Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Legato skrev:

Vill du slå vad? ;)

Det finns extremt mycket fler som behöver sälja än som behöver köpa. Fonderna som ska sälja tar väldigt gärna likviditeten redan idag istället för att vänta 1-2 månader eller ännu längre.

Enda som kan leda till signifikant högre kurs än 420 är som sagt realistiska förhoppningar om ett högre bud.
Här håller jag med dig. Jag ägde en hel del aktier i Tanganyika Oil (ironiskt nog) för ca 10 år sedan. De fick ett bud från kineserna under brinnande finanskris och kursen gick upp enormt mycket. Tror deras bud var typ 190:-/aktie eller liknande. Kursen rörde sig då mellan 150 och 180 nånting. Den går ju inte upp till budet helt eftersom det finns risk att budet inte accepteras av storägarna (kanske inte aktuellt i Teslas fall), att finansieringen av budet på nåt sätt misslyckas och det dras tillbaka. Sen finns det också såna som hellre säljer lite under budet och tjänar tid. Tar ju några månader i regel innan man har pengarna i handen. Många tror sig kunna tjäna mer på annat under tiden...
Skulle kineserna valt att direkt betala 190 för varje aktie så är det en annan fråga, då blir ju kursen 190 som lägst. Är kursen dock villkorad med utbetalning i framtiden, under förutsättning att uppköpet går igenom och så vidare så är det ju ett annat läge.

Nu är det inte heller ett uppköp som ligger för dörren. Alla som vill stanna kvar kan göra så men många kommer tvingas att sälja. Frågan är om det finns medel för att lösa ut dessa på $420 och hur snabbt dessa kan lösas ut för just $420.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:

Vill du slå vad? ;)

Det finns extremt mycket fler som behöver sälja än som behöver köpa. Fonderna som ska sälja tar väldigt gärna likviditeten redan idag istället för att vänta 1-2 månader eller ännu längre.

Enda som kan leda till signifikant högre kurs än 420 är som sagt realistiska förhoppningar om ett högre bud.
Här håller jag med dig. Jag ägde en hel del aktier i Tanganyika Oil (ironiskt nog) för ca 10 år sedan. De fick ett bud från kineserna under brinnande finanskris och kursen gick upp enormt mycket. Tror deras bud var typ 190:-/aktie eller liknande. Kursen rörde sig då mellan 150 och 180 nånting. Den går ju inte upp till budet helt eftersom det finns risk att budet inte accepteras av storägarna (kanske inte aktuellt i Teslas fall), att finansieringen av budet på nåt sätt misslyckas och det dras tillbaka. Sen finns det också såna som hellre säljer lite under budet och tjänar tid. Tar ju några månader i regel innan man har pengarna i handen. Många tror sig kunna tjäna mer på annat under tiden...
Skulle kineserna valt att direkt betala 190 för varje aktie så är det en annan fråga, då blir ju kursen 190 som lägst. Är kursen dock villkorad med utbetalning i framtiden, under förutsättning att uppköpet går igenom och så vidare så är det ju ett annat läge.

Nu är det inte heller ett uppköp som ligger för dörren. Alla som vill stanna kvar kan göra så men många kommer tvingas att sälja. Frågan är om det finns medel för att lösa ut dessa på $420 och hur snabbt dessa kan lösas ut för just $420.

Fast det betalas väl inte direkt nånsin? Då måste det göras direkt över börsen och då sticker ju kursen över $420 på nolltid eftersom alla inte vill sälja till $420. Tar ju tid att genomföra en sån här sak. Och det är väl visst en typ av uppköp?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

Vill du slå vad? ;)

Förutsättningen för att den ska gå över $420 är naturligtvis att beslutet fattas i närtid och att det finns medel att betala ut på $420 för de som vill/behöver det. Jag ser det inte som sannolikt att dessa $420 kommer att börja betalas ut i närtiden och därför mer sannolikt att $420 blir ett tak.

Hur tror du det kommer gå för aktiekursen om du inom en-två månader är garanterad $420 per aktie för ditt innehav? Kommer $420 bli ett tak då också och alla med korta positioner kommer kunna köpa aktier för $420 eller mindre?
Man betalar aldrig omedelbart. Om beslutet fattas så blir det först en lång acceptperiod och sedan en period innan ersättning betalas (då du dessutom är inlåst). 420 blir fortfarande taket (givet ej sannolikhet för ytterligare bud). Att få pengar i handen idag är alltid bättre än pengar i handen i framtiden. Ännu mer så för fonder som aktivt vill förvalta sitt kapital.

Jag har varit med i liknande processer 10-20 gånger tidigare samt observerat ytterligare ett antal.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Det största bekymret med att Tesla är noterat på börsen är väl att just detta företaget är utsatt för blankare i större utsträckning än andra. Detta gör att det finns incitament att prata ner Teslas börsvärde. Detta i sin tur göder en skepsis mot elbilar i allmänhet eftersom det florerar en massa skriverier både i gammelmedia och överallt annars som pratar skit om Tesla i synnerhet och elbilar i allmänhet, och detta missgynnar hela elbilsbranschen.

Jag tror att en hel del FUD om elbilar och Tesla skulle försvinna om de tog bort Tesla från börsen. Inte allt, men en hel del.
Äh, konspirationsteorier är bland det värsta jag vet... Folk blankar för att de tror att kursen kommer sjunka. Det tror de för att börsvärdet är enormt samtidigt som bolaget har svårt att göra vinst. Man blankar ju inte nåt för att man tycker illa om företaget. Investerare vill ju tjäna pengar. Inte förlora.

Det Tesla kan göra för att minska skepsisen är ju att visa att det går att göra pengar på elbilar. Då löser sig allt.
De blankar för att tjäna pengar och har du miljarder att tjäna på en fallande kurs så är det uppenbarligen ganska lockande att lägga några 100k på att överdriva negativa nyheter osv, osv. Du har en väldigt naiv syn på aktiemarknaden.
Finns ju fler som har intresse av att aktien går upp och då, enligt dig, blir lockade att lägga pengar på överdrivet positiva nyheter... Finns ju en balans där. Tror inte Tesla är särskilt utsatta för att de tillverkar elbilar. Det är kombinationen och "bubbelfaktorn" som lockar blankare. Misslyckas Tesla så är fallhöjden enorm. Nu ser det ändå ut som att de får ordning på Model 3 men risken i aktien är fortfarande skyhög. Kommer Tesla klara av att bygga ut SuC-nätverket, verkstäderna, butikerna i tillräcklig takt? Hur kommer Model 3 att hålla? Blir det mycket garantiärenden? Kommer folk som inte är entusiaster att bli nöjda?
Nej. En indexfond agerar tex inte överhuvudtaget, de köper och säljer aktierna exakt enligt dess vikt i index. Ärligt talat förvånad att du helt missat vad som hänt i media gällande Tesla det senaste året. Det har varit en lång rad uppenbara felaktigheter som publicerats med ett väldigt tydligt syfte...

Det bästa för en blankare är givetvis att bolaget går i konkurs, då får man maximal avkastning. Att då blanka aktier i bolag med stort kapitalbehov är smart om man dessutom tror sig kunna påverka bolagets tillgång till kapital...

Det finns en väldigt bra tråd på ämnet på TMC som någon la upp här för några månader sedan, har tyvärr inte kvar länken, men en central del är som sagt att man ej behöver flagga korta innehav, därmed blir det extremt mycket lättare att påverka kursen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

"shortare" "shorts" "shorta" ???

Men, skärpning! Vi har ett svenskt ord och det är blankare. "Att blanka en aktie"
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Beroende på hur man värderar risken, så finns ju chansen att tjäna pengar, om man kan köpa för under $420 och sedan sälja om affären går igenom.

Nu är ju också sista chansen att på ett enkelt sätt köpa in sig i bolaget. Borde ju finnas några stycken som inte kommet till skott med att köpa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har varit med om liknande när mitt företag köptes ut från börsen. Där kom ett bud på först 90% av företaget, kursen gick direkt upp till den nivån. Sedan ökade kursen något för att det var några som trodde sig kunna få mer betalt vid senare bud. Och mycket riktigt så höjdes budet också något och andelen sänktes alltså inte ett utköp från börsen. Det budet gick igenom och pengarna betalades ut någon vecka senare, inget konstigt alls.
De som inte ville sälja fick så klart inga pengar och aktiehandeln på börsen var låg, men kursen stabil på lite över budet. Det inleddes nu lite trixande och fixande för att lura bort de där sista procenten, bland annat en stor nyemission, men inget de gick på. När tiden passerat för att köparna skulle slippa kompensera tidigare ägare höjdes budet och företaget avnoterades. De som nu är envisa och ligger kvar tvingas sälja men de får nog vänta ett litet tag på sina pengar.

Men detta är den Svenska processen har ingen aning om hur USA fungerar men birde ju även där finnas skydd för småägare.

Om ett bud på $420 så skulle jag säga att det blir ett golv, jag kommer inte sälja under det i alla fall eftersom jag är garanterad det beloppet.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
Bate
Teslaägare

Inlägg av Bate »

rockard skrev:
Bate skrev:
Joel skrev:
Någon som vet om det finns några hinder för oss som bor i Sverige att fortsätta vara delägare om det blir privat? Och hur funkar det rent praktiskt?
Funderade också på det, jag vill verkligen fortsätta äga mina tesla aktier. Har skrivit och frågat min mäklare, Avanza. Får se om de kan svara på frågan.
Rapportera gärna här sen! Funderar på att sälja mina mini futures och köpa aktier istället, om man får ha kvar dem efteråt.
Fick svar från Avanza nu, de skriver att innan de kommer mer konkret information om att ett uppköp verkligen kommer att ske så väljer de att inte spekulera i vad uppköpet skulle innebära för en svensk aktieägare. De tillägger dock att Tesla är en populär aktie hos dom, så man kan räkna med att de kommer gå ut med mer information till berörda kunder om uppköpet blir mer konkret.

Är det någon som har erfarenhet av att som svensk handla på en amerikansk nätmäklare? Tex Interactive Brokers? Skulle det kunna vara ett sätt att fortsätta äga aktier, om det inte skulle gå att göra via en svensk mäklare? Eller är det för krångligt med skatter, avtal och juridik etc? Jag tror verkligen på aktien på lång sikt och har inga problem att fortsätta äga den i över 10 år, utan att ha tillgång till någon likvid handel. Känns som att jag missar århundradets disruption om jag inte kan fortsätta äga aktier i Tesla på något sätt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Tack så mycket! Vi får hjälpas åt att reda ut detta när tiden kommer för det.

Fram tills dess kör vi ända in i kaklet! 8-) Grillförbud eller ej!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hade en bekant som vid en bouppteckning ”ärvt” amerikanska aktier. Gissar att det var via depå i vanlig bank eller så. Det var även ägande i svenska egna AB-bolag inblandade. Så de hade redan hjälp med inarbetade kanaler för redovisning, skatt, juridik till sina olika bolag osv.

Hon hade, trots god hjälp, ägnat månader åt att reda ut alla papper kring försäljning, vinstbeskattning osv (alltså inte själva tid på ägarbytet pga dödsfall)

Hon sa att ”Aldrig mer Amerikanska aktier”. Dessutom var det tydligen Amerikanska aktier för ”småpengar” (<100000kr) i sammanhanget med att hon fick ärva flera aktiva svenska AB med anställda osv.

Vet inget mer om det än att hon trots olika jurister och hjälp fått så mycket strul.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Leo skrev:
Hade en bekant som vid en bouppteckning ”ärvt” amerikanska aktier. Gissar att det var via depå i vanlig bank eller så. Det var även ägande i svenska egna AB-bolag inblandade. Så de hade redan hjälp med inarbetade kanaler för redovisning, skatt, juridik till sina olika bolag osv.

Hon hade, trots god hjälp, ägnat månader åt att reda ut alla papper kring försäljning, vinstbeskattning osv (alltså inte själva tid på ägarbytet pga dödsfall)

Hon sa att ”Aldrig mer Amerikanska aktier”. Dessutom var det tydligen Amerikanska aktier för ”småpengar” (<100000kr) i sammanhanget med att hon fick ärva flera aktiva svenska AB med anställda osv.

Vet inget mer om det än att hon trots olika jurister och hjälp fått så mycket strul.
Utan att alls veta skulle jag också gissa att det är sjukt meckigt.

Jag minns hur j-kla svårt det var att öppna bankkonto i USA utan att vara amerikansk medborgare. Då var jag ändå bosatt där... Att öppna aktiedepå på distans låter som en mardröm av byråkrati.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Aktien är ner till 370 i förhandeln.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
ochso

Inlägg av ochso »

Legato skrev:
12 % under den förväntade budnivån alltså. Känns ändå rimligt med tanke på Elons okonventionella sätt att kommunicera osv. Dessutom kvarstår ju en hel del frågetecken kring dealen, så detta känns väl som en rimlig nivå tills vi vet mer.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
Legato skrev:
12 % under den förväntade budnivån alltså. Känns ändå rimligt med tanke på Elons okonventionella sätt att kommunicera osv. Dessutom kvarstår ju en hel del frågetecken kring dealen, så detta känns väl som en rimlig nivå tills vi vet mer.
Absolut. Nu 375. Jag hade nog gissat en mindre uppgång till 385-390 (pga att slh ökat något för affär när inget kommit ut i form av reserveringar från EM osv) men ändå helt i linje med vad jag förväntade mig och skrev ovan.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
ochso

Inlägg av ochso »

Legato skrev:

Absolut. Nu 375. Jag hade nog gissat en mindre uppgång till 385-390 (pga att slh ökat något för affär när inget kommit ut i form av reserveringar från EM osv) men ändå helt i linje med vad jag förväntade mig och skrev ovan.
Ja, frågan är vad som händer i aktien om allt visar sig vara sant och detta dessutom börjar gå upp för folk (och blankare). Än så länge är min uppfattning att blankarna står fast vid sin position och kallar allt detta för bedrägeri och ser detta som ytterligare en signal om att de är rätt ute i sin blankning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

ochso skrev:
Legato skrev:

Ja, frågan är vad som händer i aktien om allt visar sig vara sant och detta dessutom börjar gå upp för folk (och blankare). Än så länge är min uppfattning att blankarna står fast vid sin position och kallar allt detta för bedrägeri och ser detta som ytterligare en signal om att de är rätt ute i sin blankning.
Min övertygelse är att kursen då hamnar i intervallet 400-420 under förutsättning att det ej förekommer rykten om andra intressenter vilket verkar extremt osannolikt med tanke på storleken på affären. Om det återstår frågetecken kring finansieringen något lägre kurs såklart.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
ochso

Inlägg av ochso »

Legato skrev:
Min övertygelse är att kursen då hamnar i intervallet 400-420 under förutsättning att det ej förekommer rykten om andra intressenter vilket verkar extremt osannolikt med tanke på storleken på affären. Om det återstår frågetecken kring finansieringen något lägre kurs såklart.
Jag delar denna bedömning. Frågan är om det finns någon risk för blockering av affären, likt Axis på svenska börsen. Sedan budet på 340 kr kom har Axis handlats för allt mellan 314 och 400 kr, och då är ju ändå Sony en trovärdig köpare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:
Legato skrev:
Jag delar denna bedömning. Frågan är om det finns någon risk för blockering av affären, likt Axis på svenska börsen. Sedan budet på 340 kr kom har Axis handlats för allt mellan 314 och 400 kr, och då är ju ändå Sony en trovärdig köpare.
Detta handlar ju inte om ett uppköp. Det är upp till aktieägarna om de vill avnotera aktien. Det lär dock inte vara en snabb process och aktieägarna måste säga sitt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ochso

Inlägg av ochso »

Svenssons skrev:
Detta handlar ju inte om ett uppköp. Det är upp till aktieägarna om de vill avnotera aktien. Det lär dock inte vara en snabb process och aktieägarna måste säga sitt.
Sorry, stämmer som du säger. Men frågan är om dealen kan blockeras. Om så är fallet lär vi ju få se en riktigt sättning i kursen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:
Svenssons skrev:
Sorry, stämmer som du säger. Men frågan är om dealen kan blockeras. Om så är fallet lär vi ju få se en riktigt sättning i kursen.
Japp, finns det en stor andel av aktieägare som motsätter sig detta så kommer det nog komma en sättning på kursen pch då kan den gå ner till mindre än $280 och alla blankare kommer vara överlyckliga samtidigt som aktieägarna som motsatte sig det kommer ha förlorat många miljarder dollar. Skulle dock tro att det krävs minst 50% av aktieägarna.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jag tror man kan utgå ifrån att Musk säkrat stöd från ägarna till en majoritet av rösterna/aktierna.

För min del är det en mycket större osäkerhet om han verkligen definitivt säkrat finansiering. Det är trots allt världshistoriens största avlistning vi pratar om...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Jag tror man kan utgå ifrån att Musk säkrat stöd från ägarna till en majoritet av rösterna/aktierna.

För min del är det en mycket större osäkerhet om han verkligen definitivt säkrat finansiering. Det är trots allt världshistoriens största avlistning vi pratar om...
Tror också han har säkrat minst 50% av rösterna och har garanterat finansiering men tror inte han har i närheten löst finansiering för de som han inte vet är med eller ej.

Kanske utgår man från att en stor andel av ägarna vill vara kvar som ägare. Många kan dock inte fortsätta vara ägare i ett avnoterat bolag.

Kanske räknar han med att folk kommer satsa pengarna från försäjningen av TSLA till en fond som ska vara knuten till Tesla och som i sin tur sedan blir ägare i Tesla.

Finansieringen kommer hur som helst vara osäker eftersom man med största sannolikhet inte har en pott på upp till $36 miljarder...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Och vad vill dessa investerare göra med Tesla?
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Inlägg av Lucidor »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Finansieringen kommer hur som helst vara osäker eftersom man med största sannolikhet inte har en pott på upp till $36 miljarder...
Tja, han är bl.a. tjenis med Larry Page som personligen är god för $40 miljarder. Visserligen tror jag inte att Larry skulle riskera hela sin förmögenhet på Tesla men Elon har nog ett kapitalstarkt nätverk som kommer hjälpa honom. Tror inte han skulle gå ut med detta om han inte säkrat finansieringen. Det här är något han planerat för i flera år.
Skriv svar