Aktiv luftfjädring
Moderator: Redaktion
Aktiv luftfjädring
Vad är det som är aktivt med Teslas luftfjädring? Är det geo relaterade höjning och sänkning som gör den aktiv?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Aktiv luftfjädring
Vet inte, men vet att den låter ibland annars också. Gissar på att den balanserar bilen på något sätt.
Model S 90D -17
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Den är väl mest bara nivåjusterande men kommer ihåg platser man ställt in den på hög och gör samma justering automatiskt när
man kommer dit igen (om hastigheten är tillräckligt låg),
däremot så gör den inga justeringar för hur man kör eller liknande vad jag vet iaf.
man kommer dit igen (om hastigheten är tillräckligt låg),
däremot så gör den inga justeringar för hur man kör eller liknande vad jag vet iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Såvitt jag förstår så justerar den sig också efter lasten i bilen så att det blir plant oavsett hur lasten är fördelad.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det stämmer, nivåregleringen har individuella givare vid varje hjul och har även ett 4-vägs ventilblock som kan trycksätta alla fyra individuellt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Önskemål till nästa version är inställning av mjukhet. Hade varit skönt ha njurbälte i min X 

Ja, när jag beställde "assumerade" jag att luftfjädring framför allt skulle vara mjukare, särskilt i högläge. Men det är ju bra med geo-minnet.kallekula skrev:Önskemål till nästa version är inställning av mjukhet. Hade varit skönt ha njurbälte i min X
Dock gäller det att komma ihåg att ställa den i Jack mode på färjor, och stänga av larmet!
Varför ställa den i jack-mode? För att den inte ska nivå-reglera automatiskt?Lessmog skrev:Ja, när jag beställde "assumerade" jag att luftfjädring framför allt skulle vara mjukare, särskilt i högläge. Men det är ju bra med geo-minnet.kallekula skrev:Önskemål till nästa version är inställning av mjukhet. Hade varit skönt ha njurbälte i min X
Dock gäller det att komma ihåg att ställa den i Jack mode på färjor, och stänga av larmet!
Just det. Kan vara sjögång.evilirish skrev:Varför ställa den i jack-mode? För att den inte ska nivå-reglera automatiskt?Lessmog skrev:Ja, när jag beställde "assumerade" jag att luftfjädring framför allt skulle vara mjukare, särskilt i högläge. Men det är ju bra med geo-minnet.kallekula skrev:Önskemål till nästa version är inställning av mjukhet. Hade varit skönt ha njurbälte i min X