
Elbilsefterfrågan ökar
Moderator: Redaktion
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Annars kan de som har massa pengar och inte bryr sig om pengarna köpa ett antal elbilar och dela till folk som inte har pengar. Det blir säkert bra för miljön och för gemenskapen
. Tycker inte du det far1far2 ?

- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Elbilsefterfrågan ökar
I mitt val av bil tar jag ungefär 0 hänsyn till miljön faktiskt. När vi lyckats förgöra oss själva så kommer våran korta tid på planeten knappt betytt någonting, i det stora perspektivet kommer jorden återställa sig själv på nolltid. Att "rädda miljön" har mindre med miljön att göra och allt att göra med att försöka säkra mänsklighetens fortlevnad. Jag är inte riktigt säker på att vi förtjänar det.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Självklart ska de som inte har råd inte få skit för det. Många kan faktiskt inte gå över till el. Det är inte heller det jag menar. Det jag vänder mig emot är den grupp av personer (som jag tror är ganska vanlig) som bara tittar på prislappen, fnyser och säger att det är för dyrt och sedan (typ) köper ett paket cigg om dagen och åker 2 v till Thailand/år för 50K.
Då känns prislappen som en ursäkt för att inte våga prova något nytt. Jag älskade matis inlägg nyligen i någon tråd om hästens förträfflighet framför bilen. Det tänket lever tyvärr kvar.
Då känns prislappen som en ursäkt för att inte våga prova något nytt. Jag älskade matis inlägg nyligen i någon tråd om hästens förträfflighet framför bilen. Det tänket lever tyvärr kvar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Nu ”vet ju alla” att batterierna smutsar ner något fruktansvärtfar1far2 skrev:Pengar , pengar , pengar!! Vad är miljön värd? Den rena luften, vattnet och jorden! Jag blir förtivlad när jag talar med folk som har mer än väl råd att satsa det som behövs för att göra NÅGOT för miljön. Men som stockkonservativt håller sej kvar vid föråldrade tekniker och vanor. Miljökatastrofen ÄR HÄR NU! Vi som fattat Elons budskap gör vad vi kan i a f! Att vi sen har vansinnigt roligt för vår satsning är ju en härlig bonus!![]()
![]()

Re: Elbilsefterfrågan ökar
Bra, nu vet vi varför du har en Mercedes E klassLarsL skrev:Nu ”vet ju alla” att batterierna smutsar ner något fruktansvärtfar1far2 skrev:Pengar , pengar , pengar!! Vad är miljön värd? Den rena luften, vattnet och jorden! Jag blir förtivlad när jag talar med folk som har mer än väl råd att satsa det som behövs för att göra NÅGOT för miljön. Men som stockkonservativt håller sej kvar vid föråldrade tekniker och vanor. Miljökatastrofen ÄR HÄR NU! Vi som fattat Elons budskap gör vad vi kan i a f! Att vi sen har vansinnigt roligt för vår satsning är ju en härlig bonus!![]()
![]()
Diesel och bensin är däremot ren hälsokost.

Re: Elbilsefterfrågan ökar
Fast en fossilare som har samma storlek och åtminstone liknande prestanda kostar snarare 600-700k. En sån bil kostar också klart mer än 10:-/mil i bränsle. Runt litern är rimligt att räkna med tycker jag.Verdi skrev:Bränslekostnaden är rätt liten på en modern snål bil. Drygt 10 spänn milen. Att gå från en fossilare för 400 tkr till en Tesla för 1 miljon innebär en ökad värdeminskning på ca 300 tusen över 3 år. Det är 30 tusen mil. Eller 10 tusen mil per år...LarsL skrev:Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Finns väl andra variabler också men som privatbil är det sjukt svårt att räkna hem en Tesla.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Vilka prestanda? 0-100mil?Legato skrev:Fast en fossilare som har samma storlek och åtminstone liknande prestanda kostar snarare 600-700k. En sån bil kostar också klart mer än 10:-/mil i bränsle. Runt litern är rimligt att räkna med tycker jag.Verdi skrev:Bränslekostnaden är rätt liten på en modern snål bil. Drygt 10 spänn milen. Att gå från en fossilare för 400 tkr till en Tesla för 1 miljon innebär en ökad värdeminskning på ca 300 tusen över 3 år. Det är 30 tusen mil. Eller 10 tusen mil per år...LarsL skrev:Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Finns väl andra variabler också men som privatbil är det sjukt svårt att räkna hem en Tesla.
Vem behöver en bil som gör 0-100km/h på 2 sec? Var kan man använda de prestanda?
Tror att man har bra mycket mer glädje av en bil som är snabbare 0-100mil än 0-100km/h
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Du får fortsätta prutta omkring i din trötta Skoda hur länge du vill men vi är många som uppskattar en snabb bil. Att köra 100 mil utan paus är det inte många sunda människor som gör.nek0 skrev:Vilka prestanda? 0-100mil?Legato skrev:Fast en fossilare som har samma storlek och åtminstone liknande prestanda kostar snarare 600-700k. En sån bil kostar också klart mer än 10:-/mil i bränsle. Runt litern är rimligt att räkna med tycker jag.Verdi skrev:Bränslekostnaden är rätt liten på en modern snål bil. Drygt 10 spänn milen. Att gå från en fossilare för 400 tkr till en Tesla för 1 miljon innebär en ökad värdeminskning på ca 300 tusen över 3 år. Det är 30 tusen mil. Eller 10 tusen mil per år...LarsL skrev:Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Finns väl andra variabler också men som privatbil är det sjukt svårt att räkna hem en Tesla.
Vem behöver en bil som gör 0-100km/h på 2 sec? Var kan man använda de prestanda?
Tror att man har bra mycket mer glädje av en bil som är snabbare 0-100mil än 0-100km/h
Är dock inte intresserad av någon ytterligare diskussion med dig, du har visat alltför många gånger att du bara vill trolla och det får du fortsätta göra på egen hand.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Vem behöver en bil som kör 100 mil utan pauser? Jag använder 0-100 km/h flera tusen gånger oftare än jag behöver köra 100 mil till att börja med, och när jag väl kör 100 mil vill jag gärna ta paus då och då.nek0 skrev:Vilka prestanda? 0-100mil?
Vem behöver en bil som gör 0-100km/h på 2 sec? Var kan man använda de prestanda?
Tror att man har bra mycket mer glädje av en bil som är snabbare 0-100mil än 0-100km/h
Re: Elbilsefterfrågan ökar
För att återgå till ämnet
, en av mina grannar har fått provköra vår leaf och ska nu byta sin relativt nya Hyundai mot en Zoe. Det är ett äldre par, så jag har lyckats omvända en procent av samhället 
De flesta verkar tycka att elbil är häftigt, men inget för just dom.


De flesta verkar tycka att elbil är häftigt, men inget för just dom.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Elbilsefterfrågan ökar
Jag bara måste ha en bil som går 100 mil och är sjukt snabb.
Kommer vara sjukt pissnödig, men det finns alltid flaskor, frun får helt enkelt knipa eller pissa i ett sugrör, barnen? ja de får ha en sån där rymdblöja från Elon så löser sig det, och ja, missade maten, vi fixar matsäck, är iofs inget fel med det, men trist att smula ner i bilen och det vore ju bra med en paus.
Därför har jag och min fru bestämt oss för att nån gång 2022-23 köpa en roadster 2.
Kommer vara sjukt pissnödig, men det finns alltid flaskor, frun får helt enkelt knipa eller pissa i ett sugrör, barnen? ja de får ha en sån där rymdblöja från Elon så löser sig det, och ja, missade maten, vi fixar matsäck, är iofs inget fel med det, men trist att smula ner i bilen och det vore ju bra med en paus.

Därför har jag och min fru bestämt oss för att nån gång 2022-23 köpa en roadster 2.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Re: Elbilsefterfrågan ökar
Jag sa aldrig att jag jämför min "trötta Skoda" med din snabba Tesla utan frågade om prestandan. Vad är det för prestandan man behöver för att förflytta rumpan från A-B. Varje gång man läser dina inlägg är de på tvären mot alla. Var och när skrev jag att jag kör 100 mil utan paus? Undrar vad man får för belöning om polisen ser en 0-100km/h 2sec start på allmän väg. Att vissa måste ha förlägnare på en viss kropps del är bara löjligtLegato skrev:Du får fortsätta prutta omkring i din trötta Skoda hur länge du vill men vi är många som uppskattar en snabb bil. Att köra 100 mil utan paus är det inte många sunda människor som gör.nek0 skrev:Vilka prestanda? 0-100mil?Legato skrev:Fast en fossilare som har samma storlek och åtminstone liknande prestanda kostar snarare 600-700k. En sån bil kostar också klart mer än 10:-/mil i bränsle. Runt litern är rimligt att räkna med tycker jag.Verdi skrev:Bränslekostnaden är rätt liten på en modern snål bil. Drygt 10 spänn milen. Att gå från en fossilare för 400 tkr till en Tesla för 1 miljon innebär en ökad värdeminskning på ca 300 tusen över 3 år. Det är 30 tusen mil. Eller 10 tusen mil per år...LarsL skrev:Ja, kör man inte bil så ska man köpa en avgasbil, det blir billigare. 1000kr\mån i bränsle det blir väl typ 1200mil/år? Behöver nog upp i 2000-3000mil/år för att köpa elbil pga ekonomin.
Finns väl andra variabler också men som privatbil är det sjukt svårt att räkna hem en Tesla.
Vem behöver en bil som gör 0-100km/h på 2 sec? Var kan man använda de prestanda?
Tror att man har bra mycket mer glädje av en bil som är snabbare 0-100mil än 0-100km/h
Är dock inte intresserad av någon ytterligare diskussion med dig, du har visat alltför många gånger att du bara vill trolla och det får du fortsätta göra på egen hand.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Kan du räkna ut hur lång tid man behöver för en resa från Piteå till Kiruna och tillbaka med en Model S och sedan prata om onödiga räckvidden.OfarligTesla skrev:Vem behöver en bil som kör 100 mil utan pauser? Jag använder 0-100 km/h flera tusen gånger oftare än jag behöver köra 100 mil till att börja med, och när jag väl kör 100 mil vill jag gärna ta paus då och då.nek0 skrev:Vilka prestanda? 0-100mil?
Vem behöver en bil som gör 0-100km/h på 2 sec? Var kan man använda de prestanda?
Tror att man har bra mycket mer glädje av en bil som är snabbare 0-100mil än 0-100km/h
Om 10 år är räckvidden kanske inte så viktig men idag med så få laddare är det ganska viktig om man inte ska köra runt sitt kvarter
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Vi har förstått att dagens elbilar inte är något för herrn, välkomnen åter om 5-10 år.nek0 skrev:Kan du räkna ut hur lång tid man behöver för en resa från Piteå till Kiruna och tillbaka med en Model S och sedan prata om onödiga räckvidden.OfarligTesla skrev:Vem behöver en bil som kör 100 mil utan pauser? Jag använder 0-100 km/h flera tusen gånger oftare än jag behöver köra 100 mil till att börja med, och när jag väl kör 100 mil vill jag gärna ta paus då och då.nek0 skrev:Vilka prestanda? 0-100mil?
Vem behöver en bil som gör 0-100km/h på 2 sec? Var kan man använda de prestanda?
Tror att man har bra mycket mer glädje av en bil som är snabbare 0-100mil än 0-100km/h
Om 10 år är räckvidden kanske inte så viktig men idag med så få laddare är det ganska viktig om man inte ska köra runt sitt kvarter
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Ja jag kommer nog åka till mars innan jag behöver göra den resan så det är inte speciellt viktigt för mig och gissar detsamma gäller typ 95% av befolkningen.nek0 skrev:Kan du räkna ut hur lång tid man behöver för en resa från Piteå till Kiruna och tillbaka med en Model S och sedan prata om onödiga räckvidden.OfarligTesla skrev:Vem behöver en bil som kör 100 mil utan pauser? Jag använder 0-100 km/h flera tusen gånger oftare än jag behöver köra 100 mil till att börja med, och när jag väl kör 100 mil vill jag gärna ta paus då och då.nek0 skrev:Vilka prestanda? 0-100mil?
Vem behöver en bil som gör 0-100km/h på 2 sec? Var kan man använda de prestanda?
Tror att man har bra mycket mer glädje av en bil som är snabbare 0-100mil än 0-100km/h
Om 10 år är räckvidden kanske inte så viktig men idag med så få laddare är det ganska viktig om man inte ska köra runt sitt kvarter
Men enligt Abetterrouteplanner verkar det inte krävas någon laddning på sommaren i en S100D och på vintern så får man köra en 2 timmars omväg och ladda en timme. Borde dock gå att optimera mer med Typ2 laddning vid Gällivare eller liknande på vintern så klarar man nog sig med endast 1.5 timmes stopp och knappt någon omväg.
Tycker själv det dräller av laddare där det är folk som rör sig och det blir fler och fler hela tiden.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Piteå-Kiruna kör väl en Model S 100D på 4+4 timmar tur och retur. Lär inte vara några problem med det. Hur sannolikt är det att man inte behöver stanna någon tid på destination om man kört i 4 timmar?
Fördelarna med elbilar är ju så många fler än bara accelerationen. Elbilar är överlägsna när det kommer till krypkörning på vintern, start i backe och respons vid start från stillastående. Tomgångskörning max en minut gäller inte elbilar, du kan lämna bilen med värme/kyla på som du känner för.
Det finns många fler fördelar men har man bestämt sig att en bil måste ha en räckvidd på 1000 km eller kunna laddas med Superchargers på varje plats som man stannar på samtidigt som man ignorerar samtliga brister på avgasbilar så kanske elbil inte är något man tror man kommer kunna köra
Fördelarna med elbilar är ju så många fler än bara accelerationen. Elbilar är överlägsna när det kommer till krypkörning på vintern, start i backe och respons vid start från stillastående. Tomgångskörning max en minut gäller inte elbilar, du kan lämna bilen med värme/kyla på som du känner för.
Det finns många fler fördelar men har man bestämt sig att en bil måste ha en räckvidd på 1000 km eller kunna laddas med Superchargers på varje plats som man stannar på samtidigt som man ignorerar samtliga brister på avgasbilar så kanske elbil inte är något man tror man kommer kunna köra
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Jag tror faktiskt aldrig elbilar blir något för honom. Jag tror inte någon tillverkare kommer intressera sig för att bygga en billig och trött bil med en räckvidd som ingen behöver.Walker skrev:Vi har förstått att dagens elbilar inte är något för herrn, välkomnen åter om 5-10 år.nek0 skrev:Kan du räkna ut hur lång tid man behöver för en resa från Piteå till Kiruna och tillbaka med en Model S och sedan prata om onödiga räckvidden.OfarligTesla skrev:Vem behöver en bil som kör 100 mil utan pauser? Jag använder 0-100 km/h flera tusen gånger oftare än jag behöver köra 100 mil till att börja med, och när jag väl kör 100 mil vill jag gärna ta paus då och då.nek0 skrev:Vilka prestanda? 0-100mil?
Vem behöver en bil som gör 0-100km/h på 2 sec? Var kan man använda de prestanda?
Tror att man har bra mycket mer glädje av en bil som är snabbare 0-100mil än 0-100km/h
Om 10 år är räckvidden kanske inte så viktig men idag med så få laddare är det ganska viktig om man inte ska köra runt sitt kvarter
Fattar verkligen inte vad han gör här. Personligen har jag svårt att tänka mig något tråkigare än att dagarna i ända skriva i ett forum gjort för entusiaster till en produkt jag hatar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Det är verkligen dags att sluta mata trollet. Jag vet inte hur länge han hängt här nu, men det är länge och han har ju med all tydlighet visat att han inte intresserar sig för några rationella argument överhuvudtaget.Svenssons skrev:Piteå-Kiruna kör väl en Model S 100D på 4+4 timmar tur och retur. Lär inte vara några problem med det. Hur sannolikt är det att man inte behöver stanna någon tid på destination om man kört i 4 timmar?
Fördelarna med elbilar är ju så många fler än bara accelerationen. Elbilar är överlägsna när det kommer till krypkörning på vintern, start i backe och respons vid start från stillastående. Tomgångskörning max en minut gäller inte elbilar, du kan lämna bilen med värme/kyla på som du känner för.
Det finns många fler fördelar men har man bestämt sig att en bil måste ha en räckvidd på 1000 km eller kunna laddas med Superchargers på varje plats som man stannar på samtidigt som man ignorerar samtliga brister på avgasbilar så kanske elbil inte är något man tror man kommer kunna köra
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Alt du skrev stämmer ju men Legato kommer in i en diskussion och vänder upp och ner alt med prestanda snacket. Därför frågade jag om vilka prestanda är viktigare .Svenssons skrev:Piteå-Kiruna kör väl en Model S 100D på 4+4 timmar tur och retur. Lär inte vara några problem med det. Hur sannolikt är det att man inte behöver stanna någon tid på destination om man kört i 4 timmar?
Fördelarna med elbilar är ju så många fler än bara accelerationen. Elbilar är överlägsna när det kommer till krypkörning på vintern, start i backe och respons vid start från stillastående. Tomgångskörning max en minut gäller inte elbilar, du kan lämna bilen med värme/kyla på som du känner för.
Det finns många fler fördelar men har man bestämt sig att en bil måste ha en räckvidd på 1000 km eller kunna laddas med Superchargers på varje plats som man stannar på samtidigt som man ignorerar samtliga brister på avgasbilar så kanske elbil inte är något man tror man kommer kunna köra
Jag körde upp till Kiruna ocg det var inte många snabbladdare jämte E4 .Testade att räkna ut hur man tar sig till Kiruna från Piteå med en MS85 och det blev så här
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Och om du kryssar i CHadeMo så går tiden ner till 6:31.nek0 skrev:Alt du skrev stämmer ju men Legato kommer in i en diskussion och vänder upp och ner alt med prestanda snacket. Därför frågade jag om vilka prestanda är viktigare .Svenssons skrev:Piteå-Kiruna kör väl en Model S 100D på 4+4 timmar tur och retur. Lär inte vara några problem med det. Hur sannolikt är det att man inte behöver stanna någon tid på destination om man kört i 4 timmar?
Fördelarna med elbilar är ju så många fler än bara accelerationen. Elbilar är överlägsna när det kommer till krypkörning på vintern, start i backe och respons vid start från stillastående. Tomgångskörning max en minut gäller inte elbilar, du kan lämna bilen med värme/kyla på som du känner för.
Det finns många fler fördelar men har man bestämt sig att en bil måste ha en räckvidd på 1000 km eller kunna laddas med Superchargers på varje plats som man stannar på samtidigt som man ignorerar samtliga brister på avgasbilar så kanske elbil inte är något man tror man kommer kunna köra
Jag körde upp till Kiruna ocg det var inte många snabbladdare jämte E4 .Testade att räkna ut hur man tar sig till Kiruna från Piteå med en MS85 och det blev så här
Kollar vi sen på utbyggnaden av CCS(och för Sverige även CHadeMO) så ser vi att utbyggnaden går fort. Nu ser jag på uppladdning.nu inga på gång längst med E10 men det är nog knappast frågan om 10 år innan det finns längst med den vägen.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Jo jag vet men trollen kom in och pratade om prestandan här och nuoch jag frågade vilken prestanda vi pratar om. Snabbast till nästa trafikljus eller på en lång resa och vilken prestanda är viktigare. Så fort man skriver något där han upplever att Teslan är hotad vänder han på allting och hittar på saker som inte har med diskussionen att göra.Vi pratade om bilar och kostnader men han ska bevisa att en Model X är billigare och det är klart att den är om man bara hittar rätt bil att jämföra med. Som det är idag så måste man ha en Tesla för att kunna köra någorlunda fritt. Alla behöver inte så stora bilar och många som idag kör Tesla bilar inte hade så stora eller så dyra bilar innan. Många som har en Tesla idag hade inte haft Tesla om de fick köpa den med privata skattade pengar eller om förmånsvärde på Teslan var räknat som man räknar på en avgasbil som kostar lika mycket som Tesla.vigge50 skrev:Och om du kryssar i CHadeMo så går tiden ner till 6:31.nek0 skrev:Alt du skrev stämmer ju men Legato kommer in i en diskussion och vänder upp och ner alt med prestanda snacket. Därför frågade jag om vilka prestanda är viktigare .Svenssons skrev:Piteå-Kiruna kör väl en Model S 100D på 4+4 timmar tur och retur. Lär inte vara några problem med det. Hur sannolikt är det att man inte behöver stanna någon tid på destination om man kört i 4 timmar?
Fördelarna med elbilar är ju så många fler än bara accelerationen. Elbilar är överlägsna när det kommer till krypkörning på vintern, start i backe och respons vid start från stillastående. Tomgångskörning max en minut gäller inte elbilar, du kan lämna bilen med värme/kyla på som du känner för.
Det finns många fler fördelar men har man bestämt sig att en bil måste ha en räckvidd på 1000 km eller kunna laddas med Superchargers på varje plats som man stannar på samtidigt som man ignorerar samtliga brister på avgasbilar så kanske elbil inte är något man tror man kommer kunna köra
Jag körde upp till Kiruna ocg det var inte många snabbladdare jämte E4 .Testade att räkna ut hur man tar sig till Kiruna från Piteå med en MS85 och det blev så här
Kollar vi sen på utbyggnaden av CCS(och för Sverige även CHadeMO) så ser vi att utbyggnaden går fort. Nu ser jag på uppladdning.nu inga på gång längst med E10 men det är nog knappast frågan om 10 år innan det finns längst med den vägen.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
Elbilar är snabbare för transport från A till B för de allra flesta i den dagliga körningen. Ignorerar man avgasbilars nackdelar så kanske tror man att motsatsen gäller.
Accelerationsrestandan är bara en egenskap bland många som elbilar glänser i.
Accelerationsrestandan är bara en egenskap bland många som elbilar glänser i.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Elbilsefterfrågan ökar
För de allra flesta är det inte prestandan Kiruna - Piteå som är viktig, däremot bryr sig fler om 0-100 km/h , därav avsaknaden av snabbladdare och förekomsten av snabba bilar. Jag skulle dock inte klaga för mycket på att behöva stanna 1-1.5 timmar på 50 mil i kallaste vintern när jag åker vissa speciella rutter.nek0 skrev:Jo jag vet men trollen kom in och pratade om prestandan här och nuoch jag frågade vilken prestanda vi pratar om. Snabbast till nästa trafikljus eller på en lång resa och vilken prestanda är viktigare. Så fort man skriver något där han upplever att Teslan är hotad vänder han på allting och hittar på saker som inte har med diskussionen att göra.Vi pratade om bilar och kostnader men han ska bevisa att en Model X är billigare och det är klart att den är om man bara hittar rätt bil att jämföra med. Som det är idag så måste man ha en Tesla för att kunna köra någorlunda fritt. Alla behöver inte så stora bilar och många som idag kör Tesla bilar inte hade så stora eller så dyra bilar innan. Många som har en Tesla idag hade inte haft Tesla om de fick köpa den med privata skattade pengar eller om förmånsvärde på Teslan var räknat som man räknar på en avgasbil som kostar lika mycket som Tesla.
Även utan Teslans bra förmånsvärde skulle de vara billigare än motsvarande bensinbil då den bilen skulle dra abnorma mängder bensin och ha hög skatt. Jämför man mot bilar i helt andra storleks och prestandaklasser så blir det rätt skevt då det mesta kan framstå som dyrt. En vanlig Volvo är dyr jämfört med en Dacia Sandero och Sanderon är dyr jämfört med en moppe.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
På allmän väg spelar 0-100km/h inte et skit för de flesta . De allra flesta som idag äger en Tesla kommer inte från prestanda bilar. Om man ska ta alla prestanda då har du ingen bil att jämföra Tesla med.Tittar man sedan på bilsport så visas det aldrig på tv 0-100km/h tävlingar det är nästan alltid en viss sträcka man kör. Vi diskuterade aldrig prestanda på bilar utan ekonomi från en vanlig bil till Tesla .Iden diskussionen såg det inte så ljust ut för Tesla och då kommer man in och trollar med prestanda och annat.OfarligTesla skrev:För de allra flesta är det inte prestandan Kiruna - Piteå som är viktig, däremot bryr sig fler om 0-100 km/h , därav avsaknaden av snabbladdare och förekomsten av snabba bilar. Jag skulle dock inte klaga för mycket på att behöva stanna 1-1.5 timmar på 50 mil i kallaste vintern när jag åker vissa speciella rutter.nek0 skrev:Jo jag vet men trollen kom in och pratade om prestandan här och nuoch jag frågade vilken prestanda vi pratar om. Snabbast till nästa trafikljus eller på en lång resa och vilken prestanda är viktigare. Så fort man skriver något där han upplever att Teslan är hotad vänder han på allting och hittar på saker som inte har med diskussionen att göra.Vi pratade om bilar och kostnader men han ska bevisa att en Model X är billigare och det är klart att den är om man bara hittar rätt bil att jämföra med. Som det är idag så måste man ha en Tesla för att kunna köra någorlunda fritt. Alla behöver inte så stora bilar och många som idag kör Tesla bilar inte hade så stora eller så dyra bilar innan. Många som har en Tesla idag hade inte haft Tesla om de fick köpa den med privata skattade pengar eller om förmånsvärde på Teslan var räknat som man räknar på en avgasbil som kostar lika mycket som Tesla.
Även utan Teslans bra förmånsvärde skulle de vara billigare än motsvarande bensinbil då den bilen skulle dra abnorma mängder bensin och ha hög skatt. Jämför man mot bilar i helt andra storleks och prestandaklasser så blir det rätt skevt då det mesta kan framstå som dyrt. En vanlig Volvo är dyr jämfört med en Dacia Sandero och Sanderon är dyr jämfört med en moppe.
Re: Elbilsefterfrågan ökar
I den dagliga körningen tror jag inte att din Tesla är snabbare än din Kia. (laglig daglig körning)Svenssons skrev:Elbilar är snabbare för transport från A till B för de allra flesta i den dagliga körningen. Ignorerar man avgasbilars nackdelar så kanske tror man att motsatsen gäller.
Accelerationsrestandan är bara en egenskap bland många som elbilar glänser i.