De flesta vet nog att den inte är optimal men detta kunde blivit lite jobbigt om jag inte känt till området och åkt en annan väg.
För vem vill ta bilen på en sådan väg?
Det störigaste tycker jag är att den mitt under planerad rutt kan ändra sig och välja en helt annan sinnessjuk väg, helt utan att säga till, så
även om man när man in början ser på den stora översiktsbilden att vägen verkar rimlig så kan man bli lurad medans man kör om man har på det inzoomade
läget (vilket är default när man startar själva navigeringen).
Så numera kör jag alltid med översiktsläget hela tiden och har bara detaljkörningen på lilla skärmen.
Det störigaste tycker jag är att den mitt under planerad rutt kan ändra sig och välja en helt annan sinnessjuk väg, helt utan att säga till, så
även om man när man in början ser på den stora översiktsbilden att vägen verkar rimlig så kan man bli lurad medans man kör om man har på det inzoomade
läget (vilket är default när man startar själva navigeringen).
Så numera kör jag alltid med översiktsläget hela tiden och har bara detaljkörningen på lilla skärmen.
Det var jag med om i Berlin när bilen ville att jag skulle köra runt samma kvarter om och om igen när jag ville ut från staden... Körde även på en liten lerväg förbi mindre hus på landet i Polen när jag var påväg mot Gdansk på natten. Förvirringen vid Herzsprung känner jag till också, när vi körde söderut så testade jag bilens alternativ men den vägen var ju avstängd vid Neuruppin så det var bara att vända tillbaka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag lever som jag lär och kör faktiskt ABRPs navigering i bilbrowsern. Man klickar igång den med navigeringsikonen i raden av knappar till höger.
Nackdelarna är uppenbara, mycket på grund av att browsern fortfarande är långsam.
Den stora fördelen är att kartorna uppdateras varje vecka och att OpenStreetMaps kartor är förvånansvärt up-to-date tack vare att folk går in och lägger till vägarbeten osv. Dock finns ingen trafikbaserad routing.
Jag litar helt enkelt mer på rutten i ABRP än i Teslans navigator även om den senare har ett mycket mer integrerat användargränssnitt.