Jerker skrev:
Kul! Jag gjorde samma resa, fast till en Zoe, leasad! Efter den kommer nåt annat, kanske en 3:a?
Jag vill egentligen berätta att jag har spenderat en helkväll hos bekanta som kallat in mig som elbilskonsult. De överväger att köpa elbil och ville veta lite mer. Jag har pratat elbil i 4 timmar och vi har provåkt, tittat på laddstationer m.m. Det var så kul att få nytta av all den kunskap man har tillägnat sig efter 3 år här på TSC och som elbilsägare. Tänk om jag hade fått den genomköraren då jag började fundera över elbil!

Och kanske blir nästa en model Y för oss. då borde den ju funnits 2-3 år när det är dags...
Instämmer annars att man lätt blir lite "elbilskonsult" eller kanske snarare "ofrivillig entusiast."
Den första frågan jag får när jag berättar att vi köpt elbil är "hur långt går den" och sen "hur lång tid tar det att ladda".
Det är ju lite trist att det alltid ska vara en fråga om tid och räckvidd. Men 25-28 mils räckvidd som Leafen har går hem för de flesta. Dock alltid med lite snack om man ju ändå tar en paus på långfärder, oavsett bil.
Jag kan däremot tycka att man borde sälja in två saker ang elbilar så att det går upp ett ljus hos många:
- Ladda hemma
- Minst 95% av dina resor är inom bilens räckvidd
Det är ett annat tankesätt och jag tror det går många förbi när de avfärdar elbilar.