Supermiljöbilspremien
Moderator: Redaktion
Supermiljöbilspremien
Undrar om lagstiftarna har tänkt igenom alla scenarier som kan drabba en köpare under de 6 månader som man väntar på att få premien utbetald?
Låt säga att den som står som köpare dör efter bara nån månad. Får arvingarna ut premien då om de vill behålla bilen?
Nu startar jag den här tråden utan att söka efter svaret först, men det jan väl stämma till eftertanke om det kan finnas andra situationer som ställer till det och ifall reglementet har verktyg att hantera det. Men lagstiftarna kanske tycker att det inte behövs såna regler.
Låt säga att den som står som köpare dör efter bara nån månad. Får arvingarna ut premien då om de vill behålla bilen?
Nu startar jag den här tråden utan att söka efter svaret först, men det jan väl stämma till eftertanke om det kan finnas andra situationer som ställer till det och ifall reglementet har verktyg att hantera det. Men lagstiftarna kanske tycker att det inte behövs såna regler.
Re: Supermiljöbilspremien
Bilen får inte byta ägare, om så sker betalas bonusen inte ut. Detta löses väl antagligen vid dödsfall med att dödsboet äger bilen tills bonusen har betalats ut. Normalt tar det ett antal månader innan dödsboet upplöses oavsett och att ha det i 6 månader pga att bonus skall betalas ut lär inte vara något problem.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... lus/bonus/Transportstyrelsen skrev:Vem får bonus?
Du kan få bonus om du har köpt och ställt på en klimatbonusbil efter den 30 juni 2018 och före den 1 januari 2021. Observera att för en leasingbil är det leasinggivaren som anses vara ägare och har möjlighet att få bonus. Förutsättningarna är att bilen
inte har varit påställd tidigare, vare sig i Sverige eller utomlands
är en personbil klass I eller II (husbilar), lätt lastbil eller lätt buss
är typgodkänd enligt 3 kap. fordonsförordningen (2009:211)
uppfyller utsläppskraven för Euro 5 eller Euro 6
enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer eller kan drivas med annat gasbränsle än gasol, till exempel med vätgas, metangas eller gengas
vid utbetalningstillfället inte har bytt ägare, avregistrerats eller förändrats så att den inte längre uppfyller de tekniska kraven.
Förordning (2017:1334) om klimatbonusbilar
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Situationen om den kvaddas och ersätts med ny på försäkringen kan väl bli lite knepig oxo antar jag?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Om det inte sitter nån regelryttare med nån egen? agenda på transportstyrelsen, tänk kw på modell s, , så borde det gå smidigt
ms 76132 "Eleamore"
- lator
- Teslaägare
Det är väl rimligt att bara den ena bilen i en så situation berättigas till premie. Annars skulle vi väl få se att ökningen av totalskadade bilar skulle bli explosionsartad...Bjelke skrev:Situationen om den kvaddas och ersätts med ny på försäkringen kan väl bli lite knepig oxo antar jag?

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Bjelke
- Teslaägare
Jo det är nog självklart men hur räknas tiden på sex månader då?lator skrev:Det är väl rimligt att bara den ena bilen i en så situation berättigas till premie. Annars skulle vi väl få se att ökningen av totalskadade bilar skulle bli explosionsartad...Bjelke skrev:Situationen om den kvaddas och ersätts med ny på försäkringen kan väl bli lite knepig oxo antar jag?(kvadda sex bilar, få en gratis...
)
Jag antar att tiden börjar om från noll... lite obra i vissa lägen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vad vill man uppnå med att bilen inte får byta ägare? Att den inte får exporteras är väl en sak, men det vore väl rimligt om premien betalas ut till den som äger den efter sex månader. Leder väl mest till att man trixar med ägarbyten på ett sätt som ser till att premien betalas ut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kan väl vara värt att stå som ägare det kraschade vraket i några månader innan det avregistreras om det leder till en utbetalning på 60 k?lator skrev:Det är väl rimligt att bara den ena bilen i en så situation berättigas till premie. Annars skulle vi väl få se att ökningen av totalskadade bilar skulle bli explosionsartad...Bjelke skrev:Situationen om den kvaddas och ersätts med ny på försäkringen kan väl bli lite knepig oxo antar jag?(kvadda sex bilar, få en gratis...
)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
Ja det är ju tex ett fullt tänkbart scenario kan jag tänka mig...bylund skrev:Kan väl vara värt att stå som ägare det kraschade vraket i några månader innan det avregistreras om det leder till en utbetalning på 60 k?lator skrev:Det är väl rimligt att bara den ena bilen i en så situation berättigas till premie. Annars skulle vi väl få se att ökningen av totalskadade bilar skulle bli explosionsartad...Bjelke skrev:Situationen om den kvaddas och ersätts med ny på försäkringen kan väl bli lite knepig oxo antar jag?(kvadda sex bilar, få en gratis...
)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Eftersom jag har två model 3 bokade och man inte får "överlåta" bokningen så frågade jag i
Teslabutiken på MoS hur man ska lösa det med SM-premien.
Det går att överlåta inom familjen, var svaret. Hur stor familj, frågade jag...
Det är väl inte hugget i sten, sa han...
Blir intressant när vi som har två bokade ska beställa.
Blir det en "kompis" så får väl jag stå som ägare sex månader om han bara betalar bilen...
...och vad händer då om jag......................
Blir det en "kompis" så får väl jag stå som ägare sex månader om han bara betalar bilen...

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Hur har man koll på att säljaren inte klantat till det när man hämtar sin nya bil? Gäller att kolla bilregistret innan man skriver på något, antar jag.
Vi har inte ens fått SMBP för e-Golfen, trots att vi har haft den i snart ett halvår. Troligen klarar de inte av administrationen, och då är detta den gamla premien som var betydligt enklare att hantera. Jag räknar numera nästan med att vi inte får den alls. Vart vänder man sig då? Skatteverket? Transportstyrelsen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det viktiga är att bilen inte ställs på med fel ägare.bonath skrev:Eftersom jag har två model 3 bokade och man inte får "överlåta" bokningen så frågade jag i
Blir det en "kompis" så får väl jag stå som ägare sex månader om han bara betalar bilen...![]()
Det smidigaste skulle vara om saken löstes vid kontraktsskrivningen. Men det kanske är något syfte med attlåta det ta lång tid. Någon som bet om det är meningen att det verkar vara krångligt, eller om det beror på kinkiga tjänstemän.
Jag är säker på att vi kommer att få läsa tårdrypande kvällstidningsrubriker om utebliven miljöbilspremie. Om inte annat kommer nån som inte läst på ordentligt och överlåtit bilen före sexmånadersgränsen att få Aftonblaskan att göra en story på det där hen får gråta ut och berätta att hens ekonomi nu är förstörd då hen inte räknat med att inte få ut de 60000 och få det hela att låta som att det är statens fel.
Nån som sätter emot?
Nån som sätter emot?

- Bjelke
- Teslaägare
Den sätter man inte emot...Jerker skrev:Jag är säker på att vi kommer att få läsa tårdrypande kvällstidningsrubriker om utebliven miljöbilspremie. Om inte annat kommer nån som inte läst på ordentligt och överlåtit bilen före sexmånadersgränsen att få Aftonblaskan att göra en story på det där hen får gråta ut och berätta att hens ekonomi nu är förstörd då hen inte räknat med att inte få ut de 60000 och få det hela att låta som att det är statens fel.
Nån som sätter emot?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19