Resa Hjo – Dortmund med Hyundai Ioniq Elbil 2018-06-29
Resan startar sent på natten eller tidigt på morgonen beror på vad man känner men kl: 01:37 lämnar vi hemmet i Hjo med 100% fullt batteri 230km enligt bilen. Vi kör ner mot Jönköping för vidare färd till första laddstoppet i Ljungby 180km bort vi valde Clever laddaren. Vi kör bilen utan värme eller ac påslagen för tempen är bara 14 - 16 grader ute, så det inte ska gå åt så mycket ström (trodde vi). Men bilen behövde värma upp batteriet med jämna mellanrum så strömmen tar slut fortare än vi trodde. Vi håller skyltad hastighet och kommer fram till laddningen med 20km kvar i batteriet. Vi laddar upp bilen så mycket som vi behöver för att nå nästa station 154km bort plus 30km så det blev 85% laddat och 21,46Kwh tog väl 30min inkl lite bensträckare och toa besök.
Ut på motorvägen igen och vidare färd till Löddeköpinge och Clever laddaren vid Tesla SUC. Men vi blev tagna på strömmen när vi körde i 120kmh det försvann fortare än väntat. Så vi får köra in på macken i Glumslöv med samma Km kvar i batteriet som avstånd kvar till Löddeköpinge så vi fega ur lite, vi ladda 4,5kwh på dyra Eon laddaren för att komma fram till Löddeköpinge. Väl framme laddar vi upp så att vi skulle komma en bit ner i Danmark. Det blev 18,7Kwh och 30min i tid.
Ut på vägen igen och med erfarenheten av att 120kmh inte blir bra om man inte planerar in ett stopp extra, så håller vi max 110kmh. Nu kör vi över broen till Danmark och det blåser rätt friskt men vackert. Väl framme i Köge och Clever laddare som står på campus laddar vi inte alls mycket vi vill bara vidare till färjan. Vi tryckte i 10.36kwh i batteriet sedan ut på vägen igen.
Nu kommer vi till en väldigt vacker rastplats Farö Parkplatz med riktiga skit toaletter och nu börjar det krångla med laddning. Tänkte toppa upp för att slippa stanna direkt efter landgång med färjan i Tyskland. Det står en Eon laddare där men vårat laddkort funkade inte. Så efter 20min väntan i telefonkö och ytterligare väntan på svar från Eon så säger de att Svenska Eonkort inte funkar utomlands förrän 2019. Jag skulle ringa deras Danska kundtjänst för att starta laddning men icke. Eftersom laddning även gick att starta med Easy Park appen så gör vi så. Laddar i 17Kwh.
Nu kör vi vidare och kommer till Rödby färjeläger. Vi har Bizz i bilen så vi åker in i snabbfilen men där funkade det inte, vi fick be om hjälp och de löste det bra så vi fick biljetter. Så vi kör på färjan och käkar lite mat.
Nu är vi i Tyskland och vidare färd på Autobahn till Ratekau och en station som heter Famila Sereetz och när vi får åka längre och längre in i kvarteren av hus så börjar vi tro att den är privat och ligger på privatmark. Aj då nu får vi böna och be privata Tyskar om att få köpa ström för vi måste ha ström kommer inte till nästa. Men väl framme upptäcker vi att Famila är ett varuhus precis som Ica och Coop. Där står stationen och vi får använda oss av vårat New Motion Rfid kort som vi skaffat. Tyvärr visade inte stationen hur många Kwh man laddat utan bara vilka procent man började och sluta på. Vi ladda från 30-85% i batteriet. Ut på Autobahn igen.
Nästa stopp blir en Shell mack utmed Autobahn som ligger i Sittensen. Startar laddning med New Motion kortet och går och käkar på närliggande Burger King. Här träffar vi en mycket pratglad Tysk herre som trodde vi var från USA pga accenten. Nej från Sweden sa vi. När maten och samtalet är klart är bilen fulladdad till 94% och vi drar vidare på Autobahn. Nu börjar det köa på och trafiken flyter långsamt och navigeringen visar oss alternativa vägar, det är även mycket vägarbeten så det går segt. En mäktig syn är när fyra filer på vardera sida är helt fulla med bilar och det går långsamt. Man tänker vad bra man har det som kör vardagligt vis på en väg med 1st fil åt vardera håll och som inte ofta är fulla.
Nästa stopp är Dötlingen en rastplats utmed Autobahn. Här börjar det krångla med start av laddningen. Inga rfid brickor som vi har funkar utan man var tvungen att skaffa en app (eCharge) för stationen hade kopplats till Innogy betalningssystem. Detta innebar lite längre väntan för laddning. Vi laddade i precis för att komma till nästa stopp. Men när jag läser kvittot så kostar det på snabbladdarna samma summa för hela sessionen 7,95 EUR oavsett hur mycket eller lite man laddade. Visste inte detta då hade man kunnat ladda i mera ström. Jaja ut på vägen igen.
Nästa stopp som kunde blivit något om laddarna hade funkat blir i Osnabryck men den ena var trasig och den andra krävde kort från WW gruppen. Batteriet börjar bli tomt så en lugn resa på Autobahn till ytterligare en rastplats. Man fick ligga i högerfilen och köra lugnt. Svänger in och laddar igen med eCharge appen denna gången laddar vi till 92%.
Som en Tyskbilförare kör vi vidare på Autobahn till Dortmund i 110-150kmh med snabba kvicka omkörningar och hög snitt fart gör inte mycket på elförbrukningen pga bra väg beläggning (rullar lätt). Ioniq inställd på sportmode slår de flesta Tyskabilar i acc från 100-155kmh. Vi kommer fram med 45% kvar i batteriet och checkar in på hotellet efter 19tim körning.
Hoppas hemresan blir bra. Vi tittar på att köra landvägen hem för att slippa färjan.
Fortsättning följer.
Hyundai Ioniq EV Hjo-Dortmund
Moderator: Redaktion
Hyundai Ioniq EV Hjo-Dortmund
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Hyundai Ioniq EV Hjo-Dortmund
Intressant helt klart!
Enligt Google ska det ta ca 11tim normalt, vet dock inte om det är verklighet eller önsketänkande? 19tim låter onekligen ganska länge, men kudos för att ni gav er ut på en sån resa. Undrar hur lång tid det hade tagit med en Tesla och supercharging
Enligt Google ska det ta ca 11tim normalt, vet dock inte om det är verklighet eller önsketänkande? 19tim låter onekligen ganska länge, men kudos för att ni gav er ut på en sån resa. Undrar hur lång tid det hade tagit med en Tesla och supercharging

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq EV Hjo-Dortmund
Typ 13:35 

(https://abetterrouteplanner.com/)
12:25 med Model 3 long range, nästan en timma mindre laddning


(https://abetterrouteplanner.com/)
12:25 med Model 3 long range, nästan en timma mindre laddning
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Hyundai Ioniq EV Hjo-Dortmund
11:10 med en MS100Ddhanjel skrev:Typ 13:35
(https://abetterrouteplanner.com/)
12:25 med Model 3 long range, nästan en timma mindre laddning
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.