Långtidsparkering
Moderator: Redaktion
Långtidsparkering
Sökte på långtidsparkering men fick inga relevanta träffar. Hur gör ni när ni skall långtidsparkera, kopplar ni in laddningen och sänker max laddning till typ 70 %? Är det något annat man skall tänka på?
Re: Långtidsparkering
Om jag skulle ställt bilen riktigt länga, säg en månad eller mer, så hade jag frågat någon jag litar på att titta till bilen emellanåt.
Riktvärdet är väl att bilen kan tappa 1% per dygn har jag för mig.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det kan väl vara lönt att gå in i energy saving på skärmen och slå på det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nu ids jag inte kolla (för mätt, för varmt) men för inte det med sig att man tappar kontakten med appen?danni skrev:Det kan väl vara lönt att gå in i energy saving på skärmen och slå på det.
Har inte testat själv, men när den inte alltid är ansluten så ska man tydligen ändå kunna väcka den på nått sätt via appen. Däremot tog det längre tid innan man får kontakt.Lessmog skrev:Nu ids jag inte kolla (för mätt, för varmt) men för inte det med sig att man tappar kontakten med appen?danni skrev:Det kan väl vara lönt att gå in i energy saving på skärmen och slå på det.
Detta sa dom vid leverans till mig, men som sagt inte testat.
- emphili
- Teslaägare
Förra sommaren reste vi runt i USA i 2 månader och för att vara på den säkra sidan laddade vi den i princip full innan vi reste och satte laddningen vid ca 50%. Full laddning var min garanti ifall huvudsäkringen skulle gå av någon otursanledning. Självklart loggades vi in för att se att den mådde bra.FAJ skrev:Sökte på långtidsparkering men fick inga relevanta träffar. Hur gör ni när ni skall långtidsparkera, kopplar ni in laddningen och sänker max laddning till typ 70 %? Är det något annat man skall tänka på?
Med fullt menar du 80%? Är ju inte bra att låta batteriet stå helt fulladdat länge utan förbrukning.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har ju ingen Tesla själv så jag vet inte säkert, men såhär säger manualen:Lessmog skrev:Nu ids jag inte kolla (för mätt, för varmt) men för inte det med sig att man tappar kontakten med appen?danni skrev:Det kan väl vara lönt att gå in i energy saving på skärmen och slå på det.

Det låter ju som om fördelen med "always connected" helt enkelt är att det går snabbare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Tur att en av oss var lite hungrig ...danni skrev:Jag har ju ingen Tesla själv så jag vet inte säkert, men såhär säger manualen:Lessmog skrev:Nu ids jag inte kolla (för mätt, för varmt) men för inte det med sig att man tappar kontakten med appen?danni skrev:Det kan väl vara lönt att gå in i energy saving på skärmen och slå på det.
Det låter ju som om fördelen med "always connected" helt enkelt är att det går snabbare.

Hoppas kunna kolla upp detta själv redan på måndag. Hoppas kunna sova innan dess.

Riktvärdet på 1% vilken inställning har du då på "Saving Energy"?Zoidberg skrev:Om jag skulle ställt bilen riktigt länga, säg en månad eller mer, så hade jag frågat någon jag litar på att titta till bilen emellanåt.
Med andra ord, skall man ställa bilen kortare en 1 månad behöver man inte ladda den om man lämnar den med 70%.
Är det någon fördel att låta bilen stå med laddare mot ca 60% i en månad än att låta den sjunka ner till 30-40% från 70%?
- lator
- Teslaägare
Fördelen kan ju vara att ta sig hem från flygplatsen efter semestern...FAJ skrev:Riktvärdet på 1% vilken inställning har du då på "Saving Energy"?Zoidberg skrev:Om jag skulle ställt bilen riktigt länga, säg en månad eller mer, så hade jag frågat någon jag litar på att titta till bilen emellanåt.
Med andra ord, skall man ställa bilen kortare en 1 månad behöver man inte ladda den om man lämnar den med 70%.
Är det någon fördel att låta bilen stå med laddare mot ca 60% i en månad än att låta den sjunka ner till 30-40% från 70%?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

sådär ser det inte ut numeradanni skrev:Jag har ju ingen Tesla själv så jag vet inte säkert, men såhär säger manualen:Lessmog skrev:Nu ids jag inte kolla (för mätt, för varmt) men för inte det med sig att man tappar kontakten med appen?danni skrev:Det kan väl vara lönt att gå in i energy saving på skärmen och slå på det.
[img]setidigareinläggförbild[/img]
on/off och always connected
ms 76132 "Eleamore"
Generellt sett om man ska vara borta länga så är det ju alltid bäst att ha en laddare i. Står man på en flygplats eller offentlig parkering, så är det såklart svårt. Däremot om man ska vara borta 2-3 veckor och inte bor jättelångt ifrån flygplatsen, så är det billigare att ta Taxi, än att parkera.
Jag bor så nära så det räcker att jag ska vara borta 4 dagar eller mer så är det billigare med taxi.
Jag bor så nära så det räcker att jag ska vara borta 4 dagar eller mer så är det billigare med taxi.