Men borde inte Tesla ha någon säljare som är kunnig i sådana här finansieringsfrågor?..
Nej.
Kort och bra svar.
Fast är inte svaret på frågan JA?
Borde Tesla Service Center lägga krut på att sätta sig in i hur de ska ge ekonomiska råd om olika skatteregler i olika länder eller på att leverera bilar snabbt och enkelt?
Om en 5-10 år lär de säkert ha byggt upp en organisation i varje land de är i för att kunna göra detta men innan dess lär de ha fullt upp att bara kunna leverera och ge service. Finansrådgivare finns det hos andra och måste inte ligga hos Tesla. Leverans av bilar vill de nog inte lämna ifrån sig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men borde inte Tesla ha någon säljare som är kunnig i sådana här finansieringsfrågor?..
Nej.
Kort och bra svar.
Fast är inte svaret på frågan JA?
Borde Tesla Service Center lägga krut på att sätta sig in i hur de ska ge ekonomiska råd om olika skatteregler i olika länder eller på att leverera bilar snabbt och enkelt?
Nu är det väl inte på Tesla Service Center som de säljer bilar i första hand. I Teslas butiker så har de ingen annan uppgift än att sälja bilar, så - Ja, jag tycker de borde ha den kunskapen, med tanke på att den billigaste bilen de säljer kostar runt miljonen så är just finansieringen en väldigt viktig del för att de ska kunna sälja några bilar över huvud taget.
En god vän valde bort Tesla för några månader sedan när han köpte bil. Han var och pratade med en ”försäljare” om Model X men blev så besviken på hela bemötandet och kunskapen kring just finansiering att han gick till Audi och beställde en Q7 istället.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
På Skatteverkets hemsida kan du räkna ut förmånsvärdet. Det baseras på ett officiellt listpris på bilen plus extrautrustning. Det är extrautrustningen som gör att det sticker iväg.
Jag har precis kollat på en X100D med 6-sits och läderklädsel som extrautrustning (nu när premium ingår i grundpriset). Kostnad 100.600:-. Då landar förmånsvärdet på ca 9.450 i månaden.
Dessa 9.450 kan du antingen betala skatt på eller skjuta in i firman av privata pengar. Det blir samma effekt oavsett metod. De 9.450 blir en intäkt (negativ kostnad) i firman om du skjuter in dem och kan såklart användas att betala leasingen med.
Nästa fördel är att firman betalar allt annat med oskattade pengar. Däck, service, tvätt osv.
Nu är det väl inte på Tesla Service Center som de säljer bilar i första hand. I Teslas butiker så har de ingen annan uppgift än att sälja bilar, så - Ja, jag tycker de borde ha den kunskapen, med tanke på att den billigaste bilen de säljer kostar runt miljonen så är just finansieringen en väldigt viktig del för att de ska kunna sälja några bilar över huvud taget.
En god vän valde bort Tesla för några månader sedan när han köpte bil. Han var och pratade med en ”försäljare” om Model X men blev så besviken på hela bemötandet och kunskapen kring just finansiering att han gick till Audi och beställde en Q7 istället.
Hur kan man våga ta råd av en försäljare angående bästa sättet att finansiera något och hur det kommer påverka ens egna företags och personliga ekonomi? Man tar ju självklart inte lån utan att förstå fullt ut vad man faktiskt förbinder sig till, kan man inte göra denna exercis själv får man ta den till den personen som sköter sin bokföring eller dylik person som är opartisk.
Nu är det väl inte på Tesla Service Center som de säljer bilar i första hand. I Teslas butiker så har de ingen annan uppgift än att sälja bilar, så - Ja, jag tycker de borde ha den kunskapen, med tanke på att den billigaste bilen de säljer kostar runt miljonen så är just finansieringen en väldigt viktig del för att de ska kunna sälja några bilar över huvud taget.
En god vän valde bort Tesla för några månader sedan när han köpte bil. Han var och pratade med en ”försäljare” om Model X men blev så besviken på hela bemötandet och kunskapen kring just finansiering att han gick till Audi och beställde en Q7 istället.
Hur kan man våga ta råd av en försäljare angående bästa sättet att finansiera något och hur det kommer påverka ens egna företags och personliga ekonomi? Man tar ju självklart inte lån utan att förstå fullt ut vad man faktiskt förbinder sig till, kan man inte göra denna exercis själv får man ta den till den personen som sköter sin bokföring eller dylik person som är opartisk.
Det tycker jag också. Jag har aldrig pratat med en bilförsäljare som var intresserad av att ge mig bästa möjliga finansieringsalternativ. De brukar fråga, "Hur tänker du betala? Billån, leasing eller kontant?" Det är väl det de bockar i nånstans i beställningsformuläret. De kan troligen nästan ingenting om företagsleasing och så. De kan sälja bilar. Behöver man hjälp med finansieringen får man väl fråga sin redovisningsbyrå hur man ska göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu är det väl inte på Tesla Service Center som de säljer bilar i första hand. I Teslas butiker så har de ingen annan uppgift än att sälja bilar, så - Ja, jag tycker de borde ha den kunskapen, med tanke på att den billigaste bilen de säljer kostar runt miljonen så är just finansieringen en väldigt viktig del för att de ska kunna sälja några bilar över huvud taget.
En god vän valde bort Tesla för några månader sedan när han köpte bil. Han var och pratade med en ”försäljare” om Model X men blev så besviken på hela bemötandet och kunskapen kring just finansiering att han gick till Audi och beställde en Q7 istället.
Hur kan man våga ta råd av en försäljare angående bästa sättet att finansiera något och hur det kommer påverka ens egna företags och personliga ekonomi? Man tar ju självklart inte lån utan att förstå fullt ut vad man faktiskt förbinder sig till, kan man inte göra denna exercis själv får man ta den till den personen som sköter sin bokföring eller dylik person som är opartisk.
Det tycker jag också. Jag har aldrig pratat med en bilförsäljare som var intresserad av att ge mig bästa möjliga finansieringsalternativ. De brukar fråga, "Hur tänker du betala? Billån, leasing eller kontant?" Det är väl det de bockar i nånstans i beställningsformuläret. De kan troligen nästan ingenting om företagsleasing och så. De kan sälja bilar. Behöver man hjälp med finansieringen får man väl fråga sin redovisningsbyrå hur man ska göra.
Min upplevelse skiljer sig. Bilsäljare av idag är ju mer experter på leasingavtal än på själva produkten. På t ex BMW så är det ju det företagssäljarna gör. Skriver leasingavtal. De är mer av ordermottagare än säljare. Ofta kan man pruta lite på räntan om man inte har prutat så mycket på själva bilen.
Bästa möjliga finansieringsalternativ borde man väl ha koll på själv? Tesla erbjuder ju svårslagen ränta och kvar att välja är ju om man kan ta det på ett företag (klart bäst oavsett) eller om man måste ta den privat. Att ta den på bostadslånet är väl ett alternativ också men Teslas ränta har ju varit ännu bättre.
Jag ska höra med min revisor för jag vet inte mycket mer om leasing än vad jag har läst om på det här forumet och har aldrig haft någon företagsbil tidigare.
Tänkte också ringa DNB för de borde väl ändå ha kunskapen och intresset av att förmedla den till sina potentiella kunder. Tycker fortfarande att Tesla borde sköta det här bättre, bilarna är ju inte direkt billiga och finansieringsfrågor är självklart intressanta för alla som inte är multimiljonärer. Är det någon som har en bra kontaktperson på DNB får ni gärna höra av er!
Har just talat med försäljaren på Tesla och de ska lägga upp en ansökan om företagsleasing.
De fina räntevillkoren som jag fick för två månader sedan från DNB om jag skulle köpa Teslan privat på 0,57 % effektiv ränta har nu ändrats till 0,99 % så de är inte alls lika fördelaktiga längre. Däremot så sa försäljaren att även räntan på företagsleasing 36 månader skulle vara 0,99 % så med momsavdrag på halva momsen så har jag svårt att tänka mig att nåt annat finansieringsalternativ slår detta. Jag ska få återkoppling från Tesla på torsdag.
Det var en bra ränta. I Design Studio står den till 1.95%. Får jag 0.99% slår jag också till nu!
Finansiering via företaget är svårslaget när det gäller miljöbilar. Du får stor "rabatt" på förmånsvärdet.
Jämfört med ditt privata alternativ ska du beskattas för förmånen av privat tillgång till bilen företaget betalar. Förmånsvärdet borde landa på ca 10.500:- per månad med de tillvalen du gjort. Det är alltså pengar som läggs ovanpå din lön (företaget betalar sociala avgifter och du betalar skatt). Det ska också med i din kalkyl.
Det var en bra ränta. I Design Studio står den till 1.95%. Får jag 0.99% slår jag också till nu!
Finansiering via företaget är svårslaget när det gäller miljöbilar. Du får stor "rabatt" på förmånsvärdet.
Jämfört med ditt privata alternativ ska du beskattas för förmånen av privat tillgång till bilen företaget betalar. Förmånsvärdet borde landa på ca 10.500:- per månad med de tillvalen du gjort. Det är alltså pengar som läggs ovanpå din lön (företaget betalar sociala avgifter och du betalar skatt). Det ska också med i din kalkyl.
Fast det spelar ingen roll. Resultatet blir det samma när du själv äger företaget.
Det spelar jättestor roll. Kostnaden för själva förmånen blir exakt på kronan densamma. Men nettolöneavdraget för med sig en massa andra härliga bieffekter - höjd SGI (dvs högre föräldrapenning och sjukpenning), högre pension, och högre löneunderlag till aktieutdelningen om man driver fåmansaktiebolag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Fast det spelar ingen roll. Resultatet blir det samma när du själv äger företaget.
Det spelar jättestor roll. Kostnaden för själva förmånen blir exakt på kronan densamma. Men nettolöneavdraget för med sig en massa andra härliga bieffekter - höjd SGI (dvs högre föräldrapenning och sjukpenning), högre pension, och högre löneunderlag till aktieutdelningen om man driver fåmansaktiebolag.
Fast för trådskaparen spelar allt detta faktiskt ingen roll om jag har uppfattat det rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nettolöneavdrag? Ännu ett ord som jag inte har någon aning om vad det är, men jag ska kolla med min revisor.
Förmodligen har jag ingen glädje av det eftersom jag är pensionär, inte har några barn och inte har aktiebolag.
Jag blev faktiskt ganska besviken på Tesla-säljaren när de hade ändrat räntan på DNB-lånet från 0,49% (0,57% effektiv ränta) och dubblat det till 0,99 % trots att räntan inte alls har gått upp nämnvärt. Men får jag nu utlovade 0,99 % i leasingränta så är jag nöjd.
Nettolöneavdrag? Ännu ett ord som jag inte har någon aning om vad det är, men jag ska kolla med min revisor.
Förmodligen har jag ingen glädje av det eftersom jag är pensionär, inte har några barn och inte har aktiebolag.
Det innebär att du tar ut förmånsbeloppet som lön från bolaget och betalar sedan samma belopp tillbaka till bolaget. Därmed uppstår ingen förmån. För bolaget är det samma kostnad, för dig privat likaså. Skillnaden är bara att förmåner inte räknas som lön och därmed inte räknas in i pension, föräldrarpenning osv. Men det är precis om du säger troligen helt ointressant för din del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nettolöneavdrag är i princip mest intressant om du har eget AB. Där du har de generella fördelarna med höjd lön istället för förmånsvärde.
Har du AB till kan du under vissa förhållanden med nettolöneavdrag även ha möjlighet att byta viss del av högbeskattad lön (-löneförhöjningen) mot lågbeskattad utdelning också.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Njae jag tror inte det för då blir det nollsummespel typ, såvida man inte redan sitter på en liten förmögenhet som bara ligger och skräpar på
något konto typ.
Det var en bra ränta. I Design Studio står den till 1.95%. Får jag 0.99% slår jag också till nu!
Finansiering via företaget är svårslaget när det gäller miljöbilar. Du får stor "rabatt" på förmånsvärdet.
Jämfört med ditt privata alternativ ska du beskattas för förmånen av privat tillgång till bilen företaget betalar. Förmånsvärdet borde landa på ca 10.500:- per månad med de tillvalen du gjort. Det är alltså pengar som läggs ovanpå din lön (företaget betalar sociala avgifter och du betalar skatt). Det ska också med i din kalkyl.
Hur får du 0,99 % ränta ?
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Fast..... det är väl ändå rörlig STIBOR-ränta det handlar om. Låter bra och ÄR bra så länge det ekonomiska läget är lugnt. Får vi en finanskris och räntorna drar iväg varar ju denna förmånliga ränta max 3 månader. Visserligen har man ett bättre utgångsläge om man har 1-3% rabatt på räntan. Men låt säga att STIBOR drar iväg till 13% då handlar det ändå om 10-12%. (Glöm inte att vi under en kort tid på 80-talet hade en ränta på 500% )
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24