Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)
Det verkar som du återigen börjat trolla, det är ju tråkigt. Orkar inte bemöta argument som du själv fattar är totalt nonsens. Återigen, världsmarknaden för husvagnsdragande sedaner är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt.

Att du har någon märklig princip kring vad du lånar eller inte lånar till är ju helt irrelevant. Om du köper en sämre bil pga dina egna principer så är det givetvis ditt egna icke-rationella beslut.
Totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar under 300 000kr.
När man tappar argumenten så kommer man med påhoppen . Ja jag tycker också att det blir tokigt med sådana diskussioner.
Du hittar på att jag skulle ha sagt att bilar dyrare än 600k säljer mer än bilar under 300k. Har aldrig påstått något sådant.

Du argumenterade mot Model 3 med det enda argumentet att den ej kan dra husvagn (vilket vi inte ens vet om det stämmer ännu). Samtidigt argumenterade du mot Tesla med argumentet att det skulle säljas för få "dyra" bilar.

Det säljs givetvis flera 100 gånger fler bilar i den prisklassen än det säljs sedaner pga deras möjlighet att dra släp, alltså är ju argumentet extremt irrelevant.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4221
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Husvagn? Där pratar vi en försvinnande liten marknad. Du oroar sig för att marknaden för dyrare bilar är liten, jämfört med marknaden för husvagnsdragande sedaner så är den gigantisk...

Räkneexempel har du ju fått innan. Behöver du samma igen? Model 3 är i samma klass som BMW 3, Audi A4, Mercedes C, Lexus IS. Närmast en Kia Ceed har du väl Leaf 2 och Ioniq.

Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen.
Du bara skojar . Sedan 15.07. har jag kört Huskvarna-Uppsala-Piteå
stannade i Piteå 4 dagar och körde dags turer till Jokkmokk Jukkasjärvi Kiruna Luleå Arvidsjaur och är nu igen i Uppsala. På de här 7 dagarna har jag sett tusentals husvagnar. Jag vet inte om du är blind eller bara skojar.
"Lån kan i princip alla ta, det är bara en fråga om vilken ränta som ska in i beräkningen"
Jag och många andra lånar inte till bilinköp. Köper den bil som jag kan betala :)
Det verkar som du återigen börjat trolla, det är ju tråkigt. Orkar inte bemöta argument som du själv fattar är totalt nonsens. Återigen, världsmarknaden för husvagnsdragande sedaner är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt.

Att du har någon märklig princip kring vad du lånar eller inte lånar till är ju helt irrelevant. Om du köper en sämre bil pga dina egna principer så är det givetvis ditt egna icke-rationella beslut.
Totala världsmarknaden för bilar i prisklassen 600k och uppåt är en droppe i havet jämfört med den totala världsmarknaden för bilar under 300 000kr.
När man tappar argumenten så kommer man med påhoppen . Ja jag tycker också att det blir tokigt med sådana diskussioner.
Du hittar på att jag skulle ha sagt att bilar dyrare än 600k säljer mer än bilar under 300k. Har aldrig påstått något sådant.

Du argumenterade mot Model 3 med det enda argumentet att den ej kan dra husvagn (vilket vi inte ens vet om det stämmer ännu). Samtidigt argumenterade du mot Tesla med argumentet att det skulle säljas för få "dyra" bilar.

Det säljs givetvis flera 100 gånger fler bilar i den prisklassen än det säljs sedaner pga deras möjlighet att dra släp, alltså är ju argumentet extremt irrelevant.
Finns det någon her som inte vet att Model 3 inte kan dra ett skit bakom sig?????? Har du sett en Model 3 med dragkrok? Sedan argumenterar jag inte Model 3 specifikt utan alla "dagens" elbilar Tycker du verkligen att det säljs tillräckligt med dyra bilar så att alla biltillverkare skulle överleva med att bara sälja sina dyraste modeller?
"Du hittar på att jag skulle ha sagt att bilar dyrare än 600k säljer mer än bilar under 300k. Har aldrig påstått något sådant. " Här började du prata om TOC när jag sa att man måste bygga bilar som kostar under 300k och att jag inte fattar att det blir billigare med en elbil fast den kostar minst 100% mer. För en privatperson blir det aldrig billigare oavsett hur man räknar
Jerka
Inlägg: 949
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

Det är väl ingen som tror att dagens elbilar rakt av kan ersätta alla fossilbilar? De är för dyra, har för kort räckvidd, ser för udda ut eller har för begränsad tillgänglighet. Det här kan nog alla vara överens om.

Trådtiteln handlar ju däremot om 2021 och då bör det stå lite bättre till. Särskilt om de andra biltillverkarna kommer ikapp Tesla (eller ens försöker).

Den enorma efterfrågan på Model 3 tyder på att det är många fler som skulle vilja köra elbil än som faktiskt gör det. Jag är övertygad om att det är bristen på bra, billiga elbilsmodeller snarare än låg efterfrågan som håller tillbaka elbilsrevolutionen just nu.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av PoloPrinsen »

Vad gäller Tesla och deras position år 2021 så tror jag att det är full fart frammåt på de flesta fronter och inom de flesta områdena.

Man har ju nu i daxläget det unika laddnätverket, och kommer man i framtiden se till så att det har tillräcklig kapacitet och täckningså ser jag det som en mycket stor fördel gentemot alla som ej har nått liknande uppbyggt o klart.

Batteribrist kommer säkert hämma övergången till fossilfritt drivmedel undet flera år framöver om ingen revolutionerande sak inträffar som gör batterierna otroligt mycket mer lättillverkade.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av mati »

Elbilar måste ha möjlighet att ha dragkrok. Allihopa. Inte bara de dyraste. Det är totalt oacceptabelt att vilken sketen Trabant som helst får dra ett släp, medan en elbil för flera hundratusen kronor, som dessutom är utrustad med en ganska kraftig motor, inte får dra chipspåsar ens. Så länge inte detta enkla kravet är uppfyllt kommer inte elbilar att slå igenom på bred front här i Europa. Der handlar inte om husvagnar. Jag har aldrig haft en husvagn och troligen hade ingen av mina bilar klarat av att dra en sådan. Men alla mina bilar hade dragkrok. Jag har transporterat saker på släp så länge jag haft körkort.
Nu går det inte längre och det är riktigt jävla jobbigt. Hade jag inte varit en inbiten och envis elbilsfantast hade jag tyckt att elbilar är hopplöst opraktiska eftersom de inte kan dra släp. Det tycker de flesta av mina bekanta och de har rätt i den punkten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Finns det någon her som inte vet att Model 3 inte kan dra ett skit bakom sig??????
Fakta 1: Ingen här vet om Model 3 kommer ha dragkrok när den levereras till Europa eller ej.
Fakta 2: Ditt argument får inte mer tyngd av sex utropstecken. Det duger gott med ett.
nek0 skrev:
Har du sett en Model 3 med dragkrok?
Fakta: Nej, jag har varken sett en Model 3 med eller utan dragkrok. Antagligen inte du heller.
nek0 skrev:
Sedan argumenterar jag inte Model 3 specifikt utan alla "dagens" elbilar
Fakta: OK. Både Model X och i-Pace har drag. Ditt argument blev då ännu mer irrelevant.
nek0 skrev:
Tycker du verkligen att det säljs tillräckligt med dyra bilar så att alla biltillverkare skulle överleva med att bara sälja sina dyraste modeller?
Fakta 1: Du hittar återigen på. Jag har aldrig hävdat något sådant. Jag hävdar att Tesla absolut kan bli ett extremt framgångsrikt företag på att enbart sälja relativt dyra bilar. Nu har de dock valt att släppa en riktigt billig bil sett till TCO och har ännu bättre förutsättningar att lyckas.
Fakta 2: Det finns ett antal biltillverkare som lever gott på att enbart sälja "dyra" modeller. Hört talas om Ferrari, Lamborghini, Porsche, Rolls Royce, Bentley?
Fakta 3: Det finns ytterligare ett antal biltillverkare som är helt beroende av sina dyra modeller. Tex Audi, BMW, Mercedes, Lexus.
nek0 skrev:
Här började du prata om TOC när jag sa att man måste bygga bilar som kostar under 300k och att jag inte fattar att det blir billigare med en elbil fast den kostar minst 100% mer. För en privatperson blir det aldrig billigare oavsett hur man räknar
Fakta: Fel. Det beror helt på omständigheter. Ska man generalisera så gäller att elbil är billigare om man faktiskt kör sin bil, fossilbil är billigare om man mest gillar att titta på den... Jag har tidigare gett dig ett tydligt räkneexempel som du efter ett antal inlägg verkade förstå (som baserades till 100% på privat ägande av elbil). Har du redan glömt detta? Eller trollar du igen? Behöver jag räkna åt dig igen och hur ofta ska detta behöva upprepas för att du ska förstå?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Elbilar måste ha möjlighet att ha dragkrok. Allihopa. Inte bara de dyraste. Det är totalt oacceptabelt att vilken sketen Trabant som helst får dra ett släp, medan en elbil för flera hundratusen kronor, som dessutom är utrustad med en ganska kraftig motor, inte får dra chipspåsar ens. Så länge inte detta enkla kravet är uppfyllt kommer inte elbilar att slå igenom på bred front här i Europa. Der handlar inte om husvagnar. Jag har aldrig haft en husvagn och troligen hade ingen av mina bilar klarat av att dra en sådan. Men alla mina bilar hade dragkrok. Jag har transporterat saker på släp så länge jag haft körkort.
Nu går det inte längre och det är riktigt jävla jobbigt. Hade jag inte varit en inbiten och envis elbilsfantast hade jag tyckt att elbilar är hopplöst opraktiska eftersom de inte kan dra släp. Det tycker de flesta av mina bekanta och de har rätt i den punkten.
Om du nu är en elbilsfantast, varför väljer du att generalisera och påstå att elbilar inte får dra släp? Det är ju som bekant inte korrekt.

Intresset för dragkrok är för övrigt inget generellt för Europa i sin helhet, det gäller ju främst norra Europa. Spanjorer är väl ungefär lika ointresserade som amerikanare av att sätta dragkrok på en standardbil... Personligen är jag helt ointresserad av dragkrok, men trots det så har faktiskt min elbil en dragkrok och den kan också dra större last än de flesta fossilbilar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Svenssons »

Nissan E-NV200 är ytterligare en elbil med dragkrok, den är dessutom inte en av de dyrare elbilarna. Audi e-tron som kommer inom 2 månader verkar också få drag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Nissan E-NV200 är ytterligare en elbil med dragkrok. Audi e-tron som kommer inom 2 månader verkar också få drag.
Japp. Problemet är väl egentligen att den totala modellfloran på elbilar i Europa inte är så stor. Andelen av de få som finns som har dragkrok är inte så liten.

För mig känns det dock uppenbart att det är ett övergående problem. Så länge efterfrågan finns så kommer det produceras.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Niklas Z »

I skrivande stund finns 78 839 bilar på bytbil.com. Kryssar jag för dragkrok i filtret återstår 27 566. Det verkar gå att sälja rätt många bilar som saknar dragkrok även här i Sverige.
Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som önskar dragkrok, men jag har lite svårt att se det som att elbilens vara eller icke vara skulle hänga på dragkroken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
I skrivande stund finns 78 839 bilar på bytbil.com. Kryssar jag för dragkrok i filtret återstår 27 566. Det verkar gå att sälja rätt många bilar som saknar dragkrok även här i Sverige.
Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som önskar dragkrok, men jag har lite svårt att se det som att elbilens vara eller icke vara skulle hänga på dragkroken.
Amen.

1 av 3 alltså. Inte så stor skillnad mot de elbilar som "räknas".
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Tars »

Legato, bra skrivet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

Tars skrev:
Legato, bra skrivet. BildBild
Tack :) Ses i september ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4221
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Finns det någon her som inte vet att Model 3 inte kan dra ett skit bakom sig??????
Fakta 1: Ingen här vet om Model 3 kommer ha dragkrok när den levereras till Europa eller ej.
Fakta 2: Ditt argument får inte mer tyngd av sex utropstecken. Det duger gott med ett.
nek0 skrev:
Har du sett en Model 3 med dragkrok?
Fakta: Nej, jag har varken sett en Model 3 med eller utan dragkrok. Antagligen inte du heller.
nek0 skrev:
Sedan argumenterar jag inte Model 3 specifikt utan alla "dagens" elbilar
Fakta: OK. Både Model X och i-Pace har drag. Ditt argument blev då ännu mer irrelevant.
nek0 skrev:
Tycker du verkligen att det säljs tillräckligt med dyra bilar så att alla biltillverkare skulle överleva med att bara sälja sina dyraste modeller?
Fakta 1: Du hittar återigen på. Jag har aldrig hävdat något sådant. Jag hävdar att Tesla absolut kan bli ett extremt framgångsrikt företag på att enbart sälja relativt dyra bilar. Nu har de dock valt att släppa en riktigt billig bil sett till TCO och har ännu bättre förutsättningar att lyckas.
Fakta 2: Det finns ett antal biltillverkare som lever gott på att enbart sälja "dyra" modeller. Hört talas om Ferrari, Lamborghini, Porsche, Rolls Royce, Bentley?
Fakta 3: Det finns ytterligare ett antal biltillverkare som är helt beroende av sina dyra modeller. Tex Audi, BMW, Mercedes, Lexus.
nek0 skrev:
Här började du prata om TOC när jag sa att man måste bygga bilar som kostar under 300k och att jag inte fattar att det blir billigare med en elbil fast den kostar minst 100% mer. För en privatperson blir det aldrig billigare oavsett hur man räknar
Fakta: Fel. Det beror helt på omständigheter. Ska man generalisera så gäller att elbil är billigare om man faktiskt kör sin bil, fossilbil är billigare om man mest gillar att titta på den... Jag har tidigare gett dig ett tydligt räkneexempel som du efter ett antal inlägg verkade förstå (som baserades till 100% på privat ägande av elbil). Har du redan glömt detta? Eller trollar du igen? Behöver jag räkna åt dig igen och hur ofta ska detta behöva upprepas för att du ska förstå?
"Fakta 1: Ingen här vet om Model 3 kommer ha dragkrok när den levereras till Europa eller ej."
Hela dagen pratar vi dagens bilar och du plockigt pratar framtiden, vad som kommer komma om ett par år
"Fakta 2: Det finns ett antal biltillverkare som lever gott på att enbart sälja "dyra" modeller. Hört talas om Ferrari, Lamborghini, Porsche, Rolls Royce, Bentley?"
Här frågade jag om alla biltillverkare kan leva av att sälja bara sina dyraste modeller jag vet att det finns några som levet gott på sina dyra bilar. Hört om Renault, Nissan, Mazda Opel Peugeot .... ?
Du kan räkna hur du vill men mig kommer du aldrig övertyga. Kalkylen du gör baseras på en påhittad användare och om ja ska hitta på en annan så blir det ett annat resultat. Räkna kan jag själv och hur jag än räknar kan jag aldrig spara in mellan priset med mina förutsättningar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4221
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
I skrivande stund finns 78 839 bilar på bytbil.com. Kryssar jag för dragkrok i filtret återstår 27 566. Det verkar gå att sälja rätt många bilar som saknar dragkrok även här i Sverige.
Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som önskar dragkrok, men jag har lite svårt att se det som att elbilens vara eller icke vara skulle hänga på dragkroken.
Det är klart man kan köpa en bil utan dragkrok för det finns såna https://www.dragkrokslagret.se/montera- ... k-halmstad
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
I skrivande stund finns 78 839 bilar på bytbil.com. Kryssar jag för dragkrok i filtret återstår 27 566. Det verkar gå att sälja rätt många bilar som saknar dragkrok även här i Sverige.
Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som önskar dragkrok, men jag har lite svårt att se det som att elbilens vara eller icke vara skulle hänga på dragkroken.
Det är klart man kan köpa en bil utan dragkrok för det finns såna https://www.dragkrokslagret.se/montera- ... k-halmstad
bytbil.com är en sajt för begagnade bilar. Den visar alltså vad folk utrustat sina bilar med, inklusive eftermonterad dragkrok. Din invändning är alltså tämligen irrelevant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4221
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
I skrivande stund finns 78 839 bilar på bytbil.com. Kryssar jag för dragkrok i filtret återstår 27 566. Det verkar gå att sälja rätt många bilar som saknar dragkrok även här i Sverige.
Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som önskar dragkrok, men jag har lite svårt att se det som att elbilens vara eller icke vara skulle hänga på dragkroken.
Det är klart man kan köpa en bil utan dragkrok för det finns såna https://www.dragkrokslagret.se/montera- ... k-halmstad
bytbil.com är en sajt för begagnade bilar. Den visar alltså vad folk utrustat sina bilar med, inklusive eftermonterad dragkrok.
bytbil.com är inte bara för begagnade bilar men ok .
Hur många av de begagnade bilarna var andra-tredje bil vet vi inte . Har man fler än 1 bil behöver man inte ha dragkrok på alla bilar eller hur
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Niklas Z »

Begagnade bilar är den helt övervägande delen av alla som annonseras ut på bytbil.com.
Det finns massor av hushåll som inte har bil med drag. Och även om det vore så att alla hushåll med två bilar har en med drag så betyder det att det fortfarande finns en jättemarknad för bilar utan drag.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4221
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
Begagnade bilar är den helt övervägande delen av alla som annonseras ut på bytbil.com.
Det finns massor av hushåll som inte har bil med drag. Och även om det vore så att alla hushåll med två bilar har en med drag så betyder det att det fortfarande finns en jättemarknad för bilar utan drag.
Jag säger inte att du har fel utan bara att vi inte vet exakt och bara kan gissa.
Dragkroken tog jag upp i diskussionen för att någon sa att elbilarna som finns idag är överlägsna avgasbilar.
Legato tar upp Tesla för 1,5 miljoner och jaguar för 1miljon som bra alternativ för en Ceed och är överlycklig att han hittat värdiga alternativ :)
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av heron »

Oj vilken Flashback-tråd detta verkar bli, fattas bara lite personangrepp :shock:

Jag har haft drag på de flesta av mina bilar genom åren, dock alltid köpt det som tillval och alla tillverkare har en tendens att ta ordentligt betalt för det, jag tror faktiskt att jag hade kommit billigare undan att ha hyrt en bil med krok de gånger jag verkligen behövt dra ett släp, bor i villa och har normal mängd skräp som behöver slängas efter diverse byggprojekt/renoveringar men de allra flesta gångerna jag åker till tippen så har det fått plats i bilen så för mig fungerar det utan krok på bilen.

Jag tror SuC-nätverket och att faktiskt Tesla levererar bilar idag är en anledning till att de inte är omsprungna 2021, någon tillverkare kan vara på väg ikapp men tror de stora drakarna underskattar jobbet att leverera den helhet som Tesla gör. Tesla är lite som Apple (nej, vi behöver inte börja diskutera Apple vs. Android här) de levererar ett fungerande ekosystem och det ska man inte underskatta.

Sen är jag helt övertygad om att inköpspriserna på elbilar aldrig kommer att nå samma nivå som fossiler. Motsvarande elbil där fossilen kostar låt säga 300k så kommer elbilen garanterat vara typ 50% dyrare även om framtiden gör batterierna billigare. Varför? Jo, det handlar om den totala intäkten för bilen tänker inte tillverkarna minska, som alla andra företag så vill de tjäna pengar på bilen och behovet av reservdelar, service och underhåll av en elbil är och kommer vara så mycket mindre än för en fossil så tillverkaren behöver få in större intäkt/marginal vid försäljningen av bilen och inte på servicen.

Därför är det viktigt att man räknar på den totala kostnaden för ägandet och när Model 3 kommer till Sverige så kommer den utmana en hel hög fossiler som är mycket billigare i inköp, men totalkostnaden för ägandet är densamma eller mindre för Model 3.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Begagnade bilar är den helt övervägande delen av alla som annonseras ut på bytbil.com.
Det finns massor av hushåll som inte har bil med drag. Och även om det vore så att alla hushåll med två bilar har en med drag så betyder det att det fortfarande finns en jättemarknad för bilar utan drag.
Jag säger inte att du har fel utan bara att vi inte vet exakt och bara kan gissa.
Dragkroken tog jag upp i diskussionen för att någon sa att elbilarna som finns idag är överlägsna avgasbilar.
Legato tar upp Tesla för 1,5 miljoner och jaguar för 1miljon som bra alternativ för en Ceed och är överlycklig att han hittat värdiga alternativ :)
Fel igen. Du påstod att elbilar inte är bra nog, jag konstaterade att elbilar är överlägsna. Att ditt bästa och enda argument var dragkrok talar mer för min än för din sak. Att du på fullt allvar påstår att elbilar idag inte är konkurrenskraftiga samtidigt som du dagligen hänger i detta forum är hyfsat ironiskt för övrigt.

I övrigt är det dina vanliga påhitt, att du aldrig tröttnar... Att du ens tar upp pris när du erkänt att du inte bryr dig om korrekta uträkningar är såklart helt galet men min Tesla kostade 960k ny med en TCO motsvarande en bil med inköpspris långt under hälften av det du påstår. Jag har aldrig någonsin jämfört den med en Ceed, det är du själv som envisas med att jämföra en stor lyx-suv med en liten koreansk budgetbil.

Nu får du trolla vidare alldeles själv, jag trodde faktiskt du hade lämnat det stadiet för några månader sedan men det var uppenbarligen helt fel.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
Nu får du trolla vidare alldeles själv, jag trodde faktiskt du hade lämnat det stadiet för några månader sedan men det var uppenbarligen helt fel.
Ja det känns onekligen som en favorit i repris. :lol:

Jag har inte varit inne på forumet på närmare ett halvår, men vissa saker tycks inte ha förändrats ett dugg. :shock:
Model Y P
Model S P
Model S P
Jerka
Inlägg: 949
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

Jag fattar inte riktigt hur diskussionen hamnade här. Tesla kommer att bli omsprungna för att dagens elbilar inte har dragkrok, eller vad?

Alla är väl överens om att:

- Elbilar är överlägsna principiellt
- De som finns just nu är en smula omogna och det finns inte så många modeller att välja mellan
- Dragkrok är populärt och lär komma på fler elbilar så småningom

Min ståndpunkt är att Tesla är den enda biltillverkaren som idag erbjuder alla elbilsegenskaper man vill ha: lång räckvidd, bra snabbladdning med utbyggt nätverk, trefasladdning hemma, snygg design och bra prestanda. Om de andra ska springa förbi så måste de erbjuda allt det där också.

Det finns alltså två scenarier:

1) De lyckas inte. Tesla behåller sin marknadsandel eller ökar den.
2) De lyckas. Om det händer, om de springer om Tesla, då påstår jag att de måste ha så bra elbilar att de blir stora försäljningssuccéer på fossilbilarnas bekostnad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
I skrivande stund finns 78 839 bilar på bytbil.com. Kryssar jag för dragkrok i filtret återstår 27 566. Det verkar gå att sälja rätt många bilar som saknar dragkrok även här i Sverige.
Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som önskar dragkrok, men jag har lite svårt att se det som att elbilens vara eller icke vara skulle hänga på dragkroken.
Och alla dessa har möjlighet att eftermontera en krok om man önskar så länge de går på bensin eller diesel.
Okej, en Model X får ha krok, men det är ingen bil som är tillgänglig för allmänheten men normal plånbok. I-Pace och E-tron likaså, dessutom finns den sistnämnda inte ens att köpa. Som sagt, alla elbilar måste få den möjligheten, inte bara de dyraste.
Att Model 3 får krok bygger på en tweet från Elon för några år sedan. Nissans skåpbil? Är det ett skämt eller? Jag menar såklart personbilar.
Sluta med att påstå att det inte är ett problem och att bara svenskar och norrmän vill dra släp. Jag råkar veta att även tyskar ser det som ett stort problem att de flesta elbilar inte får ha dragkrok. Och då pratar vi inte längre om en liten marknad av husvagnsentusiaster.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Begagnade bilar är den helt övervägande delen av alla som annonseras ut på bytbil.com.
Det finns massor av hushåll som inte har bil med drag. Och även om det vore så att alla hushåll med två bilar har en med drag så betyder det att det fortfarande finns en jättemarknad för bilar utan drag.
Jag säger inte att du har fel utan bara att vi inte vet exakt och bara kan gissa.
Att vi inte vet exakt betyder inte att vi gissar i det blå. Det är helt uppenbart att även i Sverige finns det miljontals bilköpare som inte bryr sig om dragkrok. Med tanke på att elbilsproduktionen runt om i världen utgör någon procent av den totala produktionen kommer det att dröja flera år, under vilka det krävs enorma investeringar, innan majoriteten av alla nya bilar är elbilar. Det betyder att elbilar de närmaste åren inte måste vara för alla. Det finns kunder så det räcker ändå.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar