Kylanläggning
Moderator: Redaktion
Kylanläggning
Jag måste säga att jag är väldigt nöjd att man kan kyla ner bilen innan en stund innan man ska köra iväg. Det är nog min favoritfunktion sånna här dagar.
Svart bil med ganska tunnt tak så den är en bra bit över 30 grader efter 10 min. Lämnar man den längre blir det lätt 40 eller mer.
Häromdagen satte jag igång kylan 10 min innan jag skulle köra ifrån en kund och fick såklart en massa korkade kommentarer att jag inte skulle ha energi för att ta mig hem och så vidare.
Fick för mig att testa idag att låta den vara igång. Bilen stod i solen och var uppe i ca 30 grader efter 10 min. Satte ingång kylan och höll den sen igång i ca 3.5 timmar. Detta tog lite drygt 5 % av batteriet. Kylans påverkan är alltså nästan försumbar när man gör långkörningar på sommaren.
Saknar möjlighet att tvinga den att vara igång i mer än 1 timme, så att man slipper ha koll på den. Det hade varit bra om man exempelvis har nått som är värmekänsligt i bilen. Skulle åxå vilja ha möjlighet att trycka igång kylan på skärmen när man lämnar bilen. Ska jag göra ett kort stopp på 5 min, så kan kylan lika bra vara igång hela tiden. Kan såklart ta fram appen och fixa, men ett moment mindre hade inte varit fel.
Svart bil med ganska tunnt tak så den är en bra bit över 30 grader efter 10 min. Lämnar man den längre blir det lätt 40 eller mer.
Häromdagen satte jag igång kylan 10 min innan jag skulle köra ifrån en kund och fick såklart en massa korkade kommentarer att jag inte skulle ha energi för att ta mig hem och så vidare.
Fick för mig att testa idag att låta den vara igång. Bilen stod i solen och var uppe i ca 30 grader efter 10 min. Satte ingång kylan och höll den sen igång i ca 3.5 timmar. Detta tog lite drygt 5 % av batteriet. Kylans påverkan är alltså nästan försumbar när man gör långkörningar på sommaren.
Saknar möjlighet att tvinga den att vara igång i mer än 1 timme, så att man slipper ha koll på den. Det hade varit bra om man exempelvis har nått som är värmekänsligt i bilen. Skulle åxå vilja ha möjlighet att trycka igång kylan på skärmen när man lämnar bilen. Ska jag göra ett kort stopp på 5 min, så kan kylan lika bra vara igång hela tiden. Kan såklart ta fram appen och fixa, men ett moment mindre hade inte varit fel.
- lator
- Teslaägare
Re: Kylanläggning
5% av batteriet motsvarar ca 4,2 kWh. Ca en femtedel av andra populära elbilars batterikapacitet...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Ja men detta var ju under ganska lång tid.lator skrev:5% av batteriet motsvarar ca 4,2 kWh. Ca en femtedel av andra populära elbilars batterikapacitet...![]()
I förhållande till räckvidden så tar alltså kylan ganska liten del av energin.
Edit:
Kan man sätta igång klimatanläggningen på andra Elbilar också via nån app eller timer?
Leaf mfl?
Håller med att funktionen är fantastisk @Martinen! Kollade till bilen i appen 20 min innan vi skulle åka från stranden idag. Den var uppe i 38,5. Ganska najs att kunna sätta igång kylan och sätta frugan, ungarna och sig själv i en sval bil.
Fast jag får erkänna att jag var lite orolig för hur mycket energi det skulle ta från batteriet.
Har inte haft bilen så länge så jag har några nojor att komma över.
Fast jag får erkänna att jag var lite orolig för hur mycket energi det skulle ta från batteriet.
Har inte haft bilen så länge så jag har några nojor att komma över.

http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Ja visst är det bra! Jag har ju fått användning för det varje dag (3) sen jag hämtade den. Det känns dock som den drar på mer kyla när jag väl sätter mig i den. Eller om man så vill att den kör på halvfart vid förkylan.Martinen skrev:Jag måste säga att jag är väldigt nöjd att man kan kyla ner bilen innan en stund innan man ska köra iväg. Det är nog min favoritfunktion sånna här dagar.
3,5 timmar det hade i min förra bil varit 2,8l Diesel med AC på halvfart c:a 40:-
5% Det ser ut som detta räknas dessa av 71kWh enligt sondells senaste tester =3,6kWh runt 4:-
Det blir ju lite bra i en elbil att bara det man behöver körs utan att den behöver veva runt en massa järnskrot.
Edit
Såg ganska dumt ut med penga-jämförelsen när jag läste igenom igen. Hade ju inte kunnat / velat lämna ICEn igång ändå. Men jag förlorar mig lite för lätt i kalkylark. Hursomhelst så kan man väl tänka miljö istället för pengar om man vill.
4,2 som nån redan hade skrivet eller 3,6 är bra vilket som.
Slut edit.
Det är väl lite säkerhet att det finns en tidsgräns så man inte glömmer den på en helg. Men 3 timmar hade ju varit lugnt.
Senast redigerad av Bjorn, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jag tänker mig att när man sätter på den så skulle man kunna välja tid mellan 1-4 timmar, så är det aldrig risk attt den glöms igång.
- lator
- Teslaägare
Jag ville mest betona fördelen med att likt Tesla ha ett batteri som räcker till lite mer än att åka till ICA eller liknande. Ok, givetvis en överdrift men tänk vad skönt det ska bli den dag vi kan byta ut Leaf mot en Model S eller kanske det blir en Model 3...Martinen skrev:Ja men detta var ju under ganska lång tid.lator skrev:5% av batteriet motsvarar ca 4,2 kWh. Ca en femtedel av andra populära elbilars batterikapacitet...![]()
I förhållande till räckvidden så tar alltså kylan ganska liten del av energin.
Edit:
Kan man sätta igång klimatanläggningen på andra Elbilar också via nån app eller timer?
Leaf mfl?
Angående klimatanläggningen på Leaf så funkar det ju att värma den så jag antar att det går bra att kyla den också. Har dock inte provat ännu trots att det var 29 grader här i Torsdags. Det finns en tråd om AC i Leaf på elbilsforumet. Alla är inte helt nöjda med funktionen verkar det som...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

På bmw i3an finns en funktion att ställa in när man skall åka iväg. När man kommer till bilen har den önskvärd temp. Den har också parkeringsklimatisering som man enkelt slår igång via panel eller snabbknapp. På i3an funkar detta ypperligt och det är bara pinsamt att funktionen saknas på Teslan. Även om man kan slå igång värme/kyla på Teslan manuellt via app så är det långt ifrån börvärdet när man sätter sig i bilen. Kan också konstatera att när man kör utomlands och inte har roaming påslaget så blir det osmidigt att inte kunna slå på klimatiseringen i bilen.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Om man har en IPhone och skaffar en app som heter Remote S (som jag tycker är klart bättre än Teslas app), så finns det ett läge som heter Camping mode, vilket gör att klimatanläggningen aldrig stängs av.Martinen skrev:Jag tänker mig att när man sätter på den så skulle man kunna välja tid mellan 1-4 timmar, så är det aldrig risk attt den glöms igång.
Ja på eGolf går det bra att kyla/värma genom att sätta tid när man ska åka iväg.
Går även lätt att starta via Appen till bilen.
// Mats
// Mats
Leaf mfl?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
jonas skrev:På bmw i3an finns en funktion att ställa in när man skall åka iväg. När man kommer till bilen har den önskvärd temp. Den har också parkeringsklimatisering som man enkelt slår igång via panel eller snabbknapp. På i3an funkar detta ypperligt och det är bara pinsamt att funktionen saknas på Teslan. Även om man kan slå igång värme/kyla på Teslan manuellt via app så är det långt ifrån börvärdet när man sätter sig i bilen. Kan också konstatera att när man kör utomlands och inte har roaming påslaget så blir det osmidigt att inte kunna slå på klimatiseringen i bilen.
Bara att önska från Tesla. De har ju varit lyhörda i några liknande fall tidigare, som tex. linjer i backkamerabilden. Bara tillräckligt många önskar och inte har för spretiga önskemål.Mats skrev:Ja på eGolf går det bra att kyla/värma genom att sätta tid när man ska åka iväg.
// Mats
- Ställbar tid i skärm och App när man vill ha den konditionerad.
- Möjlighet att köra kontinuerligt, eller i ställbar ganska lång tid i skärm och App.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Finns det ett ställe man kan skicka dylika önskemål som 'rätt' personer läser?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Enligt DS så ska man använda formuläret på hemsidan. Och välja feedback från användare (eller nått sånt) så hamnar det rätt.jonas skrev:Finns det ett ställe man kan skicka dylika önskemål som 'rätt' personer läser?
- kanylbullen
- Teslaägare
Fast numera har man ju alltid roaming påslaget i Europa väl? Det är ju jättebilligt jämfört med vad det varit. Jag använder en funktion i Android som heter begränsa bakgrundsdata då drar inte förbrukningen iväg dessutom. Det är bara appen som är i fokus som får komma åt nätet. Perfekt för waze m.m. när man kör där nere.jonas skrev:På bmw i3an finns en funktion att ställa in när man skall åka iväg. När man kommer till bilen har den önskvärd temp. Den har också parkeringsklimatisering som man enkelt slår igång via panel eller snabbknapp. På i3an funkar detta ypperligt och det är bara pinsamt att funktionen saknas på Teslan. Även om man kan slå igång värme/kyla på Teslan manuellt via app så är det långt ifrån börvärdet när man sätter sig i bilen. Kan också konstatera att när man kör utomlands och inte har roaming påslaget så blir det osmidigt att inte kunna slå på klimatiseringen i bilen.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Man skulle även kunna strunta i att starta klimatanläggning och bada lite bastu istället.