Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av Legato »

Kan verkligen rekommendera detta podavsnitt:
https://podtail.com/podcast/fondpodden/ ... -forsvann/

Jag tycker det är jätteintressant och jag upplever att många fossilbilstillverkare gör exakt det Facit gjorde:
* Facit var väl medvetna om att den nya tekniken skulle slå ut deras räknemaskiner, men det gick för långsamt för dem att vända. Att offra en lönsam verksamhet (fossilbilar/räknemaskiner) för att satsa pengar på ett nytt osäkert kort med förväntat avsevärt lägre marginaler (elbilar/miniräknare) är ett stort och svårt steg att ta...
* Facit slogs med japanska bolag, framförallt Sharp, där japanska staten gick in och subventionerade den nya tekniken med extremt mycket kapital. Fossilbilstillverkarna kommer nog slåss med kinesiska bolag där kinesiska staten subventionerar den nya tekniken...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av Leo »

Tror också att Facit satt med fel kompetens, fel underleverantörer, fel sorts produktionsresurser, fel processer, därigenom kanske också att vissa internt inte ville/motarbetade förändringen osv.

Så även om viljan/medvetenheten finns hos ledningen och många med de, är det inte lätt att ställa om stora organisationer vid en stor förändring.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Magnus71
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av Magnus71 »

Jag har en gammal Facit räknesnurra i bokhyllan på min arbetsplats. Bara för att dagligen påminnas om vad som händer om du inte följer/leder utvecklingen.
I sammanhanget tycker jag det mest komiska är varianterna från Facit som kom på slutet som hade elmotor istället för vev. Snacka om att man fortfarande inte hade förstått. Lite som 48V eller även plug in hybrider istället för elbilar.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11232
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av Jerker »

Tack för tipset! Väldigt intressant! Man har ju hört spridda skurar av den här berättelsen och det var bra att få den hel. Mycket tankeväckande!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4492
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av nek0 »

Men vad är det som säger är att de stora drakarna inte fattar och därför kommer att försvinna?
Vad jag läst så har alla något på G. Sedan om man tittar på statistiken så har Tesla sålt ca 13000 bilar på ett halvt år i Europa och Volvo har sålt fler S/V 90 bara i Sverige på samma tid. Om jag fattat rätt så säljer de stora bra ändå och behöver inte stressa med övergången. Det kan ju vara så att jag inte fattar, påstår inte att jag räknar rätt.
Liljan
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 jan 2018 12:53

Re: Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av Liljan »

Magnus71 skrev:
Jag har en gammal Facit räknesnurra i bokhyllan på min arbetsplats. Bara för att dagligen påminnas om vad som händer om du inte följer/leder utvecklingen.
I sammanhanget tycker jag det mest komiska är varianterna från Facit som kom på slutet som hade elmotor istället för vev. Snacka om att man fortfarande inte hade förstått. Lite som 48V eller även plug in hybrider istället för elbilar.

48V?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av bylund »

De s k mildhybriderna som är en startmotor på 48 V.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11232
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Men vad är det som säger är att de stora drakarna inte fattar och därför kommer att försvinna?
Vad jag läst så har alla något på G. Sedan om man tittar på statistiken så har Tesla sålt ca 13000 bilar på ett halvt år i Europa och Volvo har sålt fler S/V 90 bara i Sverige på samma tid. Om jag fattat rätt så säljer de stora bra ändå och behöver inte stressa med övergången. Det kan ju vara så att jag inte fattar, påstår inte att jag räknar rätt.
Jag tror inte att alla stora drakar kommer att försvinna, men säkert några stycken. Poängen i dokumentären är att de fattade och såg hotet men klarade inte att ställa om. Trots att de var ett jätteföretag som var oerhört vinstgivande så hade de inte den rätta kompetensen och resurserna. De insåg att om de skulle ställa om så skulle också bli tvingade att säga upp en massa anställda vilket de inte ville/vågade. Några få i företaget, däribland VD:n, insåg att de måste göra nåt men fick inte med sig styrelsen förrän det var försent.

Egentligen är det ännu mer bestickande med Kodak, som faktiskt var en av de stora aktörerna som var med och tog fram digitalkameran, och ändå blev den deras fall. De ville inte överge sin stora organisation med tillverkning av film och fotopapper. De trodde att den skulle kunna leva vidare parallellt med digitalkameran. Man tänkte sig att folk skulle fortsätta att "framkalla" bilderna de tog med digitalkameran. Man tog fram särskilda fotopappersskrivare för 9x13-format osv. Men det höll inte.

Samma risker finns i gamla biltillverkare. Man tjänar fortfarande bra med pengar på fossilbilarna och man vill ogärna i tid skära bort det som sedan kommer att bli olönsamt. Gör man det inte i tid så kommer man att tvingas förhandla både med leverantörer när man säger upp långsiktiga avtal och med facken om att säga upp arbetare. Båda sakerna kommer att kosta massor av pengar i en tid då man skulle behöva satsa allt på nya tillverkningslinjer.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av TeslaTissel »

Legato skrev:
Kan verkligen rekommendera detta podavsnitt:
https://podtail.com/podcast/fondpodden/ ... -forsvann/

Jag tycker det är jätteintressant och jag upplever att många fossilbilstillverkare gör exakt det Facit gjorde:
* Facit var väl medvetna om att den nya tekniken skulle slå ut deras räknemaskiner, men det gick för långsamt för dem att vända. Att offra en lönsam verksamhet (fossilbilar/räknemaskiner) för att satsa pengar på ett nytt osäkert kort med förväntat avsevärt lägre marginaler (elbilar/miniräknare) är ett stort och svårt steg att ta...
* Facit slogs med japanska bolag, framförallt Sharp, där japanska staten gick in och subventionerade den nya tekniken med extremt mycket kapital. Fossilbilstillverkarna kommer nog slåss med kinesiska bolag där kinesiska staten subventionerar den nya tekniken...

TACK LEGATAO!
”Fett bra”- :D och det är en bra beskrivning hur tokigt det kan bli.
Minns mycket väl då de kampanjade med stortavlor i Tunnelbanan. När man sedan såg eländet i verkligheten... :shock:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4492
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Pod-tips om Facit, företaget som försvann.

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
Men vad är det som säger är att de stora drakarna inte fattar och därför kommer att försvinna?
Vad jag läst så har alla något på G. Sedan om man tittar på statistiken så har Tesla sålt ca 13000 bilar på ett halvt år i Europa och Volvo har sålt fler S/V 90 bara i Sverige på samma tid. Om jag fattat rätt så säljer de stora bra ändå och behöver inte stressa med övergången. Det kan ju vara så att jag inte fattar, påstår inte att jag räknar rätt.
Jag tror inte att alla stora drakar kommer att försvinna, men säkert några stycken. Poängen i dokumentären är att de fattade och såg hotet men klarade inte att ställa om. Trots att de var ett jätteföretag som var oerhört vinstgivande så hade de inte den rätta kompetensen och resurserna. De insåg att om de skulle ställa om så skulle också bli tvingade att säga upp en massa anställda vilket de inte ville/vågade. Några få i företaget, däribland VD:n, insåg att de måste göra nåt men fick inte med sig styrelsen förrän det var försent.

Egentligen är det ännu mer bestickande med Kodak, som faktiskt var en av de stora aktörerna som var med och tog fram digitalkameran, och ändå blev den deras fall. De ville inte överge sin stora organisation med tillverkning av film och fotopapper. De trodde att den skulle kunna leva vidare parallellt med digitalkameran. Man tänkte sig att folk skulle fortsätta att "framkalla" bilderna de tog med digitalkameran. Man tog fram särskilda fotopappersskrivare för 9x13-format osv. Men det höll inte.

Samma risker finns i gamla biltillverkare. Man tjänar fortfarande bra med pengar på fossilbilarna och man vill ogärna i tid skära bort det som sedan kommer att bli olönsamt. Gör man det inte i tid så kommer man att tvingas förhandla både med leverantörer när man säger upp långsiktiga avtal och med facken om att säga upp arbetare. Båda sakerna kommer att kosta massor av pengar i en tid då man skulle behöva satsa allt på nya tillverkningslinjer.
Håller med dig till viss del men när vi pratar om övergången har vi inte fakta om hur de stora tillverkarna planerar och vad är deras mål.
Jag kan inte tänka mig att det är bara vi på forumet som inser att man måste släppa avgasbilar och börja med elbilar.
De gamla tillverkarna har samarbete med varandra och håller varandra om ryggen . Man kan nästan med säkerhet påstå att de pratar och planerar tillsammans hur snabbt de ska ställa om.
Skriv svar