Kolla elbilforum.no där finns det säkert gott om info.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Hel och halvljus är samma lampa, är nått spjäll som flyttas.
Behövs annan lampa, d1s eller d3s bägge är 35W, annan d1/d3 elektronik enhet(ballast) och annan kabel(d1/d3) mellan dem, och att lamphållaren i bilen är kodad sa man måste ta bort lite plast från nya lampans sockel
Att det är olagligt, men om man väljer 4300k färgtemperatur lär ingen utomstående se skillnaden.
Allt detta gäller bara bilar med xenon pre facelift.
Är det någon här som har gjort något åt de värdelösa xenon-strålkastarna på sin Model S?
Även om det känns väldigt avlägset just nu, så kommer det en mörk höst tillslut även i år.
Jag tänker inte köra omkring och svära över värdelöst ljus en vinter till, så jag måste göra något åt både halv och helljus. Förslag någon?
Håller med dig Niklas! Nu har jag LED men de är ju som min första Volvo 740... Kanske viss överdrift men helljuset känns som halvljus och halvljus som parkeringljus! Jämför man mot nya BMW, Volvo etc är det milsvid skillnad.
Jag har kollat runt men inte hittat något om halvljus. Helljus finns väl Vision X men vet inte om de är godkända av Tesla officiellt än? Sedan är jag lite rädd för montering av saker i spoilern under regplåten då jag haft vibrationsproblem med aerodynamiken där.
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Alla har inte luftfjädring.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Alla har inte luftfjädring.
Alla nya har det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Alla har inte luftfjädring.
Alla nya har det
Spelar ingen roll.
Det saknas fortfarande strålkastarspolning.
Hoppas att Tesla gör detta ordentligt på europaversionen av Model 3 och inte väljer den billigaste budgetvarianten man kan för att komma runt lagstiftningen i Europa, som man gjort på Model S och X. Det är inte seriöst av ett företag som säger sig prioritera säkerhet i sina bilar.
Varje gång jag lånar frugans VW med gamla hederliga halogenlampor blir jag förvånad över vilket ”bra” ljus det är på den bilen. Det säger ju en del...
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Alla har inte luftfjädring.
Alla nya har det
Spelar ingen roll.
Det saknas fortfarande strålkastarspolning.
Hoppas att Tesla gör detta ordentligt på europaversionen av Model 3 och inte väljer den billigaste budgetvarianten man kan för att komma runt lagstiftningen i Europa, som man gjort på Model S och X. Det är inte seriöst av ett företag som säger sig prioritera säkerhet i sina bilar.
Varje gång jag lånar frugans VW med gamla hederliga halogenlampor blir jag förvånad över vilket ”bra” ljus det är på den bilen. Det säger ju en del...
Det är snarare EU som tramsar
Spolning i all ära men det har med de gamla räflade stråklastare att göra de nya bländar inte när de är smutsiga så att säga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
När min bil var inne på reparation för rådjuret som sprang in i bilen så hade jag en hyr-BMW utan helljusautmatik. Flera gånger så hände det att jag körde längre sträckor på halvljus utan att jag märkte det. Jag var ju van vid "helljuset" från Model X...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Varje gång jag lånar frugans VW med gamla hederliga halogenlampor blir jag förvånad över vilket ”bra” ljus det är på den bilen. Det säger ju en del...
Förra vintern använde vi ibland bensin-Mazdan bara för att den hade mycket bättre strålkastare. Det tog emot, men säkerheten kändes viktigare än att till varje pris få köra elbil. Jag tror att vår nya e-Golf har ännu bättre ljus än Mazdan. Och man vänjer sig ju. Sätter man sig i Teslan så tror man först att lamporna är trasiga. Sen är det ju så att lamporna blir skitiga hela tiden på vintern och då är de ju ännu sämre.
Svenssons skrev:
När min bil var inne på reparation för rådjuret som sprang in i bilen så hade jag en hyr-BMW utan helljusautmatik. Flera gånger så hände det att jag körde längre sträckor på halvljus utan att jag märkte det. Jag var ju van vid "helljuset" från Model X...
Mig har det hänt flera gånger att jag har kört med helljus utan att varken jag eller mötande bilar har märkt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag upplever verkligen inte teslas stråkastare som kassa
Är de inställda rätt på era bilar ( eller så kanske de är felinställda på min )
Hade BMW innan med riktiga kurvljus och saknar just den funktionen men i övrigt ör det same same
Har kört nyare bmw med led och de är bättre än teslas men de är bättre än nån annan xenon också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är snarare EU som tramsar
Spolning i all ära men det har med de gamla räflade stråklastare att göra de nya bländar inte när de är smutsiga så att säga
Återigen, det spelar ingen roll.
Vill Tesla sälja bilar i Europa får de anpassa sig som alla andra om de vill framstå som seriösa. Det funkar inte att konsumenterna ska åka omkring i bilar med värdelöst ljus för att Tesla tycker det är fel på reglerna i EU, eller att de väntan på att reglerna ska ändras.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Har inte kontrollerat att de är rätt inställda och det är väl en av de vanligare problemen hos bilprovningen. Jag blir också förvånad när någon blinkar på mig för helljuset på Model X, dels för att automatiken funkar bra och dels för att de inte lyser mycket. Det har bara hänt en handfull gånger att någon blinkar på mig med helljuset.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Själv upplever jag ett klart lyft efter byte till LED från mina gamla xenon. Mycket intensivare och vitare även om ljusbilden är lite annorlunda.
Är dock ett fan av extraljus, men det är ju inte så lätt att koppla in numera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Själv upplever jag ett klart lyft efter byte till LED från mina gamla xenon. Mycket intensivare och vitare även om ljusbilden är lite annorlunda.
Är dock ett fan av extraljus, men det är ju inte så lätt att koppla in numera.
Extraljus i all ära, men det största problemet med Teslas svaga xenonljus är halvljuset tycker jag.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Skillnaden mellan halv- och helljus med LED är väldigt liten tycker jag. Så liten att det är svårt att veta om man kör med halv- eller helljus. Ljusbilden förändras visserligen, men det lyser liksom inte längre bort, bara annorlunda. Det enda som verkligen hjälper är att sätta på dimljus samtidigt. Det är visserligen inte tillåtet med halvljus, men i kombination med helljus borde det var okej tycker jag. Framförallt på kurviga skogsvägar med djupa diken vill man ha alla fotoner som finns att få tag på. Jag kör hellre olagligt med dimljus än köra lagligt på en älg.
Vi har några gånger även gjort så att jag skötte helljuset, medan sambon skötte dimljuset via skärmen. Semi-automatiskt så att säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14