
Trimmad model S
Moderator: Redaktion
Re: Trimmad model S
Japp
Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.

Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.
Re: Trimmad model S
Ja, varför finns inte det? Kanske inte är så bra PR att annonsera "reservbatteri". Man har pratat om Lithium-Air engångsbatteri till frunken väl?Martinen skrev:Japp![]()
Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.
Vad skulle ett 10kWh reservbatteri väga tro?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Trimmad model S
Det var till en kund.Kalle skrev:Spennande, va ska du me batterierna till? Offgridd?
Jobbar med batterier dagligen. Jobbar med ups-system (avbrottsfri kraft)
Har jobbat mer batterier i 16 år nu, så jag har längtat länge efter att få köra en egen batteribil.

Re: Trimmad model S
Hmm batteriet till teslan väger väl 600-nånting, så det borde väl bli runt 70 kg. Ska det vara en reservare så bör det nog väga max 50 kg.chpaulin skrev:Ja, varför finns inte det? Kanske inte är så bra PR att annonsera "reservbatteri". Man har pratat om Lithium-Air engångsbatteri till frunken väl?Martinen skrev:Japp![]()
Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.
Vad skulle ett 10kWh reservbatteri väga tro?
Re: Trimmad model S
För några år sedan arbetade jag som IT-säkerhetsansvarig på ett försäkringsbolag. Jag kommer ihåg rummet med lastbilsbatterier som var backup för datacenter och telefonväxel. Har funderat på om inte en PowerWall kunde vara ett alternit till vanliga batteri-UPS. Du som expert inom området, vad säger du?Martinen skrev:Det var till en kund.Kalle skrev:Spennande, va ska du me batterierna till? Offgridd?
Jobbar med batterier dagligen. Jobbar med ups-system (avbrottsfri kraft)
Har jobbat mer batterier i 16 år nu, så jag har längtat länge efter att få köra en egen batteribil.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Trimmad model S
Har lite för dålig koll på powerwall om omkopplingen är helt avbrottsfri eller ej. Skulle möjligtvis kunna vara en lösning för små effekter, men för stora effekter är det nog ganska ohållbart än så längre. Det blir en väldigt dyr lösning i alla fall om man bara är ute efter själva batteribackupen.Bod skrev:För några år sedan arbetade jag som IT-säkerhetsansvarig på ett försäkringsbolag. Jag kommer ihåg rummet med lastbilsbatterier som var backup för datacenter och telefonväxel. Har funderat på om inte en PowerWall kunde vara ett alternit till vanliga batteri-UPS. Du som expert inom området, vad säger du?
Re: Trimmad model S
Ok, tack för infot. Då vet jag, så jag inte sprider några felaktigheter. 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Trimmad model S
De säljer ju en speciell vertion på 10kwh just för backups (7kwh för solceller)Martinen skrev:
Har lite för dålig koll på powerwall om omkopplingen är helt avbrottsfri eller ej. Skulle möjligtvis kunna vara en lösning för små effekter, men för stora effekter är det nog ganska ohållbart än så längre. Det blir en väldigt dyr lösning i alla fall om man bara är ute efter själva batteribackupen.
Deras större industriella batteri borde ju va billit, 100kWh för 25'000$ blir ju 250$/kWh, de måste va svårslaget va?
Re: Trimmad model S
Jag är som sagt dåligt påläst på powerwall. Men växelriktaren i denna klarade väl bara en effekt på 5 kW eller nått sånt vilket Är ganska lite är det gäller kraft i datorhallar mm. 100 kWh batteri för 25000 dollar låter ju ganska bra om det är litium in celler, men är detta bara batteri så krävs ju lite mer utrustning för att få till det.Kalle skrev:De säljer ju en speciell vertion på 10kwh just för backups (7kwh för solceller)Martinen skrev:
Har lite för dålig koll på powerwall om omkopplingen är helt avbrottsfri eller ej. Skulle möjligtvis kunna vara en lösning för små effekter, men för stora effekter är det nog ganska ohållbart än så längre. Det blir en väldigt dyr lösning i alla fall om man bara är ute efter själva batteribackupen.
Deras större industriella batteri borde ju va billit, 100kWh för 25'000$ blir ju 250$/kWh, de måste va svårslaget va?