Jerker skrev:Jag har läst på olika ställen att CCS-standarden inte tillåter att man modifierar kontakterna eller protokollen. Att det ingår en typ2 i CCS har ingen betydelse i det fallet. Man får inte modifiera den delen av kontakten så länge den ingår i CCS.
Om det är så att Tesla tänker montera en CCS-kontakt på model 3 så måste man också montera CCS-kablar på SuC. Att en tekniker har sagt att de ska montera CCS-kablar på SuC styrker detta.
Detta är den enda logiken jag ser. Nu är det bara att vänta och se tills de presenterar den europeiska versionen av 3:an.
Finns ju inget som hindrar att det är 100% CCS-kontakt och 100% CCS-kabel och att man följer CCS-protokollet till 100% när man laddar via CCS men sedan även har möjlighet att ladda enligt Teslas standard till Teslas bilar från Teslas laddstolpar fast detta sker genom CCS-standardiserade kablar och kontakter. Jag skulle gärna vilja ha mer information om begränsingarna för CCS, även ifall jag får alla nyhetsbrev från CharIn och har läst en hel del wiki-sidor och länkar på dessa sidor så är det bara på forum jag läst om adapter inte är tillåtet. Att det inte är tillåtet att ha en lite annorlunda kontakt har jag inte sett någon annan stanns än just i denna tråd.
PS. Skulle det inte vara tillåtet att ha något annat än exakta dimensioner enligt spec på kontakten för CCS så kan Model 3 inte komma med CCS och samtidigt kunna ladda på dagens Superchargers... Typ 2-kontakten skiljer ju sig på dagens Supercharger/Model S/X mot standard Mennekes/Typ 2.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!