Ladda utomlands i "vanliga" vägguttag

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Ladda utomlands i "vanliga" vägguttag

Inlägg av hanty »

Efter att jag misslyckats med destinationsladdning ifrån vanliga jordade vägguttag både i Danmark och Norge i år tänkte jag fråga er andra om fler fallgropar vid resor ut i Europa. Det i Sverige använda uttaget kallas F och är absolut vanligast i Europa. Danmark har K, det har aldrig tidigare vållat mig problem att använda svenska kontakter i danska K uttag men Tesla är kinkig med jordkontakten vilket ledde till utebliven laddning. Det lär finnas adaptrar men jag lyckades in få tag i någon på 3 dagar i Danmark. Norge har ju våra F uttag men delvis ett gammalt elsystem där vår svenska landskanslist inte fungerar, någon som kan förklara varför vi inte kan ha samma kabel som normännen?
Enligt Wikipedia finns det andra uttag i Irland/Storbritannien (typ G), Frankrike, Belgien, Polen, Tjeckien och Slovakien ( typ E) , Schweiz (typ J) och blandat Italien (F och L). Någon som vet om det går att använda en vanlig reseadapter? Fler överraskningar när man försöker ladda uti Europa?
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Ladda utomlands i "vanliga" vägguttag

Inlägg av bylund »

Den norska adaptern har de nog kopplat ur jordkontrollen på, eller åtminstone ändrat den, så jag kan tänka mig att den är något lite mindre säker, och att det är anledningen att den inte säljs överallt.

En reseadapter misstänker jag sällan klarar några större strömstyrkor över längre tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Glöm inte att testa att rotera kontakten 180 grader.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Jag har med förlängskabel, som man i sin tur i behövliga fall kan använda för att vända stickkontakt "180 grader" om så behövs.
(Vissa kontakter har ju en pig som jordkontakt och då går det inte att 180-graders-vända i en sådan kontakt.)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Sverige har ju samma 230 uttag (Schuko) som övriga europa.
Undantagen är:

1. Norge som visserligen har samma uttag, men på de flesta nät 230V mellan 2 faser. Det normala i övriga länder är 400V. I dessa länder plockar man ut 230V mellan fas och nolla. Teslas vanliga UMC-kabel kontrollerar att denna fas ligger på rätt stift. Om den ligger på fel stift måste man vända kontakten 180 grader för att laddningen ska fungera. I Norska nät med 230V mellan 2 faser blir det alltid fel oavsett hur man vänder kontakten eftersom båda stiften har en spänningspotential på 127V till jord. Om man skaffar en Norsk UMC, görs inte denna kontroll och laddningen fungerar.

2. Danmark samt Färöarna(om du skulle ta din Tesla dit) har jordade kontakter 3 stift som inte går att förväxla. Detta går att lösa om man gör en kabel med dansk stickpropp(hanne) i ena ändan och schuko-uttag(hona) i den andra. Det finns säkert färdiga övergångar att köpa.

3. Storbritannien, Irland, Gibraltar, mfl. Dessa länder har sina egna kontakter och man får väl göra som i Danmark. Dessutom lär spänningen vara lite högre 240V, men detta ska inte vålla problem.

Detta är vad jag tror, om du vill vara helt säker ska du kontakta Tesla.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Norge och Albanien är dom enda länderna i Europa som har detta så kallade balanserade elnät där faserna inte är exakta mot jord utan dom ligger och flyter, så det kan vara mer på ena fasen än den andra mätt mot jord, men mellan faserna ska det vara ca. 230 V.
Det kan ju vara så att Norska Teslor ska kabeln kopplas på annat vis, eller att dom är specialgjorda för Norge, men då skulle dom inte funka här.
Gör dom det på ett Shuko-uttag? Alltså ett vanligt 230 V-uttag i Sverige.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jorma skrev:
Norge och Albanien är dom enda länderna i Europa som har detta så kallade balanserade elnät där faserna inte är exakta mot jord utan dom ligger och flyter, så det kan vara mer på ena fasen än den andra mätt mot jord, men mellan faserna ska det vara ca. 230 V.
Det kan ju vara så att Norska Teslor ska kabeln kopplas på annat vis, eller att dom är specialgjorda för Norge, men då skulle dom inte funka här.
Gör dom det på ett Shuko-uttag? Alltså ett vanligt 230 V-uttag i Sverige.
De norska UMC:erna fungerar fint i Sverige. Jag kan vända den hur jag vill i svenska Shuko-uttag och den funkar lika fint ändå. Och de funkar givetvis strålande i Norge också.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

I Sweizch har dom en egen (typ J) men med adapter funkar de fint att ladda en leaf i iallafall.
Skriv svar