Uppgiven motoreffekt i reg. beviset
Moderator: Redaktion
Uppgiven motoreffekt i reg. beviset
Startar en ny tråd då uppgiven motoreffekt diskuteras i flera andra trådar. Känns som att det är intressant och påverkar troligen försäkringspremier i flera bolag.
Jag har en 85D uthämtad i juni 2015 med angiven motoreffekt på 386 kW (ca 525 hk)
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Jag har en 85D uthämtad i juni 2015 med angiven motoreffekt på 386 kW (ca 525 hk)
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
- kanylbullen
- Teslaägare
Re: Uppgiven motoreffekt i reg. beviset
85D levererad 20:e april med angiven motoreffekt på 67,0 kW (91 hk)
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Hade en röd bakom mig igår, uttagen 150612, 568 kW i regbeviset...
Såg en grå på en låst parkering på Dalarö med P85D emblem och som är reggad med 66kW 150422...
Fredriksv skrev:Hade en röd bakom mig igår, uttagen 150612, 568 kW i regbeviset...
568kW, det ær ju långt mycket mer æn 700Hk. verkar ju helkonstigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Min roadster har 40 kw i reg beviset men max effekt är ca 215-225kw
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Känns som det är minst sagt slumpartat vad som hamnar i regbeviset. Ser att många företag, tex fälgföretag verkar skilja på batterikapacitet när man anger vilken sorts Tesla det passa till.
Skulle tro att det är Tesla själva som "ungt" företag som ändrar i COC-dokumentets (Det bildokument som tillverkaren tar fram för varje unik bilindivid som sen transportstyrelsen fyller i det svenska regbeviset utifrån på varje enskild bil) dvs utformning/uppställning/ uppbyggnad med textfält osv av någon anledning. Tex för att Tesla nu ska ha rutor för att ange 4WD, kommande dragkrok osv.
Skulle tro att Tesla flyttar om och ändrar i detta grunddokument nu och då och därför står det olika på bilarna även fast vi tycker att det borde vara samma motoreffekt osv. Tesla har ju t ex börjat ange motoreffekt annorlunda sen P85D kom osv. Sen tror jag då att dessa datafiler läses in automatiskt så att Transportstyrelsen kanske inte ens har någon närmare "manuell" kontroll på det. Blir ju säkert lite konstigt för föräskringsbolagen dör den ena Teslan hsr typ 100hk och den andra +700hk! Hur sätter de premierna då??? Skulle dock tro att försäkringsbolagen snart lär sig att det finns inga enkla, billiga, slöa Tesla....Alla är mer eller mindre superpigga och alla har aluminiumkaross vid krockskador osv.
Skulle tro att det är Tesla själva som "ungt" företag som ändrar i COC-dokumentets (Det bildokument som tillverkaren tar fram för varje unik bilindivid som sen transportstyrelsen fyller i det svenska regbeviset utifrån på varje enskild bil) dvs utformning/uppställning/ uppbyggnad med textfält osv av någon anledning. Tex för att Tesla nu ska ha rutor för att ange 4WD, kommande dragkrok osv.
Skulle tro att Tesla flyttar om och ändrar i detta grunddokument nu och då och därför står det olika på bilarna även fast vi tycker att det borde vara samma motoreffekt osv. Tesla har ju t ex börjat ange motoreffekt annorlunda sen P85D kom osv. Sen tror jag då att dessa datafiler läses in automatiskt så att Transportstyrelsen kanske inte ens har någon närmare "manuell" kontroll på det. Blir ju säkert lite konstigt för föräskringsbolagen dör den ena Teslan hsr typ 100hk och den andra +700hk! Hur sätter de premierna då??? Skulle dock tro att försäkringsbolagen snart lär sig att det finns inga enkla, billiga, slöa Tesla....Alla är mer eller mindre superpigga och alla har aluminiumkaross vid krockskador osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Min 85D är reggad 2015-06-04 och har 290 kW eller 394 hk i papperet. Tillverkad 2015-04. Verkar som att många inom väldigt kort tid har fått väldigt olika siffror.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det blir väl närmare 780hk kollade igen, och det står 568 kW...HelectriC skrev:Fredriksv skrev:Hade en röd bakom mig igår, uttagen 150612, 568 kW i regbeviset...
568kW, det ær ju långt mycket mer æn 700Hk. verkar ju helkonstigt.
Motorstyrkan uppgraderades i maj medans din o min 85D låg på en båt någonstans i Atlanten, så det förklarar 2 olika effektsiffror på de bilar som lämnade USA med xxx hk och anlände Europa med xx+75 hkPontus skrev:Min 85D är reggad 2015-06-04 och har 290 kW eller 394 hk i papperet. Tillverkad 2015-04. Verkar som att många inom väldigt kort tid har fått väldigt olika siffror.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Bengt skrev:Motorstyrkan uppgraderades i maj medans din o min 85D låg på en båt någonstans i Atlanten, så det förklarar för låga effektsiffror på de bilar som lämnade USA med xxx hk och anlände Europa med xx+75 hk, likväl för de som levererats tidigarePontus skrev:Min 85D är reggad 2015-06-04 och har 290 kW eller 394 hk i papperet. Tillverkad 2015-04. Verkar som att många inom väldigt kort tid har fått väldigt olika siffror.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
MC Red 85D såld
Min alldeles färska P85D (som jag inte hämtat ut ännu) har 543kW enligt Transportstyrelsen.
Model X, Pearl White