Garanti på Teslas demobilar
Moderator: Redaktion
- JonasPersson
- Teslaägare
Garanti på Teslas demobilar
Pratade med en säljare angående en Model X som jag var intresserad av och blev lite förvånad att garanti inte startar när köparen övertar bilen. Även miltalen räknas så det är alltså inte 8000 mil garanti som gäller. Jag har fått uppfattningen om att det är tvärtom. Mitt exempel var t.ex uttagen i april i år och gått ca 660 mil. Priset skiljer ca 80 000 kr mot att köpa helt ny bil och då får man dessutom 60 000 kr i miljöbilspremie istället för 40 000 kr som gäller för denna bil. Ännu ett plus är att man får den nya MCUn. Varför ska jag köpa demobilen och inte satsa på helt ny? Fick inget bra svar på det.
Ett tips är i alla fall att räntan på lagerbilar (just nu?) ligger på 0,99 %
Frågan är ju varför de spottat ur sig några lagerbilar nu? Kommer det snart en ny "milstolpe" i utseende och/eller hårdvara?
Ett tips är i alla fall att räntan på lagerbilar (just nu?) ligger på 0,99 %
Frågan är ju varför de spottat ur sig några lagerbilar nu? Kommer det snart en ny "milstolpe" i utseende och/eller hårdvara?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Garanti på Teslas demobilar
Om det kommer en förändring så kommer den att komma plötsligt - inget säljaren i Sverige får förhandsinfo om.JonasPersson skrev:
- JonasPersson
- Teslaägare
Kan ju hända att det är order från ovan att de ska sälja ut. Norge har en uppsjö nya bilar och demo. Går det att få Tesla att ta in bil från Norge eller måste det vara inom EU? Men priset lär väl ändå bli annorlunda om bilen kommer till Sverige.bat skrev:Om det kommer en förändring så kommer den att komma plötsligt - inget säljaren i Sverige får förhandsinfo om.JonasPersson skrev:
Garantin gäller från nytt på alla Teslas bilar, både beggade och lagerbilar. Om bilen har över 8000mil redan är det 2 år eller max 16 000mil på mätarställningen.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lustigt att alla får olika svar från Tesla (inte ovanligt iofs) för jag har fått det svaret att garantin räknas från när jag köper bilen dvs en bil med 5000mil på mätaren får garanti till 13000 mil osv,
det vore ganska sjukt om det inte vore så, en bil som rullat 7970 mil skulle annars tappat garantin innan jag ens kommit hem, eller en bil som är 3 år och 11 månader skulle
tappa garantin innan man knappt hunnit säga hej.
Då skulle även bilen i mitt exempel med 7970 mil på mätaren få 8000 mil mer på garanti om man väntar en dag eller två tills den passerat 8000 mil innan jag köper den...
Det är ändå så sällan det blir fel på bilarna att det inte spelar Tesla någon roll hur dom gör heller (grövsta ironin jag hittills kräkts upp
)
det vore ganska sjukt om det inte vore så, en bil som rullat 7970 mil skulle annars tappat garantin innan jag ens kommit hem, eller en bil som är 3 år och 11 månader skulle
tappa garantin innan man knappt hunnit säga hej.
Då skulle även bilen i mitt exempel med 7970 mil på mätaren få 8000 mil mer på garanti om man väntar en dag eller två tills den passerat 8000 mil innan jag köper den...
Det är ändå så sällan det blir fel på bilarna att det inte spelar Tesla någon roll hur dom gör heller (grövsta ironin jag hittills kräkts upp

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag köpte min S85 med 6000mil på mätaren ifrån Tesla och fick ytterligare 8000mil, dvs till 14000mil.
Såg till att få det skriftligt oxå....
Den var riktigt bra. Och samtidigt inte. Lite bitterhet lyser ändå igenom.Bjelke skrev:Det är ändå så sällan det blir fel på bilarna att det inte spelar Tesla någon roll hur dom gör heller (grövsta ironin jag hittills kräkts upp)

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
Case closed med andra ordWidolf skrev:Jag köpte min S85 med 6000mil på mätaren ifrån Tesla och fick ytterligare 8000mil, dvs till 14000mil.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Kanske liiiite bitterhet...mati skrev:Den var riktigt bra. Och samtidigt inte. Lite bitterhet lyser ändå igenom.Bjelke skrev:Det är ändå så sällan det blir fel på bilarna att det inte spelar Tesla någon roll hur dom gör heller (grövsta ironin jag hittills kräkts upp)
![]()
![]()
Vi kan väl säga så här att när jag i Måndags gled in på jobbet i en BMW (som många här säkert skulle "dö för" för att få äga) så blev
kommentarerna, eller snarare gliringarna, blixtsnabba och i stil med
"Jasså, fel på Teslan igen?"
"Bytt till riktig bil äntligen?"
"Hade inte du beställt en till Tesla?"
Och när jag dagen efter kom i en Tesla men inte i min egen så.... Ja jag behöver nog inte citera "skämten" här

Dom flesta ser det som att dom får vatten på sin kvarn när det gäller deras syn på elbilars brister och då handlar det om det gamla vanliga som
batterierna dör efter några år och det blir svindyrt att byta, elbilar är INTE så jäkla driftsäkra som elbilsfanatiker vill påstå,
dyrare (läs Tesla än så länge) är inte bättre än billiga och verkligen inte bättre än fossilare,
plus några till

Och det spelar liksom ingen roll om jag försöker flika in att allt gick på garanti osv eftersom man knappt får en syl i vädret när "skämten" drar igång, och var
så säkra, det här stannar INTE här på firman, dom tar det här med sig det kan jag lova, dom återberättar i alla sammanhang dom får chansen (kryddat med lite IVL),
jag har nämligen hört detta på omvägar på andra ställen här i Hudik som tex på Olearys och luncher på stan, för ganska länge sedan hörde jag tex (minns inte ordagrant längre men)
"Det jobbar en kille på min kompis jobb och han har en Tesla och den står typ jämt på verkstad! hahahahaha..." + lite till...
Hörde även av en bilhandlare typ "Vi byter inte in Teslor med lite eller ingen garanti kvar för det finns ingen som har råd med dom" osv (detta var när jag funderade på en Tysk bil när jag
var som mest less på gänget i Väsby).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
För mig var det ett mellanting på min demobil. Jag fick garanti i fyra år från det att jag köpte den, dvs inte från det att den ställdes på av Tesla, men till 8000 mil på mätaren (dvs de 700 mil den hade gått när jag köpte den räknades inte bort).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- JonasPersson
- Teslaägare
Hur länge hade Tesla haft bilen då? Den här är ju från April som jämförelse.danni skrev:För mig var det ett mellanting på min demobil. Jag fick garanti i fyra år från det att jag köpte den, dvs inte från det att den ställdes på av Tesla, men till 8000 mil på mätaren (dvs de 700 mil den hade gått när jag köpte den räknades inte bort).
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Den var uttagen i september, jag köpte den i mars, så ett halvår.JonasPersson skrev:Hur länge hade Tesla haft bilen då? Den här är ju från April som jämförelse.danni skrev:För mig var det ett mellanting på min demobil. Jag fick garanti i fyra år från det att jag köpte den, dvs inte från det att den ställdes på av Tesla, men till 8000 mil på mätaren (dvs de 700 mil den hade gått när jag köpte den räknades inte bort).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- Bjelke
- Teslaägare
Taskigt, det är ju miltalen man når först ju...danni skrev:Den var uttagen i september, jag köpte den i mars, så ett halvår.JonasPersson skrev:Hur länge hade Tesla haft bilen då? Den här är ju från April som jämförelse.danni skrev:För mig var det ett mellanting på min demobil. Jag fick garanti i fyra år från det att jag köpte den, dvs inte från det att den ställdes på av Tesla, men till 8000 mil på mätaren (dvs de 700 mil den hade gått när jag köpte den räknades inte bort).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19