Har tänkt att åka ner till Europa med teslan. Undrar om det är någon med erfarenhet om vad som behövs, har sett krav på t ex miljöklistermärken för Tyskland och Frankrike?
Tacksam för svar och andra erfarenheter

Johan
Moderator: Redaktion
Jaså? Det visste jag inte. Jag har aldrig öppnat den. I så fall borde man ju kanske kolla bäst-före-datumet på grejerna lite ibland. Plåster och sånt har väl ett utgångsdatum?bylund skrev:Fast i Teslan ingår det första förband i samma påse som varningstriangeln.
Ja, och den innehåller också en reflexväst. Men kan ju vara bra att ha några extra, om man är flera i bilen.bylund skrev:Fast i Teslan ingår det första förband i samma påse som varningstriangeln.
Till fobenHelectriC skrev:glöm inte reserv-"dunk"
Absolut vill jag också göra rätt för mig, men tyskarna är inte alltid felfria de heller. Tex fick jag en fortkörningsbot för att ha kört förbi en sträcka av autobahn som HADE HAFT byggnation. De var alltså färdig med detta, men hade glömt ta bort kameran. Inte fasen känner jag för att sponsra deras lathet med att ta in kameror och justera tillbaka skyltarna. En annan gång fick jag p-bot för någon bagatell, som helt säkert hade gått att överklaga, men tidsbruket att göra detta mot tyska myndigheter kändes inte ok i situationen. I Sverige/Norge hade man fått betala in först, sen överklagat och fått tillbaks pengarna. I Tyskland hade det nog varit betydligt mer komplicerat samt att allt ska kommuniceras med byråkrater på tyska, postgången och massa annat tidsfördrivande, nej tack!Alfred skrev:Blev faktiskt billigare än så. €20 är ju mindre än jag hade behövt betala en fotograf för motsvarande bild.
Och jag gör helst rätt för mig. Jag har ju gjort fel, så jag betalade utan att tveka. Självklart underlättade det för den moraliska kompassen att det var så låga böter.
Om man är lagt åt andra hållet antar jag att det underlättar för syndare med norska bilar att de EU-direktiv de hänvisade till i korrespondensen med mig knappast gäller i Norge?
Blir spännande att se om det dyker upp fler brev, det här kom idag och var från början av långtrippen.
Om polisen inte vet vem som körde är det ägaren som måste betala. Det är inte som i mesiga Sverige att man kan komma undan genom att påstå att man inte vet vem föraren var.bullen skrev:Undrar hur reglerna ser ut avseende leasingbikar. Är det ägaren som är ansvarig i Tyskland?
nej, körkortet ryker inte vid +20km/h. I Sverige gäller +30, i Tyskland säkert mer.mati skrev:Om polisen inte vet vem som körde är det ägaren som måste betala. Det är inte som i mesiga Sverige att man kan komma undan genom att påstå att man inte vet vem föraren var.bullen skrev:Undrar hur reglerna ser ut avseende leasingbikar. Är det ägaren som är ansvarig i Tyskland?
Förresten, 18km/h är ganska mycket. Då har de redan dragit av en tolerans på 10% eller nåt sånt. Vid 20km/h överträdelse ryker körkortet.
ÖsterrikeHelectriC skrev:lite olika situationer och typ av väg, men man måste vara minst 40km/h över för att bli av med körkortet i Tyskland.
Mer info:
http://www.alles-fuehrerschein.at/lexik ... heinentzug
ahh, fasen då, same samemati skrev:ÖsterrikeHelectriC skrev:lite olika situationer och typ av väg, men man måste vara minst 40km/h över för att bli av med körkortet i Tyskland.
Mer info:
http://www.alles-fuehrerschein.at/lexik ... heinentzug
138km/h är den faktiskt uppmätta hastigheten. Boten utgår från 5km/h felmarginal, dvs att jag körde 133 km/h.mati skrev:Om polisen inte vet vem som körde är det ägaren som måste betala. Det är inte som i mesiga Sverige att man kan komma undan genom att påstå att man inte vet vem föraren var.bullen skrev:Undrar hur reglerna ser ut avseende leasingbikar. Är det ägaren som är ansvarig i Tyskland?
Förresten, 18km/h är ganska mycket. Då har de redan dragit av en tolerans på 10% eller nåt sånt. Vid 20km/h överträdelse ryker körkortet.