Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
I skrivande stund finns 78 839 bilar på bytbil.com. Kryssar jag för dragkrok i filtret återstår 27 566. Det verkar gå att sälja rätt många bilar som saknar dragkrok även här i Sverige.
Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som önskar dragkrok, men jag har lite svårt att se det som att elbilens vara eller icke vara skulle hänga på dragkroken.
Och alla dessa har möjlighet att eftermontera en krok om man önskar så länge de går på bensin eller diesel.
Men poängen var att majoriteten inte hade gjort det, vilket visar att dragkrok inte är en dealbreaker för en väldigt stor andel av alla svenskar som köpt bil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Men snälla nån
Vi är olika.....
Sen ska man komma ihåg att vad vi tycker i sverige ör betydelselöst för marknaden
Skulle vi tycka till så skulle alla bilar vara kombi med drag
Sedan är inget som säljs eller ?
Lägg ner!!!!!! ( 6 upprops täcken )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

heron skrev:
Motsvarande elbil där fossilen kostar låt säga 300k så kommer elbilen garanterat vara typ 50% dyrare även om framtiden gör batterierna billigare. Varför? Jo, det handlar om den totala intäkten för bilen tänker inte tillverkarna minska, som alla andra företag så vill de tjäna pengar på bilen och behovet av reservdelar, service och underhåll av en elbil är och kommer vara så mycket mindre än för en fossil så tillverkaren behöver få in större intäkt/marginal vid försäljningen av bilen och inte på servicen.
Service till en fossilbil är egentligen väldigt billigt. Jag tog och kollade vad service till min borde ha kostat under de första sex åren:
• 6 tändstift, kostar ungefär 12 US$ på amazon styck.
• 20 liter motorolja. Jag köpte Aral Supertronic 0W-40 (mycket högklassig olja) för 1775 kronor.
• 3 oljefilter, 380 kronor
• 1 luftfilter, 200 kronor

Det blir ganska precis 3000 kronor, men det är priser som jag som privatperson betalar. Firmorna får säkert rejäla rabatter. Motorolja köper de i stora förpackningar till betydligt lägre literpris. Jag tvivlar på att de skulle betala mer än 2000 kronor för materialet till. Till det kommer förstås arbetstid, men att byta motorolja, luftfilter och tändstift är superenkla jobb. Det krävs inte många minuter eller någon avancerad utrustning för att göra dessa saker. Det ska också sägas att det ingår fler saker än dessa i servicen, men det är saker som inte har med motorn att göra och därmed inte blir billigare för en elbil.
Totalt sett är det egentligen billigt att serva en fossilmotor, men eftersom firmorna har mycket höga påslag kan de artificiellt sänka priset på bilen vid nybilsköp.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nissan eNV 200 Evalia är inte en skåpbil utan en sjusittsig personbil. Tycker det är löjligt att säga att det inte finns några elbilar med dragkrok pga att man dissar de som finns. Visst finns det inte drag på alla och modellutbudet är inte heltäckande för precis alla men det är ju en annan sak.

Dagens elbilar täcker in behoven för fler än vad som går att leverera. När tillverkarna ser att de kan leverera till fler än vad de får in beställningar från så kommer de att vilja öka kundbasen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Dagens elbilar täcker in behoven för fler än vad som går att leverera. När tillverkarna ser att de kan leverera till fler än vad de får in beställningar från så kommer de att vilja öka kundbasen.
Precis.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Niklas Z skrev:
Service till en fossilbil är egentligen väldigt billigt. Jag tog och kollade vad service till min borde ha kostat under de första sex åren:
• 20 liter motorolja. Jag köpte Aral Supertronic 0W-40 (mycket högklassig olja) för 1775 kronor.

Det blir ganska precis 3000 kronor, men det är priser som jag som privatperson betalar. Firmorna får säkert rejäla rabatter. Motorolja köper de i stora förpackningar till betydligt lägre literpris. Jag tvivlar på att de skulle betala mer än 2000 kronor för materialet till. Till det kommer förstås arbetstid, men att byta motorolja, luftfilter och tändstift är superenkla jobb. Det krävs inte många minuter eller någon avancerad utrustning för att göra dessa saker. Det ska också sägas att det ingår fler saker än dessa i servicen, men det är saker som inte har med motorn att göra och därmed inte blir billigare för en elbil.
Totalt sett är det egentligen billigt att serva en fossilmotor, men eftersom firmorna har mycket höga påslag kan de artificiellt sänka priset på bilen vid nybilsköp.
Lägg till avgassystem, ökat antal bromsklossar/skivor och eventuell kamrem/kedja så blir det större skillnad. Även ifall jag nu betalar lite drygt 4000:- per service för min Model X så är det tusenlappar billigare än servicen för mina tidigare bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:

Lägg till avgassystem, ökat antal bromsklossar/skivor och eventuell kamrem/kedja så blir det större skillnad. Även ifall jag nu betalar lite drygt 4000:- per service för min Model X så är det tusenlappar billigare än servicen för mina tidigare bilar.
Varför sitter vi och jämför detta
Mina tidigare BMW kostade exakt 0kr de första åren då service ingick i bilens pris
Men var är relevansen ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:

Avgassystem har jag aldrig bytt. Mina bilar har haft kamkedja och de har aldrig bytts (en korrekt konstruerad kamkedja håller hela bilens livstid, men flera tillverkare har börjat fuska med det).
När det gäller bromsklossar har de endast bytts i samband med skivor, som bytts på grund av rost som uppstått för att de använts för lite.
Varken bromsklossar, avgassystem eller kamkedja är saker som ingår i service. Kamrem (om motorn har det) brukar däremot vara en servicepunkt på en del service.
4000 :- per service är mer än vad jag betalar per service i genomsnitt.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

e5m1r skrev:
Mina tidigare BMW kostade exakt 0kr de första åren då service ingick i bilens pris
Men var är relevansen ?
Siffrorna jag nämnde gäller min BMW 335i och jag har inte heller betalat något alls för service under de första tre åren. Jag tog upp dem för att påvisa att det egentligen inte är så att en fossilmotor kräver kostsamma serviceåtgärder, men att firmorna har mycket stora påslag. Om konkurrensen fungerade bättre skulle service vara klart billigare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Men var är relevansen ?
För en begagnad bil lär inte servicen ingå. Det påverkar andrahandsvärdet vilket i sin tur påverkar totalkostnaden vid inköp. Sant visserligen att servicen för en elbil mot en annan inte direkt kommer skilja direkt och Tesla inte kommer ha någon fördel när det kommer till kostnader för servicen. Det som dock kommer påverka de övriga större biltillverkarna negativt är väl att det tvingas tänka om hur de säljer bilarna. Bilförsäljare kan inte längre tjäna lika mycket pengar på service så då vill de ha dessa pengar redan vid bilförsäljningen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
Bilförsäljare kan inte längre tjäna lika mycket pengar på service så då vill de ha dessa pengar redan vid bilförsäljningen.
Ja, det just det jag vill få fram. Som det är nu är den regelbundna servicen en kassako för firmorna, eftersom de tar mycket betalt för något som kostar dem väldigt lite, både i material och arbetstid. Skulle de ta rimligt betalt för service skulle de behöva höja priserna någon annan stans, t ex nybilspriserna.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
Svenssons skrev:
Niklas Z skrev:

Men var är relevansen ?
Därför att vissa måste hitta något för att visa att dagens elbilar är överlägsna avgasbilarna
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:

Avgassystem har jag aldrig bytt. Mina bilar har haft kamkedja och de har aldrig bytts (en korrekt konstruerad kamkedja håller hela bilens livstid, men flera tillverkare har börjat fuska med det).
När det gäller bromsklossar har de endast bytts i samband med skivor, som bytts på grund av rost som uppstått för att de använts för lite.
Varken bromsklossar, avgassystem eller kamkedja är saker som ingår i service. Kamrem (om motorn har det) brukar däremot vara en servicepunkt på en del service.
4000 :- per service är mer än vad jag betalar per service i genomsnitt.
+1
Precis samma här- Just nu betalar jag 100kr/ månad för service.
wing

Inlägg av wing »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:
Bilförsäljare kan inte längre tjäna lika mycket pengar på service så då vill de ha dessa pengar redan vid bilförsäljningen.
Ja, det just det jag vill få fram. Som det är nu är den regelbundna servicen en kassako för firmorna, eftersom de tar mycket betalt för något som kostar dem väldigt lite, både i material och arbetstid. Skulle de ta rimligt betalt för service skulle de behöva höja priserna någon annan stans, t ex nybilspriserna.
Nu råder det ju rätt hög konkurrens inom fordonsbranschen så företag kan inte bara ta betalt utan att leverera något. Att lägga missad intäkt för service på nybilspriset håller inte i längden.

När det finns tillverkningskapacitet för att tillgodose efterfrågan på elbilar kommer priserna att sjunka och sannolikt hamna under priset för motsvarande fossilbil. Det är lättare att automatisera tillverkningen av komponenter till en elbil, vilket bör ge ett lågt pris när man väl investerat i tillverkningskapacitet.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

wing skrev:
... när man väl investerat i tillverkningskapacitet.
Vilket inte är, allom bekant, helt gratis... :ugeek:
Som jag ser det är det här som den stora skillnaden ligger. De etablerade biltillverkarna vill tjäna PENGAR!!!
Tesla har en lite naiv, men förmögen, idealist som vill förse världen med fossilfria fordon (med en liten tvist). Därför får även denna företagsledare utstå spott och spe för att hans företag inte redovisar svarta, utan kraftigt röda, siffror. Hans idéer har kostat honom mycket av hans förmögenhet. VW, BMW, MB mm. är inte intresserade av att förse världen med fossilfria alternativ - de är bara intresserade av PENGAR. Därför är det naivt att tro att de ska ge bort ny teknik eller nya bilar. Om folk är villiga att betala 400” för en fossilkärra så finns det ingen anledning att ge bort ett motsvarande fordon för ett lägre belopp. Av den anledningen har jag väldigt svårt att tro att de kommer erbjuda ”framtidens bil” billigare än det som de erbjuder idag. I alla fall tills alla bilar som säljs drivs av el - då får vi ett annat konkurrensförhållande.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
wing skrev:
Som jag ser det är det här som den stora skillnaden ligger. De etablerade biltillverkarna vill tjäna PENGAR!!!
Tesla har en lite naiv, men förmögen, idealist som vill förse världen med fossilfria fordon (med en liten tvist). Därför får även denna företagsledare utstå spott och spe för att hans företag inte redovisar svarta, utan kraftigt röda, siffror. Hans idéer har kostat honom mycket av hans förmögenhet. VW, BMW, MB mm. är inte intresserade av att förse världen med fossilfria alternativ - de är bara intresserade av PENGAR. Därför är det naivt att tro att de ska ge bort ny teknik eller nya bilar. Om folk är villiga att betala 400” för en fossilkärra så finns det ingen anledning att ge bort ett motsvarande fordon för ett lägre belopp. Av den anledningen har jag väldigt svårt att tro att de kommer erbjuda ”framtidens bil” billigare än det som de erbjuder idag. I alla fall tills alla bilar som säljs drivs av el - då får vi ett annat konkurrensförhållande.
+1
Hoppas bara att ingen tror eller kräver att elbilar ska vara billigare än avgasbilar för det tror inte jag är rymligt.
Det jag vill är att en elbil som kostar 300 000 kr motsvarar en avgasbil för 300 000 kr
Verdi

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Svenssons skrev:

Servicen på en Tesla är orimligt dyr. Särskilt sett till det man får. Jag hoppade över 6000-milaservicen eftersom det egentligen inte ingick nånting. Bara nån luddig "kontroll" som skulle kosta 4-5 tusen. På 8000-milaservicen var det nån kylvätska för batteriet som skulle bytas. Den servicen kostar dock det dubbla jämfört mot "ingenting-servicen".

Så just vad gäller servicekostnader så ska nog Tesla hålla låg profil. Precis som försäkringskostnader. För mig kommer en helförsäkring kosta 17-18 tusen. Min BMW M550d kostade 11 tusen i helförsäkring... En bil som är jämförbar både i storlek och prestanda.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Det finns ingen naturlag som säger att batterier måste vara dyra. Datorchip borde också vara dyra så komplicerade som de är, men man vet hur man gör dem nu. De blir billiga för att det går att skala upp produktionen. Kommer bli samma sak med batterier.

Elbilar kommer bli billigare än fossilbilar, var så säkra. De är så mycket enklare till konstruktionen.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror också den dagen kommer. Batterierna lär bli allt billigare och i alla andra avseenden är elbilen lika billig eller billigare att tillverka. Förbränningsmotorerna riskerar däremot att bli allt dyrare, i och med att strängare avgaskrav kommer att kräva mer komplexa reningssystem.
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare

Inlägg av Nikke »

Tror också den dagen kommer. Medans vi alla väntar på den dagen, så får de som måste ha en bil med dragkrok för under 300k köpa en fossil bil. Som det står idag så är elbilar överlägsna på alla punkter utom dragkrok, pris och räckvidd. För många personer är dessa tre punkter inte viktiga. Dessa tre punkter kommer all lösa sig för elbilar, jag vet inte hur och när. Tesla kommer forfarande inte vara omsprungna till 2021 pga dragkrok.
Model S (2023)
wing

Inlägg av wing »

Walker skrev:
wing skrev:
Elons idéer och risktagande har gjort honom stenrik. Innan Tesla och SpaceX var han rik i klass med våra svenska Internetmiljadärer. Nu spelar han på en helt annan planhalva. Han har inte förlorat några pengar.

Självklart vill alla tillverkare tjäna så mycket de bara kan på sina fordon, elbilar såsom fossilbilar. Detta gäller Tesla lika mycket som alla andra. Men försöker man ta för mycket betalt så snor en konkurrent kunden. Hittills har elbilsmarknaden varit unik, med bristande konkurrens och tillverkare som kunnat sätta de priser de önskat. Antingen för att de varit produktionsbegränsade (Tesla) eller haft fossilbilar att sälja istället (alla andra).

Framöver kommer tillverkarna att investera i tillverkningskapacitet för att kunna tjäna samma fina marginaler som Tesla gör just nu. Men när alla göra det kommer man så småningom att nå så hög total kapacitet att det går att tillverka fler elbilar än det efterfrågas. Då kommer de att behöva slåss om kunderna genom att sänka priserna.

De tillverkare som timar rätt kommer att tjäna bra med pengar under de år man kan ta premiumpriser för elbilar. De som timar fel kommer att förlora pengar, antingen för att de måste prisa in sig på elbilsmarknaden eller för att de står med en produktportfölj som inte längre efterfrågas.

Oavsett vad de vill kommer kundval och konkurrens tvinga dem att så småningom sälja billiga elbilar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nikke skrev:
Tror också den dagen kommer. Medans vi alla väntar på den dagen, så får de som måste ha en bil med dragkrok för under 300k köpa en fossil bil. Som det står idag så är elbilar överlägsna på alla punkter utom dragkrok, pris och räckvidd. För många personer är dessa tre punkter inte viktiga. Dessa tre punkter kommer all lösa sig för elbilar, jag vet inte hur och när. Tesla kommer forfarande inte vara omsprungna till 2021 pga dragkrok.
Sion från Sonos Motor löser både dragkrok och pris under 300kkr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

På tal om Sono Motors så erbjuder de kunden att själv ordna med servicen. De har alltså inga planer på att plocka hem marginalvinst på svindyr service. Kanske är detta en modell vi får se mer av i framtiden?

När kineserna kommer in i EU och USA marknaden med billiga elbilar kommer de kanske säljas över nätet och inte kräva några besök på serviceställen. Det kanske då äntligen utvecklas på samma sätt som bergvärme, kylskåp eller andra hushålls artiklar som vi inte förväntar oss behöva serva under deras livslängd, åtminstone inte lämna in för service.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

Ja, tiden får utvisa, men säg något som blir billigare med tiden, jag sätter min röst på att elbilar kommer vara dyrare i inköp tills det vi inte längre kan jämföra el vs. fossil längre och då vet vi inte om det är dyrare eller inte för då kommer alla vara vana vid ett visst pris för en bil. Det kommer vara människors villighet att betala för något som styr, tillverkarna kommer inte sänka priserna för att de vill vara snälla hur enkelt och billigt det än det kommer vara att tillverka en elbil.

Ta mobiler igen som man kan se mycket likheter kring när det gäller ett skifte i teknologi. Man kan ju undra hur det är möjligt att dagens "alla-vill-ha" mobiler kostar ända upp till typ 12k men de säljer som smör i solsken och då finns inte det något incitament att sänka något pris. Visst finns det billigare mobiler på marknaden och säkert kommer några biltillverkare ha priset som lockvara medan resten av bilen i sig är lite simplare, som t.ex Dacia som finns idag. Men likväl är det inte de bilarna som säljs mest av.

Och om vi kikar på premiummärkena som t.ex BMW, Audi, Mercedes etc så kommer inte de komma ner i priser under deras priser idag även om de kan tillverka en bil så billigt som en Dacia. De kommer börja med att kasta ut lite dyrare, dels för att marginalen idag ska vara bra och dels för att batterier är bristvara tills produktionen ökat ordentligt (hur lång tid det nu tar) och sen för att inte kanibalisera för mycket av sin befintliga bilutbud av fossiler. Men intresset är stort för elbilar och många kommer betala de lite extra slantarna för elbilsvarianten av 5-serien trots att den kommer vara dyrare, samma med 3-serievarianten, helt otvivelaktigt.

När sedan elbilsförsäljningen ökar och fossilbilsförsäljningen minskar till en minoritet kommer de tillslut sluta tillverka fossilbilsvarianten, men likväl har det nu redan sålts så många elbilar för ett högre pris så BMW kommer inte sänka priset, det finns liksom ingen anledning så länge de säljer, vinstmarginalerna kommer kanske däremot öka till företagsledningens och aktieägarnas stora förtjusning.
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare

Inlägg av heron »

wing skrev:
Framöver kommer tillverkarna att investera i tillverkningskapacitet för att kunna tjäna samma fina marginaler som Tesla gör just nu. Men när alla göra det kommer man så småningom att nå så hög total kapacitet att det går att tillverka fler elbilar än det efterfrågas. Då kommer de att behöva slåss om kunderna genom att sänka priserna.
Detta behövs inte idag och konkurrensen borde finnas där idag med, så jag är tveksam
LarsL skrev:
När kineserna kommer in i EU och USA marknaden med billiga elbilar kommer de kanske säljas över nätet och inte kräva några besök på serviceställen. Det kanske då äntligen utvecklas på samma sätt som bergvärme, kylskåp eller andra hushålls artiklar som vi inte förväntar oss behöva serva under deras livslängd, åtminstone inte lämna in för service.
Detta är dock något som skulle kunna påverka de stora drakarnas prismodell, men den stora frågan är hur många som vågar köpa en helt kinesisk bil som är så billig. Men nu tror jag inte vi pratar om 2021 som tråden handlar om utan avsevärt längre fram ;)
Skriv svar