Jämför Renault Zoe med Tesla mod. S

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Jämför Renault Zoe med Tesla mod. S

Inlägg av Simon »

Nästa vecka kommer jag hälsa på hos en arbetskompis som tillsammans med sin man funderar på att skaffa en Zoe. Arbetskompisen har hintat om att maken nog vill provköra min Tesla. Min modell S är en 85:a utan bokstäver.
Hur kan man beskriva en Zoe med en Tesla modell S som referenspunkt? Vilka är likheterna och skillnaderna? Jag skulle kunna gissa, men i praktiken är modell S den enda elbil jag har kört.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Jämför Renault Zoe med Tesla mod. S

Inlägg av Leo »

Tror en provkörning av båda bilarna ger ganska tydliga UPPLEVDA skillnader hur de är att köra.

Beskrivning och förevisning av telefonapp, uppdateringar via ”luften” (OTA) och Supercharging behövs nog för att FÖRSTÅ skillnaderna.

Sen kanske en KALKYL där man även får ta med vilket behov respektive bil löser osv.

Men båda är elbilar och har därmed flera gemensamma saker. Alltid laddad på morgonen, pigga att köra osv.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bägge bilarna har samma förbrukning(!!) En likhet där alltså.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Jag tror inte att någon i den familjen kört någon elbil. Vad jag är ute efter är om det går att berätta ungefär hur en Zoe är att köra, för någon som bara har kört en Tesla.
Kalkyler och teknik och sånt får de fixa själva. :)

Mitt syfte är inte att få dem att skaffa en Tesla i stället, utan att ge dem mer förförståelse för hur det är att köra en elbil i allmänhet och en Zoe i synnerhet. Men jag kan ju bara visa hur en Tesla är, resten måste kommuniceras muntligen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zoe är en småbil, har inte alls den effekten på motorn som en Tesla har men är ändå piggare än de flesta fossiler. Man sitter högre än i Tesla, inredningen är plastig, skärmen är 7 tum, ryggstödet bak går att fälla men är inte delbart. Om man har en modell som är över Life så har man backkamera (som endast aktiveras när backen ligger i). Den har en traditionell växelspak, som för automatväxlade fossiler. Regenereringen är inte lika stark som på en Tesla och går inte att koppla ur.

Den är pigg och lättstyrd, reagerar bra vid omkörningar om det inte går för fort. På landsväg, när man vill köra om en väglus som håller 70-80, så går det utmärkt om luckorna i mötena är små. Strålkastarna är inte så bra och man märker knappt nån skillnad på halv- och helljus. Jag bytte till Nightvision och det gjorde en hel del.

Renault presenterar snart nästa årsmodell som blir den första stora uppdateringen av Zoe sen 2012. Den får CCS-laddning, delbart bakre ryggstöd, blir lite längre och karossen mer strömlinjeformad och får förhoppningsvis lite bättre luftmotståndsvärde.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det man kan jämföra är väl känslan att glida iväg helt ljudlöst. Förutsatt att man hat stängt av wao-wao-wao-ljudet i Zoen. Annars låter den som ett ufo som har tankat fel bränsle, typ.
För övrigt är det som att jämföra en Renault Clio med en Ford Mondeo eller så, bara för att se hur det känns att köra en bensinbil. Två helt olika bilar med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar