Tycker detta är väldigt fult gjort även om vi också kör en leaf som har låg månadskostnad och troligen också har detta upplägg.Limbster skrev:248 tusen svenska motsvarar cirka 230 tusen norska, känns ju som en lätt grej att sälja en 1 år gammal Leaf i Norge för det priset. Inte första gången Nissan använt svenska skattepengar till att subventionera Norges elbilar. Med val i år är det bara att hoppas på att det inte kommer upp i debatten för då ryker nog hela bonus sidan av bonus/malus.Leo skrev:Det är säkert Nissan centralt som ”sponsrar” kalkylen så den går ihop. Antagligen ihop med att bilarna ska exporteras till Norge efteråt. Då lyfter de bort den svenska momsen från 310”. Så det blir 248” vilket nog är relativt billigt som begagnade i Norge för den 1åriga bilen. (Tack var ”Sveriges” stöttning med 60000kr)
Tack vare olika ”subventionssätt” kan man alltså tillgodogöra sig båda ländernas subventioner tillsammans vilket kan ge en riktigt bra kalkyl, sponsrat av oss svenska skattebetalare kan man ju säga...
Men oavsett den diskussionen HUR de får ihop kalkylen så låter det väldigt förmånligt för kunden!
Borde inte svenska staten kunna lägga en slags export skatt på begagnade elbilar som gör att detta inte är lönsamt? Ja utsläppen är globala men jag tycker inte vi svenska skattebetalare ska stå för detta ändå, Norge har ju ett fördelaktigt system själva redan.