Nu pratar jag alltså inte om sjukdomen, därav bindestrecket På väg tillbaks till bilarna efter en utflykt med en annan familj observerar jag att det är ganska varmt i bilen. Vännerna kör en Passat och blev mäkta imponerade när jag kunde starta AC och få ner temperaturen till 22 grader på några få minuter innetemperatur var faktiskt på 51 när jag tryckte igång, men hann gå ner till 48 innan jag tog en screen shot.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag utnyttjar funktionen på min passat gte väldigt mycket. Men jag kan inte se kupétemperaturen i appen, och tar det för lång tid för familjen att bli klar hinner ju bilen bli varm igen.
Skulle dock tro att jag behöver 20 minuter för att det ska bli svalt i bilen.
Otroligt användbar funktion på sommaren.
Sånt är fantastiskt bra! På Zoe har man ju förvärmning på vintern men inte förkylning på sommaren. Bara ett exempel i högen på hur gammelbilstillverkaren inte har tänkt hela vägen. Enda sättet, och det fungerar ju i vissa lägen, är att "slå på motorn" och sätta på maxkylning så har man strax svalt i kupén (fast då måste man ju vara på plats vid bilen). Nu vet jag inte hur det är generellt i jämförelse mellan elbilars och fossilbilars AC, men hustruns Kia Rio blir inte kall lika fort som min blir. Det tar mycket längre tid i Kian innan det börjar blåsa riktig kyla in i kupén.
Sånt är fantastiskt bra! På Zoe har man ju förvärmning på vintern men inte förkylning på sommaren. Bara ett exempel i högen på hur gammelbilstillverkaren inte har tänkt hela vägen. Enda sättet, och det fungerar ju i vissa lägen, är att "slå på motorn" och sätta på maxkylning så har man strax svalt i kupén (fast då måste man ju vara på plats vid bilen). Nu vet jag inte hur det är generellt i jämförelse mellan elbilars och fossilbilars AC, men hustruns Kia Rio blir inte kall lika fort som min blir. Det tar mycket längre tid i Kian innan det börjar blåsa riktig kyla in i kupén.
Öppna Renault appen innan det är dags att åka. Under AC, välj "Sätt på", et voila - för-kyld bil. Du kan även sätta timer där om du skulle vilja.
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19 Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Jag utnyttjar funktionen på min passat gte väldigt mycket. Men jag kan inte se kupétemperaturen i appen, och tar det för lång tid för familjen att bli klar hinner ju bilen bli varm igen.
Skulle dock tro att jag behöver 20 minuter för att det ska bli svalt i bilen.
Otroligt användbar funktion på sommaren.
innetemperatur var faktiskt på 51 när jag tryckte igång, men hann gå ner till 48 innan jag tog en screen shot.
Använder du inte Cabin Overheat Protection?
Då går inte temperaturen över 40˚.
Vad är egentligen meningen med att hålla bilen kall om ingen är i den? Känns lite som man eldar för kråkorna. På vintern kan jag förstå att man kanske inte vill att bilen skall frysa om man bara stannar till någon timme men på sommaren?
Sånt är fantastiskt bra! På Zoe har man ju förvärmning på vintern men inte förkylning på sommaren. Bara ett exempel i högen på hur gammelbilstillverkaren inte har tänkt hela vägen. Enda sättet, och det fungerar ju i vissa lägen, är att "slå på motorn" och sätta på maxkylning så har man strax svalt i kupén (fast då måste man ju vara på plats vid bilen). Nu vet jag inte hur det är generellt i jämförelse mellan elbilars och fossilbilars AC, men hustruns Kia Rio blir inte kall lika fort som min blir. Det tar mycket längre tid i Kian innan det börjar blåsa riktig kyla in i kupén.
Öppna Renault appen innan det är dags att åka. Under AC, välj "Sätt på", et voila - för-kyld bil. Du kan även sätta timer där om du skulle vilja.
OK, det stämmer att jag sett det där nån gång, men bilen kommunicerar endast via SMS var 20:e minut och det är väldigt sällan man vet tillräckligt i förväg exakt när man ska ge sig av för att kunna vare sig sätta timer eller sätta igång via appen. Jag lade väl bara det åt sidan eftersom det var så bristfälligt. Jag använde ju förvärmningen via timer i början men lade av med det eftersom jag aldrig åker på en exakt tid utan övergick istället till att sätta på förvärmningen med nyckelkortet när avfärd började närma sig.
Och dessutom är det så att sedan jag fick min bil ersatt med en fungerande i december så har jag aldrig fått igång min nättjänst igen. Jag tröttnade på att tjata för att få hjälp med det och tänker inte bry mig. Renault hoppas jag slippa äga igen efter att leasingen på den här går ut i januari.
Med senaste uppdateringen som jag har så går inte larmet att stänga av. Inatt triggades larmet av något, flugor ?
MAO
har jag inte cabin overheat heller.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Med senaste uppdateringen som jag har så går inte larmet att stänga av. Inatt triggades larmet av något, flugor ?
MAO
har jag inte cabin overheat heller.
Det går att stänga av men slås på automatiskt varje gångs du börjar köra. Du måste alltså komma ihåg att stänga av den igen. Detta är löst i 2018.26.2 som jag har men det finns nyare versioner också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sånt är fantastiskt bra! På Zoe har man ju förvärmning på vintern men inte förkylning på sommaren. Bara ett exempel i högen på hur gammelbilstillverkaren inte har tänkt hela vägen. Enda sättet, och det fungerar ju i vissa lägen, är att "slå på motorn" och sätta på maxkylning så har man strax svalt i kupén (fast då måste man ju vara på plats vid bilen). Nu vet jag inte hur det är generellt i jämförelse mellan elbilars och fossilbilars AC, men hustruns Kia Rio blir inte kall lika fort som min blir. Det tar mycket längre tid i Kian innan det börjar blåsa riktig kyla in i kupén.
Typ som med Outlander. Men kan sätta på kylan men bara om man når bilen via Wifi eller schemalägger. Då går den med max effekt utan reglering imax 30 min. Brukade komma fram till en iskall bil med halva batteriet förbrukat...
Efter att vi handlat idag så blev vi badsugna i hettan (ca 30 grader här). Vi kom på att om vi körde kylan på max så borde kylvarorna klara sig en timme. La dom bak i mitten på golvet och riktade de bakre utblåsen nedåt. Blev riktigt kallt!
Hade inte fungerar i en ICE...
Jag gjorde precis ett enkelt test.
5 minuter tog det att gå från 40 till 22 med inställning på 20,5. Då tickade SOC ner med 1% (85kWh). Då är ju förstås bara luften kyld inte inredningen. Efter en timma på 20,5 så hade SOC tickat ner ytterligare 2%. Testat mellan 17.30 och 18.30. Bilen står i kvällssolen.
Mycket bra funktion i Teslan som även vår i3 har, både att starta kyla via app samt i bilen ange att tempen ska hållas tills man är tillbaka (dock håller den dock tempen max 30 minuter i i3:an innan den stänger av).
Efter att vi handlat idag så blev vi badsugna i hettan (ca 30 grader här). Vi kom på att om vi körde kylan på max så borde kylvarorna klara sig en timme. La dom bak i mitten på golvet och riktade de bakre utblåsen nedåt. Blev riktigt kallt!
Hade inte fungerar i en ICE...
Använt funktionen så ett antal gånger under somrarna, dvs om man handlat men behöver/vill stanna på vägen hem så ställer man grejerna där det blåser och kör på. Fungerar riktigt bra.
Ett tips är förövrigt att alltid ha en kylväska i bilen, hjälper mycket också, speciellt under de varmaste/fuktigaste veckorna!
Kombon är oslagbar
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Som hundägare är funktionen att kunna hålla i gång kylan och övervaka den i appen helt fantastisk!
Har en i3a med som jag gjort så med sedan vi fick den för tre år sedan men första generationen i3 går bara hålla i gång en kortare stund.
Är inte hundägare, men hundvakt/hundlånare ganska ofta!
Denna funktion är GRYM till detta de tillfällen man behöver lämna bilen!
Hunden har det bättre i bilen än jag utanför
Önskar man kunde få ett utblås bak i bagaget bara
Glöm inte sätta en lapp i rutan att "ACn är igång, hunden mår bra", så igen slår sönder rutan i tron att hunden mår dåligt...
(Jag har en inplastad färdig lapp jag sätter upp...)
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.