Jag har kört en del i Estland de senaste veckorna. Landet är nedlusat med laddningsstationer. Dessa är CHAdeMO och typ 2 (22 kW på typ 2), och kostar 5 EUR/h (beror lite på vilken prisplan man väljer). Det är 6-8 mil mellan dem, så det går bra att köra elbil med kortare räckvidd också. Tyvärr har inte Teslas CHAdeMO-adapter kommit än, så det blir lite dyrt och segt att ladda med enkelladdare, men bra som backup med tanke på hur många laddare det finns. Landet är ju inte så stort, så man kan ju lätt korsa det på en laddning, så ser man bara till att kunna ladda där man sover så är det inga problem

För att få access till laddarna, registrera dig hos Elmo.
Jag valde att få kortet hemskickat, men fick e-post nästa dag med frågan om det var ok att hämta kortet i Tallinn. Det kan man göra några hundra meter från hamnen i ett parkeringshus som är öppet dygnet runt, så jag godtog det. Ansök några dagar innan du åker till Estland, hämta upp kortet, och sedan har du backup om det börjar kännas tomt i batteriet.
I övrigt kan man på Elmos sida läsa att de har sponsrat 33 Model S i Estland (och man kunde få upp till 18000 EUR i bidrag). Estland finansierade laddarna och elbilssubventionerna genom att sälja utsläppsrätter.