tillgå och allt detta kommer såklart påverka andrahandsvärdet. Jag tror dock ändå att det kommer vara förhållandevis bra även framöver pga brist på elbilar i stort.
Jag tycker alltså att man ska ta lite höjd för allt detta när man räknar på kostnaden. Sen kan man ju misstänka att man får bättre betalt än så men det tycker jag man ska räkna in som en bonus.
Värdeminskningen är väl inte priset som Tesla sätter i annonsen . Jag tror att man måste räkna vad man får för bilen när man säljer till Tesla.
Ni som är på andra ,tredje ..... Tesla borde veta om bilsvar är någorlunda nära verkligheten eller inte.
Ni som är på andra ,tredje ..... Tesla borde veta om bilsvar är någorlunda nära verkligheten eller inte.
- Gustafsson
- Teslaägare
Finns säkert goda alternativ till Tesla om ett par år, men inte som begagnat tror jag.
Min milkostnad ovan inkluderar inbytespris från Tesla, vilket ligger bra mycket øver restvärdet.
Min milkostnad ovan inkluderar inbytespris från Tesla, vilket ligger bra mycket øver restvärdet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16