Ladda i Estland

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Ladda i Estland

Inlägg av bylund »

Jag tänkte mig att vi kan skapa lite tips om olika länder. Jag skrev tidigare om hur man gör sig avgiftsfri i Norge, och här kommer lite om hur man kan ladda i Estland. Kanske idé att skapa någon form av wiki?

Jag har kört en del i Estland de senaste veckorna. Landet är nedlusat med laddningsstationer. Dessa är CHAdeMO och typ 2 (22 kW på typ 2), och kostar 5 EUR/h (beror lite på vilken prisplan man väljer). Det är 6-8 mil mellan dem, så det går bra att köra elbil med kortare räckvidd också. Tyvärr har inte Teslas CHAdeMO-adapter kommit än, så det blir lite dyrt och segt att ladda med enkelladdare, men bra som backup med tanke på hur många laddare det finns. Landet är ju inte så stort, så man kan ju lätt korsa det på en laddning, så ser man bara till att kunna ladda där man sover så är det inga problem :)

För att få access till laddarna, registrera dig hos Elmo.
Jag valde att få kortet hemskickat, men fick e-post nästa dag med frågan om det var ok att hämta kortet i Tallinn. Det kan man göra några hundra meter från hamnen i ett parkeringshus som är öppet dygnet runt, så jag godtog det. Ansök några dagar innan du åker till Estland, hämta upp kortet, och sedan har du backup om det börjar kännas tomt i batteriet.

I övrigt kan man på Elmos sida läsa att de har sponsrat 33 Model S i Estland (och man kunde få upp till 18000 EUR i bidrag). Estland finansierade laddarna och elbilssubventionerna genom att sälja utsläppsrätter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Ladda i Estland

Inlägg av bylund »

CHAdeMO-adaptern kan jag konstatera fungerar bra med de ABB-laddstationer de har i Estland. Värt att veta kan vara att laddarna i städer är begränsade (jag fick ut ~25 kW i Tallinn), medan de längs vägarna ger full kräm.

Från 2015-05-01 får man köra i bussfil med elbil i Estland, dock gäller inte kollektivtrafiksignalerna elbilar, så i de fall då de visar kör för bussar får man vara uppmärksam på att det det även är grönt på bilar (och om det inte är det vänta och blockera busstrafiken tills det blir grönt...).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Ladda i Estland

Inlägg av bylund »

Nu har Elmo sagt upp mitt kontrakt. Stiftelsen Kredex som äger laddnätverket i Estland ska sälja hela rasket till en privat aktör. Gissningsvis blir det dyrare, men kanske innebär det att andra har en chans att slå sig in på den estniska marknaden. Till i september kan man dock ladda vidare precis som nu.
Skriv svar