Leverans nu på fredag, men inga regskyltar..

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Re: Leverans nu på fredag, men inga regskyltar..

Inlägg av Bow »

Vi blev lite oroliga ang detta så vi ringde C och han trodde de skulle hinna fram till Lördag när vi skall hämta. Eftersom vi ändå var på :D solsidan under helgen passade vi på att titta in Centret idag när vi passerade och de hade inte kommit, när vi kom till Halmstad ringde han och meddelade att skyltarna kommit bra återföring tycker jag.
Det blir hämtning på Lördag yes :D :D
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Bjorn skrev:
Kollade med Transportstyrelsen. De kan inte se nåt. Idag kör de ärenden som inkom den 18/6, kanske spiller 18:de över lite till i morgon trodde hon. De har alltså bara 2-3 arbetsdagars eftersläpning. inget kan ha legat här i 14 dagar, sa hon. - Är det en Tesla? De skickar alltid rek. så det kan ju inte ha kommit bort utan att nån har noterat det sa hon. Väldigt trevlig och informativ tjej.

Jag frågade DS efter mitt reg. nummer just 18/6. Kan det vara så att DS missat och kom på att skicka in det när jag påminde. Fast de registrerar ju snitt på 2-3 bilar om dan så det låter ju lite märkligt det också.
Igår fick jag ändrad status på My Tesla till:
"Färdigproducerad
Din Model S förbereds för upphämtning eller leverans."
Jag fick också ny dag för upphämtning 2/7 istället för 24/6 som det stått förut.

Sökte DS som ringde tillbaka. Han sa att skyltarna hade kommit. Jag fick reda på regnr. och bilen är sökbar hos trafikverket men inte påställd. Påställning är väl en enkel och procedur med omedelbar verkan och görs på dagen för avhämtning om jag har fattat rätt.

2/7 var ingen favo-dag för mig, men det gick att flytta till 1/7.... Så nu är jag på gång igen på onsdag :)

Kollade på min förra bil och den var registrerad drygt en månad innan jag hämtade den. Då finns det ju lite utrymme för småtrassel. Kan ju vara ett tips till TMS.

Vi var enligt DS 3 st med försenad registrering. Hoppas det har löst sig för er andra också.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare

Inlägg av Krill »

Jag begriper inte detta trams med att Tesla fortfarande inte lyckas registrera och få skyltar till alla bilar i tid!? Har aldrig haft problem med detta med BMW, Audi, Volvo etc.. Vad är det som är så svårt?
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Krill skrev:
Jag begriper inte detta trams med att Tesla fortfarande inte lyckas registrera och få skyltar till alla bilar i tid!? Har aldrig haft problem med detta med BMW, Audi, Volvo etc.. Vad är det som är så svårt?
Brukar inte dessa berätta när bilen redan är leveransklar utan att ge ett exakt datum innan? Då har de lite tid att fixa med strul utan att kunden märker det. Teslas system med att ge ett exakt datum innan bilen ens är i Sverige gör att strulet blir mer uppenbart. Fast jag spekulerar bara, kanske allt flyter utan problem för t ex Audi vid varje leverans.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Är troligen lika mycket strul hos andra som hos Tesla eftersom strulet verkar ligga hos Trafikverket. För att få ut skyltar så måste väl alla göra på samma sätt, antar jag.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

En Skillnad är väl att en del handlare börjar en månad innan och har säkert rutiner för att ta tag i det om de inte har skyltar hos sig nån vecka innan de får bilen. Rutin får nog TMS också så småningom. Tror också som du skriver, bylund att många gamla handlare är bättre på att dölja problemen.

Dock inte alltid. Jag har en kollega som har fått en NV200 Ice flyttad 2 månader i leveranstid sen han beställde. Nu när den strax ska levereras får han veta ett de inte kan eftermontera en del tillbehör för de passar inte samtidigt. bla. drag och backsensorer. Absolut inte mindre trassel än TM.

Jag kan, trots en del frustration då och då, tycka att det är bättre att som TM redovisa en tid som sen ändras lite. Hoppas de inte backar på infon pga. av att de får lite kritik för leverans strul. Jag tycker snarare det hade varit bättre om de skrev en exakt dag när man beställde som sen flyttas allt eftersom produktion, transporter mm. blir försenade eller kör in tid. Förstås med tydlig info om att den är högst preliminär.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har huvudsakligen beställt tyska bilar, och om jag uppfattat det rätt så brukar de göra som så att de inregistrerar bilarna så fort de når tysk hamn, vilket är ett par veckor före leverans. Jag har själv kunnat få registreringsnummer på beställda bilar innan de ens anlänt i Sverige. Sen brukar de inte ge ut exakt leveransdatum särskilt långt i förväg, det stämmer. Först anländer de till den svenska anläggningen, och väl där ska det bokas tid för "leveransservice", vilket oftast görs ca 1-2 veckor efter ankomst. Men så fort den tiden är bokad kan man få ett leveransdatum, så min erfarenhet är med andra ord att man kan få ett exakt leveransdatum ca 1-2 veckor före själva leveransen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

danni skrev:
Jag har huvudsakligen beställt tyska bilar, och om jag uppfattat det rätt så brukar de göra som så att de inregistrerar bilarna så fort de når tysk hamn, vilket är ett par veckor före leverans. Jag har själv kunnat få registreringsnummer på beställda bilar innan de ens anlänt i Sverige. Sen brukar de inte ge ut exakt leveransdatum särskilt långt i förväg, det stämmer. Först anländer de till den svenska anläggningen, och väl där ska det bokas tid för "leveransservice", vilket oftast görs ca 1-2 veckor efter ankomst. Men så fort den tiden är bokad kan man få ett leveransdatum, så min erfarenhet är med andra ord att man kan få ett exakt leveransdatum ca 1-2 veckor före själva leveransen.
Stämmer med mina erfarenheter från Audi.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Kanske är mer komplicerad procedur hos trafikverket när bilen är tillverkad i USA.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

kanylbullen skrev:
Kanske är mer komplicerad procedur hos trafikverket när bilen är tillverkad i USA.
Det mesta är nog väldigt komplicerat för trafikverket precis som många andra myndigheter. Dåliga rutiner kombinerat med dåligt utarbetade system som kräver alldeles för mycket manuellt arbete.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

kanylbullen skrev:
Fast bilen är ju tillverkad i Nederländerna rent juridiskt. Dessutom tror jag inte att det är någon skillnad på reglerna för registrering så länge det gäller en bil typgodkänd i EU.
Man får man väl egentligen inte registrera bilen förrän den är fysiskt i Sverige?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

kanylbullen skrev:
Jag tror att skillnaden är att de stora märkenas importörer och handlare har direkt dataaccess till trafikregistret. Ibland via nellanhand. Men Tesla pysslar med papper...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

I samband med min registrering nämndes "Bilvision".
En liten sökning på det hittade följande:

"Behöver du snabbt och enkelt hämta information om fordon, ägare och förare? Vill du registrera ägarbyten, inbyten, av- och påställning, göra en efterkontroll eller teckna försäkring? Då kan Bilvision erbjuda tjänsterna Direktåtkomst och Direktanmälan – båda med kopplingar mot Transportsstyrelsens vägtrafik- och körkortsregister (VTR). Dessutom erbjuder vi vid efterfrågan, möjligheten att via systemintegration skräddarsy lösningar utefter din verksamhets behov och önskningar."

http://www.bilvision.se/tjanster.html?s ... nsregister
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
kanylbullen skrev:
Fast bilen är ju tillverkad i Nederländerna rent juridiskt. Dessutom tror jag inte att det är någon skillnad på reglerna för registrering så länge det gäller en bil typgodkänd i EU.
Man får man väl egentligen inte registrera bilen förrän den är fysiskt i Sverige?
Som jag skrev, så gör tyskarna i min erfarenhet det när bilarna når tysk hamn. Det kan höra ihop med att de då räknas ha lämnat Tyskland och man gjort pappersarbete för införseln och så. Jag vet faktiskt inte detaljerna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar