Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Jo, så är det förmodligen. Det är som Jerker säger i princip omöjligt att informera bort saker.
Re: Artikel i media
Att kunna ladda via shuko är ju väldigt praktiskt då de finns överallt. Hur mycket säkrare skulle de vara om man begränsade shuko laddning till 8 amp?
Sen tycker jag de är vettigt att alla som äger en elbil har laddbox, en ganska liten investering i förhållande till bilen även om jag själv laddar shuko. Detta beror på att vi har typ1 på bilen och har bilen bara i 2 år. Blir en laddbox till nästa bil när den har typ 2.
Sen tycker jag de är vettigt att alla som äger en elbil har laddbox, en ganska liten investering i förhållande till bilen även om jag själv laddar shuko. Detta beror på att vi har typ1 på bilen och har bilen bara i 2 år. Blir en laddbox till nästa bil när den har typ 2.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Jag håller med ovan. Vi ska absolut INTE förbjuda schukoladdning. Jösses vad det skulle bli komplicerat att åka bort över en natt till släktingar eller andra ställen.
Har man laddbox; eller trefashandske så är det så klart än bättre. Vi lämnar vår UMC isittande hela tiden; finns ingen anledning att dra ut den varje dag när vi har 400 Km räckvidd varje morgon...
Har man laddbox; eller trefashandske så är det så klart än bättre. Vi lämnar vår UMC isittande hela tiden; finns ingen anledning att dra ut den varje dag när vi har 400 Km räckvidd varje morgon...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Vi har också vår UMC i hela tiden. Men funderar på någon bra lösning att låsa fast den när bilen inte är inkopplad. Är ju lätt att sno den då för den snabbe tjuven som ser ett tillfälle.Teslaspolen skrev:Jag håller med ovan. Vi ska absolut INTE förbjuda schukoladdning. Jösses vad det skulle bli komplicerat att åka bort över en natt till släktingar eller andra ställen.
Har man laddbox; eller trefashandske så är det så klart än bättre. Vi lämnar vår UMC isittande hela tiden; finns ingen anledning att dra ut den varje dag när vi har 400 Km räckvidd varje morgon...
Kedja och hänglås eller finns det någon bättre lösning?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Artikel i media
Till vår Leaf-laddare köpte jag ett nyckelskåp som jag borrade och sågade ut ett stort hål på baksidan så att jag fick ut sladden genom (men inte själva laddaren då). Detta för att både förhindra snö/sol samt tjuven. Har inte köpt riktig laddstation till Leafen eftersom den har typ-1 och den dagen den bilen försvinner är också en typ-1-laddare meningslös.frippe skrev:Vi har också vår UMC i hela tiden. Men funderar på någon bra lösning att låsa fast den när bilen inte är inkopplad. Är ju lätt att sno den då för den snabbe tjuven som ser ett tillfälle.Teslaspolen skrev:Jag håller med ovan. Vi ska absolut INTE förbjuda schukoladdning. Jösses vad det skulle bli komplicerat att åka bort över en natt till släktingar eller andra ställen.
Har man laddbox; eller trefashandske så är det så klart än bättre. Vi lämnar vår UMC isittande hela tiden; finns ingen anledning att dra ut den varje dag när vi har 400 Km räckvidd varje morgon...
Kedja och hänglås eller finns det någon bättre lösning?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.
Re: Artikel i media
'. Därför lär elcykeln aldrig bli någon stor försäljningssuccé på landsbygden – inte elbilen heller. Avstånden är för stora och transportbehoven annorlunda.
Förstår inte hur man inte kan förstå att det är just på landsbygden elbilen bör bli som mest populär. Att 24 kWh Leaf och dylika inte är populära är lätt att förstå men det blir något helt annat när vi kommer till Hyundai Kona, Model 3 osv där man klarar 50 mil i 90 km/h, AC på. De kommande elbilarna är väl snarare betydligt mer lämpade för landsbygden där man faktiskt nyttjar den räckvidd som finns.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Det har du alldeles rätt iLaban skrev:'. Därför lär elcykeln aldrig bli någon stor försäljningssuccé på landsbygden – inte elbilen heller. Avstånden är för stora och transportbehoven annorlunda.
Förstår inte hur man inte kan förstå att det är just på landsbygden elbilen bör bli som mest populär. Att 24 kWh Leaf och dylika inte är populära är lätt att förstå men det blir något helt annat när vi kommer till Hyundai Kona, Model 3 osv där man klarar 50 mil i 90 km/h, AC på. De kommande elbilarna är väl snarare betydligt mer lämpade för landsbygden där man faktiskt nyttjar den räckvidd som finns.
Jag uppmärksammade just denna faktor för något sedan då det slog mig att ju mer solcellsanläggningar som kommer ut borde det det vara enkelt för gårds, eller villan på landsbygden att göra just det. Åka långt! Ett alldeles speciellt exempel är en gård fyra mil söder om Enköping som har just detta, elbil, solceller och kan dessutom koppla bort sig helt från nätet med en liten pellets-panna.
Det enda som behövs ytterligare är att ha ett utbyggt nät av laddstationer vid de större knutpunkterna.
Re: Artikel i media
Jag har transporterat både cementsäckar, motorsåg och djurforder. Med elbil. Mitt på landet. Men jag måste ha gjort nåt fel eftersom det funkade utmärkt. Det kan nog bero på att jag inte har funderat på att jag satt i en elbil och att det därför inte borde fungerat.
Jag fattar inte hur man med denna envishet kan påstå att elbilar inte fungerar på landsbygden när de bevisligen fungerar minst lika bra, oftast bättre än fossilbilar. Att slippa köra gigantiska omvägar till macken är en fröjd och höjer livskvalitén. Dragkroken är visserligen ett problem, men det skriver hon inget om. Priset är än så länge för högt för många, det är helt riktigt, men det gäller ju även nya fossilbilar och inte bara för folk som bor på landet.
Jag fattar inte hur man med denna envishet kan påstå att elbilar inte fungerar på landsbygden när de bevisligen fungerar minst lika bra, oftast bättre än fossilbilar. Att slippa köra gigantiska omvägar till macken är en fröjd och höjer livskvalitén. Dragkroken är visserligen ett problem, men det skriver hon inget om. Priset är än så länge för högt för många, det är helt riktigt, men det gäller ju även nya fossilbilar och inte bara för folk som bor på landet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Å så en liten positiv nyhet för en gångs skull 
Den här hade jag missat helt faktiskt, kanske för att det inte är en sååååå stor grej ändå
https://www.va.se/nyheter/2018/07/30/te ... or-13-000/

Den här hade jag missat helt faktiskt, kanske för att det inte är en sååååå stor grej ändå

https://www.va.se/nyheter/2018/07/30/te ... or-13-000/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Det där med att subventionera elcyklar handlar om ett bondeoffer mot miljöartiet.Genom att införa det så går man plus netto, det är ett kraftfullt fint slag i luften utan verkan, det ser bra ut i stan (där det huvudsakligen utnyttjas), och det påverkar inte inkomsterna från bränsle skattenzyax skrev:Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.

Re: Artikel i media
Kanske är det så, jag ogillar det ändå, det känns fel. Precis som jag ogillade det höga stödet för solceller på 30%, det är för högt. Nu hade jag nytta av det, men en dag ska man plocka bort stödet och risken är att man då rycker undan benen för de som satsat på att starta sin business i branschen. Det är som krig, det är enkelt att starta men svårt att dra sig ur när man väl infört bidrag (räntebidragen, någon?).JFAH skrev:Det där med att subventionera elcyklar handlar om ett bondeoffer mot miljöartiet.Genom att införa det så går man plus netto, det är ett kraftfullt fint slag i luften utan verkan, det ser bra ut i stan (där det huvudsakligen utnyttjas), och det påverkar inte inkomsterna från bränsle skattenzyax skrev:Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande., och det håller miljöpartiet lugnt. Win Win!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... bilkoerna/zyax skrev:Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.
Är iaf en som inte cyklade innan

Re: Artikel i media
Jag cyklar, åker elmoppe eller elbil till jobbet. Jag vet att man utnyttjar mopeden eller cykeln beroende på väder. För henne innebar det en njutning att slippa kön men det innebär att hon inte kommer att njuta när det regnar eller är kallt varför den där elcykeln blir stående på vintern ändå. Hade totalt sett varit bättre att få henne att köpa en elbil så att hon kan slappna av där i kön. Äsch, nu är jag provokativ igen...Pertan skrev:http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... bilkoerna/zyax skrev:Just vad det gäller elcyklar är det väl så att hon har en poäng eftersom de flesta som köper sådan byter den vanliga cykeln mot en elcykel och inte främjar miljön, alla andra argument faller. Hon verkar inte direkt påläst.Pertan skrev:https://www.expressen.se/debatt/till-vi ... elcyklar-/
Nu är hon igång igen. Okunnig och bakåksträvande.
Är iaf en som inte cyklade innan
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Lite mer ryckte kring en ny fabrik https://www.sydsvenskan.se/2018-07-31/t ... k-i-europa
Re: Artikel i media
Samma nyhet från olika håll. Hade inte Sverige legat så avigt till så hade de kunnat välja Trollhättan om de velat få tillgång till bilbyggarpersonal. Nu lär de väl välja Tyskland. I och med köpet av Grohmann har man god insikt i landet och möjligheter att välja en plats som innebär att man har bra tillgång till infrastruktur samt ingenjörer eller vilket yrke man nu kommer ha mest brist på.leiflodde skrev:Lite mer ryckte kring en ny fabrik https://www.sydsvenskan.se/2018-07-31/t ... k-i-europa
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
http://www.asahi.com/ajw/articles/AJ201807250064.html
2050 ? Jag börjar bli riktigt orolig för de japanska tillverkarna.The government has set an ambitious goal of making all Japanese vehicles sold around the world at least partly powered by electricity by 2050 to keep domestic makers competitive in an industry fast shifting to electric.
The goal, presented at an industry ministry panel on July 24, means that Japanese vehicles will all be "electrified vehicles," which include electric vehicles, fuel-cell vehicles, gas-electric hybrids and plug-in hybrids.
No new Japanese vehicles will run solely on gasoline by the target year.
“It is a goal that can only be set by Japan, a country that boasts the world's top-level auto industry,” Hiroshige Seko, minister of economy, trade and industry, told the panel meeting. "It will send a message that will have a great impact on the global market."
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Haha, om de inte löser detta till 2030 är de nog döda.Laban skrev:http://www.asahi.com/ajw/articles/AJ201807250064.html
2050 ? Jag börjar bli riktigt orolig för de japanska tillverkarna.The government has set an ambitious goal of making all Japanese vehicles sold around the world at least partly powered by electricity by 2050 to keep domestic makers competitive in an industry fast shifting to electric.
The goal, presented at an industry ministry panel on July 24, means that Japanese vehicles will all be "electrified vehicles," which include electric vehicles, fuel-cell vehicles, gas-electric hybrids and plug-in hybrids.
No new Japanese vehicles will run solely on gasoline by the target year.
“It is a goal that can only be set by Japan, a country that boasts the world's top-level auto industry,” Hiroshige Seko, minister of economy, trade and industry, told the panel meeting. "It will send a message that will have a great impact on the global market."
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Nortvolt skyndar på sina planer litegrann de söker nu tillstånd för del två ab bygget. Positiv nyhet men tyvärr har vi såklart minst en idiot i kommentarsfältet.
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... ionslinan/
Jag tar och klistrar in kommentaren som jag reagerade på.
Rödluvan - Alias - för 3 timmar sedan
Anmäl
Men dessa enorma mängder batterier ska ju laddas. Hur blir set då. Ska vi sitta i mörker på kvällarna när vi ska spara på el genom att släcka lyset.
Eller varför har vi sparat på el genom att släcka några glödlampor.
Blir nog mycket bränder som ska släckas när uttagen för att ladda batterier inte pallar flr laddningen och börjar brinna.
Var är. Brandflyget ?? visa mindre
Stäng
Reagera
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... ionslinan/
Jag tar och klistrar in kommentaren som jag reagerade på.
Rödluvan - Alias - för 3 timmar sedan
Anmäl
Men dessa enorma mängder batterier ska ju laddas. Hur blir set då. Ska vi sitta i mörker på kvällarna när vi ska spara på el genom att släcka lyset.
Eller varför har vi sparat på el genom att släcka några glödlampor.
Blir nog mycket bränder som ska släckas när uttagen för att ladda batterier inte pallar flr laddningen och börjar brinna.
Var är. Brandflyget ?? visa mindre
Stäng
Reagera
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Trevlig rapport om hur P3D uppför sig på bana.
https://www.roadandtrack.com/new-cars/r ... rack-test/Tesla's dual-motor, 450-horsepower Model 3 Performance has a new Track Mode. We took it to Lime Rock Park to see how much hot-lapping this electric sport sedan can really handle.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
bjelkeman skrev:Trevlig rapport om hur P3D uppför sig på bana.
https://www.roadandtrack.com/new-cars/r ... rack-test/Tesla's dual-motor, 450-horsepower Model 3 Performance has a new Track Mode. We took it to Lime Rock Park to see how much hot-lapping this electric sport sedan can really handle.
TACK!
Väldigt bra artikel och jag får nästan lust revidera min konfiguration.

Stor risk jag väljer PERFORMANCE VERSION.
Intressant verkligen att Tesla lyckats balansera hela bilen så fint att du kan verkligen presitionsköra på bana.
Intressant är också, vilket inte framgår i Road & Tracks artikel, är att TESLA nu själva tillverkar egna datorkomponenter och dessa är tydligen så snabba i dataöverföringen att de är signifikant 10 ggr?! snabbare än NVIDA. Då dessa även är inbyggda i kassetter som i sin tur sitter smart placerade har de hög hållbarhet.
https://www.extremetech.com/computing/2 ... i-hardware
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Artikel i media
Trevlig artikel.Jerker skrev:
Här läsbar för de utan prenumeration: https://unv.is/weekend.di.se/bil/dragrace-pa-el
Jag träffade en norrman i Tystberga som släpade en 7 meter lång dubbelaxlad vagn på 2 ton, han sa att det drog ca 400 Wh/km i 80 km/h, men i artikeln har de en superlättviktsvagn och rapporterar samma förbrukning, det är lite märkligt.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d