Autopilot till autonomous level 3
Moderator: Redaktion
Autopilot till autonomous level 3
Efter kvartalsredovisningen blev det ju klart att Tesla ska släppa mer AP funktioner. I med detta har det fötts mycket snack om att Tesla kommer nå nivå 3 på autonomi skalan för AP. Har någon från Tesla sagt att de ska passera nivå 3 med programvara 9.0 eller är det självmatade rykten?
Nivå 3 innebär att du kan läsa tidningen eller se film i bilen på motorvägen. Bilen och Tesla har fullt ansvar för säkerheten. Dvs inte hålla i ratten alls på resan. Bilen ger dig signal i god tid innan det är dags att ta över. Typ lägga tidningen åt sidan, gäspa och sträcka på sig.
Personligen är jag mycket skeptisk till att Tesla når nivå 3 med uppdatering 9.0.
Nivå 3 innebär att du kan läsa tidningen eller se film i bilen på motorvägen. Bilen och Tesla har fullt ansvar för säkerheten. Dvs inte hålla i ratten alls på resan. Bilen ger dig signal i god tid innan det är dags att ta över. Typ lägga tidningen åt sidan, gäspa och sträcka på sig.
Personligen är jag mycket skeptisk till att Tesla når nivå 3 med uppdatering 9.0.
BV
Re: Autopilot till autonomous level 3
Frågan är om det är något man bör förvänta sig eller om det är medias vridning av informationen? Tesla sa under samtalet efter rapporten att bilen från och med 9.0 ska klara köra från påfart till avfart på motorvägen, om Tesla tar ansvar för krockar har jag inte hört något om.
Tror inte att vi skall förvänt oss något större hopp i och med v9. Jag tror snarare att det dyker upp något för dem som köpt fulla paketet. Att de börjar använda samtliga kameror osv.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Elon pratade en hel del om det under Q&A-samtalet i samband med kvartalssamtalet. Bilen kommer med version 9 kunna köra från påfart till avfart, förstå vilken fil den är i, samt även välja snabbaste/bästa filen så att den navigerar mot inställd destination. Så den kommer iaf vara väldigt nära att nå nivå 3, även om den antagligen kommer kräva mer uppmärksamhet än vad som beskrivs för nivå 3.TBjorn skrev:Efter kvartalsredovisningen blev det ju klart att Tesla ska släppa mer AP funktioner. I med detta har det fötts mycket snack om att Tesla kommer nå nivå 3 på autonomi skalan för AP. Har någon från Tesla sagt att de ska passera nivå 3 med programvara 9.0 eller är det självmatade rykten?
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
När jag läser nedan tweet tycker jag det framgår ganska tydligt att de tänker öka level (och eftersom nuvarande är 2 så borde detta innebära minst 3)

Sedan kan ju tilläggas att även om bilen uppnår nivå 3 är det inte lagligt att framföra bilen så i Sverige idag, dvs du kan så klart utnyttja funktionen, men du som förare har fullt ansvar förvad som sker och du kan inte läsa tidningen eller kolla på film medan du kör.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nja, skall man vara strikt så är det ju så att rent logiskt skulle varenda sak de gör som ökar nivån det minsta räknas som en ny högre nivå. Bara för att vi har diskreta indelningar för att markera stora steg innebär det inte att man endast kan öka nivån med dessa steg.Nicklas skrev:När jag läser nedan tweet tycker jag det framgår ganska tydligt att de tänker öka level (och eftersom nuvarande är 2 så borde detta innebära minst 3)![]()
Är ju inte direkt en klockren referens om att det menas ny nivå på autonomiskalan. Att AP ska nå ny ”nivå” av funktioner osv visst...
BV
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det vore helt korrekt att säga att om de stödjer påfart till avfart i nuvarande form med "händerna på ratten" har de nått en högre nivå på autonomiskalan, inte Nivå 3 nej men en högre nivå. Jag skulle själv aldrig tolkat det som att innebära Nivå 3 autonomi bara utifrån det tweetet.TBjorn skrev:Är ju inte direkt en klockren referens om att det menas ny nivå på autonomiskalan. Att AP ska nå ny ”nivå” av funktioner osv visst...
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Förvånansvärt mycket pessimism här nuförtiden... Hoppas kan man ju alltid 

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Kan också vara så att folk har börjat lärt sig av historien...Nicklas skrev:Förvånansvärt mycket pessimism här nuförtiden... Hoppas kan man ju alltid

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Lite luttrade av Elons tweets sedan flera år. Speciellt kring AP..Nicklas skrev:Förvånansvärt mycket pessimism här nuförtiden... Hoppas kan man ju alltid
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja hoppas kan man ju alltidNicklas skrev:Förvånansvärt mycket pessimism här nuförtiden... Hoppas kan man ju alltid