Trimmad model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Trimmad model S

Inlägg av Martinen »

Trimmat min Tesla med extra batterier
:roll:
2015-06-23 11.43.29.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trimmad model S

Inlägg av LarsL »

Reservdunk?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Trimmad model S

Inlägg av Martinen »

Japp :?

Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Trimmad model S

Inlägg av Kalle »

Spennande, va ska du me batterierna till? Offgridd?
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Trimmad model S

Inlägg av chpaulin »

Martinen skrev:
Japp :?

Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.
Ja, varför finns inte det? Kanske inte är så bra PR att annonsera "reservbatteri". Man har pratat om Lithium-Air engångsbatteri till frunken väl?

Vad skulle ett 10kWh reservbatteri väga tro?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Trimmad model S

Inlägg av Martinen »

Kalle skrev:
Spennande, va ska du me batterierna till? Offgridd?
Det var till en kund.
Jobbar med batterier dagligen. Jobbar med ups-system (avbrottsfri kraft)
Har jobbat mer batterier i 16 år nu, så jag har längtat länge efter att få köra en egen batteribil. :D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Trimmad model S

Inlägg av Martinen »

chpaulin skrev:
Martinen skrev:
Japp :?

Det skulle funnit möjlighet att koppla in extra batt i bagaget.
Då hade man kunnat ha ett litet reservbatteri som kanske kunde ge en 5-10 mil.
Ja, varför finns inte det? Kanske inte är så bra PR att annonsera "reservbatteri". Man har pratat om Lithium-Air engångsbatteri till frunken väl?

Vad skulle ett 10kWh reservbatteri väga tro?
Hmm batteriet till teslan väger väl 600-nånting, så det borde väl bli runt 70 kg. Ska det vara en reservare så bör det nog väga max 50 kg.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Trimmad model S

Inlägg av Bod »

Martinen skrev:
Kalle skrev:
Spennande, va ska du me batterierna till? Offgridd?
Det var till en kund.
Jobbar med batterier dagligen. Jobbar med ups-system (avbrottsfri kraft)
Har jobbat mer batterier i 16 år nu, så jag har längtat länge efter att få köra en egen batteribil. :D
För några år sedan arbetade jag som IT-säkerhetsansvarig på ett försäkringsbolag. Jag kommer ihåg rummet med lastbilsbatterier som var backup för datacenter och telefonväxel. Har funderat på om inte en PowerWall kunde vara ett alternit till vanliga batteri-UPS. Du som expert inom området, vad säger du?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Trimmad model S

Inlägg av Martinen »

Bod skrev:
För några år sedan arbetade jag som IT-säkerhetsansvarig på ett försäkringsbolag. Jag kommer ihåg rummet med lastbilsbatterier som var backup för datacenter och telefonväxel. Har funderat på om inte en PowerWall kunde vara ett alternit till vanliga batteri-UPS. Du som expert inom området, vad säger du?
Har lite för dålig koll på powerwall om omkopplingen är helt avbrottsfri eller ej. Skulle möjligtvis kunna vara en lösning för små effekter, men för stora effekter är det nog ganska ohållbart än så längre. Det blir en väldigt dyr lösning i alla fall om man bara är ute efter själva batteribackupen.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Trimmad model S

Inlägg av Bod »

Ok, tack för infot. Då vet jag, så jag inte sprider några felaktigheter. :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Trimmad model S

Inlägg av Kalle »

Martinen skrev:

Har lite för dålig koll på powerwall om omkopplingen är helt avbrottsfri eller ej. Skulle möjligtvis kunna vara en lösning för små effekter, men för stora effekter är det nog ganska ohållbart än så längre. Det blir en väldigt dyr lösning i alla fall om man bara är ute efter själva batteribackupen.
De säljer ju en speciell vertion på 10kwh just för backups (7kwh för solceller)

Deras större industriella batteri borde ju va billit, 100kWh för 25'000$ blir ju 250$/kWh, de måste va svårslaget va?
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Trimmad model S

Inlägg av Martinen »

Kalle skrev:
Martinen skrev:

Har lite för dålig koll på powerwall om omkopplingen är helt avbrottsfri eller ej. Skulle möjligtvis kunna vara en lösning för små effekter, men för stora effekter är det nog ganska ohållbart än så längre. Det blir en väldigt dyr lösning i alla fall om man bara är ute efter själva batteribackupen.
De säljer ju en speciell vertion på 10kwh just för backups (7kwh för solceller)

Deras större industriella batteri borde ju va billit, 100kWh för 25'000$ blir ju 250$/kWh, de måste va svårslaget va?
Jag är som sagt dåligt påläst på powerwall. Men växelriktaren i denna klarade väl bara en effekt på 5 kW eller nått sånt vilket Är ganska lite är det gäller kraft i datorhallar mm. 100 kWh batteri för 25000 dollar låter ju ganska bra om det är litium in celler, men är detta bara batteri så krävs ju lite mer utrustning för att få till det.
Skriv svar