Hej!
Jag har en fråga till er Teslaägare:
Vi har ett upplägg via jobbet där vi kan leasa en miljöbil för bruttolöneavdrag via miljöbilscentralen. Detta fungerar som kommundatorerna som man kunde köpa förr gjorde, alltså inte som tjänstebil. Är det någon här som har det upplägget och vill delge vad månadskostnaden netto blir vid 55% skatt och ca 2000 mil om året.
Mvh
//Peter
Månadskostnad vid bruttolöneavdrag
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Månadskostnad vid bruttolöneavdrag
Du kan använda mitt Excel-blad för att räkna ut det: https://www.dropbox.com/s/otij71rqahubb ... .xlsx?dl=0
Siffrorna i det är lite inaktuella, men lägg in aktuella siffror för den bil du funderar på så kan du se personalbilskostnaderna rätt långt ner i arket. Där kan du se antingen bara bruttolöneavdrag, eller om man kör en kombination av brutto och netto.
Siffrorna i det är lite inaktuella, men lägg in aktuella siffror för den bil du funderar på så kan du se personalbilskostnaderna rätt långt ner i arket. Där kan du se antingen bara bruttolöneavdrag, eller om man kör en kombination av brutto och netto.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Månadskostnad vid bruttolöneavdrag
Jag undrar alltid lite över när det står att något "inte funkar som tjänstebil".
Reglerna för förmånsbilar - vilket det alltid handlar om när man har bil via arbetsgivaren - är vad jag vet tämligen glasklara oavsett om man kallar det tjänstbil, personalbil, förmånsbil eller något annat. Arbetsgivaren står för en kostnad och för den förmånen får man betala skatt baserat på förmånsvärdet. Förmånsvärdet baseras i sin tur inte nödvändigtvis på den faktiska kostnaden för företaget utan på det förmånsvärde aktuell bilmodell fått tilldelat av skatteverket.
Sen råkar det i vissa fall vara så att den anställde själv finanserar företagets kostnad via bruttolöneavdrag - dvs en synlig minskning av löneutrymmet - medan det i andra fall kan vara så att man har en tjänst där "bil ingår". Men även i det senare fallet är det lätt att räkna ut att de pengar företaget betalar för bilen självklart ingår i den kostnad företaget har för den anställde - dvs hade man inte bilen skulle man kunna få högre lön istället.
Sen finns det vissa klara fördelar med att ha bilen via företaget, i synnerhet när det handlar om miljöbilar, eftersom man får reducerat förmånsvärde och därmed behöver betala mindre i skatt. Vidare kan man låta företaget stå för kostnader som reparationer och service, och företaget får dra av halva momsen på alla kostnader - förutsatt att man kör minst 100 mil i tjänsten varje år, det är viktigt att komma ihåg. Dessutom kan man få reducering av förmånsvärdet om man kör mycket i tjänsten (då antas man väl helt enkelt ha mindre intresse av att använda bilen mycket privat...).
Och jo, det finns förstås även rena "tjänstebilar" som inte ger någon förmånsskatt alls. Men då handlar det om bilar som uteslutande används i tjänsten, med möjlighet att köra totalt 100 mil privat per år vid maximalt tio tillfällen - så det är något annat.
Reglerna för förmånsbilar - vilket det alltid handlar om när man har bil via arbetsgivaren - är vad jag vet tämligen glasklara oavsett om man kallar det tjänstbil, personalbil, förmånsbil eller något annat. Arbetsgivaren står för en kostnad och för den förmånen får man betala skatt baserat på förmånsvärdet. Förmånsvärdet baseras i sin tur inte nödvändigtvis på den faktiska kostnaden för företaget utan på det förmånsvärde aktuell bilmodell fått tilldelat av skatteverket.
Sen råkar det i vissa fall vara så att den anställde själv finanserar företagets kostnad via bruttolöneavdrag - dvs en synlig minskning av löneutrymmet - medan det i andra fall kan vara så att man har en tjänst där "bil ingår". Men även i det senare fallet är det lätt att räkna ut att de pengar företaget betalar för bilen självklart ingår i den kostnad företaget har för den anställde - dvs hade man inte bilen skulle man kunna få högre lön istället.
Sen finns det vissa klara fördelar med att ha bilen via företaget, i synnerhet när det handlar om miljöbilar, eftersom man får reducerat förmånsvärde och därmed behöver betala mindre i skatt. Vidare kan man låta företaget stå för kostnader som reparationer och service, och företaget får dra av halva momsen på alla kostnader - förutsatt att man kör minst 100 mil i tjänsten varje år, det är viktigt att komma ihåg. Dessutom kan man få reducering av förmånsvärdet om man kör mycket i tjänsten (då antas man väl helt enkelt ha mindre intresse av att använda bilen mycket privat...).
Och jo, det finns förstås även rena "tjänstebilar" som inte ger någon förmånsskatt alls. Men då handlar det om bilar som uteslutande används i tjänsten, med möjlighet att köra totalt 100 mil privat per år vid maximalt tio tillfällen - så det är något annat.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Månadskostnad vid bruttolöneavdrag
StefL har helt rätt. Det som gjorde hemdatorerbjudandena så unika på den tiden de var så populära var att man kunde betala dem helt med oskattade pengar utan förmånsbeskattning. Det kommer man aldrig undan med bilar. Ett personalbilsupplägg är inte på något sätt mer förmånligt för den anställde och innehåller inga skattemässiga fördelar gentemot andra tjänstebilsupplägg. Det enda som skiljer är att man som anställd står för en del av eller alla kostnader som arbetsgivaren normalt har för tjänstebilen.
Däremot får man alla de fördelar som normalt sett är förknippade med tjänstebilar. Överlag är en tjänstebil en billigare variant än att köpa exakt samma nya bil privat, eftersom reglerna för förmånsvärdena inte riktigt hängt med de faktiska kostnaderna. När det gäller elbilar är fördelarna ännu större, eftersom förmånsvärdet är kraftigt reducerat. Så att köpa en Tesla som personalbil är fortfarande en jättebra deal, överlag.
Däremot får man alla de fördelar som normalt sett är förknippade med tjänstebilar. Överlag är en tjänstebil en billigare variant än att köpa exakt samma nya bil privat, eftersom reglerna för förmånsvärdena inte riktigt hängt med de faktiska kostnaderna. När det gäller elbilar är fördelarna ännu större, eftersom förmånsvärdet är kraftigt reducerat. Så att köpa en Tesla som personalbil är fortfarande en jättebra deal, överlag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com