Hur hantera "soppatorsk"?
Moderator: Redaktion
Re: Hur hantera "soppatorsk"?
Ni pratar nog mest södra Sverige. Ju längre norrut vi kommer desto längre blir det mellan tankstationerna. Dessutom blir de färre och färre, antalet minskar. Det enda som gäller där är planering och det är samma för alla fordonstyper. För en bilägare som bor i inre Norrland, måste en elbil med lång räckvidd vara drömmen. Att alltid ha bilen fulladdad när man kommer ut och slippa åka iväg 10 mil bara för att tanka. Förmodligen planerar man in det tillsammans med andra ärenden, men en elbil gör en oboeroende.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Nja. Jag åkte the wine route i Alsace. Där finns massor av laddstationer på bästa platserna men jag kunde inte använda dom eftersom jag inte hade ett aktiveringskort. Jag fick lite hjälp och fick fram ett telefonnummer som jag kunde ringa efter 14:00 så skulle dom skicka ett kort hem till mig..!!root skrev:Var i södra Europa var du? Långt från allfartsvägarna?

Till slut hittade vi en gratis, öppen plats där det var kö som gav 11 kW. Två timmar i en ICA Maxi.
I Italien har IKEA laddplats, 16A 220V.
Självklart anpassar man sig till förutsättningarna, jag menar inget annat. Jag svarade bara på ämnet i tråden som handlar om vad som händer vid ett strömavbrott. Som du själv upplevt med fossilbil så är inte ett strömavbrott hela världen eftersom du har många sköna mil kvar i tanken och det finns tankstationer i varje stad. Men om en av Teslas superladdare skulle vara utslagen så spelar det ingen roll hur mycket jag "anpassat min körstil efter förutsättningarna" - jag får stora problem hur jag än gör. Anledningen är att det finns för få superladdare och att normalladdare aldrig kan ersätta en superladdare på långtur (du kan ju själv räkna ut hur länge jag måste ladda om jag ska ladda från ett vanligt stickuttag för att komma till nästa snabbladdare, förutsatt att det tar 30min att få tillräckligt med kräm på en 130kW superladdare och att ett stickuttag maximalt ger 3,2kW).Svenssons skrev:Jag fick inte soppatorsk de gånger det inte fanns drivmedel på macken. Hade några mil kvar och inga problem att köra till annan station. Med elbil kanske det är mer än ett par tre mil till nästa snabbladdare men det är ju aldrig problem att få tag på ström. 230V 10 A är ju dock mycket långsamt i sammanhanget men det kan rädda situationen.
Man anpassar självklart körstil efter förutsättningarna. Förr innan bensinstationer var vanliga så var det vanligt med extradunk i bilen. När man var tvungen att använda reserven visste man att det var hög tid att ta sig till stationen. Med elbil idag krävs det lite extra planering inför långresor istället. Vill man vara säker på att komma fram vid en viss tid och inte behöva ta till nödladdning så tar man och laddar lite extra vid varje laddstation och stannar kanske vid någon extra laddstation som man inte behöver om man kör mer på gränsen. Skulle risken för strömavbrott vara högre skulle troligen fler köra på säkerhet än att köra på gränsen. Jag har dock aldrig hört talas om någon som har blivit stående pga strömavbrott vid Supercharger ännu. Tror inte att det är särskilt troligt.
Som någon annan skrev här i tråden så löser man naturligtvis detta - befinner man sig inom två mil från en stad så bör man kunna hitta en 16A trefasladdare någonstans - i värsta fall får man väl bara sitta och ringa runt till industrier, bönder eller verkstäder i området, de brukar alltid ha trefasuttag. Poängen var att en utslagen SuC får betydligt större konsekvenser än en utslagen bensinmack.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Till fosilbilens fördel så kan man lagra mycket energi på liten plats. D.v.s reservdunkar hemma. Skulle man drabbas av Stormen Gudrun (vilket sker vart 100:e år) så har man inte en dunk el. Är det soligt kanske det går med solceller och Tesla vägg.Bod skrev:Ni pratar nog mest södra Sverige. Ju längre norrut vi kommer desto längre blir det mellan tankstationerna. Dessutom blir de färre och färre, antalet minskar. Det enda som gäller där är planering och det är samma för alla fordonstyper. För en bilägare som bor i inre Norrland, måste en elbil med lång räckvidd vara drömmen. Att alltid ha bilen fulladdad när man kommer ut och slippa åka iväg 10 mil bara för att tanka. Förmodligen planerar man in det tillsammans med andra ärenden, men en elbil gör en oboeroende.
Men nog är ursprungsfrågan intressant!

Tesla borde sälja som snus och hembränt i Norrland. Billiga milkostnader och allti full tank varje morgon.Bod skrev:Ni pratar nog mest södra Sverige. Ju längre norrut vi kommer desto längre blir det mellan tankstationerna. Dessutom blir de färre och färre, antalet minskar. Det enda som gäller där är planering och det är samma för alla fordonstyper. För en bilägare som bor i inre Norrland, måste en elbil med lång räckvidd vara drömmen. Att alltid ha bilen fulladdad när man kommer ut och slippa åka iväg 10 mil bara för att tanka. Förmodligen planerar man in det tillsammans med andra ärenden, men en elbil gör en oboeroende.
Hotande soppatorsk! Körde 160 mil till Lofoten i helgen utan problem. Väl där började Teslan varna för att det var långt till närmsta SC och annan laddning rekommenderades, enkelt vanligt vägguttag över natten skulle avhjälpa problemet. Efter att ha prövat ett halvt dussin uttag på Lofoten börjar jag närma mig konklusionen att alla på halvön har "gammal norsk el" som ickenorska Teslor ogillar. Nu har jag 84km rated range kvar och 11 mil kvar att åka till närmsta SC. Sista hoppet är Lofotens enda publika laddare vid ett köpcenter i Svolvær. Där ska det finnas ett Manekes 2 typ uttag. Hoppas det funkar!
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
Får hålla tummarna.
Annars Är det till att köra långsamt med låg eller ingen värme.
Men finns det typ 2 uttag så bör det ju funka att ladda där en timme eller nått.
Annars Är det till att köra långsamt med låg eller ingen värme.
Men finns det typ 2 uttag så bör det ju funka att ladda där en timme eller nått.
Nu ska jag ärligt säga att jag inte läst hela tråden supernoga men
det skulle va grymt om en Tesla kunde ladda en annan teslai nödfall. Eller vilken elbil som helst. I takt med att det blir fler elbilar på vägarna skulle det kunna vara riktigt användbart. Det borde kunna laddas ganska fort också, kanske chademofort iaf.
Bara att vinka in en annan bil o be om ett par mil.
det skulle va grymt om en Tesla kunde ladda en annan teslai nödfall. Eller vilken elbil som helst. I takt med att det blir fler elbilar på vägarna skulle det kunna vara riktigt användbart. Det borde kunna laddas ganska fort också, kanske chademofort iaf.
Bara att vinka in en annan bil o be om ett par mil.
Om det inte löser sig så bör det finnas andra Teslaägare i Lofoten - du behöver bara låna en norsk UMC och ström med lite bra kräm. Ring Statens Vegvesen (tel: +47 915 02 030) för att kolla om det finns några andra Teslaägare i Lofoten och isåfall få adress till dessa.hanty skrev:Hotande soppatorsk! Körde 160 mil till Lofoten i helgen utan problem. Väl där började Teslan varna för att det var långt till närmsta SC och annan laddning rekommenderades, enkelt vanligt vägguttag över natten skulle avhjälpa problemet. Efter att ha prövat ett halvt dussin uttag på Lofoten börjar jag närma mig konklusionen att alla på halvön har "gammal norsk el" som ickenorska Teslor ogillar. Nu har jag 84km rated range kvar och 11 mil kvar att åka till närmsta SC. Sista hoppet är Lofotens enda publika laddare vid ett köpcenter i Svolvær. Där ska det finnas ett Manekes 2 typ uttag. Hoppas det funkar!
Annars kan du ringa runt till industrierna på orten och kolla om någon har 400V trefas - isåfall funkar din UMC.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Tack för era tips! Svolvær köpcentra laddare räddade hela situationen. 32A 3 fas! Ska lägga in det på uppladdning.nu
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
Det finns flera snabba laddare i regionen - hittade någon som ställt en fråga om detta i Norka Teslaägares FB-grupp:

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
... inte alltid tyvärr.TiborBlomhall skrev:Bilen säger till i god tid innan att batteriet håller på att ta slut.
Vi råkade ut för el-torsk idag. Ingen förvarning. Tvärdött. Kom inte ur fläcken

Fast det gällde vår "bensindrivna" men ack så elberoende Renault... inte Teslan. Sorry, kunde inte låta bli

Tror det här generellt sett är ett större problem på "andra bilar" där man har i stort sett noll koll på laddstatusen.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- PoloPrinsen
Rent hypotetiskt, vad skulle det reservbatteri som ger låt oss säga en Tesla S/X 30 km @ max 80km/h (dvs vid FÖRSIKTIG körning) behöva ha för vikt/volym/kostnad?
På 30 km bör man ju klara av att dels komma bort från en eventuell motorväg och antingen finna en näringsidkare med laddningsstolpe eller iaf uttag eller så finner man en bostad med iaf 220V10A som man kan låna till nöds.
Reservbatteriet skulle ju kunna vara uttagbart så man mest har det på långfärder samt att man kan ta ur det och ladda det parallellt med bilen på ett annat uttag och därmed även ha full reservbatteri när man tankat bilen en smula.
Jag anar att många luttrade elbilsförare inte har något problem alls med sin bils räckvid eller att hitta laddställen. Men kanske för nybörjare och/eller om man har otur och tilltänkta laddstolpen är trasig etc.
Kuriosa: Jag har varit ytterst nära på att få soppatorsk (dieselbil) i det som man förmodar macktäta sverige, men även nere i södern en bit ut på landet så slås mackarna ut och är det flera mackar på raken som är stängdaja då har iaf jag kört på sista skvalpet/bränsleröret en gång.
Då är det bara bönder kvar som man enkelt kan få köpa loss några liter av. (Iaf djurbönder är ju alltid hemma och de har alltid diesel till traktorerna).
Kört torrt har jag gjort under kontrollerade former för att veta både vart gränsen/kapaciteten är samt kontrollera att bilen verkligen kan uppstartas efter torrkörning. Tar en liten stund på startmotorn men det går.
Mvh PP
Edit: att ha en såndär liten bärbar reservgenerator kan ju vara en ide, men då är man genast oljeberoende igen samt att jag har fått uppfattningen att många bilar inte accepterar deras (oftast iaf) fyrkantsvåg istället för vägguttagets finare sinusvåg.
Ds.
På 30 km bör man ju klara av att dels komma bort från en eventuell motorväg och antingen finna en näringsidkare med laddningsstolpe eller iaf uttag eller så finner man en bostad med iaf 220V10A som man kan låna till nöds.
Reservbatteriet skulle ju kunna vara uttagbart så man mest har det på långfärder samt att man kan ta ur det och ladda det parallellt med bilen på ett annat uttag och därmed även ha full reservbatteri när man tankat bilen en smula.
Jag anar att många luttrade elbilsförare inte har något problem alls med sin bils räckvid eller att hitta laddställen. Men kanske för nybörjare och/eller om man har otur och tilltänkta laddstolpen är trasig etc.
Kuriosa: Jag har varit ytterst nära på att få soppatorsk (dieselbil) i det som man förmodar macktäta sverige, men även nere i södern en bit ut på landet så slås mackarna ut och är det flera mackar på raken som är stängdaja då har iaf jag kört på sista skvalpet/bränsleröret en gång.
Då är det bara bönder kvar som man enkelt kan få köpa loss några liter av. (Iaf djurbönder är ju alltid hemma och de har alltid diesel till traktorerna).
Kört torrt har jag gjort under kontrollerade former för att veta både vart gränsen/kapaciteten är samt kontrollera att bilen verkligen kan uppstartas efter torrkörning. Tar en liten stund på startmotorn men det går.

Mvh PP
Edit: att ha en såndär liten bärbar reservgenerator kan ju vara en ide, men då är man genast oljeberoende igen samt att jag har fått uppfattningen att många bilar inte accepterar deras (oftast iaf) fyrkantsvåg istället för vägguttagets finare sinusvåg.
Ds.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Tror reservbatteri och/eller elaggregat är totalt onödigt. Det är ju hyfsat lätt att ha koll på hur mycket energi du har kvar i batteriet. Ett reservbatteri blir ju något att släpa på som du aldrig, nästan, använder.
Elaggregat... hur stort skulle det vara? 2kWh ger en mil så oavsett vad du väljer så kommer det ta tid. Är nog i de andra flesta fall snabbare och enklare att knacka på i princip var som helst och ladda. På många ställen kan du nog hitta 3-fas till och med.
Elaggregat... hur stort skulle det vara? 2kWh ger en mil så oavsett vad du väljer så kommer det ta tid. Är nog i de andra flesta fall snabbare och enklare att knacka på i princip var som helst och ladda. På många ställen kan du nog hitta 3-fas till och med.
Vi har spekulerat en del om reservbatteri i andra trådar. Finns säkert lösningar för det mesta inkl att ha en liten portabel generator. Ytterst tveksam till att något skulle använda dessa i verkligheten. De är för stora, eller för dålig effekt, eller båda. Det finns såklart små reservelverk, men man kan ju inte köra runt med den hela tiden. Man måste dessutom ha bränsle med sig.
Om man inte ignorerar alla värden och siffror i bilen så vet man lång tid innan om man har tillräckligt med energi för att ta sig fram. Det ger en alltså lång tid att leta upp alternativ. Nödläge är ju att knacka dörr och fråga snällt om man kan få köpa lite ström.
Om man inte ignorerar alla värden och siffror i bilen så vet man lång tid innan om man har tillräckligt med energi för att ta sig fram. Det ger en alltså lång tid att leta upp alternativ. Nödläge är ju att knacka dörr och fråga snällt om man kan få köpa lite ström.