Request for Information of EV charging Pattern

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Request for Information of EV charging Pattern

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi har fått följande förfrågan:
We are master students from KTH who are majoring in Electrical Power Engineering. Currently, we are doing a project regarding residential electricity consumption, with the possible variations occurring due to electrical vehicle charging pattern.

We searched online and found "Tesla Club Sweden" website. We thought you might be interested in participating in such social research and survey. We request you to kindly participate and encourage your club members to participate. We will appreciate and keep your response anonymous. This is part of a study project and the intention is to study the grid stability as a result of EV.

1. How regularly do you charge your EV battery? What time of the day you charge the EV?

2. How much do you pay for charging your EV per month? in other words, how much change did you see in your electricity bill after getting an EV?

3. Would you be willing to participate in a project including EV charge control?

It would be great to have your insight on these problem through answering these question, we would appreciate if we can get more in touch with you to learn more about the EV owners prospective.
Ni som kan tänka er ingå i deras studie kan kontakta dem på kgsharma@kth.se
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Request for Information of EV charging Pattern

Inlägg av TiborBlomhall »

Och själv svarar jag:
1. Jag laddar varje natt, startar kl 23 med timer.
2. Ca 300:- per månad.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Jag blir lite nyfiken på vad "EV charge control" kan vara?
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

1. How regularly do you charge your EV battery? What time of the day you charge the EV?
Varje dag när batteriet är under ca 85%. På sommaren startar när jag kommer hem, på vintern när elpatronen är på i pannan så efter 20 på kvällen (med timer i bilen) så vi har hunnit laga mat så slipper huvudsäkringen gå.

2. How much do you pay for charging your EV per month? in other words, how much change did you see in your electricity bill after getting an EV?
Lite osäker men jag räknar runt 200kr/månad

3. Would you be willing to participate in a project including EV charge control?
Ja lite beroende på vad som ska göras...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vi kopplar in bilarna varje dag när vi kommer hem. Laddning startas med timer på natten.
Teslan börjar ladda kl 0:00.
e-Golfen har omvänd timer, dvs den är inställd så att den är klar med laddning kl 7:00.

Beroende på årstid och väderlek startas laddningen redan vid ankomst för att kunna utnyttja egenproducerad solel maximalt.

Elräkningen för laddning per månad varierar mellan 0:- (egen solel på sommarn) och upp till 400:- (köpt el på vintern).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

Kul studie och bra att problemställningen belyses. Min gode vän på Svenska Kraftnät är seriöst bekymrad över övergången till elbilar med laddning hemma. De förväntar sig en kraftig ökning av elkonsumtion när ägarna laddar hemma samtidigt med middagslagning. När jag berättar att elbilsägare är förnuftiga och börjar sin laddning under dygnets lugna timmar, tror han mig inte. :roll:

Mina svar:
1. Laddning varje natt, kl. 00.05.
2. 180 kr./månad.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Arild skrev:
Kul studie och bra att problemställningen belyses. Min gode vän på Svenska Kraftnät är seriöst bekymrad över övergången till elbilar med laddning hemma. De förväntar sig en kraftig ökning av elkonsumtion när ägarna laddar hemma samtidigt med middagslagning. När jag berättar att elbilsägare är förnuftiga och börjar sin laddning under dygnets lugna timmar, tror han mig inte. :roll:

Mina svar:
1. Laddning varje natt, kl. 00.05.
2. 180 kr./månad.
Om leaf laddaren hade varit 3 fas (och mer effekt såklart) hade jag nog också satt den till runt midnatt men kl 20 är bra för vår del eftersom då blir den klar till morgonen även när batteriet är nästan helt tomt...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

1. Normalt sett startar min laddning vid kl 2 och sedan laddar jag runt 8-10 kWh per vardag och kanske runt 230 kWh per månad.
2. Eftersom jag har egen solcellsel så kan man räkna lite olika på vad kostnaden blir även ifall jag laddar när solcellerna inte leverera något. Kostnaden blir väl kanske runt 100-200 kr per månad.
3. Ja men beror på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Antar att man ska maila för att vara med... men postar svaren här också.

I plugg in my car when I get home at around 18.00. The car is finished charging at about midnight. I have currently no insensitive to charge at other times.

From the car I have calculated that it’s about 300kr/month. My electric bill is hard to use as I have changed heating system during this time, that effect was a lot more than the car charging.

I would be interested in more information about this before I sign up.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

1. Varje natt kl 03 med 22kW AC.

2. Ca 10 000kWh per år, egen sol som jag räknar med 40öre/kWh för så blir det exakt 10000/12x0,4kr/mån eller drygt 330kr/mån.

3. Ja speciellt om vi talar DC laddning. Då kan jag använda solelen direkt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laddar till 99% på Teslas snabbladdare. Laddar på dagtid vid lunch eller middag när jag är ute och reser. Kan inte ladda hemma.

Betalar 0kr för laddning.

Ja.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare

Inlägg av Engen »

1.
Varje dag när batteriet är under ca 60%. På sommaren startar laddningen när jag kommer hem, på vintern kl 00.00 med timer i bilen.

2.
Ca 200kr/månad med nuvarande körmönster.

3.
Ja.
MY P -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

1. Brukar plugga i när det är under 50%. Är besvärligt hemma eftersom jag blockerar 4 grannar.

2. Cirka 200kr/mån (obs elen kostar drygt 1.5kr/kWh för ett radhus i Stockholm med 3x20A)

3. Beror på vad det är
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare

Inlägg av LarsA »

Har två elbilar därav tillägg a och b

1a. Var annan eller tredje dag när batterinivån når 60%. Från ca 18:00 med ca 1,5kW(7A).
1b. Var annan eller tredje dag (oftast 70/80 till 100%). Från ca 12:00 med ca 1,5kW(7A).

2a. 400:-/månad inkl. nätavgift.
2b. 300:-/månad inkl. nätavgift.

3. Visst men svårt då lite belysning även ligger på samma säkring.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

1. Every day, usally start at 02:00 since the electricity is cheapest then (using 3-phase), done in 2-3h
  2. ~300SEK
  3. Yes
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar