Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Foluke »

rockard skrev:
tehjimos skrev:
När man kör 5-6 gånger mer per år än medelsvensson så händer det saker i trafiken oftare ja, rätt logiskt :)

Han var i min döda vinkeln, inte tvärtom. Jag visste att bilen var där, men såg inte att han försökte preja mig av vägen. Det andra tillfället var likadant fast med en lastbil. Bilens sensorer känner av att du håller på att kollidera med något mycket fortare än människor hinner reagera, så även fast jag stirrat mig blind på bilen snett bakom hade jag nog inte hunnit agera.

Så du har aldrig någonsin "råkat" ligga för nära någon, helt omöjligt för en människa att hålla perfekt avstånd i trafiken, vi är inte maskiner. Ibland hamnar man för nära bakom någon, och ett väldigt fåtal har oturen att det blir olyckor då.
Det du pratar om är helt orimligt, klart man håller avstånd. Men ibland klipper folk in framför dig, och bromsar när dom ska byta fil, och klipper av ditt säkerhetsavstånd till bilen framför. Du har kanske aldrig kört i stadstrafik eller motorväg utan enbart kör på öde landsvägar? Kalla mig vårdslös, vad fan du vill.. men bilen skrek pga kollissionsvarning, jag bromsade. Hade inte uppfattat lika tidigt att det var en kraftig inbromsning, då det var helt oväntat att tvärnita just där, och hade eventuellt krockat då. Överdriva? kalla det vad du vill, det är min uppfattning om situation då jag var där, inte du.

Vi är människor, människor gör misstag, det kommer inte sluta ske olyckor eller misstag... men att vi har bra hjälpmedel som i Teslan kommer förhindra en del olyckor ja.
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil. Om du menar att det är representativt så ska medelsvensson alltså vara med om en allvarlig olycka var 6 000 mil. Ursäkta, men det tror jag inte ett dugg på, hur logiskt du än säger att det är. Jag säger inte att AP inte kan hjälpa ibland, jag säger inte att människor inte begår misstag, jag säger att era påståenden om hur ofta ni skulle ha krockat om inte AP hjälpt er antingen visar att ni kör riktigt illa, eller att ni överdriver hur stor inverkan AP hade på förloppet grovt. Jag tror att ni tycker att era Teslor är så fantastiska att ni inte kan se klart. Att man tror att det är normalt att allvarliga olyckor inträffar var 6 000 mil är en bra indikation på just det.
Men vad håller ni på med? Tycker man att AP hjälper en att köra säkrare och undvika olyckor så tycker man väl det. Gör man inte det så är det väl så.
Jag vill för liv och pina inte vara utan AP. Jag inbillar mig att trafiken blir säkrare för mig och för omgivningen.... och behagligare för förare och passagerare! (Där ingår även blodtrycket, inte att förglömma! :D)
Model S P85D,
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av nek0 »

rockard skrev:
tehjimos skrev:
När man kör 5-6 gånger mer per år än medelsvensson så händer det saker i trafiken oftare ja, rätt logiskt :)

Han var i min döda vinkeln, inte tvärtom. Jag visste att bilen var där, men såg inte att han försökte preja mig av vägen. Det andra tillfället var likadant fast med en lastbil. Bilens sensorer känner av att du håller på att kollidera med något mycket fortare än människor hinner reagera, så även fast jag stirrat mig blind på bilen snett bakom hade jag nog inte hunnit agera.

Så du har aldrig någonsin "råkat" ligga för nära någon, helt omöjligt för en människa att hålla perfekt avstånd i trafiken, vi är inte maskiner. Ibland hamnar man för nära bakom någon, och ett väldigt fåtal har oturen att det blir olyckor då.
Det du pratar om är helt orimligt, klart man håller avstånd. Men ibland klipper folk in framför dig, och bromsar när dom ska byta fil, och klipper av ditt säkerhetsavstånd till bilen framför. Du har kanske aldrig kört i stadstrafik eller motorväg utan enbart kör på öde landsvägar? Kalla mig vårdslös, vad fan du vill.. men bilen skrek pga kollissionsvarning, jag bromsade. Hade inte uppfattat lika tidigt att det var en kraftig inbromsning, då det var helt oväntat att tvärnita just där, och hade eventuellt krockat då. Överdriva? kalla det vad du vill, det är min uppfattning om situation då jag var där, inte du.

Vi är människor, människor gör misstag, det kommer inte sluta ske olyckor eller misstag... men att vi har bra hjälpmedel som i Teslan kommer förhindra en del olyckor ja.
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil. Om du menar att det är representativt så ska medelsvensson alltså vara med om en allvarlig olycka var 6 000 mil. Ursäkta, men det tror jag inte ett dugg på, hur logiskt du än säger att det är. Jag säger inte att AP inte kan hjälpa ibland, jag säger inte att människor inte begår misstag, jag säger att era påståenden om hur ofta ni skulle ha krockat om inte AP hjälpt er antingen visar att ni kör riktigt illa, eller att ni överdriver hur stor inverkan AP hade på förloppet grovt. Jag tror att ni tycker att era Teslor är så fantastiska att ni inte kan se klart. Att man tror att det är normalt att allvarliga olyckor inträffar var 6 000 mil är en bra indikation på just det.
+1
Jag vet inte hur AP fungerar i Tesla bilar men i min bil så har jag längsta avstånd på farthållaren och den håller verkligen avstånd.Ibland blir det som du skriver att folk hoppar in framför bilen och bromsar men det fixar min bil utan att skrika om faran . Testa att ha längre avstånd på era bilar så ni kanske upplever som säkrare och mjukare körning. En kollega på jobbet klagade på att hans Seat bromsar och gasar väldigt okontrollerad och vi kollade hans inställning, Farthållaren var inställd på kort avstånd.Nu när vi ställt in den på längsta avstånd tycker han att bilen är kanon, mjuk och fin i körningen.Själva kollisionsvarningen har jag inställd på tidigt och har inte upplevt en enda varning på 10 000 km. Eller ju jag har provocerat en för att se hur det fungerar men då var de just kontrollerad provocering :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3678
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Niklas Z »

Jag har krockat en gång på de 26 år jag varit bilägare. Då var det en bil som inte bromsade i tid bakom mig, vilket ledde till bucklig bakre stötfångare på min bil. Detta trots att jag ofta kör som en blådåre. Så jag håller med flera av de som skrivit ovan. Har AP förhindrat flera olyckor per år bör man nog ta en funderare över sitt körsätt eller sin representativitet.
Därmed inte sagt att AP saknar fördelar, men lite proportioner vad gäller krockfrekvens skadar inte.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av nek0 »

Foluke skrev:
rockard skrev:
tehjimos skrev:
När man kör 5-6 gånger mer per år än medelsvensson så händer det saker i trafiken oftare ja, rätt logiskt :)

Han var i min döda vinkeln, inte tvärtom. Jag visste att bilen var där, men såg inte att han försökte preja mig av vägen. Det andra tillfället var likadant fast med en lastbil. Bilens sensorer känner av att du håller på att kollidera med något mycket fortare än människor hinner reagera, så även fast jag stirrat mig blind på bilen snett bakom hade jag nog inte hunnit agera.

Så du har aldrig någonsin "råkat" ligga för nära någon, helt omöjligt för en människa att hålla perfekt avstånd i trafiken, vi är inte maskiner. Ibland hamnar man för nära bakom någon, och ett väldigt fåtal har oturen att det blir olyckor då.
Det du pratar om är helt orimligt, klart man håller avstånd. Men ibland klipper folk in framför dig, och bromsar när dom ska byta fil, och klipper av ditt säkerhetsavstånd till bilen framför. Du har kanske aldrig kört i stadstrafik eller motorväg utan enbart kör på öde landsvägar? Kalla mig vårdslös, vad fan du vill.. men bilen skrek pga kollissionsvarning, jag bromsade. Hade inte uppfattat lika tidigt att det var en kraftig inbromsning, då det var helt oväntat att tvärnita just där, och hade eventuellt krockat då. Överdriva? kalla det vad du vill, det är min uppfattning om situation då jag var där, inte du.

Vi är människor, människor gör misstag, det kommer inte sluta ske olyckor eller misstag... men att vi har bra hjälpmedel som i Teslan kommer förhindra en del olyckor ja.
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil. Om du menar att det är representativt så ska medelsvensson alltså vara med om en allvarlig olycka var 6 000 mil. Ursäkta, men det tror jag inte ett dugg på, hur logiskt du än säger att det är. Jag säger inte att AP inte kan hjälpa ibland, jag säger inte att människor inte begår misstag, jag säger att era påståenden om hur ofta ni skulle ha krockat om inte AP hjälpt er antingen visar att ni kör riktigt illa, eller att ni överdriver hur stor inverkan AP hade på förloppet grovt. Jag tror att ni tycker att era Teslor är så fantastiska att ni inte kan se klart. Att man tror att det är normalt att allvarliga olyckor inträffar var 6 000 mil är en bra indikation på just det.
Men vad håller ni på med? Tycker man att AP hjälper en att köra säkrare och undvika olyckor så tycker man väl det. Gör man inte det så är det väl så.
Jag vill för liv och pina inte vara utan AP. Jag inbillar mig att trafiken blir säkrare för mig och för omgivningen.... och behagligare för förare och passagerare! (Där ingår även blodtrycket, inte att förglömma! :D)
+1
Instämmer helt med dig. Rätt använd är den det bästa som finns. Det är en hjälpmedel inte en extra förare
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av tehjimos »

rockard skrev:
tehjimos skrev:
När man kör 5-6 gånger mer per år än medelsvensson så händer det saker i trafiken oftare ja, rätt logiskt :)

Han var i min döda vinkeln, inte tvärtom. Jag visste att bilen var där, men såg inte att han försökte preja mig av vägen. Det andra tillfället var likadant fast med en lastbil. Bilens sensorer känner av att du håller på att kollidera med något mycket fortare än människor hinner reagera, så även fast jag stirrat mig blind på bilen snett bakom hade jag nog inte hunnit agera.

Så du har aldrig någonsin "råkat" ligga för nära någon, helt omöjligt för en människa att hålla perfekt avstånd i trafiken, vi är inte maskiner. Ibland hamnar man för nära bakom någon, och ett väldigt fåtal har oturen att det blir olyckor då.
Det du pratar om är helt orimligt, klart man håller avstånd. Men ibland klipper folk in framför dig, och bromsar när dom ska byta fil, och klipper av ditt säkerhetsavstånd till bilen framför. Du har kanske aldrig kört i stadstrafik eller motorväg utan enbart kör på öde landsvägar? Kalla mig vårdslös, vad fan du vill.. men bilen skrek pga kollissionsvarning, jag bromsade. Hade inte uppfattat lika tidigt att det var en kraftig inbromsning, då det var helt oväntat att tvärnita just där, och hade eventuellt krockat då. Överdriva? kalla det vad du vill, det är min uppfattning om situation då jag var där, inte du.

Vi är människor, människor gör misstag, det kommer inte sluta ske olyckor eller misstag... men att vi har bra hjälpmedel som i Teslan kommer förhindra en del olyckor ja.
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil. Om du menar att det är representativt så ska medelsvensson alltså vara med om en allvarlig olycka var 6 000 mil. Ursäkta, men det tror jag inte ett dugg på, hur logiskt du än säger att det är. Jag säger inte att AP inte kan hjälpa ibland, jag säger inte att människor inte begår misstag, jag säger att era påståenden om hur ofta ni skulle ha krockat om inte AP hjälpt er antingen visar att ni kör riktigt illa, eller att ni överdriver hur stor inverkan AP hade på förloppet grovt. Jag tror att ni tycker att era Teslor är så fantastiska att ni inte kan se klart. Att man tror att det är normalt att allvarliga olyckor inträffar var 6 000 mil är en bra indikation på just det.
Det är ju helt omöjligt för oss att veta OM en olycka hade skett eller inte, förrän den gjort det eller hur? Kunde ju hänt exakt vad som helst, men nu gjorde det inte de, tack vare att Teslas säkerhetsfunktioner... Det kunde mycket väl ha undvikits på annat sätt om inte Autopiloten fanns också, kanske hade föraren väjt undan med centimetrar till godo, eller så hade autopiloten väjt mig in i en annan bil istället?.. men nu gjorde den inte det. Man kan sitta o spegla upp scenarion i oändlighet.

Det jag upplevde, var att dessa 2 tillfällen, en personbil och en lastbil, hade side-swajpat mig om inte autopiloten hade väjt åt sidan några centimetrar. Om det hade varit en allvarlig olycka eller inte vet vi inte... jag kunde få lackskador, eller så hade bilen tappat kontroll och jag glidit in i räcket, eller så hade jag fastnat under hjulet på lastbilen och voltat som en annan forummedlem fick erfara i Nederländerna. INGEN VET VAD SOM HADE HÄNT, varken du eller jag, det kunde mycket väl inte ha blivit någon olycka, eller varit en linderlig olycka med bara lite jobb på lackverkstaden, eller så kunde jag ha dött. Men jag uppfattar det som att det kunde gått riktigt illa om inte autopiloten hade hoppat in, vad du har att säga om det är oväsentligt, då du inte var där.

Oavsett vad så kompletterar Autopilotens säkerhetsfunktioner vi människors körning på ett positivt sätt.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av tehjimos »

Niklas Z skrev:
Jag har krockat en gång på de 26 år jag varit bilägare. Då var det en bil som inte bromsade i tid bakom mig, vilket ledde till bucklig bakre stötfångare på min bil. Detta trots att jag ofta kör som en blådåre. Så jag håller med flera av de som skrivit ovan. Har AP förhindrat flera olyckor per år bör man nog ta en funderare över sitt körsätt eller sin representativitet.
Därmed inte sagt att AP saknar fördelar, men lite proportioner vad gäller krockfrekvens skadar inte.
Skriver att man kör som en blådåre, och därefter ber andra att tänka på sitt körsätt.. hmm :lol:

Nek0, vid bromstillfället så hade jag inte autopilot eller TACC på. Den varnade i passivt läge för kollission, jag körde manuellt (innerstadskörning).
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av nek0 »

tehjimos skrev:
Niklas Z skrev:
Jag har krockat en gång på de 26 år jag varit bilägare. Då var det en bil som inte bromsade i tid bakom mig, vilket ledde till bucklig bakre stötfångare på min bil. Detta trots att jag ofta kör som en blådåre. Så jag håller med flera av de som skrivit ovan. Har AP förhindrat flera olyckor per år bör man nog ta en funderare över sitt körsätt eller sin representativitet.
Därmed inte sagt att AP saknar fördelar, men lite proportioner vad gäller krockfrekvens skadar inte.
Skriver att man kör som en blådåre, och därefter ber andra att tänka på sitt körsätt.. hmm :lol:

Nek0, vid bromstillfället så hade jag inte autopilot eller TACC på. Den varnade i passivt läge för kollission, jag körde manuellt (innerstadskörning).
Ok det förklarar varför det blev så dramatiskt. Jag kör för det mesta med farthållaren, active lane assist är alltid på ( har ingen spak eller knapp för det) och njuter av att slippa bromsa gasa hela tiden :) . Testa själv du kanske gillar det.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av tehjimos »

nek0 skrev:
tehjimos skrev:
Niklas Z skrev:
Jag har krockat en gång på de 26 år jag varit bilägare. Då var det en bil som inte bromsade i tid bakom mig, vilket ledde till bucklig bakre stötfångare på min bil. Detta trots att jag ofta kör som en blådåre. Så jag håller med flera av de som skrivit ovan. Har AP förhindrat flera olyckor per år bör man nog ta en funderare över sitt körsätt eller sin representativitet.
Därmed inte sagt att AP saknar fördelar, men lite proportioner vad gäller krockfrekvens skadar inte.
Skriver att man kör som en blådåre, och därefter ber andra att tänka på sitt körsätt.. hmm :lol:

Nek0, vid bromstillfället så hade jag inte autopilot eller TACC på. Den varnade i passivt läge för kollission, jag körde manuellt (innerstadskörning).
Ok det förklarar varför det blev så dramatiskt. Jag kör för det mesta med farthållaren, active lane assist är alltid på ( har ingen spak eller knapp för det) och njuter av att slippa bromsa gasa hela tiden :) . Testa själv du kanske gillar det.
Gillar inte att köra med farthållare med trafikljus överallt. Enklare att köra manuellt då.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3678
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Niklas Z »

tehjimos skrev:
Niklas Z skrev:
Jag har krockat en gång på de 26 år jag varit bilägare. Då var det en bil som inte bromsade i tid bakom mig, vilket ledde till bucklig bakre stötfångare på min bil. Detta trots att jag ofta kör som en blådåre. Så jag håller med flera av de som skrivit ovan. Har AP förhindrat flera olyckor per år bör man nog ta en funderare över sitt körsätt eller sin representativitet.
Därmed inte sagt att AP saknar fördelar, men lite proportioner vad gäller krockfrekvens skadar inte.
Skriver att man kör som en blådåre, och därefter ber andra att tänka på sitt körsätt.. hmm :lol:
Min poäng var att man kör värre än en blådåre, om man hamnar i sådana situationer ofta. Och vad jag menade med "blådåre" var att köra fortare än folk i allmänhet, inte att göra idiotiska saker.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av mati »

Jag har kört bil i över 25 år. Jag kör upp emot 4000 mil om året, alltså kanske 80 till 100-tusen mil totalt. Jag har aldrig varit inblandad i någon olycka, och jag anser att jag är en ganska van och säker bilförare. Min personliga statistik talar för mig, så att säga. Jag har kört Tesla sedan 2016. Första året med en bil utan AP, andra året med AP2. Under detta andra året har jag varit med om ett större antal nästan-olyckor, dvs situationer där jag (eller bilen) var på väg att krocka med andra bilar, antingen genom att bli påkörd bakifrån, eller genom slumpmässigt utförda manövrar som gjorde att jag kom farligt nära andra bilar eller andra föremål som träd eller vägräcken. En oerfaren bilförare hade troligen inte klarat av att hantera dessa situationer. En oerfaren förare hade riskerat att krocka varje gång. Jag klarade mig tack vare min långa erfarenhet. Men AP2 har gjort mig till en sämre bilförare. Och det är inte bra.
Det är inte alltid helt uppenbart vad AP klarar av och när den kommer att fallera. Till exempel så fixar den numera oftast att köra genom vägarbeten på motorvägen, vilket är ganska coolt faktiskt, men samtidigt kan den få fnatt på en vanlig rak landsväg där det inte finns nånting som pekar på att AP inte kommer att fungera.
Kan AP förhindra olyckor? Det är klart att den kan göra det i vissa fall. På precis samma sätt som låsningsfria bromsar eller antisladdsystem kan den vara ett bra hjälpmedel. Men i motsats till dessa passiva system är AP tyvärr en varg i fårakläder. Den förespeglar nånting som den inte är. Den ger falsk säkerhet. Det är lätt att säga att man inte ska lita på AP, eftersom man borde veta vad den klarar av. Men det är faktiskt inte så lätt. När man har kört en stund med aktiverad AP, och allting har gått bra, så går hjärnan i någon form av standby-läge. Det är så människor fungerar. Det är mycket jobbigare att övervaka en maskin som kan bete sig oförutsägbart någon gång ibland, än att helt enkelt styra själv. Att ha stenkoll hela tiden utan att aktivt göra nånting är jättesvårt. Möjligt att vissa klarar det bättre än andra. Jag är pissdålig på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil.
Själv pratar jag om olyckor. Så länge en bil kör in det minsta i en annan bil är det en olycka. Jag har aldrig pratat om "seriösa olyckor". Jag har aldrig varit med om en "seriösa olycka" i någon bil, varken som förare eller passagerare. Olyckor har jag varit med om några stycken, de flesta har varit viltolyckor. Jag vet att min bil har varnat mig om faror som jag omöjligen själv skulle kunnat se. Om det skulle blivit en olycka eller inte är som jag skrev tidigare svårt att avgöra men det är ju möjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av mjwahl »

mati skrev:
Jag har kört bil i över 25 år. Jag kör upp emot 4000 mil om året, alltså kanske 80 till 100-tusen mil totalt. Jag har aldrig varit inblandad i någon olycka, och jag anser att jag är en ganska van och säker bilförare. Min personliga statistik talar för mig, så att säga. Jag har kört Tesla sedan 2016. Första året med en bil utan AP, andra året med AP2. Under detta andra året har jag varit med om ett större antal nästan-olyckor, dvs situationer där jag (eller bilen) var på väg att krocka med andra bilar, antingen genom att bli påkörd bakifrån, eller genom slumpmässigt utförda manövrar som gjorde att jag kom farligt nära andra bilar eller andra föremål som träd eller vägräcken. En oerfaren bilförare hade troligen inte klarat av att hantera dessa situationer. En oerfaren förare hade riskerat att krocka varje gång. Jag klarade mig tack vare min långa erfarenhet. Men AP2 har gjort mig till en sämre bilförare. Och det är inte bra.
Det är inte alltid helt uppenbart vad AP klarar av och när den kommer att fallera. Till exempel så fixar den numera oftast att köra genom vägarbeten på motorvägen, vilket är ganska coolt faktiskt, men samtidigt kan den få fnatt på en vanlig rak landsväg där det inte finns nånting som pekar på att AP inte kommer att fungera.
Kan AP förhindra olyckor? Det är klart att den kan göra det i vissa fall. På precis samma sätt som låsningsfria bromsar eller antisladdsystem kan den vara ett bra hjälpmedel. Men i motsats till dessa passiva system är AP tyvärr en varg i fårakläder. Den förespeglar nånting som den inte är. Den ger falsk säkerhet. Det är lätt att säga att man inte ska lita på AP, eftersom man borde veta vad den klarar av. Men det är faktiskt inte så lätt. När man har kört en stund med aktiverad AP, och allting har gått bra, så går hjärnan i någon form av standby-läge. Det är så människor fungerar. Det är mycket jobbigare att övervaka en maskin som kan bete sig oförutsägbart någon gång ibland, än att helt enkelt styra själv. Att ha stenkoll hela tiden utan att aktivt göra nånting är jättesvårt. Möjligt att vissa klarar det bättre än andra. Jag är pissdålig på det.
Jag tycker att du beskriver problematiken på ett exemplariskt sätt. Du satte verkligen ord på känslorna jag och min fru har inför AP generellt.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av rockard »

Svenssons skrev:
rockard skrev:
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil.
Själv pratar jag om olyckor. Så länge en bil kör in det minsta i en annan bil är det en olycka. Jag har aldrig pratat om "seriösa olyckor". Jag har aldrig varit med om en "seriösa olycka" i någon bil, varken som förare eller passagerare. Olyckor har jag varit med om några stycken, de flesta har varit viltolyckor. Jag vet att min bil har varnat mig om faror som jag omöjligen själv skulle kunnat se. Om det skulle blivit en olycka eller inte är som jag skrev tidigare svårt att avgöra men det är ju möjligt.
Det kanske du gör, men TS skriver att han skulle krockat 6-7 ggr på 1,5 år, varav en allvarligt. Tehjimos skriver att han skulle krockat 10-11 ggr (!!!) på 12 000 mil, varav 2 ggr allvarligt. Jag uppfattar också hela premissen för diskussionen från TS som att ta upp fall där man anser att AP undvikit en faktisk olycka, som motvikt till de olyckor den orsakar som det skrivs om i media. Alltså är de exempel som tas upp inte att ses som rena bekvämlighetsfall, utan något man uppfattar skulle bli en olycka. Jag kanske är i minoritet här, men för mig handlar det om vad man vill att det här ska vara för typ av forum. Jag föredrar ett forum med lite verklighetsförankring, där man som spekulant, blivande eller nuvarande ägare kan läsa om bilen och dess funktioner och få en uppfattning om vad man kan förvänta sig, och diskutera eventuella problem man har och se om någon har en lösning. Sådana här trådar med okritiskt förhärligande är raka motsatsen, och det är därför jag tjafsar mot. Vad får någon som inte tänker efter för uppfattning om AP och dess kapacitet när alla säger att den räddat så många från krockar? Den måste ju vara ofelbar! Sen har jag ett problem med att jag återkommande låter onödigt otrevlig, och det är inte bra. Jag försöker jobba på det, och får be om ursäkt när jag kommer ihåg.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av tehjimos »

rockard skrev:
Svenssons skrev:
rockard skrev:
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil.
Själv pratar jag om olyckor. Så länge en bil kör in det minsta i en annan bil är det en olycka. Jag har aldrig pratat om "seriösa olyckor". Jag har aldrig varit med om en "seriösa olycka" i någon bil, varken som förare eller passagerare. Olyckor har jag varit med om några stycken, de flesta har varit viltolyckor. Jag vet att min bil har varnat mig om faror som jag omöjligen själv skulle kunnat se. Om det skulle blivit en olycka eller inte är som jag skrev tidigare svårt att avgöra men det är ju möjligt.
Det kanske du gör, men TS skriver att han skulle krockat 6-7 ggr på 1,5 år, varav en allvarligt. Tehjimos skriver att han skulle krockat 10-11 ggr (!!!) på 12 000 mil, varav 2 ggr allvarligt. Jag uppfattar också hela premissen för diskussionen från TS som att ta upp fall där man anser att AP undvikit en faktisk olycka, som motvikt till de olyckor den orsakar som det skrivs om i media. Alltså är de exempel som tas upp inte att ses som rena bekvämlighetsfall, utan något man uppfattar skulle bli en olycka. Jag kanske är i minoritet här, men för mig handlar det om vad man vill att det här ska vara för typ av forum. Jag föredrar ett forum med lite verklighetsförankring, där man som spekulant, blivande eller nuvarande ägare kan läsa om bilen och dess funktioner och få en uppfattning om vad man kan förvänta sig, och diskutera eventuella problem man har och se om någon har en lösning. Sådana här trådar med okritiskt förhärligande är raka motsatsen, och det är därför jag tjafsar mot. Vad får någon som inte tänker efter för uppfattning om AP och dess kapacitet när alla säger att den räddat så många från krockar? Den måste ju vara ofelbar! Sen har jag ett problem med att jag återkommande låter onödigt otrevlig, och det är inte bra. Jag försöker jobba på det, och får be om ursäkt när jag kommer ihåg.
Vadå verklighetsförankring? Vi har faktiskt upplevt dessa saker, det är inte så vi hittar på.. AP är under all kritik när den förtjänar det, men ska också berömmas för dom bra egenskaperna. Går säkert att hitta mina inlägg för något år sen när AP2 körde som en full sjörövare, sitter jag då och förskönar dessa saker?

Enligt min uppfattning så har Autopiloten hjälp att förhindra 10-11 olyckor.. utan autopilot, ja då kanske jag hade krockat, eller inte.

Ingen kan ju veta vad som skulle ha hänt... så därför så kan du sluta hoppa på folk som berättar om sina upplevelser på forumet och istället skriva om vad du själv har upplevt, att du uppenbarligen inte tycker att den hjälper speciellt mycket.. m.m.

Folk är nära på att krocka varje dag i trafiken, det är folk som krockar i trafiken varje dag också, samt folk som dör i trafiken. Varje hjälpmedel som kan bidra tycker jag är ett bra steg i rätt riktning.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 432
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av rockard »

tehjimos skrev:
rockard skrev:
Svenssons skrev:
rockard skrev:
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil.
Själv pratar jag om olyckor. Så länge en bil kör in det minsta i en annan bil är det en olycka. Jag har aldrig pratat om "seriösa olyckor". Jag har aldrig varit med om en "seriösa olycka" i någon bil, varken som förare eller passagerare. Olyckor har jag varit med om några stycken, de flesta har varit viltolyckor. Jag vet att min bil har varnat mig om faror som jag omöjligen själv skulle kunnat se. Om det skulle blivit en olycka eller inte är som jag skrev tidigare svårt att avgöra men det är ju möjligt.
Det kanske du gör, men TS skriver att han skulle krockat 6-7 ggr på 1,5 år, varav en allvarligt. Tehjimos skriver att han skulle krockat 10-11 ggr (!!!) på 12 000 mil, varav 2 ggr allvarligt. Jag uppfattar också hela premissen för diskussionen från TS som att ta upp fall där man anser att AP undvikit en faktisk olycka, som motvikt till de olyckor den orsakar som det skrivs om i media. Alltså är de exempel som tas upp inte att ses som rena bekvämlighetsfall, utan något man uppfattar skulle bli en olycka. Jag kanske är i minoritet här, men för mig handlar det om vad man vill att det här ska vara för typ av forum. Jag föredrar ett forum med lite verklighetsförankring, där man som spekulant, blivande eller nuvarande ägare kan läsa om bilen och dess funktioner och få en uppfattning om vad man kan förvänta sig, och diskutera eventuella problem man har och se om någon har en lösning. Sådana här trådar med okritiskt förhärligande är raka motsatsen, och det är därför jag tjafsar mot. Vad får någon som inte tänker efter för uppfattning om AP och dess kapacitet när alla säger att den räddat så många från krockar? Den måste ju vara ofelbar! Sen har jag ett problem med att jag återkommande låter onödigt otrevlig, och det är inte bra. Jag försöker jobba på det, och får be om ursäkt när jag kommer ihåg.
Vadå verklighetsförankring? Vi har faktiskt upplevt dessa saker, det är inte så vi hittar på.. AP är under all kritik när den förtjänar det, men ska också berömmas för dom bra egenskaperna. Går säkert att hitta mina inlägg för något år sen när AP2 körde som en full sjörövare, sitter jag då och förskönar dessa saker?

Enligt min uppfattning så har Autopiloten hjälp att förhindra 10-11 olyckor.. utan autopilot, ja då kanske jag hade krockat, eller inte.

Ingen kan ju veta vad som skulle ha hänt... så därför så kan du sluta hoppa på folk som berättar om sina upplevelser på forumet och istället skriva om vad du själv har upplevt, att du uppenbarligen inte tycker att den hjälper speciellt mycket.. m.m.

Folk är nära på att krocka varje dag i trafiken, det är folk som krockar i trafiken varje dag också, samt folk som dör i trafiken. Varje hjälpmedel som kan bidra tycker jag är ett bra steg i rätt riktning.
Jag verkar misslyckas med att få fram min poäng, och gör dessutom folk upprörda. Jag får be om ursäkt och kliver ur diskussionen.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av nek0 »

rockard skrev:
tehjimos skrev:
rockard skrev:
Svenssons skrev:
rockard skrev:
Du säger att utan AP skulle du varit med om två "seriösa olyckor" på 12 000 mil.
Själv pratar jag om olyckor. Så länge en bil kör in det minsta i en annan bil är det en olycka. Jag har aldrig pratat om "seriösa olyckor". Jag har aldrig varit med om en "seriösa olycka" i någon bil, varken som förare eller passagerare. Olyckor har jag varit med om några stycken, de flesta har varit viltolyckor. Jag vet att min bil har varnat mig om faror som jag omöjligen själv skulle kunnat se. Om det skulle blivit en olycka eller inte är som jag skrev tidigare svårt att avgöra men det är ju möjligt.
Det kanske du gör, men TS skriver att han skulle krockat 6-7 ggr på 1,5 år, varav en allvarligt. Tehjimos skriver att han skulle krockat 10-11 ggr (!!!) på 12 000 mil, varav 2 ggr allvarligt. Jag uppfattar också hela premissen för diskussionen från TS som att ta upp fall där man anser att AP undvikit en faktisk olycka, som motvikt till de olyckor den orsakar som det skrivs om i media. Alltså är de exempel som tas upp inte att ses som rena bekvämlighetsfall, utan något man uppfattar skulle bli en olycka. Jag kanske är i minoritet här, men för mig handlar det om vad man vill att det här ska vara för typ av forum. Jag föredrar ett forum med lite verklighetsförankring, där man som spekulant, blivande eller nuvarande ägare kan läsa om bilen och dess funktioner och få en uppfattning om vad man kan förvänta sig, och diskutera eventuella problem man har och se om någon har en lösning. Sådana här trådar med okritiskt förhärligande är raka motsatsen, och det är därför jag tjafsar mot. Vad får någon som inte tänker efter för uppfattning om AP och dess kapacitet när alla säger att den räddat så många från krockar? Den måste ju vara ofelbar! Sen har jag ett problem med att jag återkommande låter onödigt otrevlig, och det är inte bra. Jag försöker jobba på det, och får be om ursäkt när jag kommer ihåg.
Vadå verklighetsförankring? Vi har faktiskt upplevt dessa saker, det är inte så vi hittar på.. AP är under all kritik när den förtjänar det, men ska också berömmas för dom bra egenskaperna. Går säkert att hitta mina inlägg för något år sen när AP2 körde som en full sjörövare, sitter jag då och förskönar dessa saker?

Enligt min uppfattning så har Autopiloten hjälp att förhindra 10-11 olyckor.. utan autopilot, ja då kanske jag hade krockat, eller inte.

Ingen kan ju veta vad som skulle ha hänt... så därför så kan du sluta hoppa på folk som berättar om sina upplevelser på forumet och istället skriva om vad du själv har upplevt, att du uppenbarligen inte tycker att den hjälper speciellt mycket.. m.m.

Folk är nära på att krocka varje dag i trafiken, det är folk som krockar i trafiken varje dag också, samt folk som dör i trafiken. Varje hjälpmedel som kan bidra tycker jag är ett bra steg i rätt riktning.
Jag verkar misslyckas med att få fram min poäng, och gör dessutom folk upprörda. Jag får be om ursäkt och kliver ur diskussionen.
Vill verkligen inte bråka eller vara dryg men snälla Tehjimos hur många gånger krockade du innan du skaffade AP ? 5-6ggr /år??? Jag skrev ju innan att jag kört i 33 år utan att krocka. Blev påkörd för 2 år sedan vid trafikljuset i Huskvarna och jag tror inte att det hade hjälpt om han som körde på mig hade AP. Kör cca 3000 mil/år s det blir en hel del mil utan att man krockar . Vill inte påstå att jag är en super förare för det är jag inte men kan påstå att en genomsnitt förare inte krockar 5-6ggr/ år
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av tehjimos »

Jag har "krockat" en gång innan AP. Detta var i ca 3km/h och blev knappt ett märke på vardera bil och alla var oskadda.
Det har varit flera gånger jag har varit nära på att bli både påkörd och insvängd i. Generellt så är Sveriges befolkning väldigt dåliga på att köra bil i jämförelse med låt säg, Tyskland.

Jag har aldrig sagt att ENBART på grund av autopilot så har jag inte krockat, bara sagt att autopiloten har gripit in och jag hade mycket väl kunnat hamna i en olycka då. Jag kanske hade hunnit väjja själv, eller så hade jag inte det...

Jag har aldrig påstått att man ska krocka 5-6ggr per år heller, det är något du själv tagit fram ur himlen. Helt absurt.

Som jag skrivit innan, Jag har varit nära på att krocka 10-11 ggr senaste 12000milen(2,5 år drygt) då Autopilot har antingen väjt eller varnat. Dom flesta av dessa hänger på att folk inte ser sig för, vinglar in i din fil eller att dom svänger ut i omkörningsfilen utan att titta i backspegeln.

Som en herre, han svänger ut i vänsterfilen på motorvägen för att köra om när det är en hastighetsskillnad på 50km/h mellan mitt och hans fordon medans jag är i en pågående omkörning. Och innan kommentarerna om fortkörning haglar in, jag låg i 130km/h på 120-väg och andra fordonet låg i ca 80km/h, ja.. jag borde ha saktat in just när jag passerade den långsamme föraren, men var svårt att bedöma hans hastighet, och självklart att han skulle svänga ut utan blinkers. Han svänger ut, jag ser detta medans autopiloten skriker, jag tvärnitar...(eller så bromsade den?), allt händer så fort.. men jag vet att jag tryckte ner bromsen iaf.

Att det inte hänt något är nog mest troligt tack vare Autopilotens snabba reaktion. Det är möjligt att jag hade hunnit agera på egen hand också, men nu varnade / väjde Autopiloten före jag hann reagera på egen hand. Därför så upplever jag att Autopiloten räddat arslet på en några gånger...

Vart är det du vill komma med ditt inlägg Nek0?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Vill verkligen inte bråka eller vara dryg men snälla Tehjimos hur många gånger krockade du innan du skaffade AP ? 5-6ggr /år??? Jag skrev ju innan att jag kört i 33 år utan att krocka. Blev påkörd för 2 år sedan vid trafikljuset i Huskvarna och jag tror inte att det hade hjälpt om han som körde på mig hade AP.
Du har alltså kört 2 år utan olycka och inte 33 år?

För mig låter det som vi definera olycka på olika sätt. En del verkar definera olycka som en rejäl krock som man själv kanske var orsak till, andra som mig anser att en olycka med en bil är när bilen nuddar något annat, låt det vara annat fordon, stolpe, trottoarkant, människa eller djur. Behöver inte bli någon skada och vem som orsakade olyckan spelar ingen roll. När vi säger hur många olyckor som AP kan ha räddat så är det naturligtvis potentiella olyckor vi pratar om. Hur det faktiskt skulle ha gått är det ingen som kan veta. 5-6 potentiella olyckstillfällen betyder inte 5-6 faktiska olyckor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Vill verkligen inte bråka eller vara dryg men snälla Tehjimos hur många gånger krockade du innan du skaffade AP ? 5-6ggr /år??? Jag skrev ju innan att jag kört i 33 år utan att krocka. Blev påkörd för 2 år sedan vid trafikljuset i Huskvarna och jag tror inte att det hade hjälpt om han som körde på mig hade AP.
Du har alltså kört 2 år utan olycka och inte 33 år?

För mig låter det som vi definera olycka på olika sätt. En del verkar definera olycka som en rejäl krock som man själv kanske var orsak till, andra som mig anser att en olycka med en bil är när bilen nuddar något annat, låt det vara annat fordon, stolpe, trottoarkant, människa eller djur. Behöver inte bli någon skada och vem som orsakade olyckan spelar ingen roll. När vi säger hur många olyckor som AP kan ha räddat så är det naturligtvis potentiella olyckor vi pratar om. Hur det faktiskt skulle ha gått är det ingen som kan veta. 5-6 potentiella olyckstillfällen betyder inte 5-6 faktiska olyckor.
Nu räknar du fel. Om du ska räkna påkörningen när man står still vid trafikljuset som trafikolycka som den som sitter i bilen som står still kanske kunde undvikit då har jag kört 31 år utan olyckor :)
Att bilen saktar ner för att kan hunnit ikapp en bil kan man väl inte kalla räddning från olycka. Om en bil bromsar själv för att en annan bil framför bromsar kan inte tillskrivas AP trolleriet utan helt vanlig autobroms funktion som nästan alla nya bilar har. Om en bilen väjer för en bil som kommer mot den eller står,bromsar ... eller prejar den jo då är det AP som reagerat och kan räknas som AP räddning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av mati »

Jag tror att enligt den definitionen har AP knappt räddat någon. De flesta som anser att de har blivit räddade av autopiloten menar nog att autobromsen har ingripit. Jag undrar om AP2 även rent teoretiskt överhuvudtaget är kapabel till att väja för andra bilar. Jag upplever det som så att den inte tar hänsyn till bilar som kommer från sidan. Den styr inte runt dem. Den reagerar inte förrän ganska sent när den inser att nånting är i vägen. Och då väjer den inte. Den bromsar alltid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Vill verkligen inte bråka eller vara dryg men snälla Tehjimos hur många gånger krockade du innan du skaffade AP ? 5-6ggr /år??? Jag skrev ju innan att jag kört i 33 år utan att krocka. Blev påkörd för 2 år sedan vid trafikljuset i Huskvarna och jag tror inte att det hade hjälpt om han som körde på mig hade AP.
Du har alltså kört 2 år utan olycka och inte 33 år?

För mig låter det som vi definera olycka på olika sätt. En del verkar definera olycka som en rejäl krock som man själv kanske var orsak till, andra som mig anser att en olycka med en bil är när bilen nuddar något annat, låt det vara annat fordon, stolpe, trottoarkant, människa eller djur. Behöver inte bli någon skada och vem som orsakade olyckan spelar ingen roll. När vi säger hur många olyckor som AP kan ha räddat så är det naturligtvis potentiella olyckor vi pratar om. Hur det faktiskt skulle ha gått är det ingen som kan veta. 5-6 potentiella olyckstillfällen betyder inte 5-6 faktiska olyckor.
Nu räknar du fel. Om du ska räkna påkörningen när man står still vid trafikljuset som trafikolycka som den som sitter i bilen som står still kanske kunde undvikit då har jag kört 31 år utan olyckor :)
Att bilen saktar ner för att kan hunnit ikapp en bil kan man väl inte kalla räddning från olycka. Om en bil bromsar själv för att en annan bil framför bromsar kan inte tillskrivas AP trolleriet utan helt vanlig autobroms funktion som nästan alla nya bilar har. Om en bilen väjer för en bil som kommer mot den eller står,bromsar ... eller prejar den jo då är det AP som reagerat och kan räknas som AP räddning
Ok, så det är inte 33 år som du har kört bil utan olycka då utan det är två år sedan senaste olyckan för dig. Ingen här har väl sagt att man själv orsakat olyckan? Själv definerar jag AutoPilot som hela systemet med lane keeping, adaptiv farthållare, kontroll över övriga bilar runt bilen och dess hastighet och acceleration/deacceleration osv.

Sakta ner för vanlig inbromsning är inte räddning ifrån en olycka men om bilen varnar och bromsar för att en bil som man inte själv inte ens kan se över huvudtaget har bromsat kraftigt kan räknas som räddning från olycka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4488
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Vill verkligen inte bråka eller vara dryg men snälla Tehjimos hur många gånger krockade du innan du skaffade AP ? 5-6ggr /år??? Jag skrev ju innan att jag kört i 33 år utan att krocka. Blev påkörd för 2 år sedan vid trafikljuset i Huskvarna och jag tror inte att det hade hjälpt om han som körde på mig hade AP.
Du har alltså kört 2 år utan olycka och inte 33 år?

För mig låter det som vi definera olycka på olika sätt. En del verkar definera olycka som en rejäl krock som man själv kanske var orsak till, andra som mig anser att en olycka med en bil är när bilen nuddar något annat, låt det vara annat fordon, stolpe, trottoarkant, människa eller djur. Behöver inte bli någon skada och vem som orsakade olyckan spelar ingen roll. När vi säger hur många olyckor som AP kan ha räddat så är det naturligtvis potentiella olyckor vi pratar om. Hur det faktiskt skulle ha gått är det ingen som kan veta. 5-6 potentiella olyckstillfällen betyder inte 5-6 faktiska olyckor.
Nu räknar du fel. Om du ska räkna påkörningen när man står still vid trafikljuset som trafikolycka som den som sitter i bilen som står still kanske kunde undvikit då har jag kört 31 år utan olyckor :)
Att bilen saktar ner för att kan hunnit ikapp en bil kan man väl inte kalla räddning från olycka. Om en bil bromsar själv för att en annan bil framför bromsar kan inte tillskrivas AP trolleriet utan helt vanlig autobroms funktion som nästan alla nya bilar har. Om en bilen väjer för en bil som kommer mot den eller står,bromsar ... eller prejar den jo då är det AP som reagerat och kan räknas som AP räddning
Ok, så det är inte 33 år som du har kört bil utan olycka då utan det är två år sedan senaste olyckan för dig. Ingen här har väl sagt att man själv orsakat olyckan? Själv definerar jag AutoPilot som hela systemet med lane keeping, adaptiv farthållare, kontroll över övriga bilar runt bilen och dess hastighet och acceleration/deacceleration osv.

Sakta ner för vanlig inbromsning är inte räddning ifrån en olycka men om bilen varnar och bromsar för att en bil som man inte själv inte ens kan se över huvudtaget har bromsat kraftigt kan räknas som räddning från olycka.
Kan ha fel men är det inte så autobromsen fungerar? Bilen skule bromsat även om AP inte var aktiv
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1077
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av tehjimos »

När jag namnger Autopilot menar jag då alla säkerhetsfunktionerna och level 2 självkörningen i bilen, ska du börja dela upp funktioner så kan vi ju prata specifikt om dom istället. Rubriken var "hur många olyckor har din Tesla förhindrat?".. Men jag börjar benämna det som Teslan har räddat mig från olycka som jag syftade på från min första inlägg, så slipper du blanda ihop saker.

"Att bilen saktar ner för att kan hunnit ikapp en bil kan man väl inte kalla räddning från olycka." du verkar uppenbarligen inte förstå skillnaden mellan bromsa in och tvärnita...

Du försöker nästla in det här i specifika funktioner, när frågan är om Teslan i sin helhet har räddat en. Collision avoidance räknar jag med som en av AP säkerhetsfunktioner, då AP använder radar och nödbromsen använder radar.

Mati, AP2 har haft sido-kollisions väjning sedan 2017 Juli iaf, upplevt det 3 gånger. Då känner ultra-sonic sensorerna av att någonting kommer att kollidera i dig och förflyttar dig med ett snabbt ryck 10cm i sidled typ(inom din fil).
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av mati »

tehjimos skrev:
Mati, AP2 har haft sido-kollisions väjning sedan 2017 Juli iaf, upplevt det 3 gånger. Då känner ultra-sonic sensorerna av att någonting kommer att kollidera i dig och förflyttar dig med ett snabbt ryck 10cm i sidled typ(inom din fil).
Aha okej, den funktionen har jag tack och lov aldrig behövt uppleva.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hur många olyckor har din Tesla förhindrat?

Inlägg av Tars »

And it’s popcorn time!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar