Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Inlägg av GiGurra »

Undrar om någon här har koll på om Tesla gjort något uttalande eller personer tidigare fått svar av Tesla gällande följande?

Om man köper en CPO från Tesla, och sedan när man haft den ett tag (första gången man tar en långresa t.ex.) upptäcker att den tidigare ägaren superchargat så mkt att man åkt på permanent nedsättning av supercharger-hastighet (110 kW -> 95 kW) - borde inte detta vara något som Tesla informerar om inför köp?

För er som inte känner till fenomenet (som uppstår efter väääldigt många DC-fastcharge-cykler):

https://chargedevs.com/newswire/why-is- ... rchargers/

Jag har insett att min bil har denna begränsning, och det varit så sedan jag skaffade bilen för ca 1 år sedan - först nu som jag gjort lite längre turer och haft chansen att prova lite olika SuCs. Tidigare har jag trott att det varit någon begränsning på just infracity-SuCen, men jag får precis samma resultat vart jag än åkt, nämligen att min S90D inte laddar snabbare än i bästa fall 95 kW.

Undrar om det finns lite information jag kan ha i fickan när jag tar upp det med SC. Tvivlar på att dom går så långt att dom byter ut batteriet :P, men kan tycka att dom borde kompensera kunder för det..
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Re: Teslas batteri-policy m.a.p. CPOs?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ouch - den där var riktigt sur! Hur långt hade bilen gått när du köpte den?
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Detta problem gäller endast 90 kWh-batteripacken och det gör att det tar ca 5 minuter längre tid att ladda från 0%-90%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

jeppe_sthlm skrev:
Ouch - den där var riktigt sur! Hur långt hade bilen gått när du köpte den?
Den hade gått rätt långt (6000 mil). Kruxet är väl att jag, och de flesta andra, inte vid denna tid känt till fenomenet.

Ska åka förbi SC i e.m. idag för några åtgärder, så tänker fråga hur dom ser på detta..
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

Svenssons skrev:
Detta problem gäller endast 90 kWh-batteripacken och det gör att det tar ca 5 minuter längre tid att ladda från 0%-90%.
Yep.

Kontrollräknade det just själv efter Tesla-Björns mätning (grafen i videon ovan), och det blir ca 4,7 minuters skillnad (90 kW vs 105 kW snitthastighetsnitthastighet mellan 10% och 60% - övrigt oförändrat).

Problemet är väl att man köpt en bil ovetandes om en begränsning som orsakats av föregående ägare, och som i slutändan kommer att påverka andrahandsvärdet (t.ex. genom att vissa köpare kanske inte vill ha ett sådant exemplar). Kosmetiskt och mariginell praktisk påverkan för mig som användare, javisst, men kosmetiskt i bilvärlden är definitivt = $$ :).
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Hur mycket måste man DC-ladda för att den ska bli så?

Jag har laddat 40% på SuC med min bil över 5000mil...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

Remuz skrev:

Jag önskar också få exakta siffror. Tesla skriver att det berör under 1% av alla ägare.
I samband med de som klagat har det vad jag sett varit över 200 st SuC-laddningar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

GiGurra skrev:
Remuz skrev:

Jag önskar också få exakta siffror. Tesla skriver att det berör under 1% av alla ägare.
I samband med de som klagat har det vad jag sett varit över 200 st SuC-laddningar.
Jag har nog 10 chaddar, sedan typ 40 SuCningar.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

GiGurra skrev:
Remuz skrev:

Jag har kört drygt 6000 mil, med min S75D på drygt ett år.
Kan inte ladda hemma och jobbar mycket på annan ort på veckorna.
Har laddat till 95% på SuC, har helt klart fått lägre laddningshastighet, kommer inte över 85kW nu, även under optimala omständigheter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

Zalman3 skrev:
GiGurra skrev:
Remuz skrev:

Har laddat till 95% på SuC, har helt klart fått lägre laddningshastighet, kommer inte över 85kW nu, även under optimala omständigheter.
Intressant. Jag trodde detta fenomen enbart berörde de större batterierna.
men 75D är väl låst till < 95 kW från början?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Med min X60D hade jag 97kW som max, oftast runt 95kW dock.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

Var förbi SC idag och lämnade in min bil för lite andra åtgärder. Passade på att fråga lite om policy för nedsatt laddhastighet, mer specifikt för CPOer.

Dom hade inget svar på direkten, men vi kom fram till att bolla frågan vidare och försöka få ett tydligt svar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Tydligt är inte teslas paradgren :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

GiGurra skrev:
Zalman3 skrev:
GiGurra skrev:
Remuz skrev:

Intressant. Jag trodde detta fenomen enbart berörde de större batterierna.
men 75D är väl låst till < 95 kW från början?
Jag kom upp i 100 kW med min 75D en gång. Men oftast toppade den på 96-98 kW. Men det är väl ingen låsning utan mer en effekt av att spänningen bara är 350V?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Som sagt var är det endast 90kWh batteripacken som kan få begränsningen, inte 60, 70, 75, 85 eller 100 kWh. De mindre blir dock begränsade pga spänningen men denna begränsning finns ju från start. Det är inte hur många kWh man har snabbladdat och det är inte enbart Superchargers utan även Chademo. Tror begränsningen kommet efter ca 300 laddningar med likström dvs snabbladdning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det är inte spänningen som är avgörande. Min numera sålda 70 D klarade 115 kW, även om effekten minskade snabbt jämfört med min 100 som håller över 100 till mer än 50% SOC.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Gustafsson skrev:
Det är inte spänningen som är avgörande. Min numera sålda 70 D klarade 115 kW, även om effekten minskade snabbt jämfört med min 100 som håller över 100 till mer än 50% SOC.
Då bör du haft ett 85batteri i den. Annars är det 350V (400V för 85) vilket ger ett teoretiskt max på 105kW för 350V och 120kW för 400V...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nej spänningen kom aldrig upp nära 400, snarare drygt 350, den laddade också extremt långsamt de sista få procenten, så jag är rätt säker på att jag hade ett 70 batteri.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Gustafsson skrev:
Nej spänningen kom aldrig upp nära 400, snarare drygt 350, den laddade också extremt långsamt de sista få procenten, så jag är rätt säker på att jag hade ett 70 batteri.
Coolt, 300A ska ju vara max på SuC och då hade du betydligt mer
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Liten bild på det ..
B306B162-CB6D-460B-9580-55EE8F2D97E9.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har aldrig någonsin kommit över 110kW med min S90D. Normalt ligger maxeffekten på 108-109kW. Och det är som sagt det maximala som varar bara i några minuter. Det är alltså återigen väldigt individuellt hur mycket laddeffekt bilarna tål. En strypning till 95kW skulle jag förmodligen inte ens upptäcka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Som sagt var är det endast 90kWh batteripacken som kan få begränsningen, inte 60, 70, 75, 85 eller 100 kWh. De mindre blir dock begränsade pga spänningen men denna begränsning finns ju från start. Det är inte hur många kWh man har snabbladdat och det är inte enbart Superchargers utan även Chademo. Tror begränsningen kommet efter ca 300 laddningar med likström dvs snabbladdning.

300 snabbladdningar? Wow. Det är typ 30 år för min del. :oops: Vet dock inte hur ofta förste ägaren snabbladdade. Antagligen en hel del eftersom han körde 5000 mil på ett år. :lol:
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

300 snabbladdningar? Wow. Det är typ 30 år för min del. :oops: Vet dock inte hur ofta förste ägaren snabbladdade. Antagligen en hel del eftersom han körde 5000 mil på ett år. :lol:
Förmodligen det jag råkat ut för . Första ägaren: 6000 mil på ett år :p. Men bilen känns som den är i för bra skick för att t.ex. gått som taxi eller så (dessutom röd, så fel färg). 20 mil x 300 laddningar, tja, något sånt
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:

Men 300 snabbladdningar är inte så mycket, kör jag 90 mil i tjänsten en dag, så blir det ju 3 snabbladdningar bara den dan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar